• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto wydało 40 mln zł na odśnieżanie

Maciej Naskręt
4 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czy ktoś dba o drogi na osiedlach i w dzielnicach?
"Hu hu ha, hu hu ha, nasza zima zła" i niestety coraz  droższa. "Hu hu ha, hu hu ha, nasza zima zła" i niestety coraz  droższa.

Koszty odśnieżania podczas tegorocznej zimy w całym Trójmieście sięgnęły 40 mln zł. Ostateczny bilans z racji przedłużających się warunków zimowych za oknem nie jest jeszcze znany. Dotychczasowa kwota wystarczyłaby na budowę nowej szkoły i dwóch przedszkoli modułowych.



Czy miasta słusznie wydają tak wiele pieniędzy na odśnieżanie ulic?

Przedłużająca się zima oraz ostatnie niezwykle intensywne opady śniegu spowodowały, że zaplanowane na ten rok w budżetach trójmiejskich zarządców dróg środki na odśnieżanie ulic już zostały wydane.

Na dzień dzisiejszy, w budżecie gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wydano na odśnieżanie zaplanowane 11,7 mln zł oraz dodatkowo ok. 6,5 mln zł, bowiem zima okazała się wyjątkowa sroga. Na domiar złego warunki zimowe utrzymują się nadal, a na najbliższą dobę prognozowane są kolejne, miejscami intensywne opady śniegu.

Chodzi tu m.in. o to, że zamiast wykonania nakładek bitumicznych na dłuższych odcinkach dróg, trzeba będzie przeprowadzać punktowe naprawy nawierzchni.

- W chwili obecnej usługi firm zapewniających zimowe utrzymanie miasta opłacane są z pieniędzy, które zostały przesunięte wewnątrz budżetu ZDiZ. Z powodu tych przesunięć wiadomo, że wiosną i latem trzeba będzie zmniejszyć zakres planowanych robót utrzymaniowych na drogach - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Podobnie sytuacja wygląda w Gdyni. Tam w budżecie pierwotnie na odśnieżanie zapisano kwotę 14 mln zł. - Niestety okazało się, że trzeba dołożyć 3,7 mln zł. Rada miasta już poczyniła w tej sprawie kroki i przesunęła środki. Zaznaczam jednak, że nie jest to ostateczny bilans kosztów, a tylko do dnia 31 marca tego roku. Zima na gdyńskich drogach wciąż trwa, rachunek pewnie będzie wyższy - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Sopot także wydał na zimowe utrzymanie dróg całoroczny budżet - 1,4 mln zł. Władze miasta będą musiały dofinansować budżet ZDiZ wiosną lub latem na odśnieżanie dróg w czasie czwartego kwartału tego roku.

W ubiegłym roku koszty odśnieżania w całym Trójmieście nie przekroczyły kwoty 23 mln zł. W porównaniu z tą zimą to niemal 100 proc. wzrost kosztów. Tegoroczne pieniądze na odśnieżanie - 40 mln zł - można wydać na budowę szkoły na wzór tej w Kokoszkach (koszt 33 mln zł) oraz wykonanie dwóch przedszkoli modułowych (koszt 3,3 mln zł każde).

Na przeciągającą się zimę narzekają też drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy zarządzają drogami krajowymi w województwie pomorskim. Musieli dołożyć do zaplanowanych na odśnieżanie 10 mln zł jeszcze dodatkowych 5 milionów.

- Jak tak dalej będzie padać śnieg, to wydamy wszystkie pieniądze przeznaczone w tym roku na zimowe utrzymanie dróg i będziemy musieli wnioskować o więcej środków na czwarty kwartał - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Opinie (159) 3 zablokowane

  • Matematyka (4)

    (rozmiar Warszawy) 517,24 km^2 - 70 mln zł
    (rozmiar Trójmiasta) 414,38 km^2 - 40 mln zł

    Które miasto (miasta) jest (są) bardziej gospodarny (gospodarne)? :)

    • 5 5

    • Albo które lepiej odśnieżone?

      • 3 2

    • Patrzysz cymbale na obszar a tu chodzi o drogi. Yntelygent powiatowy...

      Co ma obszar do ilości dróg jak i do samego odśnieżania? Może w Wawie lepiej mają odśnieżone jak u Nas (byle jak).

      • 3 3

    • Może i matematyka, ale z logiką to ma niewiele wspólnego. Jak już chcesz tak porównywać, to porównaj długość dróg a nie powierzchnię administracyjną.

      Gdańsk + Gdynia: 1280 km - 38,5 mln zł
      Warszawa: 2510 km - 70 mln zł

      No i gdzie ta Twoja gospodarność?

      • 6 0

    • W rządzie mamy takich samych, co tak liczą.

      Dlatego w Polsce jest tak jak jest...

      • 2 0

  • :):):)

    Najlepsze tej zimy były pługi jeżdzące po odśnieżonej trasie W-Z przez całą noc z góry na dół bez opuszczongo pługu - nabijających kilometrów ... pozdrowienia dla nocnych kierowców :):):)

    • 16 0

  • ej ej ej czekajcie

    pamiętam w styczniu pokazywano w tv sterty soli i piasku i mówiono że w tym roku zimy brak i zaoszczędzimy dużo kasy i już nawet mówili na co pójdą zaoszczędzone pieniądze, a tu nagle trochę popadało i już takie wielkie straty coś mi tu nie gra.

    • 18 0

  • a moze powinna byc normalna zima?

    to ciekawe bo kiedys czytalem jak to jest zle ze nie ma zimy, budowlanka musi miec przestoj, bo fabryki nie nadazaja z produkcja materialow budowlanych, to napedza inflacje, kopalnie maja straty, sol sie nie sprzedaje, tak samo nie ma narciarzy w gorach, ziemia nie odpoczywa pod sniegiem i rolnicy maja straty. Jendym slowem i tak zle i tak niedobrze. Czy po prostu lubimy narzekac?

    • 8 0

  • bezsens

    To jest cena za bezsensowne utrzymywanie dróg miejskich, krajowych i jakichkolwiek innych w stanie "czarnym" przez 365dni w roku.

    • 2 2

  • KOSZTY KOSZTAMI (1)

    koszty odsniezania to jedno a czy ktos jest wstanie policzyc straty związane z kilku krotnym zablokowaniem obwodnicy i słowackiego spowodowanym z oblodzeniem po silnych opadach sniegu . może warto wydac 10mln więcej i wysłac piaskarki na samym początku opadów a nie już po wszystkim jak drogi są już zablokowane i pługopiaskarki stoją wraz z innymi w gigantycznych korkach .

    • 6 2

    • oblodzenie to male piwo,ale wypadki na obwodnicy powodują większe zatory

      może tak sprawców by obciążać kosztami zakorkowania?

      • 2 2

  • Najważniejsze, że jest na ECS i raty za PGR arenę.

    • 12 1

  • haha

    i tak tego nie bylo widac ze odsniezone

    • 6 0

  • 40 mln a efektów brak (1)

    Ciekawe, ciekawe na palcach jednej reki mogłem wskazać porządnie odśnieżone chodniki (głownie wokół urzędów) Chodniki osiedlowe lub wzdłuż popularnych ciągów komunikacyjnych były zazwyczaj białe i oblodzone. Nie wspomnę o osiedlowych uliczkach - te robiły się jednokierunkowe z uwagi na zaspy śnieżne po bokach. Kolejny raz służby sobie nie poradziły. Mam wrażenie, że brakuje weryfikacji jakości pracy i kontroli jej wykonania

    • 18 1

    • no cóż jak nikt nie egzekwuje od innych obowiązków to się lenistwo szerzy

      • 1 0

  • Mam pomysł (1)

    wprowadzić na obwodnicy obowiązek stosowanie opon zimowych w trakcie opadów śniegu dla osobówek, a ciężarówki obowiązkowo łańcuchy. Do tego zamiast "czarnego utrzymania" to sypać samym piachem tak jak w krajach skandynawskich. Sól walić dopiero jak będzie odwilż żeby się lód nie zrobił i żeby szybciej to spłynęło.

    • 17 1

    • Łańcuchy

      My w Polsce mamy tak genialnie zrobione drogi że łańcuchy mogą tylko zniszczyć nawierzchnie. Łańcuchy powinny być zakładane tylko w momencie gdy jezdnia jest biała. Jak nie to zniszczymy drogę. W Skandynawii ciężarówki mają pozakładane opony z kolcami. Ale do kogo ja porównuje. No ci norwegowie i szwedzi to durnie. Bo jak można położyć bardzo dobrej jakości nawierzchnie i przez lata nic na niej nie robić? Ani kolein ani wybojów po prost dobra konstrukcja, z najlepszych materiałów

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane