• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą kaszubskich znaków na drodze S6

Michał Sielski
14 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Pod koniec czerwca odcinek Trasy Kaszubskiej pomiędzy Gdynią a Strzebielinem ma być już przejezdny, choć nie skończony. Tymczasem Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie apeluje, by nowa droga S6 miała dwujęzyczne tablice. - W ten sposób zostanie uszanowana wola mieszkańców oraz lokalnych samorządów - podkreślają Kaszubi.



Pełna treść uchwały Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego. Pełna treść uchwały Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego.
Stosowną uchwałę, której pełną treść prezentujemy obok, podjęło już Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie. Wnioskuje w niej o dwujęzyczne tablice na całej Trasie Kaszubskiej. Miejscowości i zjazdy miałyby być oznaczone po polsku i kaszubsku.

- Trasa ta biegnie kolejno przez gminy Żukowo, Szemud i Luzino, gdzie już od 2010 roku obecne są tablice dwujęzyczne: polskie i kaszubskie. Stąd na nowej drodze ekspresowej S6 winno obowiązywać nazewnictwo geograficzne, uwzględniające język kaszubski. W ten sposób zostanie uszanowana wola mieszkańców oraz lokalnych samorządów, które podjęły się trudu wdrożenia i realizacja oznakowania w nazewnictwie dwujęzycznym - czytamy w uchwale Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego.
Docelowo droga miałaby nosić oficjalną nazwę Trasy Kaszubskiej, a nazwy miejsc obsługi podróżnych oraz węzłów drogowych także miałyby odwoływać się do Kaszub.

Tak pod koniec kwietnia prezentowały się postępy na budowie Trasy Kaszubskiej.



- O to zabiega od lat wiele środowisk i instytucji. Nazewnictwo dwujęzyczne na nowo budowanej trasie S6 będzie przejawem szacunku dla unikalności tej części naszej Ojczyzny - piszą przedstawiciele Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego.
Na razie oficjalnej odpowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie ma, bo petycja oficjalnie nie wpłynęła do GDDKiA. Trudno jednak zakładać, by była ona pozytywna, bo Trasa Kaszubska będzie trasą ekspresową, na których oznakowanie węzłów jest standardowe.



Budowa Trasy Kaszubskiej. Co zmieni się na ul. Chwaszczyńskiej?



Ul. Chwaszczyńska została już w części poszerzona i ma nową nawierzchnię. Nowy wjazd poprowadzi na Obwodnicę Trójmiasta w kierunku Gdańska. Z kolei nowy wiadukt - do Chwarzna, portu i Chyloni.

Jezdnia będzie poszerzona. W miejscu, gdzie ul. Chwaszczyńska krzyżuje się z ulicami Rdestową i Krzemową, będą duże zmiany. Ul. Chwaszczyńska trochę obniży tu bowiem swój przebieg. Nad nią przerzucony będzie wiadukt, którym docelowo kierowcy pojadą z ul. Rdestowej na ul. Krzemową.

Kiedy przejezdność Trasy Kaszubskiej?



Drogowcy mają już pozwolenie na użytkowanie jednego z trzech budowanych odcinków. Ale to środkowy fragment i aby otwarcie trasy miało sens, trzeba też uzyskać przejezdność na pozostałych dwóch.

- Pod koniec czerwca Trasa Kaszubska na odcinku Gdynia - Strzebielino ma być przejezdna dla samochodów - informuje Piotr Michalski.


Trasa Kaszubska: co powstaje


Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:
  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno-Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.


Miejsca

Opinie (639) ponad 20 zablokowanych

  • Mnie bardziej interesuje kiedy skończą się piep.... z karwinami. Rok czasu budować dwa mosty to trochę przesada.

    • 9 1

  • cashub

    Pojedźcie do Południowego Tyrolu. Oni jakoś nie mają z tym problemu. Tam wszędzie są dwujęzyczne znaki.

    • 9 6

  • Jeszcze więcej znaków, a tak wogole to niech najpierw się dorzuca do tej drogi

    • 8 3

  • jak połowa kaszubów nie potrafi

    czytać i pisać, a co dopiero jeździć

    • 10 7

  • W jakim celu- pytam serio. (1)

    Uszanowanie woli mieszkańców.... Myślę że przy oznakowaniu trasy to najważniejsze jest przejrzystość , czytelność, logika. Kaszubi znają polski język i na drogach krajowych powinni czytać po polsku oznakowanie. Dla kogo ma byc po kaszubsku?? Idąc taką metodą to za chwilę w kraju będziemy pisać piętnastoma językami.

    • 10 5

    • Język pisany

      Powiem więcej, wielu Kaszubów nie zna pisanego języka kaszubskiego, niektóre litery dopiero niedawno wymyślono.

      • 1 0

  • Co to Kaszubów to nie polska. Znaki są międzynarodowe. A były apele by było z niej znaków i opisów aby było czytelnie.

    • 4 0

  • Dlaczego grupa kaszubskich terrorystów decyduje za wszystkich mieszkańców (1)

    Część ludzi wypowiada się w imieniu wszystkich. Kto im daje takie prawo? Malujcie sobie domy we wzorki, nazywajcie swoje miejscowości po swojemu, ale wara od normalnych dróg i miejscowości. Nie zgadzam się

    • 11 10

    • Stop dla kaszubskich terrorystów!

      • 1 1

  • Szybką trasa przelotowa. Tak to się powinno nazywać.

    Nie ma sensu upamietnianie plemion. Widać to po Rosji. Kaszubi są cwani ale każdy Rusek ich wykiwa.

    • 4 5

  • (1)

    Ale po co?

    • 9 3

    • widocznie sa zdania po kaszubsku ktore brzmia lepiej niz po polsku

      kapusta, mleko i ziemniaki

      • 2 0

  • Kaszuby (1)

    W czym problem
    Trasa przechodzi przez historyczne regiony Kaszub to dlaczego nie mamy mówić czy pisać w języku Kaszubskim.
    To jest nasz język,nasza kultura
    Na południu sa nazwy w dwóch językach więc dlaczego nie u nas.
    Jesteśmy na Kaszubach

    • 14 9

    • Ponieważ Kaszuby są w Polsce, a z tą historią i granicami to różnie bywa. Zależy czy pisał ją członek zrzeszenia, czy inny autor.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane