• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto podnosi ceny biletów od czerwca

Katarzyna Moritz
29 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów. Wpływy z biletów w zeszłym roku pokryły blisko 50 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji.

Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów. Wpływy z biletów w zeszłym roku pokryły blisko 50 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji.

Gdańscy radni w czwartek zatwierdzili podwyżkę cen biletów jednorazowych, średnio o 8 proc. Opozycja grzmiała, że podwyżka to brak szacunku dla mieszkańców i odczują ją najubożsi. W środę identyczne zmiany uchwalili już radni Gdyni, w piątek zrobią to w Sopocie.



Z jakich biletów korzystasz?

Bilety mają zdrożeć od czerwca w całym Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej, który obejmuje 13 gmin.

I tak cena biletu jednoprzejazdowego wynosząca dziś 2,80 wzrośnie do 3 zł, bilet godzinny zdrożeje z 3,40 do 3,60 zł. Bilety 24-godzinne zdrożeją z11 zł wzrośnie do 12 zł. O 20 gr wzrosną też ceny biletów nocnych.

Uchwała w sprawie wzrostu cen biletów w Gdańsku dosłownie w ostatniej chwili została dodana do porządku obrad. Wzbudziła długą dyskusję, choć z wynikiem z góry do przewidzenia.

- Ta uchwała jest prosta w swojej konstrukcji. Proponujemy, by bilet jednorazowy i godzinny był droższy o 20 gr, bilet dobowy o złotówkę (obecnie kosztuje 11 zł - red.). Nie proponujemy zmiany biletów okresowych - referował Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. - Po wprowadzeniu nowych regulacji bilet godzinny i tak pozostanie najtańszym biletem w Polsce. Chcemy, by bilet jednorazowy był relatywnie drogi, a bilet okresowy tani. Preferujemy tych, którzy z komunikacji korzystają w sposób systematyczny - wyjaśniał Lisicki.

Dziś już 70 tys. pasażerów korzysta z biletów okresowych, choć jeszcze pięć lat temu było ich 50 tys. Za średnią płacę mieszkaniec Gdańska można kupić 1,5 tys. najtańszych biletów, co daje nam piąte miejsce w kraju.

- Ceny paliwa tylko w ciągu roku wzrosły o 28 proc. Na podwyżkę ma też wpływ wprowadzenie darmowych przejazdów rodzin wielodzietnych, których koszt sięga ok. 3 mln zł, bo te osoby zrezygnowały z biletów sieciowych - podaje Lisicki.

Z prezentowanych danych wynika, że jeszcze 2006 r. wpływy z biletów pokrywały 66,4 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji, obecnie, z powodu rosnących cen paliwa i wymiany taboru, osiągnęły 49,4 proc.

- Po raz kolejny pokazujecie ceny biletów w Warszawie, Białymstoku. Dobrze w takim razie, żeby pan podał też ceny biletów w Tallinnie. 72 proc. jego mieszkańców w referendum opowiedziało się za bezpłatną komunikacją miejską. Proponujemy wzorować się na Tallinnie - zaznaczył Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu PiS.

- Średni dochód nie dotyczy zwykłych mieszkańców, bo ci zarabiają znacznie mniej. Dlatego nie można się zgodzić na te podwyżki! Jedną ręką wyciągacie pieniądze z kieszeni gdańszczan, a drugą wydajecie np. 40 tys. zł na kitesurfera za logo miasta. Szkoda, że to logo na Morzu Czerwonym zobaczyły tylko rekiny, ale z pewnością nie były to rekiny finansjery - wytkał Kazimierz Koralewski także z PiS.

Lisicki zastrzegł, że jeżeli ceny paliwa dalej będą rosły, to niewykluczone, że w sprawie kolejnej podwyżki radni spotkają się także w przyszłym roku.

Opinie (572) ponad 10 zablokowanych

  • skoro Pis krytykuje podwyżki

    to już wolę, żeby były te podwyżyki,
    tak mi mówią w tvnie, a oni nie moga sie mylic.

    • 3 2

  • nie mam biletu, nie mam dowodu - prosze policję, prosze na dołek i do pierdla - chcę być darmozjadem!

    • 5 0

  • Dlaczego w ankiecie nie ma jednorazowych na SKM i jednorazowych miejskich?

    . Właśnie z takich korzystam...

    • 4 0

  • zlodzieje i tyle

    banda nierobow

    • 2 1

  • Zrobić darmową komunikacę miejską! (7)

    Ludzie zaczną się przemieszczać tramwajami, autobusami. Odpada koszt drukowania biletów. Znikną te cholerne korki na wszystkich ulicach. Urzędnicy przestaną tarasować parkingi przed swoimi miejscami pracy. Samochody będą ludzie wykorzystywać głównie do robienia biznesów. A i skorzystają ci, co prowadzą różnego rodzaju działalność, szczególnie w miejscach takich jak Główne Miasto i podobnym. Ruch spowodowany zwiększoną klientelą spowoduje spadek cen w knajpach ale też większe dochody z racji zwększonego obrotu. I zniknęłaby też ta kontrolno-windykacyjna Renoma. Same plusy! Zrobić darmową komunikację!

    • 11 4

    • nie ma darmowej komunikacji. (4)

      zapłacą za nią wszyscy podatnicy, a ja jestem jednym z nich. I nie życzę sobie ponosić dodatkowych kosztów, niech płaci ten co korzysta.

      • 5 0

      • oczywiście że nie ma DARMOWEJ

        ale może być opłacana z podatków jak w Limburgii.

        a podatek płaci każdy podatnik, czy mieszka czy nie mieszka, czy jeździ tramwajem i rowerem, czy Maybachem i samolotem. jak ma kwit że płaci podatki tu na miejscu, nie płaci nic. Jak płąci gdzie indziej, zapłąci za bilet. nic nie trzeba wymyślać, można regulamin żywcem skopiować z wielu miast, a Belgowie byli pierwsi. O ile to sprawiedliwsze od biletów od najbiedniejszych? od rejestrowania samochodu na działce w Lipuszu, bo w Gdańsku drożej?

        • 2 4

      • (2)

        W Gdyni dopłata do biletów z budżetu miasta wynosi ok. 50% (80 mln zł rocznie). Wprowadzenie darmowej komunikacji wymagałoby dorzucenia kolejnych 80 mln rocznie (ok. 8% przychodów gminy), przy czym jak ktoś wyżej zauważył, pojawiłoby się pewnie kilka mln zł oszczędności na braku firmy windykacyjnej. Utworzenie jednej wspólnej firmy zarządzającej komunikacją miejską też dałoby oszczędności.

        • 0 2

        • jest jedno "ale" (1)

          wprowadzenie darmowej komunikacji oznacza zmniejszenie korków (tylko idiota będzie przemieszczał się własnym samochodem, gdy ma darmową komunikację), co oznacza mniejsze zanieczyszczenie powietrza - większy komfort życia. Dalej - mniej pojazdów na drogach - mniejsze zużycie dróg, czyli mniejsze koszty remontów. Ci, którzy muszą jeździć samochodami, np. dostawcy, dzięki mniejszym korkom, będą szybciej docierać na miejsce - wzrośnie efektywność lokalnej gospodarki (czyli wg obowiązującej nowomowy - "konkurencyjność"). To i jeszcze parę innych (inteligentnemu człowiekowi nie sprawi problemu dopisanie kolejnych) korzyści z darmowej komunikacji z nawiązką zrównoważy początkowo zwiększone koszty.

          • 3 3

          • Ci co minusują najwyraźniej kochają stanie w korkach.

            No cóż, każdy ma swoje upodobania, ale żeby zaraz je innym narzucać...

            • 1 0

    • Autobusy na powietrze i wyprodukowane przez smerfy? (1)

      A kierowcy pracujący w ramach wolontariatu? Jeśli nie to komunikacja publiczna nigdy nie będzie darmowa. Tak samo jak opieka zdrowotna. Nie jest darmowa, bo grube pieniądze na ten cel płacimy w postaci podatków. Kiedy to w końcu dotrze do zakutych łbów?

      • 4 1

      • z przyjemnością dorzuciłbym komunikacji parędziesiąt baniek

        zamiast dawać te same pieniądze na ECS czy PGE Arena

        • 1 0

  • Jak zwykle uderzenie w najbiedniejszych. To już zaczyna być upokarzające.

    .

    • 5 4

  • Bilety

    Złodziejska BANDA Z PO.

    • 3 1

  • niedługo całe 1000 złotych, które zarabiam będę wydawała na dojazdy i wynajęty pokój (2)

    a co z resztą wydatków? dramat!

    • 9 2

    • wracaj (1)

      na wieś

      • 2 7

      • na wsi jest drożej baranie

        • 0 0

  • Preferencje?

    "Preferujemy tych, którzy z komunikacji korzystają w sposób systematyczny - wyjaśniał Lisicki" - wtf? Jak można mówić w takim kontekście o 'preferowaniu'? I jak można mówić to tak jawnie? Co pana Lisickiego obchodzi, czy ktoś kupuje bilet okresowy czy woli codziennie kupować jednorazowy? Co za różnica dla pana Lisickiego?
    ...Korzystam z komunikacji w 'sposób systematyczny', ale w takich momentach mam szczerą ochotę przestać...

    • 7 0

  • MZK! Pocałujcie mnie w d*pę!

    Jak się nie wie jak zarobić, to za przykładem "miłościwie" nam panujących sięga się do kieszeni ludzi.
    Sami sobie jeździjcie tymi złomami!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane