- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (518 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (248 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (152 opinie)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (19 opinii)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna znowu opóźnione
Coraz bardziej oddala się termin wbicia pierwszej łopaty na budowie Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Już wiadomo, że obie trasy powstaną nie wcześniej niż w połowie 2021 r. Ministerstwo tłumaczy opóźnienie "optymalizacją wydatków", co de facto oznacza cięcia w inwestycjach.
Obie inwestycje nie doczekały się ostatecznych decyzji środowiskowych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. W obu przypadkach sprawy trafiły do organu drugiej instancji, a stamtąd do sądów administracyjnych. Odwołania badane są nadal przez instytucje odwoławcze. Zatem zakończenie procedury związanej ze wspomnianymi dokumentami może mieć nieoczekiwany finał.
Nowe terminy realizacji "ekspresówek" na Kaszubach
Niedawno w Gdańsku odbył się Pomorski Kongres Drogowy, na którym omawiane były m.in. kierunki rozwoju sieci drogowej na Pomorzu. Część kongresu była poświęcona informacjom dotyczącym Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Obok planów przebiegu trasy, pojawiły się tam informacje dotyczące terminu realizacji.
Pełniący obowiązki szefa gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Markowski wskazał, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona w marcu 2021 r. Natomiast jeśli chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, tam kierowcy pojadą w kwietniu 2021 r. Przy obu inwestycjach przewidziano półroczne opóźnienie.
To oznacza, że nie ma co liczyć na rozpoczęcie II etapu w przetargach na zaprojektowanie i zbudowanie wspomnianych "ekspresówek" w tym roku. W wakacje zakwalifikowano wykonawców i zakończono I etap. Na razie nie ma terminu wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Będzie trzeba poczekać przynajmniej do wiosny 2017 r.
Przepychanka wokół tras na rękę ministerialnym urzędnikom?
Droga ekspresowa S6 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Inwestycja ta została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierowana do realizacji we wrześniu 2015 r. Dokument został uchwalony jeszcze przez Radę Ministrów pod zarządem Ewy Kopacz (PO).
- Należy niemniej mieć na względzie także uwarunkowania finansowe. Wartość limitu Programu wynosi 107 mld złotych, co jest niewystarczające przy wartości wszystkich zadań w tym Programie ujętych, która sięga blisko 200 mld złotych - mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Z tego względu zostały podjęte działania optymalizacyjne, które mają na celu realizację programu drogowego w jak najszerszym zakresie - dodaje.
Jak podkreślają urzędnicy szczebla centralnego, intencją Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest, by uruchomione przetargi uwzględniały wypracowane przez powołany na początku roku Komitet Sterujący i grupy robocze rekomendacje w zakresie wdrożenia norm, mających bezpośrednie przełożenie na efektywność procesu udzielania zamówień publicznych, ograniczenia obszarów sporu i rozbieżnych interpretacji w zakresie obowiązków stron.
Ministerstwo nie wie, kiedy zbuduje "ekspresówkę" na Kaszubach
MIB podkreśla, że dąży do stworzenia spójnego systemu dróg szybkiego ruchu, w którym dostrzegana jest także istotna rola drogi ekspresowej S6 Koszalin - Trójmiasto.
- Chcielibyśmy, by nowo wybudowana sieć dróg ekspresowych i autostrad odpowiadała na najpilniejsze potrzeby inwestycyjne i wyznaczone cele strategiczne kraju. Z uwagi na ograniczenia finansowe, nie ma jednak możliwości jednoczesnej realizacji wszystkich priorytetów ujętych w Programie w pełnym zakresie. Na tym etapie realizacji PBDK jest za wcześnie na określenie szczegółowego harmonogramu budowy tej inwestycji - wyjaśnia Kisil.
W przypadku kierowanych do realizacji inwestycji ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, planowane jest wnioskowanie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
I. OBWODNICA METROPOLITALNA
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.
Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.
II. TRASA KASZUBSKA
Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.
Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.
Odcinek Szemud - Luzino
Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.
Odcinek Luzino - Łęczyce
Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.
Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.
Odcinek Łęczyce - Lębork
Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.
Miejsca
Opinie (310) 3 zablokowane
-
2016-11-08 23:36
P.
No i zobaczycie wybory PISU Trasę Kaszubską - na obrazku!!!
- 5 1
-
2016-11-09 10:33
To dopiero sie zacznie rodacy.
Kaczyzm i dyktatura nadchodzi!!!!!- 1 3
-
2016-11-09 18:48
Najpierw rozbudujcie obwodnice trojmiasta i zjazdy
Spacerowa, wielkopolska, chwarznienska i cala reszta innych do rozbudowy a później nowe obwodnice. One nic nie dadzą jak się zapchają drogi w mieście.
Najpierw rozbudowa dróg i budowa nowych dróg a później nowych osiedli.
Cale trójmiasto w korkach stoi a oni zabierają się za budowę osiedli.
Jakaś paranoja- 0 1
-
2016-11-09 20:52
Gdynia - Chwaszczyno jeszcze większe korki
Niech od razu dorzucą dodatkowy pas jezdni z Gdyni w kierunku Chwaszczyna oraz drugi w powrotną stronę. W normalny dzień roboczy stoi się tak w korkach, a o okresie wakacyjnym już nie wspominając, co dopiero jak ci wszyscy chętni chcący skorzystać z planowanej OM będą pchać się na nią. Już widzę te wydłużające się i niekończące korki przy wieży w Chwaszczynie.
- 0 0
-
2016-11-09 22:36
RDOŚ w Gdańsku.
Taka mentalna i organizacyjna hybryda: PKP-NFZ-Poczta Polska-TPSA(św.pamięci). A na czubku tej kupy(dosłownie) PZPN.
- 0 0
-
2016-11-10 00:08
Warto spojrzeć w przeszłość
Na etapie realizacji projektu warto trochę pomyśleć w przyszłość i zrobić 3 pasy chociaż częściowo. raz a dobrze. Będzie taniej.
- 0 0
-
2016-11-10 00:09
Kto w tych czasach buduje trasy dwupasmowe????
- 1 0
-
2016-11-10 10:17
Właściwie po co to budować.
Te cięcia kosztów w Polsce to norma. 2021? hehe może dajcie 2100... Ja biorę rodzinę i wyjeżdżam stąd tam gdzie nie ma cięć i można normalnie żyć. Bye
- 0 0
-
2016-11-10 10:22
Kasa na====
Kasa jest potrzebna na świątynie opatrzności== itd== kasę też zgarnie niejaki rydzyk zwany b głupio tfu ojcem= /tylko kogo złodziei, i przemytników/= więc raczej zapomnijmy, o drogach za życia pis-lamistów kasa pójdzie na jedynie słuszne cele ==amen
- 1 2
-
2016-11-10 17:39
Jeju poszerzcie obwodnicę i dajcie obwodnicę dla Żukowa i koniec
Strata pieniędzy.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.