• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wrócą na Stogi i Przeróbkę przed Bożym Narodzeniem

Maciej Naskręt
20 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kończy się modernizacja torowiska między śródmieściem a Przeróbką. Kierowcy drogami wzdłuż linii pojadą tam jednak później - na przełomie marca i kwietnia 2015 r. Kończy się modernizacja torowiska między śródmieściem a Przeróbką. Kierowcy drogami wzdłuż linii pojadą tam jednak później - na przełomie marca i kwietnia 2015 r.

Tramwaje z centrum Gdańska na Przeróbkę i Stogi pojadą tuż przed świętami Bożego Narodzenia, ale pod warunkiem, że zmodernizowany odcinek przejdzie pomyślnie testy - przejazd tramwajem w najbliższy poniedziałek. Oby się udało.



Zobacz prace przy modernizacja linii na Przeróbkę i Stogi. Film z listopada tego roku.

Plac przebudowy linii tramwajowej na Przeróbkę miesiąc po rozpoczęciu prac - w lipcu 2014 r.

Ulice objęte remontem torowiska ze śródmieścia miasta na Przeróbkę i Stogi. Ulice objęte remontem torowiska ze śródmieścia miasta na Przeróbkę i Stogi.
Inwestor - miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a także wykonawca - firma Budimex - mogą sprawić mieszkańcom Przeróbki i Stogów miły przedświąteczny prezent. Prawdopodobnie jeszcze przed Bożym Narodzeniem uruchomiony zostanie tramwaj od ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ulicami: Siennicką zobacz na mapie Gdańska i Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska do... pętli Stogi.

- Wykonawca, który pod koniec czerwca rozpoczął remont torowiska zakończył już prace przy pierwszym odcinku - od ul. Długie Ogrody do ul. Lenartowicza i zgodnie z planami chce zastąpić komunikację zastępczą, za którą zresztą płaci, wznowionym ruchem tramwajowym - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zanim jednak pojadą pierwsze tramwaje z pasażerami, zmodernizowane torowisko musi przejść próbę, którą zaplanowano na najbliższy poniedziałek - 22 grudnia. o godzinie 10 odbędzie się próbny przejazd tramwaju od przystanku Brama Żuławska do Pętli Stogi.

- Jeśli test przebiegnie pomyślnie to 24 grudnia o godzinie 4:30 przywrócony zostanie ruch tramwajów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Docelowo oprócz wspomnianego już odcinka gotowe są dwa perony tramwajowe przy ul. Głębokiej zobacz na mapie Gdańska i Bramie Żuławskiej. Natomiast trzeci z nich, który planowany jest jako tzw. przystanek wiedeński, u zbiegu ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza jest na razie wykonany jako tymczasowy, gdyż docelowo ma być on wyniesiony z poziomu jezdni do poziomu chodnika.

Do 16 stycznia gotowa będzie też część sieci trakcyjnej na pętli Przeróbka i do tego czasu wszystkie tramwaje kursować będą do dalej położonej pętli Stogi.

Prace drogowe są już zakończone do wysokości ul. Angielska Grobla. Natomiast dalej prace wciąż trwają i będą toczyć się w zależności od pogody, która na razie sprzyja drogowcom. Niemniej przejazd przez Most Siennicki samochodem będzie możliwy za kilka miesięcy.

- Mamy nadzieję, że będzie to na przełomie marca i kwietnia. W tej chwili wzmocniona została jego lewa strona - patrząc od Centrum w stronę Przeróbki. Niebawem w związku z wykonywaniem prawej strony - zostanie przełożony na drugą stronę ruch pieszy, który odbywa się mostem - mówi rzecznik prasowy.

Który środek komunikacji miejskiej jest najbardziej niezawodny?

Drogowcom na wiosnę pozostaną także prace na odcinku torowiska od pętli Przeróbka zobacz na mapie Gdańska do ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska i wtedy do pętli Stogi ruch tramwajowy zostanie ponownie zamieniony na komunikację zastępczą. Niewykluczone także, że na wiosnę w związku z koniecznością uzupełnienia kostki brukowej w torowisku przebudowywana linia na kilkanaście dni może być zamknięta, ale drogowcy rozpatrują także wariant prac nocą i - o ile uda się go zastosować - to takie zamknięcie nie będzie konieczne.

Plany budowy

W sumie modernizowana jest 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskują nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby już przy Bramie Żuławskiej.

Na remontowanym odcinku projektanci zaplanowali zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanków autobusowo-tramwajowych, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku.

Na wspomnianych ulicach zostaną wprowadzone elementy spowalniające ruch i poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Ma to zniechęcić szczególnie do jazdy samochodem przez Przeróbkę.

Most Siennicki i tunel przy stadionie w liftingu

Podczas robót torowych na Moście Siennickim wykonawca ingeruje wyłącznie w nawierzchnię, nie wzmacnia konstrukcji przeprawy. Most przechodzi wyłącznie lifting, nowy wygląd zyskają mury oporowe na dojazdach do niego, zmodernizowane zostanie także oświetlenie i sieć trakcyjna.

W ramach tej inwestycji wykonawca oczyści i zaizoluje przed wigocią także tunel dla pieszych przy Bramie Żuławskiej.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • "W ramach tej inwestycji wykonawca oczyści i zaizoluje przed wigocią także tunel dla pieszych przy Bramie Żuławskiej." (1)

    A może tak jednak porządny remoncik tej ruiny oddanej do użytku dawno temu, albo dalej będzie lodowisko na wspaniałych antypoślizgowych kaflach w tunelu.

    • 12 5

    • Coś nie zrozumieli autorzy 4 negatywów? Napisać DUŻYMI LITERAMI?

      • 0 0

  • najbardziej cieszy mnie innowacja: przystanek wiedeński

    sposób na uspokojenie ruchu i upłynnienie go. Jedna z pierwszych jaskółek dążenia do detronizacji roli samochodu w mieście. Samochód w mieście może i tak, ale nie wszędzie, nie jeżdżący z dowolną prędkością i nie parkujący na chodnikach ani na drogach dla rowerów.

    • 13 9

  • Autor niedoinformowany. (1)

    "Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskują nawierzchnię z gumowych płyt typu strail." Szanowny autorze to zdanie jest kompletną bzdurą powtarzaną od początku na tym portalu. Przejazdy z ul. Głębokiej są wykonane asfaltowe. Przejazdy przez ul. przetoczą będą z kostki, Przejścia w ul Lenartowicza również z kostki.

    • 8 0

    • A biorąc pod uwagę to jak układają ta kostkę to długo ona nie wytrzyma. Co chwilę zmiana technologii układania, rozbieranie i robienie od nowa niektórych odcinków. Nie wiem co za idiota to wymyślił ale o paru miesiącach ta kostka zacznie się rozpadać.

      • 5 3

  • (2)

    Przy czym, oczywiście, na Stogi pojadą znowu stare trupy w postaci zdezelowanych 105-tek.

    • 14 5

    • nikt (1)

      nikt normalny patologii ze stogów nie da czystych, porządnych tramwajów, żeby jeden z drugim rzezimieszkiem mógł go całego upatolić w środku

      • 8 23

      • Ciekawa sprawa, ale najbardziej zdewastowane wnętrza posiadają Citadisy i Bombardiery. A te tramwaje obsługują jedynie Święty Wrzeszcz i Święty Chełm. Oj, czyżby to właśnie w tych dzielnicach patologia mieszkała?

        • 21 5

  • zjem budyn za udane testy

    • 6 3

  • (2)

    Przed Bożym narodzeniem , ale którego roku, bo na pewno nie w tym .

    • 1 18

    • (1)

      Nie słuchaj już disco polo bo ci szkodzi

      • 3 5

      • Gimbusie wracaj do mamy

        • 0 0

  • Na skrzyżowaniach miały być przejazdy przez tory "gumowe", tymczasem na skrzyżowaniu Przetoczna/Siennicka położyli kostkę.
    Już widzę jak będzie się rozpadać od ciężarówek, a zima będą wypadki bo będzie tam lodowisko.

    • 9 6

  • "Niewykluczone także, że na wiosnę w związku z koniecznością uzupełnienia kostki brukowej w torowisku przebudowywana linia na kilkanaście dni może być zamknięta"
    Ten kto wymyślił tam kostkę powinien ją sam układać. Ładnie to będzie wyglądać ale mają po tym jeździć samochody i długo kostka tam nie wytrzyma.

    • 6 4

  • Wiwat absurd ! (3)

    "Na wspomnianych ulicach zostaną wprowadzone elementy spowalniające ruch i poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Ma to zniechęcić szczególnie do jazdy samochodem przez Przeróbkę". Wyremontuja droge, zeby zniechecic do jej korzystania. Polski "Mis" wiecznie zywy.

    • 25 14

    • Nie ma w tym żadnego absurdu

      Minus.

      • 7 11

    • tak może pisać jedynie miś, który nie może sobie wyobrazić innego sposobu poruszania się (1)

      po mieście, niż samochodem.
      Misiu, naprawdę jest sens zniechęcania do jazdy samochodem niektórymi ulicami miasta, zwłaszcza, jeśli po nich jeżdżą tramwaje. I ty na tym wyjdziesz lepiej, jak wsiądziesz w swoją brykę dwuśladową.

      • 6 6

      • Anonimie, częstotliwość kursów i wysoka awaryjność taboru obsługującego linie 3 i 8 to dwa czynniki skutecznie ZNIECHĘCAJĄCE do korzystania z komunikacji miejskiej.

        • 1 0

  • ja tylko nie rozumiem tego,że piszecie o tramwaju na Stogi a wstawiacie większość zdjęć z Moreny.

    • 25 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane