• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa dyskusja o przetargu na Mevo

ms
10 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prawie dwa tygodnie po otwarciu ofert na obsługę nowego systemu Mevo, wciąż nie wiadomo kto i czy będzie jego administratorem. Prawie dwa tygodnie po otwarciu ofert na obsługę nowego systemu Mevo, wciąż nie wiadomo kto i czy będzie jego administratorem.

Trwa publiczna dyskusja o sensowności i sposobie kontynuowania prac nad uruchomieniem systemu Mevo. Związek Metropolitalny, odpowiedzialny za system rowerów miejskich na Pomorzu, postanowił się odnieść do zarzutów, przedstawionych kilka dni wcześniej przez członków kilku organizacji pozarządowych i partii w Gdańsku.



Czy powinniśmy odtworzyć system Mevo, biorąc pod uwagę kwoty z przetargu?

W piątek przedstawiciele kilku organizacji, w tym Zielonych, Nowej Lewicy, Polski 2050, przekonywali w Gdańsku, że trwająca procedura wyłonienia nowego operatora roweru Mevo zmierza w złym kierunku.

Mevo 2.0. Pytania o doświadczenie jednego z oferentów



Ich zdaniem, trwający przetarg powinien zostać anulowany i rozpisany ponownie.

Uważają, że do kryteriów oceny oferentów należy dopisać m.in. kryterium doświadczenia.

Przekonywali, że brakuje go firmie City Bike Global, która w przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i jest najbliżej zwycięstwa w przetargu.

- Nie mamy żadnych informacji na temat działalności tej firmy, która w praktyce nawet nie ma swojej strony internetowej. Informacje na jej temat znajdziemy na stronie Cycling Industries Europe, ale także o tej firmie trudno powiedzieć coś konkretnego poza tym, że według naszych informacji, nie zajmowała się twardą infrastrukturą, a jedynie pisaniem raportów o ruchu rowerowym. Wydawałoby się, że firma, która porywa się na tak duży projekt, obecnie jeden z większych w Europie, jest dobrze zakorzeniona na rynku i dysponuje odpowiednim budżetem. Niestety, tego nie udało się potwierdzić. Na stronie City Bike Global podane są dane adresowe, które należą do Cycling Industries Europe, czyli firmy zatrudniającej kilka osób, w jakimś losowo wybranym biurowcu w Brukseli - wyliczał Tomasz Larczyński, cytowany przez Dziennik Bałtycki.
Wszystko o:

Rowery elektryczne Mevo w Trójmieście i na Pomorzu



Mevo 2.0: obie oferty znacznie powyżej budżetu



Przypomnijmy: pod koniec lipca okazało się, że w nowym przetargu na Mevo najkorzystniejszą ofertę, wartą 159,27 mln, złożyła firma City Bike Global. Jej konkurent, konsorcjum BikeU i Freebike, oczekuje natomiast 365,31 mln zł.

Tymczasem Związek Metropolitalny zaplanował wydać na reaktywację Mevo 107 mln zł.

Stanowisko Obszaru Metropolitalnego ws. trwającego przetargu na Mevo 2.0



W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańska Gdynia Sopot opublikował swoje stanowisko w tej sprawie. Przytaczamy je poniżej.

Przetarg został rozstrzygnięty? Nieprawda.

Podkreślamy, że przetarg na System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 nie został rozstrzygnięty. Oferty złożone w przetargu są obecnie sprawdzane pod względem formalnym przez komisję przetargową oraz wyspecjalizowaną kancelarię prawną.

OMGGS wybrał wykonawcę? Nieprawda

Nieprawdą jest, że OMGGS ogłosił, komu powierzy zamówienie na Mevo. Wielokrotnie wyjaśnialiśmy, że jedna z ofert mieści się w założeniach finansowych. Ewentualne zawarcie umowy będzie jednak możliwe dopiero po spełnieniu wszystkich wymagań formalnych.

W trakcie procedowania badane będą:

  • analiza struktury własnościowej City Bike Global, w oparciu o którą zamawiający będzie mógł stwierdzić, czy oferta tego wykonawcy nie podlega odrzuceniu,
  • posiadane doświadczenie w wykonywaniu podobnych usług oraz dokumentacja poświadczająca dysponowanie odpowiednimi środkami finansowymi i potencjałem osobowym,
  • zgodność wzorcowych rowerów z opisem zamówienia.

Wyjaśniamy, że 3 sierpnia br. do  firmy City Bike Global zostało wystosowane wezwanie do złożenia wyjaśnień i przedłożenia dokumentów związanych z przekształceniem korporacyjnym w strukturze Wykonawcy (Marfina S.L.), w oparciu o które zamawiający będzie mógł stwierdzić, czy wykonawca  spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu.

Badanie doświadczenia na podstawie czterech rowerów? Nieprawda

Stwierdzenie przedstawione na briefingu, że doświadczenie wykonawcy będzie badane tylko na podstawie czterech rowerów jest nieprawdą. W ramach oceny ofert Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć cztery rowery (dwa tradycyjne oraz dwa ze wspomaganiem elektrycznym) w celu przeprowadzenia badania przez niezależnego biegłego rzeczoznawcę pod kątem ich zgodności z opisem przedmiotu zamówienia. Zapewni to, że rowery przekazane do użytku mieszkańcom metropolii, będą zgodne z oczekiwaniami.

Wyłoniony w przetargu operator nowego sytemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.
Wyłoniony w przetargu operator nowego sytemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.
Wybieramy wykonawcę bez doświadczenia? Nieprawda

Przypominamy, że do dialogu konkurencyjnego zostały dopuszczone wyłącznie te firmy, które spełniały określone w dokumentacji postępowania kryteria. Potencjalni wykonawcy musieli wykazać m.in., że posiadają doświadczenie w wykonywaniu podobnych usług oraz że dysponują odpowiednimi środkami finansowymi i potencjałem osobowym.

Dialog konkurencyjny jest specyficzną formą przetargu, która pozwala w ciągu kolejnych miesięcy spotkań i rozmów z wszystkimi wykonawcami określić formę realizacji projektu oraz poznać najnowsze rozwiązania technologiczne dostępne na rynku. Nieprawdą zatem jest, że OMGGS nie brał pod uwagę doświadczenia wykonawców. 
 
Brak środków na realizację zamówienia? Nieprawda
 
W trakcie dialogu konkurencyjnego firma consultingowa SWECO Consulting opracowała szczegółową analizę finansową, której wynik  jest zbliżony do tańszej oferty. Z doświadczeniem firmy można się zapoznać na stronie sweco.pl/projekty

Nieprofesjonalne prowadzenie postępowania przetargowego? Nieprawda

Publikowanie oficjalnej dokumentacji przetargowej w trybie śledzenia zmian jest dobrą praktyką i jest powszechnie stosowane przy zamówieniach publicznych. Daje to wykonawcom możliwość szybkiego odnalezienia każdej zmiany w ponad 200-stronicowej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Taki zarzut może sformułować ktoś, kto nie ma doświadczenia w przygotowywaniu zamówień publicznych.

Brak dialogu z mieszkańcami? Nieprawda

Nieprawdą jest również, że OMGGS nie prowadził dialogu z mieszkańcami. Odbyły się dwa takie spotkania, o których informowaliśmy i na które zapraszały media. Szkoda, że uczestnicy briefingu nie skorzystali z naszego zaproszenia. Na prośbę różnego rodzaju środowisk organizowaliśmy też dodatkowe spotkania informacyjne. Ponadto przeprowadziliśmy "Badania preferencji użytkowników SRM Mevo" opracowane przez MRC Consulting T. Bieliński, A. Ważna, T. Czuba.

Nie wyciągnęliśmy wniosków z Mevo 1? Nieprawda

W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów i stacji. Oznacza to, że operator nie otrzymuje żadnych zaliczek, a jedynie zapłatę za usługę w równych 72 ratach za każdy miesiąc poprawnie działającego systemu. Nie będą też zagrożone pieniądze wpłacane przez użytkowników, gdyż całość wpłat stanowi będzie przychód OMGGS. 

OMGGS posiada też rowery i stacje postoju, które będą wykorzystane w Systemie Mevo 2.0.

Ładowanie baterii do rowerów będzie zdecentralizowane. W każdej z 16 gmin będzie przynajmniej jeden taki punkt (w Gdańsku minimum 10, w Gdyni minimum 7). Rowery będą miały większy zasięg jazdy, zamiast 60 km, będzie 100 km.
ms

Miejsca

Opinie (264) 3 zablokowane

  • Należy zaprzestać tego projektu z budżetu i przekazać w całości firmie prywatnej. Jeśli jest to takie super, to oni sobie poradzą i na tym zarobią, a miaszkancy nie poniosą tych zbędnych kosztów

    • 6 1

  • Sonda (1)

    Czwarta opcja do wyboru w sondzie jest kuriozalna. Hulajnogi to jest zupełnie inna bajka niż rowery. Nie dojedzie się nimi w wiele miejsc, gdzie da się dojechać rowerem. Wymagają bardzo dobrych nawierzchni, których w wielu miejscach nie ma. Ponadto, są potencjalnie dużo bardziej niebezpiecznym środkiem transportu. Trzeba dołożyć wszelkich starań, by Mevo zostało reaktywowane, bo to był dobry system, tylko źle zarządzany i z podstawowym błędem w postaci samych rowerów elektrycznych. Jeśli oferentów są za wysokie, to niech miasto założy własną spółkę i rzuci na początek 1000 rowerów i powoli to rozkręci od nowa. Wszystko się da, tylko trzeba chcieć. Skoro system rowerów miejskich funkcjonuje w dużo mniejszych miastach, jak np. Toruń, to wręcz obowiązkiem takich miast jak Gdańsk jest posiadanie analogicznego systemu.

    • 5 4

    • kolejny oderwany od rzeczywistosci gdybs inteligecie miał rozum to bys wiedział ze rower miejski

      to nie rower do jazdy na wycieczki czy do lasu albo po wertepach .To rower miejski I gdybyś miał co s więcej poza kapustą to byś wiedział rowerem miejskim tez wszędzie nie pojedziesz i były wyznaczone strefy gdzie wjazd nim był karany finasowo . I jeszcze nie widziałem hulajnogi która by nie wjechała wszędzie bo w przeciwienstwie do ciebie widziałem ze wjedzie wszędzie.Wiec jak zawsze kolejny dzbanek co pojęcia niema ale się wypowie.

      • 1 2

  • Mevo bedzie chocby miało i 300 mln kosztowac bo urzednicy dzieki niemu maja prace i wysokie premie

    bo zaplaca za nie mieszkańcy trójmiasta !!A spora cześć urzędników ma z mevo dodatkową kase!!
    Im większe koszty mevo tym lepsze zarobki urzędników to jest sprzeczność interesów!!A z tego co pamiętam nawet na tym portalu ci pseudo eksperci nie mili nic przeciwko mevo 1 .!!
    Mało tego wychwalali je ze jest super ze pierwszy taki w Europie i najlepszy !!
    Wtedy nikt nie słuchał krytyki zwykłych cyklistów bo oni nie promują się jak ci celebryci i nie sa członkami zadnych pseudo organizacji rowerowych .

    • 8 1

  • (1)

    Najpierw wyroki za pierwsze Mevo, dopiero potem można myśleć o drugim.

    • 16 0

    • przeciez urzednicy sa bezkarni

      • 4 0

  • komunikacja..... (21)

    Dlaczego inwestujemy nasze pieniądze jak komunikacja zbiorowa u nas leży???wydajmy te pieniądze na naprawdę dobry transport publiczny w mieście a jak oferta ZTM będzie najlepsza w kraju to dopiero pomyślmy o rowerach...może wcale nie będą potrzebne????160 baniek to dotakowe 15 nowoczesnych tramwajów w naszym mieście np....

    • 89 19

    • hahah nowoczesnych co ty bełkoczesz tramwaj to przezytek i rodem z PRLu niema wnim nic nowoczesnego (7)

      jeśli już to autobusy elektryczne a najlepiej na wodór

      • 4 22

      • hahah wodór to ty widziałeś chyba w tablicy Mendelejewa (3)

        nie masz pojęcia jakie problemy niesie ze sobą używanie wodoru do napędu

        • 8 3

        • Najważniejsze że dzięki wodorowi możemy pozostawić kopcące rafinerie (2)

          A także import gazu z Rosji :)

          • 3 6

          • ciekawe skąd będziesz brał wodór. bo pewnie z Rosji :)

            • 2 4

          • A wiesz jak obecnie produkuje się wodór?

            • 0 0

      • Dzbanki jak zawsze głupota sie chwal;a wiecmłotki jedne lotos własnie zaczyna produkcje wodoru (2)

        Wiec nie bedzie z nim problemu ,kolejna sprawa dzbany produkcja aut i autobusów na wodór jest coraz wieksza ale wy przecież inteligenci o poziomie meduzy wiecie lepiej niż przemysł motoryzacyjny wydający miliardy na ich produkcje!

        • 3 3

        • Lotos wlasnie jest likwidowany, malpeczko. (1)

          • 1 4

          • bardzo nam miło że zaszczycił na tym forum ktoś kto na pewno dużo wie :)

            i tak bezinteresownie dzieli się z nami swoją wiedzą... buahahaha

            • 1 0

    • teza, że komunikacja zbiorowa u nas leży jest typową wypowiedzią opartą wyłącznie o emocje piszącego (8)

      Trójmiasto ma potencjalnie bardzo dobrze rozwiniętą komunikację szynową (SKM i niebawem zelektryfikowaną PKM). Oczywiście jej takt powinien zostać poprawiony (SKM co 5 minut w godzinach szczytu). Obok niej w Gdańsku funkcjonuje nieźle komunikacja tramwajowa a w całym Trójmieście ponadto jeszcze autobusy i trolejbusy (niestety sieć buspasów jest ciągle niedorozwinięta). Poprawa infrastruktury rowerowej oraz wdrożenie MEVO może otworzyć wyobraźnię mieszkańców i decydentów na znakomity potencjał rozwoju połączeń typu rower prywatny +kolej+ rower metropolitalny. Rower taki czy inny oraz/lub hulajnoga znakomicie zwiększają obszar napływu pasażerów do stacji SKM, a także rozwiązują problem tzw. ostatniej mili (umożliwiają dotarcie do wielu celów podróży po przyjeździe do stacji docelowej). Szkoda, że operatorzy SKM i ZTM (a także wielu trolli pisujących na tym portalu) nie potrafią docenić faktu, że rower (hulajnoga) to nie tylko konkurencyjny, ale także często komplementarny sposób zaspokajania codziennych potrzeb mobilności naszej policentrycznej metropolii.

      • 7 10

      • A ja pomarudzę. (1)

        Komunikacja jest super, jeżeli nie mieszkasz na Południu.
        W przeciwnym wypadku masz do wyboru autobus w korku, spacer + tramwaj krajoznawczą trasą, albo 3km do PKM na Jasieniu...

        • 16 1

        • i tu rozwiązanie to PKM/SKM na południe a nie tylko nowe świętokrzyskie inne nowe co przesuną korki w inne miejsce

          • 4 2

      • Takt SKM w dni robocze to najmniejszy problem (1)

        • 1 0

        • mógłby być lepszy

          • 1 0

      • Tutaj mamy przykład własnie takiego bajkopisarza jak zawsze duzo tresci mało wartosci czyli bzdury (1)

        Wiec krótko na temat komunikacja w Gdańsku jest beznadziejna !!
        Taniej
        wygodniej
        szybciej
        jest obecnie własnym samochodem dojechać wszędzie !!

        • 6 1

        • uważaj na nadwagę lub otyłość

          uzależnienie od samochodu powoduje wiele groźnych chorób. Policz koszty bardziej starannie i nie pisz dyrdymałów na temat tego, że samochód jest szybszy niż rower w godzinach szczytu.

          • 0 0

      • Bzdura

        Najpierw zobacz jak wyglada komunikacja w warszawie, a potem wypowiadaj sie. Korzystalem przez 15lat w wawie. Teraz od 3 lat w gdansku. Przykro stwierdzić, ale tutaj jest fatalnie zorganizowana,

        • 4 2

      • Nawet roweru nie potrafią zorganizować

        W warszawie za pierwszym razem zrobili rower miejski, w gdansku kazdy widzi jak jest

        • 3 3

    • nie rozumiesz co to jest OMGGS (1)

      to 16 gmin, które składają się na ten projekt. Nie dotyczy to tylko Gdańska i nie jest to kasa tylko tego miasta, którą można by wydać na komunikację ZTM. Do tego rower jest uzupełnieniem komunikacji miejskiej. Można się nim poruszać tam gdzie nie dojedzie żaden tramwaj czy autobus, a do tego jest tańszy i zdrowszy.

      • 4 6

      • Kolejny urzednik wazeliniarz wazeliniarz sie odezwał 90% kasy daje na toi Gdańsk I Gdynia

        a 10% pozostali razem I tak 90% rowerów jest właśnie w Gdańsku i Gdyni!

        • 2 1

    • te pieniądze pochodzą ze składek wszystkich gmin a część to wkład własny OMGGS

      nie są przeznaczone na wydatkowanie w jednym mieście. Poza tym są "rozłożone" na 7 lat. Wpisane do WPF a to oznacza że dziś ich fizycznie nie ma.

      • 2 0

    • Po co Ci więcej tramwajów

      na obecnych liniach? Czy problemem w Gdańsku jest nie wystarczająca liczba tramwajów?

      • 1 1

  • Skoro raz zrobili wała i nikt za to nie odpowiedział

    To dlaczego tego nie powtórzyć?

    • 13 0

  • Pytanie

    A jak tam rozliczenia z poprzednim wykonawcą systemu?

    • 9 1

  • Planowanie wydania łącznie ponad 200 milionów (1)

    w tak prozaiczny, mało ważny temat

    Stawia władze miasta w bardzo słabym świetle

    • 9 1

    • Kolega chyba nowy w mieście co?

      • 1 1

  • Przecież te rowery już zgnily

    • 7 1

  • dajcise spokoj bo az wstyd

    taka wielka metropolia a roweru nie mozna wypozyczyc ? - dramat miast jak i wladz i tyle

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane