• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Popieram (1)

    to racjonalny pomysł, tym bardziej że niedługo z Gdańska i tak zniknie taryfa czasowa

    • 0 0

    • Zniknie taryfa czasowa? Czyli przy takiej wymuszonej przesiadce trzeba będzie skasować drugi bilecik?

      Myślę, że wielu pasażerów ZKM w ciepłych słowach mogłoby się wyrazić o takich pomysłach racjonalizatorskich :)

      • 0 0

  • Tramwaj to podstawa!

    • 0 0

  • (1)

    Taa super, to niech radni samo dojeżdżąją z przesiadkami. Jak korki mają się zmniejszyć poprzez zmniejszenie ruchu io kilka autobusów na godzinę? Kolejny durny pomysł!!!

    • 0 0

    • Ale tu nie chodzi o zmniejszenie korków, tylko o zrobienie pasażerom dobrze (nie dając im możliwości wyboru)

      Oczywiście wcale nie chodzi o żadne oszczędności, bo jak wiadomo autobus poruszający się w korku wcale nie spala paliwa, nie zużywa mechanizmów silnika, a i jego kierowca nie bierze grosza za pracę.
      Nie chodzi też o dodatkowe wpływy z biletów, bo przesiadka zajmuje 2 sekundy, a podróż autobusem zajmuje dokładnie tyle samo czasu, ile wypisano na rozkładzie.
      Tak więc - pan racjonalizator z ZKM miał na myśli wyłącznie dobro pasażerów :)

      Jednak na wszelki wypadek, gdyby jakiemuś bezrozumnemu pasażerowi się to nie podobało - wprowadził swój pomysł po cichu i nie dając żadnego wyboru.

      • 0 0

  • Jak to nie poinformował przecież na stronach ZKM i ZTM są wyraźne informacje, a również w tramwaju linii 13 informacja się znalazła. Oj panowie dziennikarze radzę najpierw sprawdzić, żeby później głupot nie pisać.

    • 0 0

  • na pewno, mądralo, piszemy osobno
    jesteś prorokiem czy wróżką, że wiesz o co mi chodzi?
    może zaczniesz tłumaczyć sny, co??

    • 0 0

  • Urbanista do konta !!!

    1)No ciekawe jak dojedziemy na Orunię lub Niedźwiednik.... w 2099 roku
    2)A może jeszcze parę nowych Galerii Centrum w środku miasta... to na pewno rozładuje korki
    3) Po co budować tunel łączący Galerie z przystankiem tramwajowym . Lepiej jak będzie gigantyczny korek do pasa skrętu w ul.Słowackiego ITP.

    • 0 0

  • gmatwu gwatmu

    Na przystanku widzialem nowy rozklad 178 z kilkoma kursami trasa, ktora zwykle nie jezdzi! Nie jest to uwzglednione na stronie internetowej!!! Dobra! Przezyje juz ten brak 106,111,138 i 178 i zero wiekszej czestotliwosci kursow tramwajow, ale za to niech 8i13 we wszystkich kursach maja po 3 wagony w skladzie, bo jest strasznie ciasno! A ta nowa 1 naprawde nie bedzie mogla jezdzic od LOTu kolo dworca, Jana z Kolna i zakrecac na Klinicznej? Chociazby w porannym i popoludniowym szczycie? I niech motorniczowie naprawde nie zatrzaskuja przed nosem drzwi na przystanku Akademia Muzyczna zwlaszcza wieczorem!

    • 0 0

  • Adamowicz

    W roku 2099 to albo będzie megakorek, albo nas nie będzie juz po wojnie, albo ludzie przyjdą po rozum do głowy i będzie normalnie.

    • 0 0

  • uff dobrze, ze nie korzystam z komunikacji miejskiej

    wyobrazam sobie jak bym byl zly gdyby moj los byl w rekach naszych specow od komunikacji miejskiej. Gdybym spieszac sie gdzies dowiedzial sie w polowie drogi, ze autobus konczy bieg i musze kupic nowy bilet oraz przesiasc sie do tramwaju...w biegu, w tlumie, w deszczu...
    No i jeszcze bilet metropolitalny, najdrozszy bilet sieciowy w Polsce.
    Jutro czekam na ciag dalszy serii artykulow pt: "Co zrobic by nie bylo: tanio, wygodnie, szybko i przyjemnie czyli studium rozwoju komunikacji miejskiej w...."

    • 0 0

  • A może...

    Zamiast skracania lini autobusowych, po prostu w rejonie śródmieścia drogi dla autobusów zrobić w traktach tramwajowych.
    Tak właśnie jest w miastach cywilizowanych.

    Władze miasta już dały ciała, że tego nie zrobiły podczas niedawnych remontów.
    To z czym mamy do czynienie teraz, to marna próba ratowania sytuacji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane