• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy mają zasobnik. Jazda bez prądu już możliwa

Patsz
2 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
W przyszłoroczne wakacje po alei Jana Pawła II mają kursować trolejbusy bez szelek. Będą to regularne testy. Do tej pory odbywało się to tylko podczas prezentacji. W przyszłoroczne wakacje po alei Jana Pawła II mają kursować trolejbusy bez szelek. Będą to regularne testy. Do tej pory odbywało się to tylko podczas prezentacji.

Nowe urządzenie - zasobnik superkondesatorowy ma pomóc odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów. W ostatnich dniach kosztujący 350 tys. zł mechanizm został podłączony na jednej z podstacji przy ul. Wielkopolskiej w Gdyni.



Zasobnik superkondesatorowy ma dodać trolejbusom energii. Zasobnik superkondesatorowy ma dodać trolejbusom energii.

Czy trolejbusy bez szelek staną się przełomem w gdyńskiej komunikacji?

Pełną parą urządzenie zacznie działać za kilkanaście dni. W ostatnim czasie konieczna była jego konfiguracja. Podstaw jego funkcjonowania uczyła się również załoga PKT. Zasobnik pomoże odzyskiwać energię, która - magazynowana - będzie mogła być wykorzystywana podczas awarii lub spadków napięcia w sieci.

- Zgromadzona dodatkowa energia może oczywiście zostać "skonsumowana" w późniejszym czasie przez inne trolejbusy, np. podczas chwilowego deficytu energetycznego. Wszystko po to, by znacząco obniżyć zużycie energii oraz jej racjonalne zagospodarowanie - wyjaśniają w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej.

Obecnie ponad połowa taboru PKT liczącego 85 trolejbusów jest zdolna zwrócić energię do sieci. Zakup i montaż urządzenia współfinansowała Unia Europejska w ramach projektu Civitas Dynamo. Ten sam projekt pozwoli na to, by w przyszłoroczne wakacje na Skwer Kościuszki mogły wjechać trolejbusy bez szelek.

W dwóch pojazdach zostanie zamontowana nowa bateria o większej pojemności, będąca równorzędną dla napędu elektrycznego. Dzięki mniejszemu rozmiarowi akumulatora, zwiększy się powierzchnia pasażerska w trolejbusie o 7 miejsc i spadnie zużycie energii - dzięki dużo mniejszej wadze napędu.

- Taki akumulator można porównać do baterii w telefonie komórkowym. Dwa nowe trolejbusy są produkowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Skierowane zostaną na linię 21, która w wakacje będzie wjeżdżała na Molo Południowe - zapowiada Marcin Gromadzki, z gdyńskiego ZKM.

Czytaj też: Zabytkowe trolejbusy ponownie na trasie

Na obydwa zadania w ramach Civitas Dynamo, UE wykłada połowę z 320 tys. euro. Resztę sfinansuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej.

Ma to być preludium do uruchomienia linii trolejbusowych do zachodnich dzielnic Gdyni, Sopotu, a nawet Gdańska. Kiedy nastąpi ekspansja nowej generacji pojazdów, na razie nie wiadomo.
Patsz

Opinie (86) 3 zablokowane

  • kiedy to się zwróci ?

    • 1 0

  • To by miało sens Np. w Karpaczu. Pod górę na prądzie, z góry ładujemy akumulatory, a tak, to zwykła propaganda.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane