• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego za burtą

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr
22 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pomorze przegrało wyścig o gazoport. Teraz przegrywa kolejny - o fundusze unijne na budowę Trasy Sucharskiego. To inwestycja strategiczna i dla Gdańska, i dla Polski: bez niej nie uda się odkorkować miasta ani rozwijać największego z polskich portów.

Na deskach planistów Trasa Sucharskiego rozpoczyna się na żuławskich polach Olszynki - na skrzyżowaniu z projektowaną obwodnicą południową Gdańska. Stamtąd dwujezdniowa droga szybkiego ruchu biegnie na północ, przecina prowadzącą do Warszawy "siódemkę" i - dzięki gotowemu od 2001 r. mostowi wantowemu - Martwą Wisłę. Za mostem nowa droga poszerza istniejącą ul. Sucharskiego o nową jezdnię, potem lekko odbija na zachód, chowa się w tunelu pod kanałem portowym i znów wychodzi na powierzchnię - już w Nowym Porcie. Tam ośmiokilometrowa trasa oficjalnie się kończy, ale w przyszłości - projektowaną Drogą Zieloną - kierowcy płynnie pojadą dalej, ku granicy z Sopotem.

- Dzięki Trasie Sucharskiego TIR-y jadące z portu będą mogły sprawnie dotrzeć na autostradę A1, czy na drogi krajowe do Szczecina i Warszawy. Ciężarówki będą omijać centrum i mieszkaniowe dzielnice Gdańska. Zmniejszą się korki w śródmieściu - wylicza Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. To sprawi, że dużo łatwiej będzie można znaleźć kolejnych chętnych do inwestowania w gdańskim porcie (koncentruje się tu ponad 40 proc. przeładunków wszystkich polskich portów).

Koszt Trasy Sucharskiego to ok. 220 mln euro, czyli 840 mln zł. To ponad połowa rocznego budżetu Gdańska. Gdyby na budowę tej drogi złożyć się mieli wszyscy mieszkańcy miasta, każdy - od niemowlęcia po ubogiego emeryta - musiałby jednorazowo wydać na ten cel niemal dwa tysiące złotych.

- Nawet dla tak dużego miasta, jak nasze, to gigantyczna kwota. Nie ma żadnych szans, żebyśmy samodzielnie sfinansowali tę inwestycję - przyznaje Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Rozwiązaniem są fundusze unijne, które w latach 2007-2013 trafią do Polski w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" - jest tam do podziału 21 mld euro.

W przyjętym przez rząd 1 sierpnia 2006 r. projekcie podziału tego "tortu", wśród inwestycji dotyczących transportu morskiego Trasa Sucharskiego jest na pierwszym miejscu. Niestety, w kolejnym projekcie - z 29 listopada 2006 r. - nie ma już o niej ani słowa.

Środki na budowę Trasy Sucharskiego mogły być przyznane przez dwóch ministrów: Jerzego Polaczka (PiS), szefa resortu transportu, lub Rafała Wiecheckiego (LPR), szefa ministerstwa gospodarki morskiej.

- To inwestycja drogowa, a nie typowo portowa, powinno się nią zająć ministerstwo transportu - twierdzi Wiechecki.

Ministerstwo transportu rzeczywiście planowało wprowadzić Trasę Sucharskiego na swoją listę. Sprawdziliśmy jednak najbardziej aktualne dane MT (z 14 grudnia) - tam Trasy Sucharskiego już nie ma. Co się stało? Nie wiadomo - MT od dwóch dni nie odpowiada na nasze pytania.

- Potwierdzam, są kłopoty - mówi Szpak. - Szykuje się międzynarodowy skandal. Zarówno miasto, jak i firma DCT, która buduje terminal kontenerowy na Stogach, były przekonane, że Trasa Sucharskiego powstanie. Jeśli drogi nie będzie, stawia to wiarygodność polskiego rządu pod znakiem zapytania.

Nietupski: - Grozi nam paraliż. Jeśli nie wybudujemy tej drogi, to za kilka lat - mimo braku remontowych utrudnień - centrum Gdańska będzie codziennie tak zakorkowane, jak w ostatni poniedziałek.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Wszystko będzie dobrze

    Powoli nie wszystko odrazu będzie zbudowane troszkę mniej nienawiści Prawo i Sprawidliwość Rządzi bardzo dobrze w końcu właściwy kierunek Chwała im za to nie słuchajcie podrzegaczy i medialnych manipulatorów im tylko o to chodzi nie kupujcie gazety wyborczej

    • 0 0

  • obraza kaczego majestatu

    przerżnęli wybory w trójmieście to w ramach odwetu skreślili inwestycje dla 3city. Kurduple głupie i tak będą musieli się wywiązać z obietnic dla inwestora w porcie. tylko skończy się to pewnie w jakimś sądzie i trzeba będzie z waszych społecznych pieniędzy wypłacić odszkodowanie. (ach nie waszych tylko naszych moich twoich i pani)

    • 0 0

  • Tow. Zuut,

    zdenerwował się prawie niczym irasiad.....nawet w Święta
    argumentem stają się wyzwiska. Dopowiedz sobie, CZYM ty jesteś, skoro ja tłukiem? Nie, nie zniżę się do twojego poziomu i nie zdobędę się na licytację w jakości inwektyw. Daruj sobie na przyszłość swoje długaśne wywody, bo jak widzisz dość szybko tracisz fason przechodząc na znany ostatnio, szczególnie w okreslonych środowiskach, język.
    Życzę Wesołego "po Świętach"......

    • 0 0

  • wszystkim

    Zbigniew Herbert
    Przesłanie Pana Cogito

    Idź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu
    po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodę
    idź wyprostowany wśród tych co na kolanach
    wśród odwróconych plecami i obalonych w proch
    ocalałeś nie po to aby żyć
    masz mało czasu trzeba dać świadectwo
    bądź odważny gdy rozum zawodzi bądź odważny
    w ostatecznym rachunku jedynie to się liczy
    a Gniew twój bezsilny niech będzie jak morze
    ilekroć usłyszysz głos poniżonych i bitych
    niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda
    dla szpiclów katów tchórzy - oni wygrają
    pójdą na twój pogrzeb i z ulgą rzucą grudę
    a kornik napisze twój uładzony życiorys
    i nie przebaczaj zaiste nie w twojej mocy
    przebaczać w imieniu tych których zdradzono o świcie
    strzeż się jednak dumy niepotrzebnej
    oglądaj w lustrze swą błazeńską twarz
    powtarzaj: zostałem powołany - czyż nie było lepszych
    strzeż się oschłości serca kochaj źródło zaranne
    ptaka o nieznanym imieniu dąb zimowy
    światło na murze splendor nieba
    one nie potrzebują twego ciepłego oddechu
    są po to aby mówić: nikt cię nie pocieszy
    czuwaj - kiedy światło na górach daje znak - wstań i idź
    dopóki krew obraca w piersi twoją ciemną gwiazdę
    powtarzaj stare zaklęcia ludzkości bajki i legendy
    bo tak zdobędziesz dobro którego nie zdobędziesz
    powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem
    jak ci co szli przez pustynię i ginęli w piasku
    a nagrodzą cię za to tym co mają pod ręką
    chłostą śmiechu zabójstwem na śmietniku
    idź bo tylko tak będziesz przyjęty do grona zimnych czaszek
    do grona twoich przodków: Gilgamesza Hektora Rolanda
    obrońców królestwa bez kresu i miasta popiołów
    Bądź wierny Idź

    • 0 0

  • UF

    IM DALEJ TYM LEPIEJ

    • 0 0

  • do Funta

    Funt mylisz się. Most w Wawie ma konstrukcje mieszaną, nie zrobili całego wantowego, bo wtedy liny musieliby robić na specjalne zamówienie, a to wyszłoby za drogo. Dlatego końce mostu mają tradycyjne podpory.

    • 0 0

  • Wybieraliscie Adamowicza

    to macie. Przez cala swoja kadencje nie zalatwil nic dla miasta. Teraz rzadzi nadal i robi z Gdanska zascianek.

    • 0 0

  • Gdańszczanin

    I tu się mylisz - to kara PiSowskich pociotów za zwycięstwo PO w Gdańsku!

    • 0 0

  • Gdańszczaninie - za dychę,

    "...Przez cala swoja kadencje nie zalatwil nic dla miasta. ..."

    Chyba ci się epoki pomyliły. "Załatwić" to mogłeś sobie papier kiblowy lub wyrób czekoladopodobny za PRL. I te czasy, na szczęście - minęły BEZPOWROTNIE. Dziś się nie załatwia, a wykonuje swoją pracę zgodnie z OBOWIĄZUJĄCYM PRAWEM. Jeśli kaczki będą je łamać (np. odmawiając akceptacji UZASADNIONYCH inwestycji), to jest na to rada...kasę daje Unia, a więc ma w tej sprawie coś do powiedzenia. A ty, nieszczęśniku, liż dalej dupsko tym przy korycie, jesli uważasz, że to metoda odpowiednia. Bezkręgowcy, to chyba najgorsze ścierwo....

    • 0 0

  • Ten Gdańszczanin - sądządz po piśmie - to taki gostek z cyklu "ich melde gechorsam".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane