• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć trolejbusów z Lublina jeździ po Gdyni. Po 3 latach możliwy zakup

Patryk Szczerba
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Trolejbusy z Lublina będą przez Gdynię dzierżawione przez trzy lata. Po tym czasie prawdopodobnie nastąpi zakup pojazdów. Trolejbusy z Lublina będą przez Gdynię dzierżawione przez trzy lata. Po tym czasie prawdopodobnie nastąpi zakup pojazdów.

Gdynia wydzierżawiła od Lublina pięć trolejbusów Solaris Trollino 12 z 2011 r. Po trzyletniej dzierżawie miasto prawdopodobnie kupi te pojazdy i zastąpi nimi najstarsze gdyńskie trolejbusy.



Czy dzierżawa trolejbusów przez Gdynię to dobry pomysł?

W ostatnich tygodniach uwagę pasażerów w Gdyni zwróciły trolejbusy inne niż spotykane wcześniej na ulicach miasta. Choć są w gdyńskich barwach, to gołym okiem widać, że różnią się od pozostałych pojazdów. Mają m.in. inny układ siedzeń, tapicerkę z logotypami Lublina oraz lubelskie rejestracje.

Skąd wzięły się w Gdyni?

Zapytał o to radny Marek Dudziński (PiS) w interpelacji do władz miasta, zwracając uwagę m.in. na obicia.

Trolejbusy z Lublina będą przez Gdynię dzierżawione przez trzy lata. Po tym czasie prawdopodobnie nastąpi zakup pojazdów. Trolejbusy z Lublina będą przez Gdynię dzierżawione przez trzy lata. Po tym czasie prawdopodobnie nastąpi zakup pojazdów.

Trolejbusy z silnikiem Skody mają mniej niż 500 tys. przejechanych kilometrów



Okazuje się, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej wydzierżawiło pięć pojazdów Solaris Trollino 12 od Lublina. Pojazdy nie mają baterii, dlatego można je zobaczyć na liniach prowadzących w całości pod siecią trakcyjną na liniach 20, 21, 22, 25, 26, 28 oraz 30.

Pojazdy te nie mają klimatyzacji w strefie dla pasażerów, lecz jedynie w kabinie kierowcy. Jeżdżą wyłącznie w dni powszednie, kiedy to liczba wozów w ruchu jest największa.

Dzień otwarty zajezdni trolejbusowej. Film z 2019 roku



Pojazdy wyposażone w silnik Skody mają obecnie mniej niż po 500 tys. przejechanych kilometrów.

- Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej (PKT) zawarło umowę dzierżawy z MPK
Lublin obejmującą pięć trolejbusów Solaris wyprodukowanych w 2011 r. Rozważana jest bowiem możliwość zakupu tych pojazdów w celu zastąpienia najstarszych trolejbusów eksploatowanych przez PKT, marki Mercedes-Benz (z lat 90. XX w. przekonwertowanych na trolejbusy) oraz Solaris (wyprodukowanych na początku XXI w.) - odpowiada Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Trolejbusy z Lublina będą przez Gdynię dzierżawione przez trzy lata. Po tym czasie prawdopodobnie nastąpi zakup pojazdów. Trolejbusy z Lublina będą przez Gdynię dzierżawione przez trzy lata. Po tym czasie prawdopodobnie nastąpi zakup pojazdów.

Prawdopodobny zakup po zakończeniu dzierżawy



Pani prezydent przypomina, że od pięciu lat Gdynia nie kupiła żadnego używanego trolejbusu, ale to się niedługo zmieni.

- Po zakończeniu okresu dzierżawy oraz pozytywnej ocenie stanu techniczno-eksploatacyjnego nastąpi ich zakup i dostosowanie do standardów wymaganych przez ZKM w Gdyni (również w zakresie obicia tapicerskich siedzeń ) - kończy Gruszecka-Spychała.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (152) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • 1 mld zadluzenia, Gdynia kupuje uzywki ze sciany wschodniej (11)

    to jest skala upadku miasta pod rzadami Szczurka....

    • 61 34

    • Jego koledzy deweloperzy uwazaja inaczej

      • 20 0

    • (3)

      No tak, lepiej niech trolejbusy trzymać w krzakach aby niszczały.

      Nie znasz powodu dzierżawy, nie komentuj - zamilcz.

      • 11 8

      • Powód jest taki sam jak 'dobrych interesów' z deweloperami ? Dobrze Cię zrozumiałem ? (2)

        Miasto straci, ale kto ma zarobić ten zarobi, prawda ?

        • 0 0

        • (1)

          Wozów brakuje, a starsze powoli trza wycofywać. Fakt że te lubelskie tyłka nie urywają, ale są ok 10 lat młodsze od swoich poprzedników.

          • 0 0

          • O 20

            • 0 0

    • Inaczej....to sa skutki (4)

      obecnej ,wrogiej wobec kilku nieugiętych miast, polityki tego (.....) /nie/rzadu. Poczytaj o tym jak samorzadom obcinane sa dotacje wszelkiej maści i jak dodawane sa zadania celowe. Poczytaj zwolenniku tej (.....) organizacji o ich pomysłach i realnej działalności. O tym nie dowiesz się z TYP! jeszcze troche to twoja Gdynia nie bedzie miała pieniędzy na łatanie dziur w jezdniach i nie będzie to wina władz miasta!

      • 7 11

      • Gdynia jest w d jeszcze na dlugo przed pisem (3)

        • 3 4

        • Pokaż mi miasto (2)

          które nie ma długu !

          • 3 0

          • a żoliborz (1)

            • 0 0

            • Tam to jest parking policyjny.

              • 0 0

    • No trajtki można kupić tylko z Lublina. Jeszcze Tychy mają

      • 0 0

  • Pojazdy te nie mają klimatyzacji w strefie dla pasażerów, lecz jedynie w kabinie kierowcy (4)

    Samozaoranie.

    A podgrzewanie zimą też tylko dla kierowcy ?

    • 48 10

    • No właśnie (1)

      2011 rok i bez klimy?

      • 12 1

      • W Lublinie oszczędzali.

        • 4 1

    • Wraz z progresem cen biletów

      mamy regres standardów. Bantustan

      • 11 1

    • W Lublinie nie ma lata

      • 4 0

  • Tylko mercedresy

    A nie żadne tam solarisy

    • 11 34

  • W jednym z tych trolejbusow, o ironio tym ze zdjęcia dostała w ryło bereciara nad którą się tak niektórzy litowali miesiąc temu. Cóż - wyszło, że to nie pierwszy jej wybryk.

    • 8 4

  • (26)

    Trolejbusy w mieście to poroniony pomysł. Z tego co wiem obok Gdyni i Lublina jeszcze Tychy trzymają się kurczowo tego środka lokomocji. Może ktoś mi powie jaki jest sens w dobie pojazdów elektrycznych, czy na wodór utrzymywania całej infrastruktury trolejbusowej.

    • 22 52

    • (3)

      Na całym świecie jeżdżą trajtki widać jest jakiś tego sens. Gdynia bez trajtków to nie Gdynia.

      • 24 10

      • Jeśli (1)

        istotą tego miasta mają być trajtki, to zaczynam żałować gdynian, w tym także siebie samego.

        • 11 20

        • To żałuj, co mnie to obchodzi? Idź się popłacz do mamuni.

          • 12 6

      • Lepiej się doucz kto je w 1943 uruchomił. :)

        • 5 1

    • (4)

      Lepsze trajtki niż tramwaje ze złomu

      • 22 5

      • Ha ha ha ,trajtki są też ze złomu od kota . Te mercedesy (3)

        A w środku elektryka z ziutków po modyfikacji .

        • 5 6

        • (2)

          No ile tych mercedesów zostało, chyba już tylko 3. Dla porównania helmutów w Gdansku masz jeszcze całe stado.

          • 6 0

          • 3064 i 3065 (1)

            Tylko one zostały. Jest jeszcze 3318 i 3320, ale tam już napęd jest zupełnie inny. Dwa pierwsze zostają jako przecieraki a w dalszej perspektywie zabytki. Dni pozostałych są policzone.

            • 4 0

            • 3318 chyba już też nie jeździ. Ale nie jestem pewien.

              • 0 0

    • Zgadza sie to sie poprostu nieoplaca zbyt kosztowne i niewygodne!!mamy 21 wiek i tylko autobusy i buspasy sa potrzebne (2)

      • 5 13

      • trajtek to przecież autobus elektryczny (1)

        trajtek to przecież autobus elektryczny, tylko, że dzięki sieci trakcyjnej może (ale nie musi) mieć baterię o mniejszej pojemności i masie. To optymalne rozwiązanie dla miast, które mają już zbudowaną sieć trakcyjną. Moskwa jednym ruchem zlikwidowała trolejbusy (największa sieć na świecie) i w ub. roku miała poważne problemy z gotowością techniczną autobusów elektrycznych, które je zastąpiły, szczególnie w mroźne dni. Fajnie, że w Gdyni są trajtki i niebawem przybędą nowoczesne autobusy elektryczne Mercedesa.

        • 2 0

        • No definicja autobusu elektrycznego i trolejbusy jest odmienna ale niech będzie.

          • 0 0

    • Trolejbusy z akumulatorami to jeden z najlepszych pomysłów. (3)

      W porównaniu do autobusów bateryjnych mogą mieć dużo lżejsze akumulatory ładowane w trakcie jazdy. Oszczędność czasu i energii.
      W porównaniu do tramwajów - radzą sobie z awariami liniowymi (mogą je ominąć), można modyfikować trasy wg potrzeb, infrastruktura jest dużo tańsza w budowie i eksploatacji.

      • 17 5

      • (1)

        Tylko dzięki tramwajom nie stoimy w korkach!!!!!!!

        • 4 5

        • Gdańsk jest cały zakorkowany, więc jak nie stoicie?

          • 11 5

      • Od dawna mam to samo zdanie .

        Trolejbusy wyposażone w akumulatory trakcyjne to obecnie najlepsze rozwiązanie komunikacyjne . Z zaletami w stosunku do tramwaju tak jak piszesz w pełni się zgadzam . A przewaga nad autobusami elektrycznymi pokaże pierwsza mroźna zima . Niestety ale obecne akumulatory mają jeszcze zbyt dużo wad eksploatacyjnych a w komunikacji liczy się przede wszystkim niezawodność a tą na razie spełniają trolejbusy . Można nie lubić trolejbusów na ulicach ale one tak samo dużo miejsca zajmują co autobusy i ktoś używający wobec nich określenia " zawalidrogi " powinien używać określenia że komunikacja miejska jest zawalidrogą obojętnie czy to autobus , tramwaj czy trolejbus - one wszystkie powodują utrudnienia w poruszaniu się po drogach . Ale co by się działo na ulicach gdyby nie było komunikacji zbiorowej , ktoś potrafi sobie wyobrazić ?

        • 1 0

    • Kurczowo trzymają się też w Zurychu, San Francisco, Genewie, Bratysławie, Bergen, Vancouver i wielu innych (1)

      • 15 4

      • Bogaci więc stać ich.

        • 3 7

    • wcale Gdynia nie trzyma sie kurczowo trolejbusów (2)

      przecież mają kupować jakieś autobusy elektryczne, nawet postawili już ładowarki na pętlach

      natomiast kompletną głupotą byłoby nagle likwidowanie całej infrastruktury, która liczy sobie kilkadziesiąt lat i jest rozbudowana (pewnie to największa siec trolejbusowa na świecie, no może poza jakimś chińskim miastem)

      przypomnę, że dzięki tym trolejbusom nie mamy tyle smogu co na południu kraju, jest nieco ciszej na ulicach i ogólnie miasto jest bardziej komfortowe dla ludzi

      tak więc zamiast pisać głupoty czasem dobrze jest się zastanowić co się komentuje i jaka jest rzeczywistość

      • 10 4

      • (1)

        To mi przypomina hasło "Polska węglem stoi".

        • 3 2

        • przepraszam, ale co ty pier...???

          • 2 0

    • U was na wsi tato pekaesem jezdzil i bylo dobrze,nie?

      • 3 1

    • poroniony pomysł, to dać ci dostęp do internetu.

      • 2 1

    • Po pierwsze, jest sieć, więc trzeba to wykorzystać

      Po drugie, jeżeli i tak mają być elektrobus, to przecież to samo, tylko ładowanie dostępne łatwiej, a mamy w Gdyni kilka sztuk takich elektrobus co udają trajtki.
      Po trzecie, co Ci to przeszkadza?

      • 3 0

    • myslisz ty

      a te to na drewno jezdza -pomysl zanim cos chlapniesz

      • 0 0

    • Większy sens niż tramwaju który pełni funkcję bardziej mobilnego skansenu w centrum

      • 0 0

  • Fajne pojazdy, napęd skody, licze na zakup tych i następnych pojazdów. :) To pozwoliłoby zastąpienie autobusów spalinowych :)

    • 13 8

  • Potrafią

    Przedsiębiorcy ze wschodu a swoi nic u siebie.

    • 11 2

  • Opinia wyróżniona

    Głupi by nie skorzystał - dobra cena za dobry sprzęt (10)

    Obecność trolejbusów z Lublina nie dziwi. Od kilku lat podobna sytuacja dzieje się w Tychach, tam również jeżdżą trajtki z Lublina. Dlaczego tak? Bo wschód Polski otrzymam gigantyczne dodatki i nakupował (często bezmyślnie) np. trolejbusy czy inne cuda, w myśl zasady "dajo to bierzemy". Z tego powodu Lublin "zakorkował się" trolejbusowo, tzn. nowe lub w miarę nowe pojazdy nie miały gdzie jeździć, bo było ich zbyt dużo. To dobre rozwiązanie dla Gdyni, żeby wydzierżawić i w przyszłości wykupić te trajtki. Cena jest o wiele niższa niż za standardowe używki, pojazdy nie są rozklekotane, ZTM Lublin chętnie je oddaje "po cenie złomu" bo i tak nie ma dla nich zatrudnienia, a odchodzą chociaż koszty przeglądów, ubezpieczenia itp. Powiem krótko: głupi by nie skorzystał.

    Nie są to wozy idealne (brak klimy, brak baterii), ale przeskok z Mercedesów konwertowanych na trajtki jest ogromny. Tak jak napisałem... wschód "zakorkował się" dotacjami i brał wszystko jak lezie, "bogatsze" Pomorze i zachód obchodziły się smakiem... i efekty mamy jakie mamy. W tym przypadku chwalmy zaradność (zwłaszcza że PKT dostało też dofinansowanie do 6 nowych sztuk trolejbusów, które mają przyjść chyba do końca III kwartału 2023), a nie gańmy za bycie sprytnym. Pojazd nowszy, mniej awaryjny, wygodniejszy... a że tapicerka z Lublina to chyba nie jest problem ;)

    • 178 23

    • jeśli faktycznie cena jest atrakcyjna (1)

      nieco zaskakuje że to nie sa relatywnie nowe pojazdy, tylko 10 letnie

      No ale wszystko zależy od stanu technicznego

      • 13 1

      • Podejrzewam że okres używalności z projektu unijnego wynosił jakieś 7-8 lat. Później papierologia (jak to w budżetówce) i na spokojnie 10 lat pykło. W tym czasie do Lublina dotarły trolejbusy z bateriami, Lublin zrobił spore remonty sieci (w trakcie których używane były chyba tylko trolejbusy z bateriami) i jakoś to wszystko minęło... Zakup bądź nawet tylko dzierżawa 11 letnich Ursusów (też z Lublina) byłby nieśmiesznym żartem, ale 11 letnie Solarisy to całkiem rozsądny temat.

        • 23 1

    • Tylko gdanski dzban może tak napisać (1)

      Weź chlopie zobacz jak wasza komunikacja działa. Od dwóch lat nie ma dnia bez awarii

      • 6 21

      • maly sycyliczyk wyżej wydala niż ma pupala wiec nie zrozumie...

        • 11 3

    • (1)

      Wuj mojego stryja takżesamo upamiętnił chrzest Jezusa,wykonał znak krzyża i wskoczył ale nie do rzeki tylko do studni i do chwili obecnej sie nie wynurzył. Nurkowie wciąż poszukują zwłok wuja mojego stryja. Jak podają źródła w naszej wsi, jego ciała nie udało się jeszcze odnaleźć. To straszna tragedia bo studnia zaopatruje we wodę połowę mieszkańców naszej wsi - cytuję słowa naszego sołtysa.

      • 4 7

      • Nie mogłeś skoczyc za nim

        Zawsze to byłoby dwóch dzbanow mniej, gdy wytwórców CO2

        • 4 1

    • Lublin znalazł głupków, i pozbywa się starych gratów!!!amen!!!

      • 4 11

    • pełna zgoda.

      A jak miło osobie, która się tu przeprowadziła właśnie z Lublina wsiąść do takiego :))

      • 4 0

    • CSciana wschodnia musi sie rozwijać

      Poporzednie rządy z rubiezy wschodnich Polski robiło sobie żarty że tam zawracją wrony i nie warto tam inwestować . PIS uważa jednak inaczej to są piękne polskie tereny ,zdrowa nie zniszczona przyrodą i tam nalezy upatrywac najbogatszych i najdroższych nieruchomości i rozwinąć turystycznie ten region. Pan Szczurek za krytykowanie i chodzenie pod mankiet z oszołomami kupuje na raty stare trajtki z Lublina . Oby szybko zmienić tych włodarzy w Gdyni na mądrzejszych

      • 0 5

    • z tą "ceną złomu" to chyba przesadziłeś

      • 1 0

  • (1)

    Gdynia wydzierżawiła 11 letnie trolejbusy?
    Stare wyeksploatowane bez klimatyzacji?
    Finalnie zamierza je wykupić? Czy ja śnię?

    • 26 22

    • 11 letnie, bez klimy, ale w bardzo dobrym stanie, które będzie można wykupić za bezcen bo Lublin cierpi na nadmiar i nie ma nawet ich gdzie trzymać... Dzięki czemu zastąpią trolejbusy które mają ponad 20 lat.
      Rozumiem że Ty kupujesz albo nówkę w salonie, albo dalej się bujasz starym autem, bo nie znasz pojęcia "nowszy model" albo "pojazd używany"?

      • 17 7

  • Stasiak na emeryturę i łączymy PKA z PKM (2)

    Idzie kryzys

    • 21 1

    • (1)

      A kto zostanie prezesem????

      • 0 0

      • Ten od CPK wróci.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane