- 1 Biegli zbadali list Grzegorza Borysa (98 opinii)
- 2 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (275 opinii)
- 3 Paragon grozy za kurs taksówką (424 opinie)
- 4 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (144 opinie)
- 5 List gończy za byłym senatorem PiS (276 opinii)
- 6 Nie kąp się w morzu podczas burzy (63 opinie)
Trójmiejska lista życzeń. Co poprawić, by żyło się lepiej
Zarówno Trójmiasto jako metropolia, jak i poszczególne miasta (Gdańsk, Gdynia, Sopot) regularnie znajdują się w czołówkach rankingów jakości życia w Polsce. Nic dziwnego - wysokie dochody, czyste powietrze, dobre uczelnie i szpitale, wysoka średnia długość życia, niskie bezrobocie - predestynują nadmorską metropolię do określenia "dobre miejsce do zamieszkania". Ale nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Poniżej subiektywna lista spraw, które w Trójmieście należy poprawić, aby żyło się jeszcze lepiej.
Szadółki
Smród dochodzący z wysypiska to element krajobrazu równie silnie związany z Gdańskiem, podobnie jak fontanna Neptuna albo Żuraw. Silniej albo słabiej, bardziej zgniły albo bardziej duszący - obecny jest jednak w południowej części miasta jako stały element krajobrazu, przynajmniej zapachowego.
Kolejne zarządy i kolejni dyrektorzy zapewniają, że już wkrótce, już niedługo problem zostanie rozwiązany - bez realnego postępu. Od 10 lat co najmniej. Doprawdy, czas byłoby o tym śmierdzącym problemie mniej mówić, a więcej robić.
Wspólny bilet
Trójmiasto pozostaje bodaj jedyną metropolią w Polsce, w której trzeba kupować kilka biletów, aby przemieścić się z jednego końca na drugi. Nie rozeznają się w tym nawet lokalni mieszkańcy, a co dopiero obcokrajowcy - regularnie karani za brak biletu w SKM-ce albo w autobusie innego przewoźnika, w momencie, gdy bezradnie pokazują bilet kupiony w gdańskim ZTM.
Pod nazwą "bilet metropolitalny" funkcjonuje kilka protez - np. bilet pozwalający pojechać autobusem i tramwajem różnych przewoźników, ale nie SKM-ką. Bilety, które obejmują SKM-kę, nie obejmują wszystkich pociągów przejeżdżających przez Trójmiasto oraz gmin podmiejskich - np. Pruszcza Gdańskiego.
W Wiedniu albo Berlinie cała metropolia podzielona jest na strefy i na terenie danej strefy można przemieszczać się wszystkim, włącznie z ekspresami przejeżdżającymi przez miasto. Wzorem jest Paryż, gdzie kombinacja autobusów, tramwajów, metra oraz szybkich pociągów RER znajduje się na jednym rozkładzie i jednym bilecie.
Nawet metropolia śląska, kilka razy rozleglejsza i składająca się z wielu organizmów miejskich o podobnych rozmiarach, mówiąc kolokwialnie, "ogarnęła temat". Czas, by "temat ogarnęły" gminy metropolii - zwłaszcza, że istnieje baza organizacyjna (MZKZG).
Komunikacja po górnym tarasie
Kolejny przejaw "niedasizmu" związanego z komunikacją miejską w metropolii trójmiejskiej to realny brak komunikacji po górnym tarasie. I tak, mieszkaniec Kowal, który pracuje w okolicy lotniska, musi najpierw zjechać na dolny taras (przynajmniej na Łostowice, ale lepiej do centrum), aby potem pracowicie podjechać do portu lotniczego. Od momentu gdy jest PKM-ka i tak nie musi stać w korkach.
Tak czy inaczej, straci na to minimum godzinę i kilka razy się przesiądzie. Podróż z Dąbrowy do biur na Jasieniu (Cube Office Park) zajmuje ok. 25 minut samochodem i około dwóch godzin, jeśli jechać komunikacją miejską. Dodatkowo, trzeba zakupić trzy różne bilety.
Niemożność ustawienia sensownej komunikacji po górnym tarasie Trójmiasta to tysiące ton dwutlenku węgla, miliony marnowanych w korkach minut i setki tysięcy złotych wypuszczanych w powietrze przez posiadaczy samochodów. Nie wspominając o wiecznie zakorkowanej obwodnicy - która, notabene, dawno przestała być faktyczną "obwodnicą", tj. drogą otaczającą metropolię, a stała się trasą średnicową górnego tarasu.
Ogólny urbanistyczny chaos ekspansji metropolii
Nowe osiedla w sposób niekontrolowany rosną w samych miastach i w nowych obszarach podmiejskich, za czym w najmniejszym stopniu nie idzie infrastruktura miasta oraz wsparcie gmin. Na nowych osiedlach zarówno w mieście, jak i pod miastem (Rumia, Pruszcz Gdański i Rotmanka, gmina Kosakowo) brakuje szkół, przychodni, przedszkoli i punktów obsługi mieszkańców.
W rezultacie, tysiące mieszkańców metropolii codziennie przemierza dziesiątki tysięcy kilometrów wte i wewte, aby załatwić podstawowe sprawy - np. odwieźć dzieci do szkoły, załatwić sprawę w urzędzie skarbowym albo odbyć badania w ośrodku zdrowia.
Nieliczne nowe szkoły budowane na peryferiach (Osowa, Jasień) błyskawicznie zapełniają się dziećmi, a nauka często odbywa się na dwie zmiany. Jeśli chodzi o opiekę przedszkolną oraz zdrowotną - honor ratuje sektor prywatny. Pojawiają się nowe przedszkola i żłobki, a specjaliści otwierają swoje gabinety w handlowych parterach nowo budowanych bloków. To dobrze - ale to nie wszystko.
Przy całym dystansie, jaki mamy wobec socjalistycznego budownictwa z czasów PRL, warto docenić myśl urbanistyczną dawnych osiedli. Owszem, mieszkania były małe, akustyczne, pełne usterek i mało komfortowe, ale układ urbanistyczny był bardzo przemyślany.
Ciągi komunikacyjne na zewnątrz, w środku bloki mieszkalne, tereny rekreacyjne, szkoła, żłobek, ośrodek zdrowia i dom kultury. Do dziś mieszkańcy Przymorza, Chyloni czy Suchanina korzystają z tego planowania przestrzennego; warto, aby w podobny sposób planowano rozwój nowych osiedli.
Status strefy przygranicznej
Nieco zaskakujący element w tej wyliczance, ale istotny. Otóż nieomal całe Trójmiasto znajduje się w strefie nadgranicznej. Na co dzień nie zauważamy konsekwencji tego faktu - być może ktoś spostrzegł jedynie małe, czerwone tabliczki przy drogach dojazdowych na granicy strefy.
Ale konsekwencje uderzają w obcokrajowców, którzy zapragnęli kupić nieruchomość w Trójmieście. Ustawa z 1920 (!) roku nakazuje zdobyć zezwolenie ministra właściwego dla administracji i spraw wewnętrznych. Jest to procedura prosta i tania, ale przeciągająca się od czasu, kiedy Polska stała się kierunkiem wybieranym przez wielu imigrantów z Europy i spoza niej. Na wydanie takiego dokumentu czeka się nawet powyżej roku.
W rezultacie, wielu obcokrajowców spoza UE, którzy chcieliby się osiedlić w Trójmieście, emigruje dalej, do Wrocławia, Poznania czy Warszawy - bo tam zezwolenia nie muszą mieć.
Prawdę mówiąc, o ile można zrozumieć takie ograniczenia na terenie gmin graniczących z Białorusią, Rosją czy nawet Ukrainą, nie sposób zrozumieć jakie korzyści miałoby utrzymywanie ich na terenie milionowej metropolii, która miała pecha (czy raczej szczęście) znaleźć się nad morzem, a od najbliższej granicy dzieli ją ponad 100 km, na dodatek nie jest to zwarte terytorium sąsiada, tylko enklawa skupiona na własnych problemach i raczej obawiająca się aneksji niż ją planująca.
Nie tylko samorząd
Owa wyliczanka nie pretenduje ani do miana kompletności, ani do listy żalów pod adresem samorządów. Wiele z tych kwestii wymaga rozwiązań na poziome prawa - a prawo stanowią władze centralne, nie samorządowe. Kwestia strefy nadgranicznej jest tutaj dobrym przykładem. Niemniej, powinniśmy oczekiwać od lokalnych posłów wszystkich opcji i formacji wspólnego działania na rzecz interesów metropolii przyciągającej specjalistów z całego świata i ułatwiania im życia, jeśli zechcą osiedlić się w Trójmieście. Skuteczny lobbying mógł wiele zdziałać.
Być może jedyny przytyk pod adresem samorządów to jałowa, bezsensowna i trudna do zrozumienia rywalizacja samorządów, zwłaszcza Gdańska i Gdyni. Ponurą pamiątką oderwanych od rzeczywistości ambicji jest historia gdyńskiego lotniska - pomnika próżności i megalomanii tamtejszego magistratu i radnych, który dziś niszczeje nieużywany.
Gdyby odłożyć na bok animozje personalne oraz źle pojętą dumę regionalną, mielibyśmy choćby wspólny bilet albo linie autobusowe przecinające górny taras metropolii. Tu nie chodzi o powiewanie flagą lokalnego klubu na futbolowym stadionie, a o dobro miliona mieszkańców nadmorskiej metropolii!
Wybory samorządowe za kilka lat, ale w obecnej sytuacji, gdy Polski Ład pozbawił samorządy znaczącej części wpływów podatkowych, a władze centralne wprost wypowiedziały wojnę "niepokornym" samorządom (zwłaszcza gdańskiemu), mieszkańcy oczekują, że ich interesy będą przedkładane nad ambicje lokalnych polityków.
Historia trzech miast
Rozpocznij quizO autorze
Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.
Opinie wybrane
-
2022-05-08 19:44
Zadbać o kierowców. To nie są obywatele drugiej kategorii. (44)
- 303 198
-
2022-05-10 07:52
Piesi (2)
Z punktu widzenia pieszego zachowania kierowców są skandaliczne. Nie mówiąc o łamaniu przepisów. Plus parkowaniu gdzie popadnie. Jest skutek jest przyczyna. Uważam że robi się jeszcze zbyt mało żeby kierowczyków nauczyć kultury.
- 1 5
-
2022-05-10 13:37
Piesi to święte krowy
Ciekawe, że pesi narzekają na kierowców czy rowerzystów bo łamią przepisy a właśnie przez nich wprowadza się wiele ograniczeń. Stańcie sobie na skrzyżowaniu ze światłami i popatrzcie kto przemieszcza się najczęściej na czerwonym świetle i są to najczęściej pesi a nie kierowcy. Od kolegi ze straży miejskiej dowiedziałem się, że w ciągu godziny
Ciekawe, że pesi narzekają na kierowców czy rowerzystów bo łamią przepisy a właśnie przez nich wprowadza się wiele ograniczeń. Stańcie sobie na skrzyżowaniu ze światłami i popatrzcie kto przemieszcza się najczęściej na czerwonym świetle i są to najczęściej pesi a nie kierowcy. Od kolegi ze straży miejskiej dowiedziałem się, że w ciągu godziny ukarali 12 pieszych za przechodzenie na czerwonym świetle a potem pretensje, że kogoś zabili autem a i tak jest wina kierowcy bo powinien to przewidzieć. To jest czysty d**ilizm. Wypuszcza się rowerzystów bez znajomości przepisów na ulicę i potem taki jeleń blokuje skrzyżowanie bo nie ma pojęcia jak ma jechać. Piesi jak święta krowy łażą po ścieżkach rowerowych gdzie obok mają trzy razy szerszy chodnik. Przechodzą przez przejścia gadając przez telefon co im prawo zabrania. Przebiegają przez przejścia co im prawo zabrania. Łażą po za terenem zabudowanym bez elementów odblaskowych co im prawo nakazuje. Ale oczywiście oni najwięcej krzyczą, że prawo łamią kierowcy i rowerzyści. Jako piesi łamiecie mnóstwo przepisów a uważacie się za świętych. W każdym typie uczestnika ruchu znajdą się czarne owce i wy piesi nie jesteście idealni. I co ciekawe kierowcy też są pieszymi bo nie spędzają 24 h za kierownicą a też gro czasu poruszają się po chodnikach. I niech tu piesi się tak nie wybielają bo bym pewnego razu zabił grupę ludzi bo d**il wbiegł mi na czerwonym świetle prosto pod maskę i nawet jadąc 40 km/h ledwie udało mi się uniknąć katastrofy. Spójrzcie trochę na siebie krytycznie bo nie jesteście idealni.
- 4 0
-
2022-05-10 08:39
Jak będzie wystarczająca ilość parkingów,
to nikt na chodnikach parkować nie będzie.
Podziękuj i**otom w rządzie za zmianę przepisów dot. PdP oraz władzom miejskim za likwidację przycisków, bez zmiany ilości samych przejść. Nie da się jechać sprawnie i ekologicznie zatrzymując się co kilkanaście metrów bo czerwone z wirtualnym pieszym na przejściu.- 3 0
-
2022-05-09 17:22
Zadbali
Zlikwidowali przyciski na przejściach z sygnalizacją świetlną nawet tam gdzie pieszy pojawia się raz na godzinę i auta zatrzymują się bezsensu i to nawet w środku nocy. A auta ruszające z pod pustego przejścia generują więcej zanieczyszczeń i hałasu. Nie wspomnę, że muszę w mieszkaniu przez całą noc słuchać pikania sygnalizatora jak zapala się zielone światło dla wirtualnego pieszego.
- 6 1
-
2022-05-09 11:01
Wywalić d**ila
Lewandowska szkodzi miastu
- 6 3
-
2022-05-09 07:53
Już zadbano o kierowców (7)
Tunel pod Wisłą, Sucharskiego, Płażyńskiego
Obwodnica południowa
Popiełuszki
Tunel pod Forum
Wiadukt na św Wojciechu
Nowa Słowackiego
Havla
Adamowicza
Poszerzona Łostowicka
Armii Krajowej, wciąż rozbudowywana za obwodnicą
Estakada Kwiatkowskiego dociągnięta do obwodnicy- 14 12
-
2022-05-09 09:28
To tak na skromny początek (5)
Ale jeszcze wiele zostało do zrobienia.
- 8 1
-
2022-05-09 10:32
Jeszcze zostało parę niezabetonowanych kawałków zieleni. (4)
Trzeba jak najszybciej zrobić tam parkingi!
- 5 6
-
2022-05-09 10:53
Nikt tu nie buduje parkingów
A w Gdyni zamieniają parkingi na delfinki
- 6 1
-
2022-05-09 10:41
(2)
Jak narazie to nie robią parkingów, a zabudowują wszystko nowymi mieszkaniami.
- 10 1
-
2022-05-09 12:14
Przy mieszkaniach jest obowiązkowo 1.2 miejsca na lokal. (1)
A więc zabudowują dużo większy teren parkingami niż blokami.
- 2 5
-
2022-05-09 13:26
Pudło
Większość nowych bloków ma obecnie hale garażowe.
- 6 0
-
2022-05-09 08:49
Jak nie rozumiesz po co się buduje drogi w rozwijającym się mieście, to nawet nie ma sensu dyskusja.
Tunel pod Wisłą - ułatwienie by ściągnąć tabuny pracowników do Gdańska z okolicznych miejscowości
Obwodnica południowa - jak wyżej + obsługa rozrastającego się portu (chyba, że chcesz mieć tysiące ciężarówek w centrum?)
Popiełuszki - ulica przy powstających nowych "apartamentach"
Tunel pod forum - wymóg dla właściciela; olbrzymiiTunel pod Wisłą - ułatwienie by ściągnąć tabuny pracowników do Gdańska z okolicznych miejscowości
Obwodnica południowa - jak wyżej + obsługa rozrastającego się portu (chyba, że chcesz mieć tysiące ciężarówek w centrum?)
Popiełuszki - ulica przy powstających nowych "apartamentach"
Tunel pod forum - wymóg dla właściciela; olbrzymii moloch, którego w tym miejscu nie było-dostawy i klienci.
Wiadukt na Wojciechu - jak wyżej - dojazd do forum, nowe budynki mieszkalne, rozrost mieszkaniowy Oruni, Rotmanki, Pruszcza
Nowa Słowackiego - dojazd do lotniska, do galerii bałtyckiej, ikei, centrum Matarnia, i wieeelu firm zlokalizowanych w okolicy lotniska i budowlanych
Havla - dziesiątki tysięcy nowych mieszkań; rozrost Ujeściska i Oruni
Adamowicza - dziesiątki tysięcy nowych mieszkań; dzika rozbudowa Jasienia, Szadółek i Moreny
Poszerzona Łostowicka - największy cmentarz na pomorzu, droga odbierająca ruch m.in. ze wspomnianej wcześniej Havla
Armii Krajowej - główna ulica tranzytowa miasta, trudno żeby jej nie rozbudowywać, a i tak chcą zabrać pas dla rowerraków.
Estakada Kwiatkowskiego - dojazd do portu w Gdyni - lepiej żeby ciężkie pojazdy pchały się przez miasto?- 19 7
-
2022-05-09 05:13
(1)
aktualnie to pasażerowie zbiorkomu są traktowani jako obywatele drugiej kategorii, ba nawet bycie pieszym w trójmiescie jest gorsze od bycia kierowcą
- 13 6
-
2022-05-10 07:53
Dokładnie
Nic dodać nic ująć.
- 0 0
-
2022-05-08 21:15
Racja obecnie są pierwszej w powinni byc 4 kategori szkodikami miasta są (1)
- 6 15
-
2022-05-08 22:42
Rowerzyści? No tak
- 19 8
-
2022-05-08 20:47
Roszczeniowa kasta nadludzi (5)
Zawsze źle, zawsze za mało, usługiwać kosztem innych grup XD
- 33 13
-
2022-05-09 08:10
Tak to już jest z kalesoniarzami
- 12 6
-
2022-05-09 06:29
Cyklogłupki takie już są (1)
- 16 12
-
2022-05-09 06:38
Mówię o kierowcach
Tuczniku
- 5 16
-
2022-05-08 21:18
To prostacki egocentryzm. Tylko ja, ja i ja. Typowe dla plebsu. (1)
- 6 13
-
2022-05-09 09:13
Należało się tego spodziewać
Rowerzyści to margines społeczny
- 11 5
-
2022-05-08 20:38
(3)
Na nic nie przeznacza się więcej od 20 lat niż na infrastrukturę drogową (ponad 1000 razy więcej niż na rowery, kilka razy więcej niż na transport publiczny). Teraz trzeba wyrównać szansę i przeznaczać przynajmniej tyle samo na transport publiczny, pieszych i rowery - dalsza rozbudowa dróg nic nie da - w USA doszli do 7 pasow w jedną stronę, wielkich parkingów w centrum i...korków.i nawet oni już ograniczaja/likwiduja te drogi na rzecz transportu publicznego
- 25 28
-
2022-05-09 09:06
Ile będziecie bredzić o tym USA? (1)
Palcem po mapie tam nawet nie byłeś
- 5 12
-
2022-05-09 17:06
Ale zna kogoś, kto był
- 1 0
-
2022-05-08 23:08
Yhm
W Chinach doszli do 36 pasów i dają radę dzięki sprawnym, inteligentnym systemom zarządzania ruchem. Przypomnisz ile władze Trójmiasta wydały na TriStar, który jest kpina z podatników?
- 25 14
-
2022-05-08 20:34
Dodatkowe badania, psychoterapia? (1)
- 14 4
-
2022-05-09 08:09
Niestety
Raktywistom miejskim nic nie pomoże, motofobia jest nieuleczalna
- 13 6
-
2022-05-08 20:23
(4)
O kierowców już zadbaliśmy, budując kolejne przejście i wyganiając ich z centrum ;)
- 33 26
-
2022-05-08 20:33
te działania były w interesie mieszkańców, których tylko część bywa kierowcami i to tylko przez niewielką część dnia (3)
- 32 17
-
2022-05-08 21:46
xxx (2)
Raczej w interesie właściciela Forum Radunia;))
- 27 18
-
2022-05-09 07:49
Akurat ci co idą do forum wybierają tunel
- 14 3
-
2022-05-08 22:28
Właścicielem nie jestem a z przejścia z chęcią korzystam. Zauważyłeś może że akurat przy przejściu jest najmniejsze wejście do centrum?
- 21 13
-
2022-05-08 20:22
kierowcy, realizując wiele niepotrzebnych przejazdów na krótkie odległości, są głównym źródłem problemów innych kierowców (9)
Rozwiązując problemy transportowe mieszkańców interesy kierowców przyspawanych mentalnie do foteli samochodów powinny być uznane za mniej pilne od interesów mieszkańców chcących poruszać się mniej tereno i energochłonnymi środkami lokomocji: wówczas kierowcy nieprzyspawani mentalnie do foteli samochodów - nie cierpiący ani na samochodozę ani na cyklofobię, zyskają, tak jak zyskają na tym wszyscy mieszkańcy.
- 74 47
-
2022-05-09 17:14
Będę jeździł samochodem
Namawia się nas do ochrony środowiska a skutecznie rząd zniechęca do tego wprowadzając nowe przepisy. Jadąc do pracy przesiadłem się na rower co zajmowało mi to 15 min dłużej niż autem. 30% mojej drogi stanowił chodnik bo w tych miejscach nie da się jechać po jezdni(zbyt niebezpiecznie). No i co spowodowało, że ponownie przesiadłem się do samochodu
Namawia się nas do ochrony środowiska a skutecznie rząd zniechęca do tego wprowadzając nowe przepisy. Jadąc do pracy przesiadłem się na rower co zajmowało mi to 15 min dłużej niż autem. 30% mojej drogi stanowił chodnik bo w tych miejscach nie da się jechać po jezdni(zbyt niebezpiecznie). No i co spowodowało, że ponownie przesiadłem się do samochodu bo dostałem mandat za zbyt szybką jazdę na pustym chodniku. A komunikacja nie będę jeździł bo mi wychodzą 3 przesiadki i czas dojazdu do pracy wydłuża mi się o 40 min. Pracuje po 10 godzin dziennie więc szkoda mi czasu dodatkowych 2x 40 min. Wolę ten czas spędzić z rodziną. Pomyśl najpierw co piszesz. Rowery zmieszają ruch aut co zmiejsza zanieczyszczenie środowisko i jest to bardziej ekologiczne niż jechać przepełnionym kopcącym autobusem albo tranajem bo prąd z nikąd się nie bierze tylko z elektrociepłowni która dymi na okrągło.
- 3 3
-
2022-05-09 14:50
ty myślisz chyba, że ludzie jeżdżą samochodami żeby tobie zrobić na złość
Nie. Jeżdżą bo kulawa komunikacja publiczna w tym mieście oferuje im dojazd do pracy w 1,5h, naokoło i z dwiema przesiadkami. Dopóki to nie będzie działało sprawnie i nie będzie racjonalną alternatywą dla samochodu, to ludzie będą wybierać samochód. Nieważne ile dodatkowych przejść naziemnych narobicie w mieście, bez porządnego, szybkiego transportu publicznego nic się nie zmieni.
- 16 1
-
2022-05-09 08:44
Matko co za bełkot (4)
- 10 7
-
2022-05-09 15:03
(3)
Jeśli masz inne zdanie i potrafisz je merytorycznie uzasadnić, to pisz.
Uwagami o bełkotaniu niewielu przekonasz.- 5 4
-
2022-05-09 16:20
(2)
"mentalnie przyspawani", "samochodoza", "cyklofobia" - przecież to bełkot, a nie merytoryczna wypowiedź
- 6 2
-
2022-05-09 17:46
(1)
Też nie przepadam za nowomową, ale rozumiem o co mu chodzi.
Stawia na komunikację miejską, bo to ułatwi życie niezmotoryzowanym, częśc kierowców zachęci do zmiany przyzwyczajeń w poruszaniu się po mieście, co w konsekwencji poprawi komfort pozostałych zmotoryzowanych.
Twoich propozycji za to nie znam, bo ich nie przedstawiłeś/przedstawiłaś.
Widzę, że jesteś przeciw, ale czy chodzi wyłącznie o formę wypowiedzi, czy o treśc to już trudno zgadywac.- 4 2
-
2022-05-09 22:43
Jak stawia na komunikację miejską? Przez podnoszenie cen biletów? On pisze, że utrudnianie życie kierowcom zmniejszy korki, co jest bzdurą, bo nawet jeśli część się przesiądzie na zbiórkom, to reszta i tak będzie stała w coraz większych korkach(bo przepustowość będzie jeszcze mniejsza), a warunki pasażerów zbiorkomu też się pogorszą(bo autobusy i tramwaje będą jeszcze bardziej zatłoczone, a ZTM nie będzie musiał walczyć o klienta)
- 1 0
-
2022-05-08 21:31
w Gdyni brakuje aby Szczurek zrealizował cokolwiek z tego co obiecał (1)
obwodnica Witomina, lodowisko, basen, tunel na Puckiej, remonty dróg, kolej na północ
- 30 4
-
2022-05-09 06:48
Przestańcie się łudzić jak dzieci, że wsyprzedawanie kraju nie prowadzi do waszego upadku.
- 7 4
-
2022-05-08 18:30
Nowa Letnica (23)
Reaktywujcie kolejkę SKM do Nowej Letnicy.Tyle nowych osiedli mieszkaniowych przybyło,a dojazd do Letnicy bez zmian.
- 335 35
-
2022-05-09 07:14
Kompletnie nieekonomiczna linia w tych czasach (3)
Chyba nawet szybciej byloby tramwajem
- 2 6
-
2022-05-09 08:51
W jakich czasach? (2)
Przecież N.Port, Brzeźno i obecne letniewo to 30-40 tysięcy mieszkańców!
- 7 1
-
2022-05-09 10:13
Nowa Letnica (1)
Niegdyś,obecnie Nowa Letnica to najwięcej nowych mieszkańców i jeszcze się rozbudowuje.Rada dzielnicy działa prężnie.
- 3 2
-
2022-05-10 08:41
Przecież dokładnie to napisałem...
- 1 0
-
2022-05-08 21:57
(1)
Popieram, tylko zamiast do Gdańska Głównego, pociąg powinien dojeżdżać do załebia biurowego na przymorzu i na wzgórzu
- 7 4
-
2022-05-09 10:10
Do Gd.Śródmieścia powinien dojeżdżać oczywiście....
- 0 1
-
2022-05-08 20:58
Nie po to budyn zlikwidował (7)
Żeby teraz budowali od nowa
- 18 13
-
2022-05-09 06:04
Inne czasy,Nowa Letnica dopiero powstawała....
- 0 0
-
2022-05-08 21:02
nie kłam, SKM kontroluje PKP (5)
- 13 9
-
2022-05-09 09:37
ale jedynym klientem SKM jest samorząd
przewoźnik jeździ tak jak mu się płaci.
Nawet na pusto,- 3 1
-
2022-05-08 21:42
PKP chciało odstąpić miastu tę linię. (3)
ówczesny ztm w jednej osobie czyli Antoni Szczyt nawet się zastanawiał gdzie ta linia powinna mieć wpinkę w torowisko tramwajowe i obstawiał okolice przystanku Gdansk Stocznia. Jednak ponieważ ten podarunek wiązał się z kosztami - coś po tym musiałoby jeździć, nic z tego nie wyszło.
- 16 3
-
2022-05-09 12:06
Co było a nie jest,nie pisze się w rejestr.Zyjemy tu i teraz.Teraz nie ma Nowej Letnicy dobrze skomunikowanej transportem miejskim.Brak SKM.
- 7 0
-
2022-05-09 06:05
prahistoria,wtedy nawet planowano obwodnicę dla dzielnicy Nowy Port dla tirów portowych.
- 5 0
-
2022-05-09 02:12
To miało być wpięte w linie tramwajowe czy funkcjonować jako kolej?
Jeżeli to drugie, to niestety nie dziwię się miastu. Kilka kilometrów egzotycznej infrastruktury, osobny tabor tylko pod to - byłoby droższe, niż opłata za obsługę. Oczywiście i tak spółeczki PKP wrzuciły wtedy cenę zaporową (bo czemu nie). Co ciekawe, gdy miasto było zainteresowane nabyciem SKM, to już nikt sprzedać nie chciał
- 5 5
-
2022-05-08 20:53
Na tym odcinku powinna powstać kolejna linia tramwajowa
Wykorzystać można m.in. nieużywaną, już dawno zapomnianą rezerwę pod trzeci tor kolejowy.
- 18 6
-
2022-05-08 20:12
Dzielnica latających szklanych balustrad.
- 26 3
-
2022-05-08 20:00
(3)
W kierunku do Gdańska może mieć to jakiś sens, ale do Gdyni? Przesiadki na Nowych Szkotach.
- 11 1
-
2022-05-09 08:12
Może być przesiadka na stoczni (1)
Z peronu na peron tylko
- 4 2
-
2022-05-09 12:21
Pewnie, ze moze, ale przez to malo kto z tego bedzie korzystal.
- 0 1
-
2022-05-09 05:56
A na mecze to kibole się przesiadają?
- 1 0
-
2022-05-08 19:50
No i dokąd byś jeździł? (2)
na Nowe Szkoty, żeby się przesiąść?
To jest zbyt krótka linia, żeby się kalkulowało.- 23 22
-
2022-05-09 05:55
(1)
A dokąd jeździła SKM,póki torów nie zwinęli?
- 8 0
-
2022-05-09 06:03
Gdańsk Sródmiescie---------------Gdańsk Brzeźno,do szkoły,pracy,czy też na plażę.
- 14 0
-
2022-05-08 18:55
zyje sie dobrze (27)
ale powinno byc mniej zakazów mniej szlabanów i mniej płotów ! Jak wszyscy zaczną sie odgradzać to po mieście bedziemy chodzić slalomami
- 249 57
-
2022-05-09 12:30
przestańcie drzeć ryja w nocy, szczać po kątach i zostawiać śmieci (1)
to wtedy pogadamy o otwieraniu bram i likwidacji płotów
- 5 3
-
2022-05-10 06:18
Bredzisz.
- 0 3
-
2022-05-09 10:24
Bo to hektar plus
Oni maja geny chłopów. Odgrodzić się od drugiego bo to moje terytorium. Chłopki dostaja z UE dopłaty do ha i kupuja na kredyt mieszkania swoim dzieciom i płaczą potem do władzy , że deszcz spadł i gnije bo słońce świeci i schnie bo wiatr i wydmuchało dajcie dotację, dajcie kasę.
- 4 1
-
2022-05-09 10:13
Na starym Przymorzu tak chodzimy obecnie.
- 0 0
-
2022-05-08 20:39
(4)
Na szczęście w uchwale krajobrazowej jest zakaz grodzenia i jak powstają nowe ploty to sprawa trafia do inspektora budowlanego który nakazuje rozbiórkę. Niestety nie dotyczy to starych płotów...
- 18 13
-
2022-05-09 08:58
(2)
W całym Gdańsku, czy tylko w strefie reprezentacyjnej, tak jak w wprzypadku reklam?
- 1 0
-
2022-05-09 10:34
Reklamy zniknęły prawie wszędzie, więc w zupełności wystarczy. (1)
- 3 0
-
2022-05-09 13:52
A czemu w dalszym ciągu są reklamy deweloperów na nowowybudowanych blokach
i to często w formie neonów lub innych podświetlanych napisów, typu atal, robyg itd?
- 1 0
-
2022-05-09 08:54
Guzik prawda.
Nikt niczego nie rozbiera, a osiedla ogrodzone jak powstawały, tak powstają nadal :/
Przykład Zaspa i osiedle za kościołem Opatrzności Bożej i City Park przy kładce.- 5 0
-
2022-05-08 19:19
Prywatny teren (12)
to sobie odgradzam.
Dlaczego masz mieć możliwość darmowego chodzenia po moim terenie?- 33 40
-
2022-05-09 11:22
Odgradzaj się buraku (3)
Ale pamiętaj że ty chodzisz po cudzym i do skarbonki za przejściówkę forsy nie wrzucasz a jeśli myślisz że te płoty cię przed czymś ochronią to jesteś naiwniakiem
- 7 0
-
2022-05-09 16:43
Dzik (2)
Przed dzikami płoty ochronią.
- 0 2
-
2022-05-09 18:17
Nie wyrzucajcie jedzenia przez balkony i galerie to dziki i lisy nie będą żerować.
- 1 0
-
2022-05-09 17:38
a za ten płot
nie wychodzisz? wyjdziesz i jestes dzika
- 2 0
-
2022-05-09 11:07
Ogródki, ogródkami, to jest zrozumiałe. Ale żeby całe osiedla były odgradzane i mieszkańcy sąsiednich musieli chodzi na około np. na przystanek to już nie jest normalne.
- 6 0
-
2022-05-09 08:26
na podstawie prawa przechodu. (1)
W GB nawet przez najbardzuej szacowne posiadlosci mozna przejsc scisle wyznaczonymi sciezkami systemu "public path".
Polactwo holduje zasadzie "moja chata skraja", co skutkuje fawelizacja miast.- 6 2
-
2022-05-09 12:44
Moja chata skraja to akurat mówi o czymś innym, ale ...
... fajnie by taki brytyjski przepis u nas wprowadzić.
- 2 0
-
2022-05-08 19:45
A dlaczego ty masz prawo chodzić po terenie innej wspólnoty albo spółdzielni? (4)
Miasto jest miastem a nie zjednoczonymi wsiami, ale tacy jak ty, przybysze ze wsi tego nie rozumieją. Stawiaj sobie święty płotek póki możesz, spójrz na FB na fanpage Polski Obozy Mieszkaniowe, poczujesz się jak w raju.
- 33 20
-
2022-05-09 05:59
(1)
W NP zagrody ,a psy i dzieci wyprowadzają na teren spółdzielni Kolejarz,pod falowiec.
- 6 3
-
2022-05-09 10:15
Falowiec powinien się odgrodzić,to jest zadbany teren spółdzielczy,a nie miejski,ani wspólnot mieszkaniowych.Dla psów wybieg jest na terenie dzielnicy.
- 3 0
-
2022-05-08 20:12
Teren prywatny (1)
Jak Ci się nie podoba to napisz do właściciela zażalenie.
- 22 18
-
2022-05-09 08:27
nie, pisze sie do sadu o ustanowienie prawa sluzebnosci
Jednak w naszym systemie prawnym to droga przez meke.
Jednak elasnisc to nie tylko prawa, ale i obowiazki. Za ich niewypelnienie mozna nawet zostac wywlaszczonym.- 6 2
-
2022-05-08 19:11
Hmmm (4)
A może odpędzić Peowską oligarchię od rządzenia Gdańskiem.Może warto się w końcu o to postarać.Może może może
- 31 36
-
2022-05-08 19:46
Nie ma alternatywy. (3)
- 18 14
-
2022-05-09 15:14
Tylko nie na Lewicę
- 1 2
-
2022-05-09 08:23
alternatywa jest zmiana (1)
Na cokolwiek.
Zmiana to jedyna rzecz, ktorej te srodowiska sie obawiaja. Zasiedzialosc i stagnacja jest bardziej kosztowna niz nauki swiezakowm...- 8 3
-
2022-05-10 07:55
Cokolwiek
Już zmieniliśmy na cokolwiek. Od 6 lat Wolska jest w ruinie i pod rządami Kremla.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.