• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna znowu opóźnione

Maciej Naskręt
8 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Kierowcom, przynajmniej przez pięć najbliższych lat, pozostaje się cieszyć tylko z jednej ekspresówki - Obwodnicy Trójmiasta. Kierowcom, przynajmniej przez pięć najbliższych lat, pozostaje się cieszyć tylko z jednej ekspresówki - Obwodnicy Trójmiasta.

Coraz bardziej oddala się termin wbicia pierwszej łopaty na budowie Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Już wiadomo, że obie trasy powstaną nie wcześniej niż w połowie 2021 r. Ministerstwo tłumaczy opóźnienie "optymalizacją wydatków", co de facto oznacza cięcia w inwestycjach.



Jak odbierasz kolejne opóźnienie budowy dróg ekspresowych?

Na mapie inwestycji drogowych na Pomorzu od wielu lat widnieją dwa ważne przedsięwzięcia - budowa Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Pierwsza ekspresówka umożliwi wyjazd z Gdyni w kierunku Lęborka. Druga - ponad 30-kilometrowa trasa - ma zapewnić kierowcom przejazd z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Obie inwestycje nie doczekały się ostatecznych decyzji środowiskowych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. W obu przypadkach sprawy trafiły do organu drugiej instancji, a stamtąd do sądów administracyjnych. Odwołania badane są nadal przez instytucje odwoławcze. Zatem zakończenie procedury związanej ze wspomnianymi dokumentami może mieć nieoczekiwany finał.

Nowe terminy realizacji "ekspresówek" na Kaszubach

Niedawno w Gdańsku odbył się Pomorski Kongres Drogowy, na którym omawiane były m.in. kierunki rozwoju sieci drogowej na Pomorzu. Część kongresu była poświęcona informacjom dotyczącym Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Obok planów przebiegu trasy, pojawiły się tam informacje dotyczące terminu realizacji.

Pełniący obowiązki szefa gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Markowski wskazał, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona w marcu 2021 r. Natomiast jeśli chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, tam kierowcy pojadą w kwietniu 2021 r. Przy obu inwestycjach przewidziano półroczne opóźnienie.

To oznacza, że nie ma co liczyć na rozpoczęcie II etapu w przetargach na zaprojektowanie i zbudowanie wspomnianych "ekspresówek" w tym roku. W wakacje zakwalifikowano wykonawców i zakończono I etap. Na razie nie ma terminu wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Będzie trzeba poczekać przynajmniej do wiosny 2017 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.
Przepychanka wokół tras na rękę ministerialnym urzędnikom?

Droga ekspresowa S6 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Inwestycja ta została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierowana do realizacji we wrześniu 2015 r. Dokument został uchwalony jeszcze przez Radę Ministrów pod zarządem Ewy Kopacz (PO).

- Należy niemniej mieć na względzie także uwarunkowania finansowe. Wartość limitu Programu wynosi 107 mld złotych, co jest niewystarczające przy wartości wszystkich zadań w tym Programie ujętych, która sięga blisko 200 mld złotych - mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Z tego względu zostały podjęte działania optymalizacyjne, które mają na celu realizację programu drogowego w jak najszerszym zakresie - dodaje.
Jak podkreślają urzędnicy szczebla centralnego, intencją Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest, by uruchomione przetargi uwzględniały wypracowane przez powołany na początku roku Komitet Sterujący i grupy robocze rekomendacje w zakresie wdrożenia norm, mających bezpośrednie przełożenie na efektywność procesu udzielania zamówień publicznych, ograniczenia obszarów sporu i rozbieżnych interpretacji w zakresie obowiązków stron.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo nie wie, kiedy zbuduje "ekspresówkę" na Kaszubach

MIB podkreśla, że dąży do stworzenia spójnego systemu dróg szybkiego ruchu, w którym dostrzegana jest także istotna rola drogi ekspresowej S6 Koszalin - Trójmiasto.

- Chcielibyśmy, by nowo wybudowana sieć dróg ekspresowych i autostrad odpowiadała na najpilniejsze potrzeby inwestycyjne i wyznaczone cele strategiczne kraju. Z uwagi na ograniczenia finansowe, nie ma jednak możliwości jednoczesnej realizacji wszystkich priorytetów ujętych w Programie w pełnym zakresie. Na tym etapie realizacji PBDK jest za wcześnie na określenie szczegółowego harmonogramu budowy tej inwestycji - wyjaśnia Kisil.
W przypadku kierowanych do realizacji inwestycji ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, planowane jest wnioskowanie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.


I. OBWODNICA METROPOLITALNA

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

II. TRASA KASZUBSKA

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Miejsca

Opinie (310) 3 zablokowane

  • (3)

    Zrobiłem sobie taki własny audyt i myślę, że oceniając obiektywnie okres rządów koalicji PO-PSL mogę powiedzieć ,że mimo światowego kryzysu, dla Polski to były najlepsze lata od zakończenia drugiej wojny. Ten rząd działał bardzo długo w sytuacji ciągłej, totalnej obstrukcji ze strony Lecha Kaczyńskiego i PiSu, ale przestał dzielić społeczeństwo na swoich i obcych. Nie było już agresji, straszenia lekarzy pójściem w kamasze i zagłuszaniem pielęgniarek, nie było aresztowania o świcie i "samobójstw" przeciwników politycznych. Skończyło się publiczne skazywanie ludzi winnymi czyjejś śmierci. Ruszyła budowa dróg, ogromna była liczba budowanych i modernizowanych dróg lokalnych, linii i dworców kolejowych, terminali lotniczych i stadionów. O sukcesach gospodarczych zresztą nie ma co wspominać; podziwiała nas cała Europa a nawet świat- byliśmy zieloną wyspą na tle europejskiej czerwieni, wygraliśmy pakiet klimatyczny - rząd wywalczył korzystne zapisy regulujące emisję dwutlenku węgla- zreformowano emerytury ( wiek emerytalny!) i emerytury pomostowe. Polityk Platformy, Bronisław Komorowski, został Prezydentem RP; skończyło się nieustanne wkładanie kija w rządowe szprychy. Jednak co najważniejsze, Platforma, poza zapewnieniem Polsce ośmiu lat demokracji, systematycznego rozwoju, koherencji z UE, przejścia sucha noga kryzysu a przede wszystkim poszanowania w Europie i spokoju w kraju potrafiła dać nam, Polakom poczucie bezpieczeństwa. Nikt się nie zastanawiał jaki idiotyzm rządzących podadzą jutro jako jedynkę gazety. Nasz kraj był tak szanowany, ze to polski polityk mógł objąć najwyższe stanowisko w Europie. Nikt nie myślał o Polsce jako o podnóżku jej dożywotniego Prezesa i właściciela.. Niestety, i to jest główny powód przegranych wyborów, był jednak pewien obszar gdzie Rząd ewidentnie sobie nie radził - była to polityka medialna- większość mediów była ewidentnie temu Rządowi zdecydowanie niechętna i Rząd PO- PSL nie cieszył się sympatią środków masowego przekazu i nie potrafił ich przekonać do swojej wizji i polityki. Skończyło się to przegranymi wyborami. Myślę ,że wynikało to z braku tzw. "parcia na szkło" i niekierowania się sondażami- to także odróżniało tą propolską i kierującą się standardami demokracji koalicję od poprzedniej choć w tym wypadku niezbyt korzystnie. Dziś, z pełnym przekonaniem, Platformie dziękuję i czekam Jej powrotu do rządów w Polsce. Oby jak najszybciej. Szkoda traconego teraz czasu świat nie będzie czekał.

    • 56 10

    • wylacz tv (1)

      Wlacz rozum o ile go masz. Czy budowanie na kredyt to sukces? Czy wszystkie afery PO to nic nie znaczy? Ograbienie ofe?

      • 4 15

      • a PiS buduje za swoje...kumam;)

        • 0 2

    • brawo!!

      Nic dodać, nic ująć. Rząd PiS to szczepionka na głupotę rodaków. Oby tym razem zadziałała na dłużej niż 8 lat.

      • 0 1

  • i bardzo dobrze kaszubskie gbury

    obwodnic się zachciało? niech budyń buduje wespół z borowczakiem i śpiochem borusewiczem, a teraz przeglądać oferty z pośredniaka marsz

    • 2 40

  • Za pierwszej kadencji Jarosława K w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady. Za PO 3200 kilometrów dróg oddano do użytkowania, z czego 2300 w drugiej kadencji.

    • 31 8

  • pytać trza niejakiego Jerzego Szmita wiceministra z Olsztyna

    to ktoś w pewnym sensie podobny do Jaworskiego, też wiele razy chciał być prezydentem Olsztyna

    • 10 0

  • (1)

    Najwybitniejsze dokonania Kaczyńskiego to 6 km.b. autostrady , jeden peron i anulowanie długów swojej partii. Premier Tusk w przeciwieństwie do kartofla jednak dla Polaków coś zrobił,i to w warunkach największego od 70 lat kryzysu. - Polska gospodarka od 2007r uzyskała najwyższy w UE wzrost gospodarczy (w Polsce 20% w całej Unii około zera)

    • 42 3

    • haha 20 % to chyba w gaciach masz

      2% to moze tak

      • 1 6

  • Czy jest na sali ktoś, kto może mi wyjaśnić, (3)

    patrząc na powyższą mapę z planowanym przebiegiem Obwodnicy Metropolitalnej, kto będzie tamtędy jeździł mając alternatywę w postaci dużo krótszej Obwodnicy Trójmiasta?

    • 8 8

    • Wyjaśnienie (1)

      Jak sama nazwa wskazuje - metropolia. Metropolia to nie tylko Trójmiasto, ale również miejscowości położone na zachód

      • 5 2

      • Metropolia z lasami i jeziorami

        Kwestia nazewnictwa. Metrpolią można wszystko nazwać, kwestia wciśnięcia "kitu". Niedługo będzie używana nazwa stolica. Stolicą metropolii będzie Gdańsk. Niezła szopka.

        • 0 1

    • A co z dojazdem do Lęborka?

      Nowa obwodnica miała chyba kończyć się przed Lęborkiem, ale wyraźnie zapomnieli o tym w planach i prezentacji.

      • 0 0

  • Obwodnica Metropolitarna to chory pomysł

    Wbrew wszelkim podręcznikom o rozwoju miast, stosując stare nawyki drogowcy wymyślili sobie obwodnicę, która połączy Żukowo z Gdańskiem i Gdynią. W ten sposób więcej osób zachęci do osiedlania się na Kaszubach. I korki się nie zmniejszą. Lepiej jakby te pieniądze zainwestowali w PKM.

    • 12 15

  • (1)

    Uwazam, ze te trasy sa w ogole niepotrzebne.
    Wystarczylyby obwodnice dla Zukowa i Chwaszczyna, oraz lewo-prawoskrety.

    • 10 22

    • 100/100 ale ciemnogród w szmelcawgenach ma nadzieję że jak mu wybudują "autostrady" (to nieważne że z nikąd do nikąd) to będzie mógł se depnąć do dechy a to że i tak po kilometrze stanie w korku w pod Chwaszczynem czy Żukowem to już do niego nie dociera...

      • 4 2

  • (1)

    Co na to poseł Horała?

    • 14 0

    • co na to poseł Horała?

      Ostatnio zajmował się radami nadzorczymi w porcie dla pisowców.

      • 7 0

  • (2)

    Źenada. Nieudacznictwo " Misiewiczów " jest poraźające! Te oszołomy nie zbudują nawet 1 km. w całym kraju.

    • 28 1

    • Zbudują, ale swoim. Pomorze musi odstać w kozie kilka lat za olityczną krnąbrność

      • 4 1

    • takich g..wien niech lepiej nie budują jaki debil i idiota wymyślił drogi ingerujące w tak ordynarny sposób w istniejącą infrastrukturę itd?Jakim debilem trzeba być by np zamieniać ulicę Chwaszczyńską przy Polifarbie w ekspresówkę?Ulica omijająca osiedla mieszkaniowe nagle ma się stać niedostępną dla wielu użytkowników dróg autostradą bo taniej jest tak niż zbudować to gdzie indziej?Żałosna obwodnica metropolitalna gdzie to niby prowadzi poza tym że wchodzi w ślad starej 20 i bezczelnie ją zamyka kawałek za Chwaszczynem?Jakim idiotą musiał być człowiek który to tak wyrysował?Niech wypierd..lają z tymi niepotrzebnymi drogami na szcz*w

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane