• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto nie będzie metropolią?

km
22 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Tylko Warszawa i Górny Śląsk znalazły się w najnowszej wersji ustawy o metropoliach. Te dwie propozycje nie budzą żadnych wątpliwości, jeśli chodzi o obszar i zaludnienie. Reszta kandydatów w tym Trójmiasto musi się jeszcze postarać o wpisanie na listę - tak podaje RMF FM.



Chodzi o to, by pogodzić administracyjną logikę tworzenia jak najmniejszej liczby metropolii z politycznymi żądaniami, aby każde miasto miało taką szansę. Dlatego na mocy ustawy mają powstać tylko dwie, zaś kolejne - to już decyzja rządu. By tak się stało, na terenie dodatkowych metropolii musi mieszkać co najmniej pół miliona osób, a gęstość zaludnienia musi wynosić 200 osób na kilometr kwadratowy - informuje radio RMF FM.

Nie są to rygorystyczne warunki. Chodzi jednak o to, by to przede wszystkim lokalne społeczności decydowały, czy chcą się łączyć (niewykluczone, że antagonizmy np. Torunia czy Bydgoszczy nigdy do tego nie doprowadzą). MSWiA chce zamknąć usta przeciwnikom metropolii i wprowadza rozwiązania dla mniejszych miejscowości tzw. zespoły miejskie. W takie zespoły mają się łączyć gminy okalające każde powiatowe miasto

Pierwotny projekt zakładał utworzenie 12 metropolii wokół: Warszawy, Katowic, Poznania, Krakowa, Wrocławia, Trójmiasta, Szczecina, Łodzi, Lublina, Rzeszowa, Białegostoku i Bydgoszczy z Toruniem.

Plusy metropolii to m.in. wspólne zarządzanie całym terenem, jeden plan zagospodarowania przestrzennego, wspólna komunikacja na całym obszarze metropolii i łatwiejsze sięganie po unijne środki. Metropolia ma też wspólnie decydować o usytuowaniu wysypiska, spalarni śmieci, czy miejscu gdzie powstanie lotnisko.

Twórca ustawy Michał Kulesza, mówi, że siedem metropolii to liczba optymalna i taką liczbę zapisał w projekcie ustawy. Przyznaje, że szanse, znalezienia się w tym gronie ma jeszcze Szczecin oraz Bydgoszcz z Toruniem. Ostateczne decyzje podejmie rząd, a potem posłowie.
km

Opinie (112) ponad 10 zablokowanych

  • to w zyciu nie wyjdzie, kazdy jest zapatrzony tylko w swoje miasto, jak nawet pozyskaliby wspolnie jakies srodki np z UE to potem by byla jeszcze kwestia gdzie mamy to wybudowac, kazdy obstawalby przy swoim. Co innego inwestycje wspolne takie jak np kolej metropolitalna czy jakas droga. Nawet w dwujke trudno sie dogadac, wes my np hale pomiedzy gdanskiem i sopotem, wkoncu sie udalo, po wielu rudach ale juz sa glosy ze bedzie klopot z dojazdem. Tak pozatym to nie ma praktycznie zadnych innych wspolnych inwestycji, cos tam jeszcze gdansk z gdynia robili w sprawie skm i tyle.

    • 0 0

  • (7)

    ideą metropolii jest łączenie się mniejszych organizmów samorządowych w jeden, wspólnie zarządzany
    dla obszaru trrójmiasta byłby to powrót do lat prl kiedy trójmiasto miało np. jeden wspólny ZKM...
    jednak te trzy miasta mają ze sobą niewiele wspólnego, dzieli je nawet historia, przecież gdynia była polską odpowiedzią na niemieckie krzywe ruchy w WMG
    te trzy miasta są zatem samodzielne, a nagorzej z nich przedstawia sie wg mnie gdańsk, który w "nagrode", że jest zacofany, zostanie centrum administracyjnym metropolii
    a to sie niekoniecznie musi podobać innym, lepszym gospodarzom
    brakuje jeszcze żeby to budyń został metroPOlitą gdańskim a bu ha ha ha ha ha

    • 0 0

    • (1)

      na tego posta to zaraz poleca bluzgi od ludzi z mojego miasta, choc musze przyznac mu chyba racje

      • 0 0

      • dzieki za obiektywizm
        szlag mnie trafia kiedy widze jak gdańsk, miasto z taką historią, możliwościami, ludźmi, marnotrawi swoją szansę...
        które z tych 3 miast ma największe zadłużenie? gdańsk, niestety
        szkoda gadać:-(

        • 0 0

    • (3)

      ogolem Gdansk sam w sobie przeciez nie jest zly, tyle, ze potrzebuje lepszego zarzadcy, toc ma potencjal wiekszy niz Gdynia, wkoncu jest tutaj blisko dwu krotnie wiecej mieszkancow, a co zatym idze powinno byc wiecej pieniedzy, tylko trzeba je umiec odpowiednio spozytkowac, a tu lipa.

      • 0 0

      • (2)

        tez uwazam, ze Gdans moglby sie rozwijac o lepiej, ale sprawa prezydenta wciaz pozostaje w tle i nie pozwala temu miastu na zadne powazne kroki, nie potrafie zrozumiec np jak tak duze miasto nie potrafi znalesc 600mln na bardzo wazna trase slowackiego, ktora byla planowana juz od lat, a oni ciagle kombinuja, pomijajac tez czemu te koszta sa az tak duze, w koncu to krotki odcienk drogi. W Gdyni remontuje sie np ul Polska ktora tak naprawde ma duzo mniejszy wplyw na ruch w miescie, pomijajc juz, ze wszystkie drogi dojazdowe sa juz zrobione

        • 0 0

        • (1)

          właśnie na przykładzie słowackiego widzimy jak gdańsk marnuje swoją szansę
          dwie koncepcje, na zmiane, odrzucane w warszawie, wracające z powrotem do stolicy, w zmienionej kolejności
          1. słowackiego uznać z "krajówke" i podrzucić GDBDiA, czyli niech ulice dokończy państwo
          pudło
          2. połączyć sucharskiego ze słowackiego i ssać unijną kaske, wcisnąwszy się na liste krajową
          i owszem powiedziano w stolYcy, łączcie, ale kaske damy taką samą
          kolejne pudło
          i tak o us***ej śmierci
          a czas leci, ludzie stoą pokornie i potulnie w korkach
          szkoda gadać:-(

          • 0 0

          • najwazniejsza inwestycja jezeli chodzi o Euro 2012, a tu lipa, zeby dojechac do Gdanska z lotniska to nie wiem ktoredy wybrac drogie, a kolej metropolitalna to tez jeszcze sfera planow. Pomimo, ze mieszkam w tym miescie to kiepsko widze realizacje Euro w Gdansku

            • 0 0

    • ludzie przejrzcie na oczy tym razem trzeba zaglosowac inaczej nie dac sie tej prowokacji Adamowicza

      • 0 0

  • Trójmiasto... (5)

    GDANSK - zawsze bedzie WIELKI mimo wielu braków , SOPOT - to pasożyt a GDYNIA to niestety zawsze będzie WIOSKA .

    • 0 0

    • do Gdańszczanina

      dobrze ze takich ludzi jak Ty, jest coraz mniej.Jesteś mega ograniczony i prymitywny a do tego ślepy bo jaki Wielki jest ten Twoj Gdańsk hehehe nawet nie jest mi Ciebie szkoda. Pozdrowienia dla normalnych ludzi z 3miasta

      • 0 0

    • gdańsk to wioska (1)

      tylko mi nie mów że widziałeś inne miasta w telewizorze na discovery

      • 0 0

      • cdc roll a Ty skąd się urwałeś? haha :P

        • 0 0

    • koles jest smieszny, a zapewne najdalszy jego wyjazd to byl tramwajem na chelm, moze w dziecinstwie rodzice zabrali go jeszcze gdzies skm'ka.

      • 0 0

    • chyba gdańSZCZANIN

      • 0 0

  • Białystok metropolią?

    Litości...
    A co do Trójmiasta, to jeszcze zoabczymy

    • 0 0

  • Trójmiasto jest już metropolią

    Po środku metro (SKM) po bokach polia i jest metropolia

    • 0 0

  • Po co wasze swary głupie .... (3)

    jak niebawem wszyscy zginiemy w dupie ;-) żeby sparafrazowac wieszcza.
    Kto miałby być szefem trójmiasta? Gdański grubas? Tweedowy Jack, czy PR szczurek? Wtedy by się za łby wzieli. Wiadomo, że organizacja życia miasta jest najlepsza w gdyni, wiec ona powinna zarzadzać kluczowymi zadaniami metropolii (komunikacja, inwestycje). grubasowi dobrą togę dać i dworu artusa, albo waciak i do sali BHiP. Tweedowy Jack moze siedzieć z koniaczkiem gdzieś koło mola lub ściskać grabe przed kamerą jak prezes walter z TVN przyjedzie na koncerty.
    A tak w ogóle to zostajemy coraz bardziej w dupie, w porównaniu do miast o podobnym potencjale co 3miasto! Wszyscy jedzxiemy na tym samym wózku od strachu chroni nas tylko defekt mózgu;-) Donka trza lobbowac ,żeby autostradę połozył szybko i nakopał do dupy kólejarzom z PKP...

    • 0 0

    • (2)

      Problem w tym, ze Donek sie chyba na Trojmiasto obrazil. Brak zgody rzadu na przesuniecie granicy Sopot-Gdansk spowodowal gwaltowna reakcja prezydentow obu miast i ochlodzenie niegdys dobrych stosunkow z premierem. Do tego doszla afera mieszkaniowa Karnowskiego, ktora mu raczej przyjaciol w PO nie przysporzyla.
      Projekt ustawy zaklada powstanie dwoch metropolii, a kolejne maja byc decyzja rzadu. Dobra metoda na niepokornych...

      • 0 0

      • Donek się przeprosi.. (1)

        Jak będzie startował na prezydenta. Młody elekorat mu to zapamięta, ze metropolii nima, autostrada w dupie, a całośc dryfuje na rafy Polski B. Mam nadzieję, jednak,ze tak się nie stanie...

        • 0 0

        • Moze i masz racje...

          Przed wyborami prezydenckimi pojawia sie pytania zniecierpliwionych wyborcow: gdzie "3x15", gdzie "jedno okienko", gdzie podwyzki dla nauczycieli i lekarzy, co z autostradami? Bo o reformie sluzby zdrowia i systemu emerytalnego nie wspomne. I wtedy nasz "magik" wyda zgode na powstanie metropolii Trojmiejskiej i powie: "macie metropolie i robcie w niej co chcecie".
          Jak mawial moj kolega z pracy: "Nie wazne kto sprawe spier..il, wazne na kogo to mozna zrzucic".

          • 0 0

  • Olac PKP

    Może ktoś z redakcji TRÓJMIASTO.pl wyjaśni nam mieszkańcom Gdyni Sopotu i Gdańska sprawę jakości wagonów którymi zmuszeni jesteśmy jeździć. Proszę o nowe fakty i opinie na ten temat ..

    • 0 0

  • A1 przedewszystkiem (3)

    Najważniejszą rzeczą dla trójmiasta jest teraz zbudowanie A1, przynajmniej do Łodzi!
    należy budować autostrady do centrum Polski.
    Od lat tam nie ma autostrady...

    • 0 0

    • Coz, dla mnie wazniejsze byloby zbudowanie autostrady do Niemiec (2)

      przez Slupsk , Koszalin. To pozwoliloby na rozwoj pomorza taki jak byl kiedys, przed wojna. Fajnie ze buduja A1, szkoda ze tak wolno, ale pamietajcie, My pomorzanie z Polakami to nie wygramy, powinnismy sie raczej z europa integrowac, tam gdzie nasze miejsce

      • 0 0

      • Był jakiś rozwój przed wojną? raczej zadupie

        • 0 0

      • Niestety nie ma autostrady do Berlina. A w sumie fajnie by było.

        • 0 0

  • Trójmiasto...

    Nie narzekajcie , pan TUSK wszystko i wszystkim obiecał , CUDA OBIECAŁ. Przede wszystkim powinien pamiętac o zwykłych mieszkańcach a swoich sąsiadach , nie tylko o bizmesmenach.

    • 0 0

  • Metropolia z 4-ulicami wjazdowymi dziurawymi na 20cm głebokości

    i kioskiem z barchanowymi gaciami ciotki zyty pod oknem siedziby prezydenta

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane