• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skomplikowana budowa wiaduktu Biskupia Górka na półmetku

Michał Brancewicz
17 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na niemal gotowym pierwszym z nowych wiaduktów w najbliższym czasie wylewana będzie nawierzchnia.
  • Na niemal gotowym pierwszym z nowych wiaduktów w najbliższym czasie wylewana będzie nawierzchnia.
  • Na niemal gotowym pierwszym z nowych wiaduktów w najbliższym czasie wylewana będzie nawierzchnia.
  • Na niemal gotowym pierwszym z nowych wiaduktów w najbliższym czasie wylewana będzie nawierzchnia.
  • Na niemal gotowym pierwszym z nowych wiaduktów w najbliższym czasie wylewana będzie nawierzchnia.

Prace przy budowie wiaduktów Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku dobiegają półmetka. Wkrótce rozpocznie się układanie nawierzchni na pierwszym z nich. Gdy to się stanie, auta pojadą nowym obiektem, stary zostanie rozebrany, a w jego miejscu powstanie kolejny. Skomplikowana pod wieloma względami inwestycja zostanie zrealizowana do października 2020 roku.



Jakich inwestycji drogowych najbardziej potrzebuje twoje miasto?

Jak przyznają budowniczowie, największym wyzwaniem tego kontraktu jest jego lokalizacja. Nowy układ drogowy powstaje na 800-metrowym odcinku drogi krajowej nr 91 na wysokości Biskupiej Górki, przystanku SKM Śródmieście i Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.

- Jest to szczególnie newralgiczne miejsce, gdzie ruch z Pruszcza Gdańskiego wpada do śródmieścia Gdańska i łączy się z drogą krajową nr 7 w kierunku Warszawy. Jednocześnie wszystkie prace mostowe wykonujemy nad ruchem kolejowym bez wstrzymywania pociągów - mówi Damian Kryszewski, dyrektor kontraktu z firmy Budimex SA.
  • Pomiędzy nowym wiaduktem i siedzibą marszałka i wojewody pomorskiego, powstanie piętrowy parking dla samochodów.
  • Na niemal gotowym pierwszym z nowych wiaduktów w najbliższym czasie wylewana będzie nawierzchnia.
  • Na niemal gotowym pierwszym z nowych wiaduktów w najbliższym czasie wylewana będzie nawierzchnia.
Pierwsza nitka wiaduktu wraz z dojazdami ma być gotowa w czwartym kwartale 2019 roku. Wówczas przeniesiony zostanie na nią ruch i będzie można rozebrać wybudowany 60 lat temu wiadukt. Mniej więcej w jego śladzie powstanie druga nitka nowego wiaduktu.

- Mówiąc w dużym skrócie: istniejący wiadukt zostanie przecięty w połowie rozpiętości, sprężony dodatkową konstrukcją, a następnie zsunięty poza torowisko i tam bezpiecznie wykonamy skucie obu części wiaduktu - wyjaśnia Damian Kryszewski.
W ramach inwestycji powstanie też piętrowy parking, częściowo podziemny, naprzeciwko budynku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

- W związku ze znaleziskami archeologicznymi uznanymi przez konserwatora zabytków za godne wyeksponowania jako pomniki historii, konstrukcja parkingu i jego otoczenie zostanie zrealizowane tak, by stworzyć możliwości nie tylko funkcjonale dla użytkownika, ale również by mogła cieszyć oko zwiedzających - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu.
Prace zaawansowane są w ok. 40 proc. Kontrakt o wartości 147 mln zł realizuje Budimex. Zakończenie prac planowane jest w październiku 2020 roku.

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    W Strategii Gdańska 2030+ wyrażnie zapisano, że remonty istniejących ulic w Gdańsku (17)

    oraz dbanie o interesy pieszych są ważniejsze niż budowa tzw. arterii przelotowych, których już wiele zbudowano i okazały się jedynie arteriami pseudodolotowymi do wjeżdżania w zakorkowane miasto. Zapisy Strategii jedno, a budowa zbędnych wielopiętrowych parkingów w centrum to drugie, Jak na razie nadal mamy do czynienia z niespójną wewnętrznie polityką komunikacyjną i przestrzenną miasta. Ten rok warto poświęcić do ich przewartościowania. Dobrze, że lobby infrastruktury drogowej napotyka na coraz większy opór ze strony coraz lepiej zorientowanego społeczeństwa i pomysły na budowę arterii "przelotowych" napotykają na ripostę w postaci oczekiwań na poprawę jakości nawierzchni i budowę buspasów w całym mieście. Bez nowej linii kolejowej do Gdańska Południe niewiele się poprawi.

    • 52 61

    • bo żadna z tych "arterii" (3)

      Nie została zbudowana zgodnie z planem i założeniami.
      Najczęściej skończyła się kasa... W punkcie "od" albo "do"
      Ale sukces musi, być więc fanfary idą w lud.
      Ten każdego optymistycznego newsa łyknie...
      Szczególnie że jest "piękny, młody i bogaty"... Oraz "europejski" ...

      • 11 7

      • to nie tak (2)

        Budowa nowego wiaduktu w tym miejscu była techniczną koniecznością, gdyż stary zbudowany w roku 1968 zaczął się już sypać.

        • 7 0

        • to dlatego budują dwa + parking w miejsce parku ? (1)

          • 1 4

          • czy oby na pewno tam była park?

            • 3 3

    • Popierwsze trzeba wyparowadzac ruch blachosmrodów z miasta a nie go wpompowywać! (4)

      zwierzać ulice i ograniczając prędkości uspakajać ruch wszędzie bus pasy i przejścia naziemne!!Priorytetem jest pieszy ,rower komunikacja miejska a szkodnikiem blachosmrody.

      • 1 14

      • (2)

        a do sklepów, restauracji i innych punktów usługowych zaopatrzenie dojedzie na grzbietach osłów, koni i mułów? Kto tu jest szkodnikiem umysłowym bo możne konne pogotowie ratunkowe tez będzie bardziej ekologiczne? A o rikszach i rowerach zapomniałem, ale to zamiast TIR-ów.

        • 5 1

        • zaopatrzenie wielu sklepów i innych lokali może śmiało dotrzeć przy pomocy rowerów cargo (1)

          wspomaganych elektrycznie oraz/lub wielu innych typów pojazdów. Można też wyobrazić sobie strefy miasta wolne od jeżdżących i parkujących samochodów, w których samochody z zaopatrzeniem dopuszczane są tylko w niektórych godzinach.
          Zanim się oskarży kogokolwiek o głupotę, warto spokojnie rozważyć argumenty za i przeciw, a także poznać rozwiązania wdrożone już gdzie indziej (nie tylko za tzw. granicą).

          • 1 0

          • Rowery cargo

            Preferuję drogę powietrzną - drony będą lepsze!

            • 2 1

      • Blachoco? Tepaku, w zacofanej Agryce znaja pojecie samochodu, a ty wciaz nie? Na samolot trz mowisz stalowy ptak?

        • 2 1

    • Arterie przelotowe to chyba nad albo pod (1)

      Deweloperskim budowlami. Teraz to można pomarzyć o nowych drogach

      • 1 2

      • ma Pan chyba na myśli koszmary, nie marzenia

        Nie chodzi o to, aby przez miasto można szybko przejechać samochodem, ale aby po mieście móc się szybko poruszać. Niekoniecznie samochodem.

        Także, aby nie było potrzeby robienia dziennie 100km. Tyle tylko, że to wymaga planowania z odpowiednim wyprzedzeniem. łatwiej jest sprzedać działki i zbudować 2-pasmową drogę z ekranami.

        • 1 3

    • odp (2)

      Ale akurat ta inwestycja jest przykładem myślenia Polaka przed szkodą - buduje się nowy wiadukt, bo stary się zużył i nie spełnia założeń zwiększonego ruchu samochodowego (patrz nieszczęśliwe doświadczenia wiaduktowe autostrady w okolicach Genui). A parkingów nigdy dość. Ostatnio w Lizbonie dane mi było obserwować idealnie wkomponowane w tkankę kamienic starej dzielnicy parkingi podziemne i automatyczne.

      • 6 1

      • w Berlinie liczba samochodów na 1000 mieszkańców jest dwa razy mniejsza niż w Gdańsku (1)

        i maleje. CIekawe, jak jest w Lizbonie i ile uzytkownicy płacą za parkowanie w tych "wkomponowanych w tkankę kamienic starej dzielnicy parkingi podziemne i automatyczne."
        Teza, że parkingów "nigdy dość" świadczy o zaawansowanej samochodozie i ograniczeniu wyobraźni. W Brukseli pseudobezkolizyjne estakady się likwiduje. Podobnie w wielu miastach amerykańskich. Wiadukt nad torami w Gdańsku ma sens, budowa wielopiętrowych parkingów (makabrył) w pobliżu centrum historycznej części Gdańska nie. I to by było na razie na tyle.

        • 0 5

        • Lizbona rzeczywiście - poza starym miastem - jest bardzo samochodowa

          Ma jednak równocześnie dość gęstą sieć metra. Co więcej sądzę, że tam bardzo łatwo się buduje pod ziemią, bo stacje metra czy tunele są bardzo duże. Zdecydowanie większe niż w Londynie czy Warszawie (z czego londyńskie to klatki dla szczurów).

          Sam byłem w hotelu, gdzie zbudowano 7 pięter w górę i 6 w dół... Sądzę, że przy Motławie nikt by tego nie zrobił.

          • 1 0

    • strategię moąna zweryfikować (1)

      nie wiem jak sie ma do Twojej opinni budowa wiaduktu na skrzyżowaniu łostowickiej i Havla.
      Moim zdaniem jest konieczna abu odkorkować to skrzyżowanie. W Warszawie zbudowano dwa wiadukty w Alejach Jerozolimskich, i nie słyszałem aby któs podnosił problem zakorkowanego śródmieścia. Wiadukt także wyprowadzi szybciej ruch ze śródmieścia. Ale pewnie włodarze Gdańska sa "mądrzejsi" niż warszawscy. Korki na Havla mają być, taki mamy klimat

      • 4 1

      • jak się ma uszy nastawione tylko na jeden typ sygnałów, to się innych nie odbiera i nie słyszy

        W Warszawie jest dużo za dużo samochodów w centrum miasta i wiele środowisk zastanawia się, co z tym zrobić. W każdym razie jest wiele środowisk, które dąży do poprawy warunków ruchu pieszych i rowerzystów oraz innych niezmotoryzowanych w centrum Warszawy, w którym estakady i pseudobezkolizyjne skrzyżowania pasują, tak jak w innych miastach , jak przysłowiowej świni siodło. Brakuje od wielu lat zdecydowanego odejścia od prosamochodowej struktury inwestycji miejskich i skojarzenia, że nadmiar samochodów w mieście to podstawowa przyczyna pogarszającej się jakości życia w nim, co skutkuje obumieraniem centrum miasta.

        • 0 3

    • Arteria przelotowa?

      Ta droga to nie tylko arteria przelotowa. Mieszkańcy Oruni, to mieszkańcy Gdańska drugiej kategorii?

      • 3 0

  • Jednak nie do końca

    W artykule mowa o pierwszym etapie. Etapów będzie kilka.
    W sumie wyburzenie starego wiaduktu i wybudowanie kolejnego potrwa do 2022/2023.
    Nie dziękujcie za uświadomienie.

    • 9 5

  • Gdzie był konserwator?

    Mogę się dwiema rękami podpisać pod opinią:
    "Ten wiadukt to tragedia. Wzięli gotowy projekt z obwodnicy Radomia? Jak to paskudztwo wygląda na tle zabytkowej panoramy miasta? Gdzie był konserwator?

    • 16 17

  • Wolne miasto Gdańsk (2)

    • 3 22

    • Gdynia szybko

      doprowadza do rozpaczy swoich mieszkańców...

      • 6 2

    • Gdynia coraz bardziej zakorkowana więc coraz wolniejsza

      całe szczęście coś ruszyło się w temacie gdyńskich dróg dla rowerów. Szkoda, że nie ma pomysłów na budowę linii kolejowych do Gdyni Zachód i Gdyni Północ. Budowa zwodzonej kładki pieszo-rowerowej od ulicy Admirała Wagi do Placu Gombrowicza byłoby niezłym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni.

      • 0 1

  • Zdjęcia (1)

    Artykuł z dzisiaj a zdjęcia z przed kilku miesięcy, brawo redaktorzy.

    • 12 4

    • "Sprzed" kilku miesięcy

      Bez braw.

      • 4 0

  • Piękny betonowy olbrzym (1)

    idealnie oddaje elastyczność zarządzania miastem

    • 9 16

    • ...i wdzięk

      sic!

      • 0 0

  • :

    a styłu stare budownictwo

    • 2 6

  • Tylko platfusi mogli taki paskudny wiadukt zakłócający przestrzeń wybudować (3)

    Ale liczy się ile kasy można przy tym hapnąć dla siebie.

    • 17 18

    • Jakby Kacper (1)

      rządził, to już by był wybudowany, taniej, w odpowiedniejszym miejscu i w dodatku ładniejszy!!!

      • 8 7

      • I wartościowszy patriotycznie!

        • 2 0

    • Masz zakaz poruszania się po tym obiekcie. Proszę Cię zaprojektuj coś, abyśmy wszyscy ocenili.

      • 3 1

  • Ta cała inwestycja to poprawi jedynie wyjazd z tunelu w kierunku olszynki (5)

    Reszta bez zmian. No wycięte 40 drzew i betonowy parking dla tych co rządzi miastem.

    • 15 11

    • Ten wpis dowodzi, że nie jesteś z Gdańska.

      Ten parking jest dla urzędników z Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego. A oni nie rządzą miastem.

      • 9 1

    • (2)

      Jarek. Jesteś kotku w błędzie, ponieważ Kiciusiowi ani w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, ani w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego jak sama nazwa wskazuje nie rządzi się miastem. Parking mruczki jest tam potrzebny, bo każdy ma prawo zaparkować przy swoim miejscu pracy.

      • 4 4

      • posiadanie samochodu nie tworzy automatycznie prawa do parkowania za darmo w żadnym punkcie przestrzeni miejskiej (1)

        Nie każdy urzędnik jest posiadaczem samochodu i nie każdy chce docierać do pracy samochodem - zwłaszcza do miejsc dobrze obsługiwanych komunikacją publiczną.

        • 1 1

        • Nie tworzy? A powinno.

          • 0 0

    • Od 50 lat mieszkam na oruni

      I w nosie mam kto czym tam włada. Wiem jedno nie ma już TIME ani drzew na skwerze. Jak były 4 pasy na Orunię tak będą też 4. Plus wydane setki milionów.

      • 4 2

  • Sluszną linię ma nasza władza. (2)

    Inwestują, a nie tylko rozdawać piniądze i kupować poparcie.

    • 7 10

    • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL (1)

      masz racje to co sie dzialo za PO to szok

      • 2 5

      • A ile znika teraz?

        "Luka w podatku VAT w 2018 r. spadła o 2,9 pkt proc. do 12,5 proc. i wynosiła ok. 25 mld zł. Tak wynika ze wstępnych szacunków Ministerstwa Finansów, które zaprezentowano w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2019-2022."

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane