• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego korkuje się coraz częściej. Można temu przeciwdziałać?

Maciej Naskręt
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut. Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut.

Kierowcy coraz wolniej podróżują Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między Zaspą a Matarnią. Droga w godzinach szczytu jest zapchana. Sytuacji nie poprawia nawet Tristar. Czy zatem powinniśmy przyzwyczaić się tam do korków?



Pierwsze pojazdy dwujezdniowym odcinkiem Trasy Słowackiego na odcinku od Niedźwiednika do Zaspy pojechały w czerwcu 2012 r. - tuż przed Euro 2012. Droga przede wszystkim miała rozwiązać problemy związane z korkami na ówczesnej - jednojezdniowej - ul. Słowackiego (dzisiaj jest to droga lokalna).

Upłynęły dwa lata i okazuje się, że powoli wracamy do punktu wyjścia. Korki na Trasę Słowackiego wróciły i to ze zdwojoną siłą, bowiem pojazdów stojących w zatorach jest dwa razy więcej niż przed wspomnianym czerwcem 2012 roku.

50 minut z Zaspy na Matarnię w korku

Pokonanie Trasy Słowackiego na odcinku od ETC do CH Matarnia (ok. 8 km) poza godzinami szczytu doświadczonemu kierowcy może zająć 10-12 minut. Dłuższe postoje kierowców czekają wtedy przed skrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i rondem im. Jana de la Salle.

Całkiem inaczej - pięć razy dłużej - trwa podróż w godzinach popołudniowego szczytu. Pokonanie 8-kilometrowego odcinka na górny taras zajmuje od 50 do 60 minut. Nie ma odcinka, w którym pojazdy nie stałyby w korku. Nawet leśny fragment bez sygnalizacji jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany w kierunku Matarni.

Rano korki stoją w przeciwną stronę.

- Tak naprawdę mamy do czynienia ze standardową sytuacją - budowa nowej drogi sprawiła, że zwiększył się na niej ruch. Zachęciła do korzystania z niej nowe osoby. Zwiększenie przepustowości, czyli często podnoszona w takich momentach propozycja, nic tu nie da - za 3 lata będziemy mieć ten sam problem we większej skali - uważa Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).

Czy kiedykolwiek ruch zmaleje na ul. Słowackiego?

Przy dużych korkach Tristar nie pomaga

Wielu kierowców powód korków na Trasie Słowackiego upatruje w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Przypomnijmy, że między centrum handlowym ETC a rondem im. Jana de la Salle ruchem kieruje system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar i choć drogowcy o korkach wiedzą, niewiele mogą zrobić.

- System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Możemy jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. Jednak bez Tristara na Trasie Słowackiego kierowcy mieliby jeszcze więcej kłopotów - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Drogowcy zwracają także uwagę na fakt, że w godzinach szczytu liczba pojazdów m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych przyrasta gwałtownie. Z tego powodu system Tristar przystosowuje się z opóźnieniem. Gdy auta utykają w korku na Trasie Słowackiego nie ma co liczyć na system inteligentnego sterowania ruchem - trzeba czekać aż ruch się nieco upłynni.

- Liczba pojazdów wtedy jest tak duża, że po prostu wyczerpują się nie tylko możliwości Tristara, ale przede wszystkim przepustowość ulicy - zaznacza Kotłowski

PKM-ka lekarstwem na korki?

Zdaniem ekspertów sytuację kierowców powinno poprawić przede wszystkim oddanie do ruchu 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wielu z nich będzie mogło przesiąść się na kolejkę i w ten sposób dotrzeć np. do Wrzeszcza pozostawiając pojazd w Matarni.

- Oczywiście zachęcać do tego powinna sama oferta PKM, czyli przede wszystkim częstotliwość kursów i cena biletów. Przeanalizować można także bardziej miękkie zabiegi, np. optymalne ustawienie świateł na trasie - mówi Karol Spieglanin.

W podobnym tonie wypowiadają się też władze Biura Rozwoju Gdańska. - Realizowana trasa PKM da podróżnemu alternatywę względem samochodu indywidualnego (a także autobusu miejskiego), które grzęzną w korkach. Skala zjawiska rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na PKM będzie zależeć w znacznym stopniu od częstotliwości kursowania pociągów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przypomnijmy, że po dużym zamieszaniu pod koniec października Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ustalił, że pociągi linią PKM między lotniskiem a Wrzeszczem pojadą co 15 minut. Pod znakiem zapytania jest ich kursowanie do centrum Gdańska. Co gorsza wciąż jednak nie ma pomysłu dla wspólnego biletu PKM-ki z innymi przewoźnikami, co może zniechęcać wiele osób do skorzystania z oferty.

Dalsze inwestycje uzdrowią Trasę Słowackiego?

Jak już wspomnieliśmy, nowe lub rozbudowane fragmenty układu drogowego po ich uruchomieniu poprawiają warunki podróżowania, co zachęca kierowców do większego wykorzystania samochodów i co prowadzi w krótkim czasie do powrotu utrudnień.

- Dlatego współcześnie duże miasta nie mogą rozwijać się w oparciu o transport indywidualny. Dokumenty planistyczne miasta Gdańska przewidują w rejonie Górnego Wrzeszcza - Brętowa jeszcze tylko jedno powiązanie drogowe: tzw. ulicę Nową Abrahama, która ułatwi powiązania Zaspy, Strzyży, Oliwy z Brętowem, Matarnią i Pieckami - Migowem ale też nie będzie ona stanowić rozwiązania na zawsze ze względu na mechanizm opisany na początku - mówi Piskorski.

Władze FRAG widzą jednak inną drogę uzdrowienia Trasy Słowackiego. - Pragnę przypomnieć, że już za dwa lata minie pięcioletni unijny okres karencji. Od razu po nim sugerowałbym przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin.

Opinie (634) 9 zablokowanych

  • Brawo zarzadcy (4)

    Dalej budujcie jednopoziomowe dwupasmówki warte miliardy złotych. Nie wiem jak wielkim kretynem trzeba być żeby nie pojmować prostych praw rządzących korkami - jeżeli co 500 metrów jest duże skrzyżowanie to nawet przy 100 pasach ruchu, octastarze (dla mniej kumatych - tak, octa to 8 - nawiązanie do tristara - 3 stara) i, jak to pomysłowo ujął pan z FRAG, "przeanalizowanie ekranów akustycznych i przejść naizemnych w miejsce podziemnych" nie zmieni sytuacji nawet o jote. Nauczcie się w końcu że do rozładowywania korków służą skrzyżowania W I E L O poziomowe.
    Tymczasem w Gdańsku słyszałem głosy o konieczności rozebrania estakady z Okopowej na Elbląską. Oczywiście, estetyka jest argumentem, akurat w tamtym miejscu byc może za pare lat uda się opanować ruch na tyle żeby ów estakada stała się nie do końca potrzebna, ale przepraszam, co komu przeszkadza estakada na niedzwiedniku, czy tym bardziej (sprzyjające naturalne ukształtowanie terenu) tunel na skrzyżowaniu z Chrzanowskiego?
    Również skrzyżowanie na Matarnii woła o pomstę do nieba. Wystarczyłaby jedna nitka jednopasmowej drogi w jednym kierunku (w stronę obwodnicy dla skręcających w kierunku IKEI itp) a skrzyżowanie przestałoby być potrzebne.
    To tylko pobieżna analiza odcinka Słowackiego od Grunwaldzkiej do obwodnicy, ale przecież tego typu skrzyżowan jest cała masa. Ze chocby wspomne skrzyżowanie Armii Krajowej z łostowicką, Błędnik czy jakiekolwiek inne korkujące się skrzyżowanie GŁÓWNEJ alei w Gdańsku.
    Próby przekonania ludzi do podróżowania zatłoczoną i śmierdzącą komunikacją miejską nigdy nie spowodują masowego porzucania samochodów. A póki nie jesteście w stanie zapewnić komunikacji na poziomie, to budujcie chociaż ów skrzyżowania na POZIOMACH.

    • 11 5

    • Bardzo dobra opinia, jedno ale..... (1)

      Tylko wielopoziomy i tylko w dół pod rondami, zwłaszcza w kierunkach na wprost. I to natychmiast.
      Estakady nie przystają do miast, dzielą miasta, dzielnice i społeczności. To błąd.

      • 5 0

      • Dokładnie tak. Tak jak zbudowano dolnopoziomowy przelot na wprost pod rondem na wylocie przyszłego tunelu pod Martwą Wisłą. Bodajże Marynarki Polskiej

        • 0 0

    • Nie masz racji - nic to nie pomoże, bo zachęci jak w stolicy następną grupę ludzi (1)

      do samochodów. Masz zachwyt autami i nic nie da budowa co rusz skrzyżowań wielopoziomowych.

      • 0 0

      • Tak się składa że mieszkam w W-wie

        i widze że dojazdy od poddzielnic do praktycznie ścisłego centrum są przejezdne bez najmniejszego problemu o każdej porze dnia i nocy. Korkują się miejsca w których ważne skrzyżowania pozostały jednopoziomowe. Dla przykładu trasa łazienkowska - nie ma korku od strony wisły aż do okolic przecięcia z metrem, tam zaczyna się stać, gdyż zabrakło komuś wyobraźni do zaprojektowania dwupoziomowego skrzyżowania z Żwirki i Wigury.
        Mam zachwyt samochodami, ale jakbyś uwaznie doczytał do końca mój komentarz, zauważyłbyś że napisałem o komunikacji którą chciałoby się jeździć. Niestety jest to inwestycja znacznie przewyższająca koszty uwielopoziomowienia skrzyżowan. Tu nie chodzi o wymiane taboru i udawnaie że wszystko jest ok. Chocby zamontowali fotele masujące i półnagie laski z drinkami, nie zrekompensuje to najlżej ujmując braku elementarnej wygody podróży. Ścisk, ludzie przepychający się do wyjścia, częsty smród bezdomnych i pijaków podróżujących tym samym autobusem. Tego się po prostu nie da znieść, a w połączeniu z opóźnieniami daje to wręcz katastroficzny obraz polskiej komunikacji zbiorowej. Uważam że dużo lepszym pomysłem niż komunikacja zbiorowa jest miniaturyzacja samochodów, Zachęcanie ulgami i dopłatami do kupowania takowych, również elektrycznych. Do zaoszczędzenia są krocie na komunikacji zbiorowej. A jak tak bardzo przeszkadzają ci samochody to przeprowadz się na zabitą dechami wieś. Tam nie doświadczysz nadmiaru aut

        • 0 0

  • (1)

    Słowackiego będzie jeszcze bardziej zakorkowana jeżeli BRG wybuduje na Podkarpackiej duże centrum handlowo - mieszkaniowe, bez stałej drogi wyjazdowej, a jak wiemy nie ma miejsca na Nową Abrahama, bo rezerwa pod tę drogę na innych mpzp została zabudowana.
    BRG jest głuche na zarzuty, że plany tworzą wybiórczo i nie kompatybilnie z innymi planami ościennymi. NIe pomyśleli żeby odciązyć ruch przez Trawki. Na wniosek o zorganizowanie po pólnocne stronie parkingu BRG nasadziło krzaczków, a do kościoła nie ma jak dojechać! Barany tam siedzą czy co? Zarzucają mieszkańcom manipulację, podczas gdy fakt jest taki, ze gdy na wybudują osiedla: 1) Pomarańczowe na Srebrnikach, 2) na placu po byłych magazynach wojskowych na Srebrzysku, 3) Osiedle przy Ogrodowej, 4) osiedle przy Podkarpackiej i centrum handlowe obok, to ulica Słowackiego zakorkuje się jeszcze bardziej.
    Rondo De La Salle bedzie tak obciążone, że aby wyjechać mieszkańcy Niedźwiednika bedą stać kilka godzin w korku.
    Rada Dzielnicy Brętowo nic nie robi w tym kierunku, nie interesuje jej temat. Na stronie internetowej nie ma żadnej informacji o tym, co czeka mieszkańców w niedalekiej przyszłości. Za chwilę mieszkańcy obudzą się z "ręką w nocniku"

    • 3 1

    • Koniecznie drugi wyjazd z Niedźwiednika !!!

      Powiem tak: z Niedźwiednika jest tylko jeden wyjazd ulicą Góralską na rondo DeLaSalle!
      ale za to będziemy mieli deptak i piękną elewację pierzejową - jak powiedziała p. Edyta Damszel z BRG.
      Czyli możemy sobie chodzić Słowackiego na piechotę !
      Proszę szanownej Dyrekcji z BRG mamy w nosie wasze pietrzeje, wasze układy z deweloperem i wasze interesy! Wy zróbcie nam wyjazd z osiedla!!! Już teraz o godz 8 rano jest korek do Jaszczurówki. Skoro z Podkarpackiej ma wyjeżdżać 350 samochodów na godzinę - to my nie chcemy tych WASZYCH INTERESÓW - BIZNESÓW na Niedźwiedniku !

      • 4 1

  • Słowackiego zakorkowana w godzinach szczytu? Co to za nowość? (1)

    Podobnie jak Spacerowa... i Armii Krajowej... i Trakt Św. Wojciecha... i Elbląska... i w ogóle wszystkie możliwe drogi którymi można dojechać do Gdańska

    • 8 1

    • w Moskwie na lotnisko się jedzie w korkach na wielopasmowej autostradzie do 6 godzin

      tego chcesz w Gdańsku? Na szczęście PKM dojedziesz na lotnisko szybciej już za rok.

      • 3 1

  • jest jedna rada

    wyłączyć tristar, bo to cudo tylko pogarsza całą sytuację!

    • 5 1

  • wyłaczyć tristar i testowo zostawić (2)

    pulsujące pomarańczowe w godzinach szczytu na głównej arterii. Jeden warunek, kierowcy musza byc uprzejmi i wpuszczac samochody jadace z bocznych ulic.

    • 8 2

    • nie do realizacji

      przy chamskich zwyczajach kierowców...

      • 2 0

    • Hahaha, uprzejmi kierowcy hihihihi. Dawno sie tak nie ubawilam

      • 1 2

  • zrobić z jednego pasa BUS PAS

    ograniczyć prędkość do 50, zlikwidować przejścia podziemne... i będzie cywilizacja, miasto! a nie jakaś patologia, trasa przelotowa w centrum miasta, gdzie ludzie mieszkają i trzeba ich odgradzać barierami i ekranami

    • 9 4

  • jak zwykle przedstawiciele władzy (2)

    sapią:'mamy do czynienia z normalna i standardową sytuacja"" qwa powiedzcie to tym ludziom co w korkach stoją!!! jełopy

    • 1 4

    • ich wybór (1)

      j/w

      jestem pewien, że połowa ludzi, którzy tam stoją, wcale nie musi tam być, albo mogłaby jechać busem

      • 3 0

      • tak masz racje

        to dlaczego biouro niedorozwoju gdanska nie pomyslało o bus pasach kilka lat temu ???? i ni mysli nadal? ja jezdze busami i mamm sie dobrze :)

        • 0 0

  • PKMka recepta na korki??? żart (1)

    zobaczymy ilu ludziom bedzie odpowiadała jazda serpentyna PKM, poza tym to samo słyszałem pare lat temu przy okazji rozbudowy ul. słowackiego" jak wybudujemy dwupasmowa słowackiego rto korków nie bedzie '' i prosze ;) biuro niedorozwoju miasta

    • 3 3

    • nie ma co porównywać

      budowy drogi, do bodowy linii kolejowej

      • 0 1

  • system jest...

    system jest tak mądry lub tak głupi jak osoba go obsługująca i tej prawdy się zmienić nie da

    więc jeśli Tristar obsługuje debil to niewiele więcej system z siebie da...

    • 5 2

  • autobus 126

    126 który jeździ na tej linii to dramat, nigdy nie wiadomo kiedy będzie, według rozkładu jeździ raz na godzinę ale spóźnia się po 20-30 minut, cyrk na kółkach , ludzie marzną, a odpowiedzialne osoby mają to w ...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane