• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 r.

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszym przystankiem nowej linii tramwajowej będzie przebudowana pętla tramwajowa na Siedlcach, która zostanie zmieniona w węzeł przesiadkowy. Pierwszym przystankiem nowej linii tramwajowej będzie przebudowana pętla tramwajowa na Siedlcach, która zostanie zmieniona w węzeł przesiadkowy.

Wczesną jesienią 2015 r. powinniśmy dojechać tramwajem z Siedlec przez os. Morena do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku.



Jak oceniasz gdańskie inwestycje tramwajowe?

Trasa tramwajowa na osiedle Morena planowana jest od czasów intensywnej zabudowy tej części miasta. Po ponad 30 latach obietnic budowa linii tramwajowej zacznie się prawdopodobnie wiosną przyszłego roku. Będzie to nietypowa trasa, bo pojazdy nie tylko pokonają spore wzniesienie, ale również będą zawracać bez użycia pętli.

Inwestycja została podzielona na dwa etapy: od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do powstającego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz od skrzyżowania ulic Rakoczego i Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska w stronę ul. Myśliwskiej.

- W pierwszej kolejności zbudujemy linię tramwajową z Siedlec do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Mamy już gotową dokumentację na drugą część tej inwestycji, czyli odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej, ale obecny przetarg jej nie obejmuje - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, czyli miejskiej spółki, która realizuje to przedsięwzięcie.

Druga część inwestycji, czyli właśnie odbicie linii tramwajowej w kierunku ul. Myśliwskiej, wciąż jest na etapie analiz, głównie ze względu na pomysł budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej, stanowiącej przedłużenie istniejącej ul. Bulońskiej. Wzdłuż niej również zaplanowano tramwaj, który docelowo będzie kończył bieg w rejonie ul. Nowej Warszawskiej. Wciąż nie ma jeszcze rozpisanego przetargu na drogę, choć nieoficjalnie mówi się o przekroju z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu (z zachowaniem rezerwy na docelową drugą jezdnię) oraz torowiskiem tramwajowym.

Co ciekawe, przetarg na budowę tramwaju na osiedle Morena został ogłoszony, choć nie ma jeszcze oficjalnej i ostatecznej decyzji o unijnym dofinansowaniu tej inwestycji. Ale Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie uspokaja, że jest to praktycznie przesądzone.

- Etap 3B Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, w ramach którego ma powstać m.in. trasa na os. Morena, od listopada znajduje się na podstawowej liście indykatywnej, co gwarantuje przyznanie dofinansowania. Mamy tez podpisaną umowę na prefinansowanie tej inwestycji, co w świetle ustawy o finansach publicznych oznacza już praktycznie przyznanie nam środków - tłumaczy urzędnik.

Miasto liczy, że otrzyma dofinansowanie w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji, na realizację której w budżecie zarezerwowano 110 mln zł.

Do obsługi nowej trasy wykorzystanych będzie pięć nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, za które Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł. Pierwsi pasażerowie przejadą się nimi jeszcze przed uruchomieniem nowej trasy, pod koniec przyszłego roku.

Dodatkowo na os. Morena wjechać mogą też tzw. Dortmundy, które podobnie jak Pesy Duo nie potrzebują pętli do zawracania. Pojazdy szynowe docierać będą do przystanku przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wysokości ul. Rakoczego. Tam motorniczy, podobnie jak jest to w pociągach, zmieni kabinę i rozpocznie podróż w przeciwnym kierunku przejeżdżając przez rozjazd międzytorowy, aby wjechać na prawidłowy tor jazdy. Tego typu rozwiązanie funkcjonuje m.in. we Wrocławiu przy Stadionie Miejskim.

Na trasę wjeżdżać będą mogły też "tradycyjne" jednokierunkowe tramwaje, z tym, że nie pojadą one do przystanku PKM, a zawrócą na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej. Tu bowiem powstanie tzw. trójkąt torowy, także służący do zawracania.

Na nowej trasie przewidziano pięć przystanków tramwajowych. Oprócz wspomnianego już przystanku końcowego przy przystanku PKM Brętowo, powstaną także przystanki Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska oraz Kolumba.

Przystanek Warneńska będzie pierwszym w Gdańsku, gdzie na torowisko wjeżdżać będą także autobusy, dzięki czemu możliwa będzie przesiadka między środkami transportu wprost z tego samego przystanku. Z kolei nieremontowana od wielu lat pętla na Siedlcach zostanie przebudowana na węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Na inwestycji skorzystają nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale także kierowcy oraz rowerzyści. Wzdłuż całej trasy tramwajowej przebudowane zostaną bowiem skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz wybudowana zostanie 3-kilometrowa droga rowerowa od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej.

Wykonawcę robót poznamy 23 sierpnia br. O wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje najniższa cena. Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa 30 września 2015 roku.

Odległości między przystankami:
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 450 m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
Drugi etap:
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m

Miejsca

Opinie (195) 4 zablokowane

  • ja chcę jeszcze podłączenie tej lini do wrzeszcza

    wolałabym jechać tramwajem z wrzeszcza na morene (przez Jaśkową dolinę) niż autobusem

    • 5 1

  • Morena? (2)

    Panie Koprowski, jak rozumiem, najpierw zbuduje Pan "osiedle Morena"?
    Bo niby gdzie ma jeździć ten wymarzony tramwaj? W Ostrowie wielkopolskim czy Szczecinie? Co z tego, że to nazwa obiegowa? Akurat Pan nie powinien tak pisać, to wstyd dla reportera.

    • 4 3

    • bez przesady, "osiedle Morena" można jeszcze zaakceptować

      Co innego gdyby autor napisał "dzielnica Morena" bo to byłaby kompletna bzdura.

      Mimo wszystko, rzetelny dziennikarz użyłby choć raz w tekście prawidłową nazwę dzielnicy czyli Piecki-Migowo.

      • 2 0

    • Ciocia Wikipedia uważa, że są pełne podstawy by Morenę nazywać Osiedlem bo nim właśnie jest.

      Osiedle mieszkaniowe - to jednostka urbanistyczna charakteryzująca się ujednoliconą zabudową mieszkaniową, z uzupełnieniem w postaci infrastruktury usługowo-handlowej. Obiekty wewnątrz osiedla często połączone są siecią dróg wewnętrznych, przy jednoczesnym wydzieleniu dróg wyższych klas na zewnątrz.

      Cytat z cioci Wikipedii

      • 0 0

  • Niepotrzebnie Gdańsk kupił pięć tramwajów Pesa Jazz Duo, skoro mamy Dortmundy posiadające kabinę motorniczego z obu stron. Trzeba było dokupić tramwaje normalne, a trasą na Morenę mogłyby jeździć stare Dortmundy tym bardziej, że linie te mają być przedłużane, docelowo zakończone normalną pętlą tramwajową.

    • 0 1

  • Niby fajnie, ale.. (2)

    Jeżeli mamy się rozwijać, to czy potrzebne są dodatkowe linie tramwajowe ? W krajach dobrze rozwijających się, czyli w Azji,( a nie w socjalistycznej Europie,w której jest regres) takie rzeczy jak tramwaj to już rzeczy nieaktualne, od których się odchodzi. Drogi wielopasmowe, autostrady i koleje, tego potrzeba ! Ale dróg nasze kochane Państwo budować nie umie niestety...

    • 0 3

    • niby nowoczesny a pisze jak urbaniści z poprzedniego wieku

      W wysokorozwiniętych krajach też kiedyś myśleli, że drogi wielopasmowe, autostrady i koleje są wszystkim czego potrzeba.

      Czas pokazał, że w wielu przypadkach się mylili i teraz sami próbują naprawiać swoje błędy. Dobrze byłoby skorzystać z ich doświadczenia by jak najmniej takich błędów powtórzyć. Zaprzestanie rozwoju sieci tramwajowej byłoby właśnie takim błędem.

      • 2 0

    • ?? Azja to najgorszy pomysł z możliwych... wcale nie przemyślany rozwój aglomeracji..... Takie Detroit z milionem dróg i pasów które poszatkowały miasto. Trzeba patrzeć na tych którzy mieli czas na przemyślenie swoich błędów... czyli własnie Zachodnią Europę a może jeszcze lepiej USA. Tam nie buduje się już autostrad sięgających centrów miast. Metro, kolejki tramwaje itp są jedyną odpowiedzią.

      • 0 0

  • Autorzy opracowania BIUP / BPBK

    Bardzo cieszymy, że Pan redaktor Koprowski docenia znaczenie inwestycji nowej linii tramwajowej w Gdańsku i prezentuje fragmenty jej projektu.
    Żałujemy jednak, że nie podał autorów opracowania i tym samym części prezentowanych materiałów, którymi są

    BIURO INŻYNIERYJNYCH USŁUG PROJEKTOWYCH
    (BIUP Sp. zo.o.) z Krakowa
    wraz z BIUREM PROJEKTÓW BUDOWNICTWA KOMUNALNEGO
    (BPBK S.A.) z Gdańska.

    Dotyczy to wszystkich wizualizacji przystanków Warneńska i Siedlce oraz wizualizacji przystanku PKM Brętowo.

    W przypadku projektów, których prezentacja ma wydźwięk negatywny, z reguły podkreśla się autorów opracowania. Szkoda, że nie akcentuje się równie mocno autorów (niejednokrotnie tych samych) projektów pozytywnie opisywanych.

    Pozdrawiamy,
    autorzy

    • 3 0

  • Pętla

    A co z pętlą na chełmie.Ja się pytam?

    • 1 1

  • Za długo to wszystko trwa, jak tak dalej, to trzeba będzie malować te szyny na skrzyżowaniu Kartuskiej z Łostowicką, bo już są zardzewiałe.

    • 1 0

  • "O wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje najniższa cena."

    Już się bojęęęę! tragiczne podejście miasta.
    Czekam na kolejne artykuły że tory się rozjeżdżają..

    • 1 0

  • renoma

    A to akurat skończą mi się raty w renomie :-)

    • 1 0

  • To ja teraz proponuje jakie linie i trasy by pojechały na Morenę: (1)

    3: MIGOWO - Bulońska - Rakoczego - Kartuska - Hucisko - Przeróbka - STOGI PASANIL
    9: SIEDLCE - Kartuska - 3 maja - Opera - Hallera - BRZEŹNO PLAŻA
    10: BRĘTOWO PKM - Rakoczego - Kartuska - Hucisko - Jana z Kolna - Letnica - NOWY PORT GÓRECKIEGO
    12: MIGOWO - Bulońska - Kartuska - Hucisko - Opera - Wrzeszcz - Oliwa - Pomorska - ZASPA
    18: CHEŁM WITOSA - Sikorskiego - 3 maja - Opera - Wrzeszcz - Oliwa - Pomorska - Zaspa - Brzeźno - Letnica - Jana z Kolna - Kartuska - Rakoczego - BRĘTOWO PKM.
    Ewentualne poprawki proszę pisać w odpowiedziach.

    • 1 1

    • Stogom niepotrzebne połączenie ani z Siedlcami, ani z Migowem. Stogi potrzebują połaczenia z Wrzeszczem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane