• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego za burtą

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr
22 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pomorze przegrało wyścig o gazoport. Teraz przegrywa kolejny - o fundusze unijne na budowę Trasy Sucharskiego. To inwestycja strategiczna i dla Gdańska, i dla Polski: bez niej nie uda się odkorkować miasta ani rozwijać największego z polskich portów.

Na deskach planistów Trasa Sucharskiego rozpoczyna się na żuławskich polach Olszynki - na skrzyżowaniu z projektowaną obwodnicą południową Gdańska. Stamtąd dwujezdniowa droga szybkiego ruchu biegnie na północ, przecina prowadzącą do Warszawy "siódemkę" i - dzięki gotowemu od 2001 r. mostowi wantowemu - Martwą Wisłę. Za mostem nowa droga poszerza istniejącą ul. Sucharskiego o nową jezdnię, potem lekko odbija na zachód, chowa się w tunelu pod kanałem portowym i znów wychodzi na powierzchnię - już w Nowym Porcie. Tam ośmiokilometrowa trasa oficjalnie się kończy, ale w przyszłości - projektowaną Drogą Zieloną - kierowcy płynnie pojadą dalej, ku granicy z Sopotem.

- Dzięki Trasie Sucharskiego TIR-y jadące z portu będą mogły sprawnie dotrzeć na autostradę A1, czy na drogi krajowe do Szczecina i Warszawy. Ciężarówki będą omijać centrum i mieszkaniowe dzielnice Gdańska. Zmniejszą się korki w śródmieściu - wylicza Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. To sprawi, że dużo łatwiej będzie można znaleźć kolejnych chętnych do inwestowania w gdańskim porcie (koncentruje się tu ponad 40 proc. przeładunków wszystkich polskich portów).

Koszt Trasy Sucharskiego to ok. 220 mln euro, czyli 840 mln zł. To ponad połowa rocznego budżetu Gdańska. Gdyby na budowę tej drogi złożyć się mieli wszyscy mieszkańcy miasta, każdy - od niemowlęcia po ubogiego emeryta - musiałby jednorazowo wydać na ten cel niemal dwa tysiące złotych.

- Nawet dla tak dużego miasta, jak nasze, to gigantyczna kwota. Nie ma żadnych szans, żebyśmy samodzielnie sfinansowali tę inwestycję - przyznaje Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Rozwiązaniem są fundusze unijne, które w latach 2007-2013 trafią do Polski w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" - jest tam do podziału 21 mld euro.

W przyjętym przez rząd 1 sierpnia 2006 r. projekcie podziału tego "tortu", wśród inwestycji dotyczących transportu morskiego Trasa Sucharskiego jest na pierwszym miejscu. Niestety, w kolejnym projekcie - z 29 listopada 2006 r. - nie ma już o niej ani słowa.

Środki na budowę Trasy Sucharskiego mogły być przyznane przez dwóch ministrów: Jerzego Polaczka (PiS), szefa resortu transportu, lub Rafała Wiecheckiego (LPR), szefa ministerstwa gospodarki morskiej.

- To inwestycja drogowa, a nie typowo portowa, powinno się nią zająć ministerstwo transportu - twierdzi Wiechecki.

Ministerstwo transportu rzeczywiście planowało wprowadzić Trasę Sucharskiego na swoją listę. Sprawdziliśmy jednak najbardziej aktualne dane MT (z 14 grudnia) - tam Trasy Sucharskiego już nie ma. Co się stało? Nie wiadomo - MT od dwóch dni nie odpowiada na nasze pytania.

- Potwierdzam, są kłopoty - mówi Szpak. - Szykuje się międzynarodowy skandal. Zarówno miasto, jak i firma DCT, która buduje terminal kontenerowy na Stogach, były przekonane, że Trasa Sucharskiego powstanie. Jeśli drogi nie będzie, stawia to wiarygodność polskiego rządu pod znakiem zapytania.

Nietupski: - Grozi nam paraliż. Jeśli nie wybudujemy tej drogi, to za kilka lat - mimo braku remontowych utrudnień - centrum Gdańska będzie codziennie tak zakorkowane, jak w ostatni poniedziałek.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • zaitsev

    nic dodac nic ujac

    • 0 0

  • zaitsev..

    na 17.15 zapisałem cię do psychiatry.Umyj się i zmień skarpetki.

    • 0 0

  • zajac
    wyszedłeś?
    to ciesz sie człowieku wolnością
    i nie powiem ci "lecz sie człowieku":-)
    na twoją chorobe nie ma lekarstwa

    • 0 0

  • a nie myślałeś zaczepić sie w branzy choinkowej??

    • 0 0

  • SUPER chcieliscie POstkomuny

    to macie, Gdansk byl kiedys liderem w przemianach na lepsze teraz jest siedliskiem przemalowanych KOMUCHOW i liderem zastoju. Nikt normalny z Rzadu nie bedzie dawal kasy dla tych skorumpowanych ukladow. KURSKI ma racje ze czeka na lepsze czasy - czyli zmiane tej sitwy u sterow w Gdansku.

    • 0 0

  • GŁOSUJCIE DALEJ NA PO

    A będzie wam napewno lepiej.Co w magistracie sie zmieniło po wyborach?Komuchy jak sie dobrze miały tak sie mają,a my robaczki tylko utyskiwać pocichu możemy i dalej stać w korkach.Cztery lata stracone.

    • 0 0

  • brawo antykomuch!!!!!

    Swięta racja

    • 0 0

  • gallux, żal mi trochę, ale tylko trochę

    Ciebie , bo jesteś zawistny i chory , nie jestem po wyroku jak ty /w końcu sam się chwaliłeś , że byłeś pod celą /, nie wyszedłem , a wróciłem do kraju po saksach. Nie dziwię się , że pasuje ci ta chora rzeczywistość , gdzie nierób i menel żyje z pracy innych.
    Zawsze uważałeś się za cwaniaka , ale to cwaniactwo jest mikre i przykre.
    Wielka mi filozofia dostawać wyłudzoną rentę i wegetować z tej kasy. Twój kot może nam przybliżyć cokolwiek więcej , ostatni raz podżarł dobrze , jak dostał ode mnie paszę , w końcu co zwierzak jest winien , że ma pana utracjusza.
    Ad rem , nie pakuj do pudła inaczej myślących , to brzydka cecha , właściwa twoim idolom z kaczego kurnika , ale , ale , nie zazdrość innym zaradności , nie chwalący , hehehe trohcę grajcarów z Islandii przywiozłem.....

    • 0 0

  • skoro już wróciłeś, to przestań chlać:-)
    rzeczywistość to rzeczywistość, nie podniecaj sie tak, bo ci sie fenigi coś je wydłubał z automatu, wysypią z kieszeni...

    • 0 0

  • brońcie IV RP jak niepodległości , gdzieś to już grali , hehehe , może w stawce a może w pancernych , a mooooże ale nie na pewno w klubie PiS ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane