• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wracają do Wrzeszcza. Kliniczna niestety opóźniona

Krzysztof Koprowski
4 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina został przesunięty w stronę Oliwy na wysokość wieżowca Olimp. Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina został przesunięty w stronę Oliwy na wysokość wieżowca Olimp.

Po około pięciu miesiącach przerwy, tramwaje wracają na torowiska Wrzeszcza i Strzyży. Niestety nie udało się dotrzymać terminu wznowienia ruchu na Węźle Kliniczna - tam na tramwaje poczekamy tam jeszcze kilka tygodni.



Przy okazji remontu, rowerzyści zyskali nową nawierzchnię drogi rowerowej, zaś piesi chodnik z płytek betonowych. Przy okazji remontu, rowerzyści zyskali nową nawierzchnię drogi rowerowej, zaś piesi chodnik z płytek betonowych.
Przyciski na przejściu przez al. Grunwaldzką mają na celu przyśpieszyć zapalenie się światła zielonego dla pieszych. Przyciski na przejściu przez al. Grunwaldzką mają na celu przyśpieszyć zapalenie się światła zielonego dla pieszych.
Pierwszy tramwaj, który w poniedziałek liniowo przejedzie po nowych torach we Wrzeszczu, to 12 w kierunku Siedlec (wyjazd z zajezdni godz. 3:53). Oprócz 12 (Siedlce - Oliwa), przez Wrzeszcz będą jeździć: 5 (Brzeźno Plaża - Strzyża), 6 (Chełm Witosa - Oliwa), 9 (Przeróbka - Strzyża), 11 (Chełm Witosa - Zaspa) oraz 92 (Siedlce - Strzyża).

Po remoncie torów zlikwidowane zostało przejście dla pieszych przy Manhattanie zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu udało się powiększyć o kilka aut lewoskręty w ul. Konopnickiej i tzw. Nową Dmowskiego (droga z płyt betonowych między Manhattanem a McDonaldem).

Przystanek tramwajowy został przesunięty w kierunku Oliwy i obecnie znajduje się na wysokości wieżowca Olimp zobacz na mapie Gdańska. Jest równie wąski jak poprzednik po drugiej stronie skrzyżowania, ale zyskał barierki ogradzające od ulicy.

Nowością jest wprowadzenie guzików dla pieszych na sygnalizacji świetlnej, rozwiązania znanego z miejsc o małym natężeniu ruchu pieszego.

- Piesi nie będą zmuszeni do ich używania, posłużą one jedynie do przyśpieszania włączenia zielonego światła, przy czym będzie funkcjonować normalny cykl świateł - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej spółki odpowiedzialnej za remont tego odcinka torów.

Wznowienie ruchu we Wrzeszczu oznacza także zmiany dla pozostałych dzielnic Gdańska. Najważniejszą z nich, jest wyznaczenie kilku kursów linii 11, które z Chełmu będą jeździć nie przez Bramę Wyżynną, lecz do Dworca Głównego przez 3 Maja i Hucisko.

Jak oceniasz komunikację zastępczą, która kursowała w trakcie remontu torów we Wrzeszczu?

- Takie kursy odbywać się będą co ok. 20 minut w godz. 6 - 17. Ma to na celu ułatwienie dojazdu do licznych budynków administracji w rejonie ul. Nowe Ogrody - w tym urzędu miejskiego oraz szpitala wojewódzkiego - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Rozwiązanie to jest także wymuszone zmianą w kursowaniu linii 2, która teraz nie będzie zawracać przez przystanek Centrum, a jeździć do pętli Chełm Witosa. W kierunku pętli na Chełmie pojedzie przez ul. 3 Maja, zaś powrót odbędzie się przez Centrum - Bramę Wyżynną. Mieszkańcy, którzy po załatwieniu spraw urzędowych będą chcieli powrócić do Wrzeszcza, mogą właśnie skorzystać z wyznaczonych kursów linii 11.

Niestety, nie udało się połączyć wznowienia ruchu we Wrzeszczu z uruchomieniem Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska. W lipcu, gdy podpisywano umowę z konsorcjum WPRD GRAVEL/TOR-KAR-SSON zapowiadano, że pierwsze tramwaje przejadą przez węzeł już po upływie dwóch miesięcy.

- Zmiany związane z wstrzymaniem kursowania tramwajów potrwają tylko dwa miesiące. Zgodnie z umową, wykonawca do tego czasu musi wykonać I etap prac warunkujących przywrócenie ruchu w ul. Klinicznej. Później prace będą prowadzone na Węźle, a to już nie będzie miało wpływu na kursowanie tramwajów - zapowiadała w lipcu rzecznik GIK.

Niestety, mamy opóźnienie. Powodem jest źle przygotowana dokumentacja projektowa dla tego remontu, w efekcie czego na węźle prace trwają w najlepsze i na bieżąco są nanoszone poprawki.

- Ze względu na to, że musimy wykonać korektę niwelety przebudowywanego torowiska w stosunku do projektu, prace w ciągu ul. Klinicznej mogą potrwać jeszcze kilka tygodni - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Ponieważ 12 września rozpocznie się remont torów w ciągu al. Hallera (na odcinku Pstrowskiego - pętla Brzeźna Plaża), ruch na Klinicznej zostanie częściowo uruchomiony w relacji Jana z Kolna - Pętla Kliniczna - ul. Marynarki Polskiej. Ma to przede wszystkim pozwolić na... dojazd do zajezdni w Nowym Porcie, która po rozpoczęciu remontu na al. Hallera, byłaby odcięta całkowicie od sieci tramwajowej. Na al. Hallera od tego dnia będzie działać autobusowa komunikacja zastępcza na odcinku od ul. Mickiewicza do Nowego Portu przez Brzeźno.

Schemat linii tramwajowych obowiązujący od 5 września (pdf)

Opinie (229) 10 zablokowanych

  • (6)

    Szkoda tylko, że przy tak ogromnym remoncie a właściwie przy okazji zbudowania wszystkiego od nowa nie pomyślano o zrobieniu torowiska na tym samym poziomie z jezdniami. Można sobie wyobrazić jezdnię szeroką od chodnika do chodnika. Środek dla tramwajów, busów, karetek, strazy pożarnej i policji. Podobne rozwiazanie widziałem w Amsterdamie , gdzie jezdnie w obie strony i tramwaje są na tym samym poziomie a na dodatek jeszcze chodniki i ruch odbywa się płynnie i bez zahamowań a wszyscy uczestnicy ruchu są uczynni i mili i nikt nikomu nie zagraża. Może w następnym stuleciu i u nas będzie to możliwe.

    • 22 4

    • Środek dla tramwajów, busów, karetek, strazy pożarnej i policji......i cwaniaków.Poza tym wydzielone torowisko to większe bezpieczeństwo ruchu pojazdów szynowych

      • 7 5

    • Problemem jest u nas cwaniectwo i brak kultury wśród kierowców.

      Zrobili by taką drogę i by tramwaje stały w korku, bo kilku cwaniaków stoi.Proponuje przypomnieć jaki problem jest na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Halera gdzie tramwaje stoją w korku.

      • 8 2

    • To jest sprzeczne z ideą tramwaju: Szynowy pojazd i nieszynowy nie przeszkadzają sobie wzajemnie, dzięki torom na pasach

      zieleni. Popatrz na Hallera między Operą, a torowiskiem kolejowym. Tramwaje w korku.Przy szpitalach, strażach pożarnych i komisariatach i tak zrównuje się tory z jezdnią.

      • 9 1

    • (1)

      Takie pomysły się chwali, ale niestety to jest Polska. Prędzej czy później tramwaje będą jeżdziły na tym samym poziomie co samochody- zalety wymienił kolega, ale tą inwestycje również trzeba rozpisać dla szwagra, brata czy dziadka obecnego wykonawcy. POnadto wydaje mi się , żę musiało by wcześniej dojść do wymiany 100% taboru tramwajowego na niskopodłogowe ze względu na starszych ludzi , którzy to nie "dadzą" tak dużego kroku z ziemi na pierwszy stopień starego tramwaju.Takie jest moje zdanie. Pozdrawiam.

      • 2 1

      • artykuł niżej jest odpowiedzią na artykuł kolegi ws. tramwai w Holandii.

        • 0 0

    • W Krakowie

      W Krakowie takie rozwiązanie funkcjonuje od lat i nie ma problemu nawet z cwaniakami. Nie trzeba szukać pod lasem bo jest pod nosem ! No i nie będzie bariery językowej dla fachowców od inżynierii ruchu jak wybiorą się do Krakowa.

      • 0 0

  • Ja (1)

    Ktoś napisał, że buspasy się sprawdzily. Nie prawda! Ciągle było widać jak cwaniaki (osobówki) jechały bus pasem. Żadnej kontroli, żadnej policji, która by takim cwaniakom skrzydła ucieła. To mnie strasznie irytowało.

    • 16 4

    • Dlatego dla co niektórych się sprawdziły :)

      • 0 0

  • piękne ;-)

    Nowa Dmowskiego (droga z płyt betonowych między Manhattanem a McDonaldem).

    • 9 2

  • przystanek jak w planie i obłędna kursologia

    1) Argumentem za grzebaniem w jezdniach przy okazji koniecznej jakoby wymiany torów miało być poszerzenie przystanku tramwajowego przy Manhattanie. I co? Przystanek zmaterializował się dalej, w mniej dogodnym miejscu i tak samo wąski, ale z płotkiem, który bez dodatkowych kosztów można było dodać do poprzedniego przystanku. Za to remont trwał kilka miesięcy, bo remontowano jezdnię. Bez tego remontu wymiana torów byłaby błyskawiczna.----------------- 2) Wprowadza się jakieś bzdurne zmiany kursowania 11 - część będzie jeździć przy PKP, część przy PKS. Czyli pasażer wsiada do 11 i nie wie, gdzie wysiądzie? Totolotek? Na ogół nie ma czasu na przeciskanie się do papierowego rozkładu. Tramwaj jednej linii powinien jechać ustaloną trasą, a nie hasać sobie po całym mieście w zależności od kursu. A jak już tak koniecznie musi być, niech to będzie 11a i 11b.

    • 18 1

  • Przyciski przy przejściach dla pieszych (1)

    Jakoś nie wierzę, że mają „przyspieszać" włączenie świateł w stosunku do poprzedniego cyklu. Na pewno czas zielonego dla pieszych znacznie skrócono. Przejścia dla pieszych są projektowane przez kierowców. Np. przy Bramie Oliwskiej przy czerwonym dla kierowców po naciśnięciu przycisku czeka się na koniec czerwonego dla kierowców (nawet, jeśli sekundę temu się włączyło), koniec zielonego dla kierowców i początek czerwonego dla kierowców, żeby ci z zieloną strzałką podjechali tuż pod przejście.

    • 15 0

    • To pewnie służy tylko do statystyk.

      • 0 0

  • tramwaje jak komety (1)

    • 2 4

    • W sensie że rzadko się pojawiają?

      • 2 0

  • Ten remont wlasciwie tylko pogorszyl sytuacje we Wrzeszczu. Piesi stracili wygodne przejscie i przystanek w dogodnym miejscu. W zamian dostali tak samo waski, a jednocznie beda musieli sie przeciskac na przejsciu z pieszymi, ktorzy na tramwaj nie ida. Nie przesunieto sciezki, nie zrobiono laweczek lub miejsca pod ogrodki gastronom. a w zamian mamy gihantyczny s****nik, co widac na zdjeciu w srtykule.

    • 18 4

  • Te prace w nocy to była istna katorga!

    • 2 7

  • jeszcze troche i praktycznie 100% torowisk będzie wyremontowanych i wiekszość tramwajów będzie nowych lub zmodernizowanych. (1)

    pozytywnie, przydałyby się jeszcze jakieś nowe trasy tramwajowe

    • 4 4

    • kierunek Stogi - zero remontów

      • 3 0

  • Opóźnienia to u nas standard

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane