- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Trójmiasto postawi na elektryczne samochody
Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.
Współpraca i wymiana doświadczeń
Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.
- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany
Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?
- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Porozumienie bez Energi
Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.
Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.
- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach
Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.
Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.
- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.
Opinie (168) ponad 10 zablokowanych
-
2017-04-04 16:54
Jakoś Budyń nie stawia na elektryczne / wodorowe aurobusy !!!!
Spalinami z ropy nas truje !
- 3 4
-
2017-04-04 16:56
Mysli prawdziwe (1)
Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcemy temu zapobiec. Punkty ładowania nie mogą być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Rozwój elektromobilności mamy w d., ale musimy ja kontrolować nawet w tym miejscu, dlatego wchodzimy w... temat.
- 7 0
-
2017-04-04 17:19
Punkty ładowania na stacjach paliwowoych
Jak to nie moga byc punkty ładowania na stacjach, Lotos w 3citi ma już ich chyba kilka,
- 0 0
-
2017-04-04 17:08
Miasto nie potrafi wprowadzić wypożyczenia rowerów a za auta sie bierze.Zrobić stacje z rowerami na dworcu,batorym,redłowie,wsm,do tego po 2 na kazdej dzielnicy i polowa korkow w ładne dni znika.W wawie każdy śmiga tak po robocie...od robotników po białe kołnierzyki.
- 8 1
-
2017-04-04 17:28
Jestesmy wtym 100 lat za murzynami unas nadal rowery traktuje sie jak niepotrzebne fanabarie
Dlatego eletryczne auta to daleka przyszłość!!
Trójmiasto przeciwnie stawia na stare diesle i zanieczysczenie powietrza!!
Dlatego gdańsk kupił nowe autobusy ze starymi dieslami ,które Bruksela chce całkowicie zlikwidować we wszystkich miastach w UE,a Holandia hce zakazac sprzedarzy nawet aut ososbowych diesla,Toyota oficjalnie reklamuje ze diesle to przezytek i nawiekszy szkodnik srodowiska.
Gdzie tu stawia trówjmiasto na elektrycznosc czym 4 autami ?- 2 1
-
2017-04-04 17:36
Gdynia już postawiła na lotnictwo budując lotnisko,
teraz czas na fabrykę samochodów elektrycznych.
Ciekawe co za rok wymyśli cesarz?- 9 2
-
2017-04-04 18:01
Widać geniusz tego obajtka :-) ....
... już widzę jak jakiś biznesmen z Oliwa BC będzie miał spotkanie biznesowe w innym miejscu trójmiasta i wypożyczy sobie na kilka godzin samochód. Za tą cenę to pojedzie taksówką nawet dwa razy w tą i z powrotem.
- 10 0
-
2017-04-04 19:01
dzisiaj to ślepa uliczka, wyłącznie PR i budżety do skonsumowania
czy plany te poprawią poziom życia mieszkańców? Tak, ale tylko tych, co się będą tematem zajmować.
Szkoda energii i środków, które można byłoby spożytkować na coś bardziej pożytecznego.
Swoją drogą, jak tak dalej pójdzie to niedługo pojawi się program opracowania narodowego smartfona.- 2 2
-
2017-04-04 19:14
Kąkol ten od Energa Innowacje ? (3)
Jeśli to ten sam kolo, co rozwinął Energa Innowacje i uruchomił pierwszy w Polsce projekt emobility to może sie to udać, ma determinacje i potrafi budować zespół zaangażowanych pracowników
- 1 6
-
2017-04-04 21:58
to ten co pół roku zmienia robotę
bo nikt go nie chce :))
- 4 0
-
2017-04-04 22:47
Po pierwsze to nie on uruchomił a spółka i jej pracownicy (1)
po drugie, wystarczy popytać ludzi jak oceniają kompetencje team-building ;)
- 2 1
-
2017-04-04 23:20
no właśnie piszę
gostek co pół roku musi się ewakuować, taki 'dobry' jest :))))) zerknij na opinie o tej firmie walk coś tam w necie
tu też tak bedzie , ze w grudniu pomysł się skonczy (ale kasa w kieszeni zostanie)- 4 0
-
2017-04-04 19:29
Taa auto dwukrotnie droższe od zwykłego, mały zasięg, nie ma gdzie ładować. No i prąd robimy z węgla.
- 7 0
-
2017-04-04 19:57
Ale o co chodzi z tą Gdynią? "Pomoże" zbudować pierwszy w pełni polski elektryk w ten sposób, że (2)
pozwoli tym samochodom jeździć testowo po swoim obszarze???
LOL- 5 0
-
2017-04-04 20:11
elektryk z Gdyni
Pewnie sfinansują jakiś projekt robiony przez gdyńska firmę ...może ogłoszą konkurs ??
- 0 0
-
2017-04-04 22:31
To jak zwykle w Gdyni. Nie ważne czy coś z tego będzie, ważne że w gazetach piszą coś o Gdyni i nowoczesności ;)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.