• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego we Wrzeszczu pełna niedoróbek

Krzysztof Koprowski
15 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Izolacja fundamentu ekranu akustycznego w rejonie skrzyżowania z ul. Chrzanowskiego. Izolacja fundamentu ekranu akustycznego w rejonie skrzyżowania z ul. Chrzanowskiego.

Czy wybudowany za 158 mln zł środkowy odcinek Trasy Słowackiego to bubel z dziesiątkami usterek? Radni Dolnego i Górnego Wrzeszcza przygotowali listę z ponad setką uwag dotyczących jakości wykonanych prac.



Jak oceniasz jakość prac na środkowym odcinku Trasy Słowackiego?

Radni przeszli odcinek Słowackiego od skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do połączenia najnowszej części trasy ze starą w rejonie Ronda de la Salle'a zobacz na mapie Gdańska. O ile sama droga prezentuje się stosunkowo dobrze (z wyjątkiem rejonu skrzyżowania z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstało wgłębienie w jezdni), o tyle chodniki i otoczenie trasy, zdaniem radnych, wykonano fatalnie.

- Na całym odcinku jest mnóstwo źle zamocowanych płyt chodnikowych oraz pozapadanych fragmentów chodnika. Do tego wypada kostka brukowa, którą wykonano na skarpach lub między chodnikiem a drogą rowerową - mówi Piotr Dwojacki, wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego.

Zdaniem radnych, równie źle wykonane są drogi rowerowe. - W wielu miejscach warstwa bitumiczna została źle położona, przez co powierzchnia jest nierówna. Dodatkowo tam, gdzie piesi muszą pokonać drogę rowerową, nie wymalowano pasów i specjalnych progów dla rowerów, znanych np. z al. Grunwaldzkiej. Źle wyprofilowany został także przejazd pod estakadą, bo rowerzyści mają ograniczone pole widzenia. W niektórych miejscach za wysoko ułożono krawężniki na przejazdach przez jezdnie - dodaje Katarzyna Szczepańska z komisji ds. inwestycji i planowania przestrzennego w Radzie Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Nie lepiej od tego co dostrzec można na powierzchni, prezentują się podziemia. Tunele dla pieszych są już brudne, w niektórych miejscach popisane, czuć w nich woń moczu (choć to oczywiście nie jest winą ich wykonawcy).

Odrębną kategorię usterek stanowią ekrany akustyczne. W wielu miejscach ich fundamenty się kruszą, w innych odchodzi izolacja. Co było do przewidzenia, ekrany zostały już zaanektowane przez wandali, którzy wymazali je farbami.

Nie brakuje też dziwnych rozwiązań. I tak w rejonie ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska nie zainstalowano barierek odgradzających pieszych od skarpy. Barierki pojawiły się natomiast kilka metrów dalej, lecz odgradzają chodnik od... chodnika. - Może ktoś po prostu trzymał odwrotnie mapę? - żartuje Dwojacki.

Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, które zlecała budowę trasy, wie o wszystkich niedociągnięciach i już teraz wymusza na wykonawcy (konsorcjum upadłej spółki Hydrobudowa Polska i hiszpańskiego OHL) usuwanie wad.

- Trasa została odebrana przez nas od wykonawcy, ale ze sporą ilością usterek spisanych w protokołach odbiorów technicznych poszczególnych branż. Obecnie trwa usuwanie zastrzeżeń zawartych w tych protokołach - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Wśród niedoróbek wskazanych przez GIK, są m.in. malowanie tunelów powłoką antygraffiti, oznakowanie jezdni czy też poprawienie nawierzchni dróg rowerowych.

- Część prac nie mogła zostać wykonana wcześniej w docelowej formie z powodu złej pogody, przypomnę, że trasa została otwarta w grudniu ub. r. - zwraca uwagę Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Wykonawca Trasy Słowackiego udzielił na wykonane prace trzyletniej gwarancji (oraz dwuletniej na zieleń). Nie należy jednak mylić procedury gwarancyjnej z usuwaniem usterek zapisanych w protokołach odbioru. Te pierwsze to wady, które pojawiły się już po oddaniu drogi do użytku i których w momencie odbioru nie było widać lub nie było można przewidzieć (np. odpadający sufit w tunelu na wysokości ul. Reymonta). Wady spisane w protokołach odbioru były natomiast znane w momencie zakończenia inwestycji, ale nie wpływały na możliwość oddania jej do użytku.

- Usterki z protokołów mają być usunięte do końca maja. Niezależnie od tego, mieszkańcy zawsze mogą zgłaszać usterki - najlepiej w formie pisemnej poprzez e-mail biuro@gik.gda.pl lub tradycyjną pocztą na adres naszej siedziby - kończy rzecznik GIK.

Miejsca

Opinie (193) 1 zablokowana

  • bubel juz w fazie projektu

    Ta droga została wybudowana na potrzeby ruchu drogowego z XX wieku.Wjazd z Grunwaldzkiej od strony Centrum to największy bubel,dlaczego nie wjeżdża sie na Trasę skręcając pętlą w prawo,jak na całym świecie,tylko przejeżdża się kolizyjnie przez torowisko i pas przeciwległy!!!

    • 3 3

  • fajnie ze ten kraj sie sypie (3)

    • 2 3

    • nie fajnie że kraj a fajnie że POpsuł się mechanizm....

      • 0 1

    • ... fajnie, kaczynski tuz... tuz i znów bedzie wariatkowo

      ... fajnie, kaczynski tuz... tuz i znów bedzie wariatkowo, a potem znów tusk i tak do smierci

      • 0 2

    • jaka władza taki kraj

      z małą różnica, kraj jest kompetentny a władza nie.

      • 0 1

  • TRASA SŁOWACKIEGO

    Owszem, te wszystkie niedoróbki nie wystawiają najlepszego świadectwa o wykonawcach i nadzorujących inwestycję. Jednak zaprojektowanie tzw. "wjazdówek i wjazdówek" z ulic Chrzanowskiego i Trawki na trasę Słowackiego, to swoisty bubel nie mający nic nic wspólnego ze zdrowym rozsądkiem.W czym rzecz? chodniki dla pieszych, których w ciągu godziny przechodzi po nich paru pieszych mają po 3 metry, natomiast wjazdy i zjazdy dla samochodów, których w ciągu godziny przejeżdżają setki są zdecydowanie za wąskie.Z tego powodu w szczytowych godzinach natężenia ruchu tworzą się olbrzymie korki. Tego jakoś nasi (POŻAL SIĘ BOŻE) fachowcy nie zauważyli.

    • 4 3

  • Krótka pamięć pani rzecznik...

    a może niekompetencja lub zła wola (to przyczynach opóźnień
    w budowie trasy Słowackiego).
    Oto niektóre tytuły z portalu 3m z zeszłego roku:
    - 21 kwietnia 2012: "Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?"
    - 21 czerwca 2012: "Podwykonawcy w długach, Słowackiego rozkopana, miasto nie pomoże. Konflikt trwa"
    - 26 czerwca 2012: "Jest wniosek do prokuratury w sprawie Hydrobudowy wideo"
    itd, inne artykuły: wystarczy wpisać w wyszukiwarkę 3m: trasa Słowackiego

    • 6 2

  • A miało być tak pięknie... (1)

    Co się dziwić większość prac przy trasie Słowackiego była wykonywana zimą przy ujemnych temperaturach, m.in. słynny tunel przy Reymonta w którym sufit odpada i ścieżki rowerowe, które obecnie (po kilku miesiącach) są w stanie do remontu. Pełno w nich dziurek, wystarczy przejść się chodnikiem od Galerii do Srebrzyska żeby to zobaczyć.

    Czy naprawdę urzędnicy i inżynierowie zajmujący i mam nadzieję znający się na budowie nie wiedzą, że cementu, tynku czy innych podobnych prac nie wykonuje się przy ujemnych temperaturach, ze względu na to ze materiały te nie zastygają jak powinny, a w efekcie późniejszym wszystko się rozpada ???

    Dziwne.. no coż ale to POLSKA

    • 6 2

    • POlska :)

      • 0 2

  • droga rowerowa

    "Źle wyprofilowany został także przejazd pod estakadą".... to akurat Pani Katarzyno nie jest winą Wykonawcy tylko projektantów!

    • 4 2

  • Najwiekszą usterkę to wykonali URZĘDNICY

    wpuszczając ten ogromny ruch z N.Słowackiego do sypialni Zaspy.

    Widocznie domki na Kopalnianej potrafiły się z nimi "dogadać" i na reszt "zabrakło pieniędzy";))

    Wielka szkoda, że jeszcze CBA nie sprawdziło tej inwestycji tak naprawdę?

    • 5 3

  • Adamowicz przetnij jeszcze raz wstege!!!

    • 8 3

  • to skandal...wszyscy na skajpaja i dzwonimy do urzędu

    • 3 3

  • Tanio-szybko- dobrze

    Tanio i szybko- nie znaczy dobrze
    tanio i dobrze- nie znaczy szybko
    szybko i dobrze- nie znaczy tanio
    niestety można wybrać tylko jedną opcję.....................

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane