- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Trójmiasto zgasi oświetlenie na godzinę. To protest samorządów
Co najmniej na godzinę zgaśnie miejskie oświetlenie w wybranych miejscach Gdańska, Gdyni i Sopotu. Pod hasłem "Pozostaje nam tylko ciemność" władze Trójmiasta włączają się w ogólnopolski protest samorządów przeciwko zabieraniu im przez rząd dochodów z podatków.
Do protestu przyłączyły się m.in. Gdańsk, Gdynia, Pruszcz Gdański, Elbląg, Warszawa, Wrocław, Katowice, Białystok, Lublin, Gliwice, Kołobrzeg, Łomianki, Izabelin i wiele innych.
Poprzez wyłączenie miejskiego oświetlenia samorządowcy chcą wyrazić swój sprzeciw wobec ustawy ograniczającej udział samorządów we wpływach z podatków PIT i CIT oraz wobec planowanego przez rząd weta wobec budżetu Unii Europejskiej, który ma być uzależniony od przestrzegania praworządności.
Czytaj też: Samorządy łączą siły. Powstało nowe stowarzyszenie
- Nie zgadzamy się na pozbawianie mieszkańców pieniędzy na potrzeby ich lokalnych społeczności. Dlatego w największych polskich miastach oraz najmniejszych wsiach symbolicznie, na jedną godzinę zgasną uliczne latarnie. Bo bez pieniędzy, za chwilę zgasną na stałe. PIT z budżetu państwa dla mieszkańców, środki z UE dla mieszkańców, bo inaczej pozostaje nam tylko ciemność - czytamy w komunikacie stowarzyszenia Samorządy dla Polski.
Organizatorzy akcji zapowiadają, że światło zostanie wyłączone przy charakterystycznych dla każdego miasta obiektach. Zapewniają też, że nie chcą stwarzać uciążliwości dla mieszkańców.
W Gdańsku ciemne historyczne budynki i pomniki
We wszystkich miastach, które biorą udział w proteście, światła zgasną w godz. 17-18. Tak będzie m.in. w Gdyni i Sopocie. Gdańsk postąpi nieco inaczej. Sześć spośród ośmiu obiektów objętych akcją nie będzie w ogóle oświetlonych przez cały dzień, zaś dwa pozostałe pogrążą się w ciemności od godz. 18 do 19.
- Bazylika Mariacka - w ogóle nie zostanie włączone oświetlenie
- Katownia - w ogóle nie zostanie włączone oświetlenie
- Ratusz Staromiejski - w ogóle nie zostanie włączone oświetlenie
- Nowy Ratusz - oświetlenie zostanie wyłączone o godz. 18 na godzinę
- Kościoły Katarzyny i Brygidy - w ogóle nie zostanie włączone oświetlenie
- Napis Gdańsk przy Ołowiance - w ogóle nie zostanie włączone oświetlenie
- Pomnik marszałka Piłsudskiego we Wrzeszczu - w ogóle nie zostanie włączone oświetlenie
- Fontanna Neptuna - oświetlenie zostanie wyłączone o godz. 18 na godzinę
- Główne źródło dochodów gmin to udział w podatkach, w tym przede wszystkim PIT. Każda kolejna zmiana, która odbiera nam w praktyce pieniądze z tego podatku oznacza, że czegoś nie będziemy mogli zrobić dla gdańszczanek i gdańszczan. Nasi mieszkańcy muszą o tym wiedzieć, że po prostu nie będziemy mieli z czego płacić np. za rachunki za prąd - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Gdynia: ciemno od skweru Kościuszki do Akwarium Gdyńskiego
W Gdyni miasto wyłączy oświetlenie na skwerze Kościuszki
- To symboliczne działanie, które w bardzo dosłowny sposób ma uzmysłowić gdynianom, w jakiej kondycji może znaleźć się nie tylko Gdynia, ale i wiele innych miast oraz miejscowości. Finansowa przyszłość polskich samorządów na dziś rysuje się w bardzo ciemnych barwach, co chcemy w ten sposób podkreślić. Sytuacja budżetowa jest trudna już od wielu miesięcy, wciąż na samorządy spadają nowe zadania oraz rosną koszty. Jednocześnie stopniowo odbierane są nam źródła dochodu - wskazuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni - Wpływy z PIT i CIT to kapitał wypracowywany bezpośrednio przez mieszkańców, który pozwala rozwijać ich najbliższe otoczenie. Trwają działania, które większą część tych pieniędzy wytransferują do budżetu centralnego i nie odczujemy już tak silnych korzyści na swoim osiedlu, w swojej dzielnicy czy regionie. Z kolei bez funduszy europejskich trudno byłoby pracować nad wielkimi, niezwykle potrzebnymi inwestycjami i nową infrastrukturą. Miasta i gminy nie będą miały środków na rozwój i utrzymanie - tłumaczy.
Sopot: ciemne molo i Urząd Miasta
Sopot wyłączy oświetlenie na drewnianej części molo
- Rząd systematycznie odbiera środki wspólnotom lokalnym, środki na edukację, pomoc społeczną, na zdrowie, sprzątanie miasta a także na oświetlenie. Do tego dochodzi także najnowszy pomysł wetowania budżetu unijnego, z którego też korzystają polskie samorządy - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Dlatego też postanowiliśmy ostrzec rząd, że te wszystkie działania mogą doprowadzić do tego, że będziemy musieli wyłączyć światło. Dlatego też symbolicznie wyłączymy je 1 grudnia, przez jedną godzinę i nie tylko w Sopocie. Zrobią to również nasi najbliżsi sąsiedzi, a także kilkadziesiąt miast w całej Polsce.
Opozycja krytykuje akcję gaszenia świateł
Opozycyjni radni PiS w Gdyni i Gdańsku krytykują wtorkową akcję samorządów.
- Niestety, panu prezydentowi Gdyni pomyliły się role. Już po raz kolejny włącza Gdynię w antyrządowy spór, o charakterze ogólnokrajowym - mówi nam Marek Dudziński, radny PiS z Gdyni - Ubolewam nad tym, że pan prezydent Szczurek opowiada się za odebraniem Polsce suwerenności. Bo mechanizm przyznawania środków europejskich, w oparciu o tzw. "praworządność" nie ma tak naprawdę nic wspólnego z kwestią praworządności, a jest jawnym łamaniem Traktatu o UE przez możliwość wpływu na politykę wewnętrzną państw członkowskich. Pan prezydent Szczurek staje kolejny raz po stronie opozycji rządowej i tym razem uprzykrza mieszkańcom życie - komentuje radny.
W podobnym tonie wypowiada się Przemysław Majewski, gdański radny PiS.
- Pomysł samorządowców z godzinnym gaszeniem oświetlenia w polskich miastach jest absurdalny, a do tego niebezpieczny. Po pierwsze, rządzący miastami, którzy tak często stają w obronie praworządności powinni zapoznać się z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i zadaniami własnymi jakie posiada samorząd tj. między innymi zapewnienie podstawowych potrzeb jak oświetlenie ulic - wskazuje Przemysław Majewski - Po drugie, kto weźmie odpowiedzialność za brak oświetlenia w miejscu gdzie dojdzie do wypadku lub zdarzenia, które spowodowane było brakiem oświetlenia? Po trzecie, jeśli miasto Gdańsk wydaje łącznie miliony złotych z budżetu na zbędne wydatki, jak (co za ironia) podświetlanie Rady Miasta na tęczowo, czy wyświetlając flagę UE, to pani prezydent powinna zacząć od audytu wydatków miasta, a nie kosztem bezpieczeństwa mieszkańców bawić się w unijną politykę - dodaje.
W Sopocie na godzinę zgasło światło na molo (40 opinii)
Miejsca
Opinie (775) ponad 100 zablokowanych
-
2020-11-30 20:11
(6)
Z tą praworzadnością byłbym ostrożny. Mechanizm który jest praworządny w Portugalii czy we Włoszech w Polsce jest uwazany za niepraworządny :)
Takich przykładów w UE jest cała masa. To się nazywa: podwojny standard.- 241 19
-
2020-11-30 20:19
skoro rząd twierdzi że jest praworządność w Polsce... (5)
...to dlaczego jesteśmy jedynym krajem zgłaszającym "Veto" a Portugalii i Włochom to nie przeszkadza?
Ja wiem, że kojarzenie faktów boli osoby z wykształceniem podstawowym sprzed 30 lat ale..- 9 38
-
2020-11-30 21:12
W 1939 też tylko Polska dała "veto" hitlerowskim Niemcom (2)
A później cały świat stanął w ogniu, przez początkową bierność reszty krajów
- 26 4
-
2020-11-30 22:27
Na czym to weto w 1939 polegało? (1)
- 2 11
-
2020-12-01 12:55
Nic w szkole nie uczyli ?
pokój za wszelką cenę, minister Beck, itd. Nic, naprawdę nic nie słyszałeś na ten temat ?
- 3 0
-
2020-11-30 22:15
Przeredagować proszę jeszcze raz bo bo to co napisałeś ,, kupy ,, się nie trzyma.
Polska nie jedyna zapowiada weto ( piszemy przez w)
- 10 1
-
2020-12-01 00:39
Włochy i Portugalia mają taki dług że muszą cicho siedzieć i nikt poza Unią im nie pożyczy.
O to chodzi aby Polskę to nie spotkało i zachowała suwerenność.
- 12 1
-
2020-11-30 20:12
(2)
Jednego dnia na tęczowo, drugiego na niebiesko, trzeciego w ogóle nic. Jaki kolor będzie następny?
- 207 14
-
2020-11-30 21:52
Brązowy
Taki mi się z Dulkiewicz kojarzy
- 13 1
-
2020-11-30 22:20
brunatny
- 11 1
-
2020-11-30 20:13
Bełkot Szczurka przebija wszystko.... (2)
Jakie inwestycje i korzyści na osiedlu...?
Ktoś coś zauważyl....?- 162 24
-
2020-11-30 20:24
A ktoś zauważył... (1)
że rzad centralny podkrada pieniądze samorządom i będzie tego jeszcze mniej? Co Ci rząd na osiedlu wybuduje?
A BO, a place zabaw, a modernizacje ulic, skrzyżowań, drogi rowerowe, place zabaw, szkoły, szpitale, oświetlenie, śmieci, zieleń/trawniki/parki to kto utrzymuje?- 4 20
-
2020-11-30 21:14
Zapomniałeś o 100 mln na lotnisko i ponad 1000 urzędasów UM
- 15 0
-
2020-11-30 20:13
kasa (2)
Zawsze brakuje i będzie brakować. Trzeba mądrze gosppodarować, a nie wydawać na promocje itp.
- 184 16
-
2020-11-30 23:49
Dulkiewicz kupuje błyskotki, bzdety i rydwany
Więc kasa jest pusta
- 7 0
-
2020-12-01 05:41
Głupota
Mam pytanie czy jakiś urzędnik bęknął za niepotrzebny rydwan ...Gdansk chyba ma kasę skoro stać was na rydwan i kible za parę baniek.
- 2 0
-
2020-11-30 20:14
Wymienić samorządowców. (2)
Nie służycie mieszkańcom. Będziemy pamiętać przy wyborach
- 233 25
-
2020-11-30 20:41
Jeśli walka o więcej pieniędzy dla mieszkańców to nie jest służba mieszkańcom... (1)
To co jest?
- 5 12
-
2020-11-30 20:42
oni walczą dla siebie
kiedy w końcu to zrozumiesz?
- 15 2
-
2020-11-30 20:15
i bardzo dobrze (2)
popieram!
- 33 186
-
2020-11-30 23:44
wiesz ile oni wydają na d*perele reklamowe i bankiety?
to popierasz? na życie im brakuje
- 6 0
-
2020-11-30 23:47
sensu w tym nie widzę,
ale najważniejsze, że przeciwko PiS, dlatego POpieram. Poziom IQ ameby został osiągnięty.
- 4 3
-
2020-11-30 20:15
Wystarczy nie wydawać na pierdolety- typu (nie) zdrowe love, a pieniądze bedą.
- 193 19
-
2020-11-30 20:16
Niech sobie w domach wyłączą. (2)
Oświetlenie w miejscu publicznym nie może być narzędziem w walce politycznej.
Proponuję wszystkim, którzy ucierpią przez tę durną decyzję by zakładali sprawy o odszkodowanie.
Piewcy demokracji nie mogą przeżyć utraty władzy w demokratycznych wyborach i łapią się każdego występku by uprzykrzać życie reszcie społeczeństwa.- 209 23
-
2020-11-30 21:13
Niemcy płacą, Niemcy wymagają
- 15 3
-
2020-12-01 18:46
Piewcy demokracji
Dulkiewicz niby tak walczy o demokrację, a jak była okazja przed wyborami na debatę (która jest jednym z elementów demokracji) to odmówiła. Pewnie wiedziała, że by się ośmieszyła
- 1 0
-
2020-11-30 20:16
lol (11)
widzę, żę pisowskie trolle się uaktywniły w komentarzach
- 56 180
-
2020-11-30 21:58
Za to oPOzycyjne siedzą na WP.pl. tam lepiej płacą. (2)
- 19 8
-
2020-12-01 05:50
Dokładnie. (1)
Na wp.pl jest taka nagonka na wszystko co polskie, że czytam i nie wierzę.
I do tego te komentarze, które w 90% pisane są na zamówienie jak mniemam.
Szkoda, że taki ściekowiec ma w nazwie przymiotnik "polska".
Czekam na dzień, kiedy wp.pl czy GW przestaną istnieć.
Tutaj od jakiegoś czasu również można zauważyć lekki skręt w lewo, a wiec i cenzurę przy dodawaniu komentarzy.- 13 4
-
2020-12-01 08:38
U nas wszystko co takie polskie śmierdzi faszyzmem
- 1 6
-
2020-11-30 22:02
trole?
to co kudłatemu zabrali mi w portfelu zostało. I tak za dużo mają bo trwonią.
- 11 5
-
2020-11-30 22:19
(2)
Jak można było wybrać takich błaznów na prezydentów Sopotu i Gdańska
- 19 6
-
2020-12-01 05:56
takie mamy durne społeczeństwo (1)
- 6 2
-
2020-12-01 07:08
Znaczy się nowoczesne.
- 2 1
-
2020-11-30 22:20
Jak ktoś wkurzony głupotami to od razu trol ? (1)
Zabraniasz komuś myśleć indywidualnie ?
- 20 7
-
2020-11-30 23:45
czego wymagasz od pracowniczki urzędu..
- 11 4
-
2020-12-01 09:00
oni zawsze gotowi
z drugiej strony takich czytelników wyhodował sobie ten portal - no może przesadziłem z tymi 'czytelnikami'
- 0 0
-
2020-12-01 10:30
ave666
No faktycznie uważaj na siebie jak będzie ciemno bo niebezpiecznie w ciemności samemu wśród troli
- 2 0
-
2020-11-30 20:16
Chodzi o oszczędność prądu tak? (2)
- 59 14
-
2020-11-30 20:30
nie (1)
chodzi o zamanifestowanie swojego niezadowolenia
- 3 7
-
2020-11-30 20:33
Oświetlenie
nie jest ich własnością!!! Niech sobie w swoich pałacach wyłączają.
- 17 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.