• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • Transportowiec,

    ty się puknij w głowę albo lepiej wybierz w okolicach 8.00 rano np. na Podwale Przedmiejskie w kierunku Centrum. Autobusy to góra 5% obłożenia ulicy zapchanej w najlepszym przypadku po Motławę. 70% to osobówki, a ok.25% cysterny, tiry, ciężarówki i samochody z naczepami pełnymi aut i innego szajsu. Po południu (tym razem w stronę przeciwną) jest jeszcze weselej. Jedynym rozwiązaniem jest przesiąść się do tramwaju na wysokości Bramy Żuławskiej. Współczuję kierowcom osobówek, bo ja tramwajem jestem na Dworcu PKP w ciągu max.10 minut, a oni jadą średnio 30 - 40 minut. Na ich miejscu chyba porzuciłabym "złom" na środku ulicy i dała nogę. Podziwiam cierpliwość :-).

    • 0 0

  • piękny tramwaj, piękna trasa!!!

    tramwaj wygląda przepięknie, no i super nowa trasa!!

    • 0 0

  • "Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów!"

    To się nazywa mieć wyobraźnię:-) I jeszcze ten wykrzyknik!! A czemu nie podać tego w milionach!!!

    • 0 0

  • "Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju"

    A czemu tu nie ma wykrzyknika? !!! Czyli, że co? Wychodzi, jak kiedyś z wajchą do przekładania szyn i składa lusterko, a potem znowu wychodzi i rozkłada? A może zrobić mu takie na korbkę??

    • 0 0

  • Tramwaje - Co kogo to ? a Świętokrzyska ???

    Ul Swiętokrzyska miała być skońcozna do 30 listopada,a tam dalej ruch wahadłowy== > żadnych wiekszych mrozów nie pamiętam ,
    A co do tramwaji to te już powinny dojeżdzać wzdłuż Świętokrzyskiej przez Kowale conajmniej do obwodnicy, takie jest moje zdanie, co z tego że są na Chełmie skoro dla mieszkańców gdańsk południe najcięszą drogą jest dojechac do Chełmu lub Oruni, a z Chełmu Ak od czasu końcu remontu torowiska już nie ma korów na dole, więc czy smochodem czy tramwajem czy autobusem to juz jest to samo , WIĘC PROSZĘ NIE PISAĆ ŻE NA ARMII KRAJOWEJ NA DOLE SĄ KORKI

    • 0 0

  • beka z tym lusterkiem... poprostu brawo dla projektanta... ciekawe czy tak juz zostanie, czy ktos wpadnie na genialny pomysl, zeby to poprawic...

    a brawo dla redaktora, za "ćwierc tysiaca"... szkoda, ze 1/4000 miliona... ciemny lud normalnie sika po nogach z wrazenia!!!

    • 0 0

  • dzięki

    Dziękujemy Agnieszce Pomaskiej !!

    • 0 0

  • HA HA HA HA

    HA HA HA HA HAHAHAHAHA...

    • 0 0

  • a ja was prosze

    Bedzie lepiej, czy gorzej to sie okaze. Jest jak jest. Ale tak bardzo bardzo bym chcial, zeby bylo ladnie. zeby nie rysowac szyb, nie wybijac wiat przystankowych, nie tagowac sprayami, markerami. Juz mniejsza o naklejki. Prosze was nie niszczmy.

    • 0 0

  • do y

    ty marudo zmień szkołę, pracę, czy kochankę albo przeprowadź się byś nie miał powodu do marudzenia (mamy przysłowie - kto nie ma w głowie ten ma w nogach - miszczu organizacji)
    więcej optymizmu rodacy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane