- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Trwa montaż ponad tysiąca betonowych pali na budowie bajpasu kartuskiego
Ponad 100-tonowa maszyna codziennie wykonuje między Kiełpinkiem a Kokoszkami w Gdańsku wzmocnienie nasypu kolejowego za pomocą 24-metrowych betonowych pali. Projekt zakłada montaż ponad tysiąca sztuk wspomnianych wzmocnień. Całkowita objętość betonu, który zostanie użyty do wykonania prac geotechnicznych wypełniłaby basen olimpijski. Z kamerą odwiedziliśmy plac budowy.
- Inwestycja dotyczy odbudowy około 1,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka linii kolejowej nr 234 pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami w Gdańsku. Oprócz budowy nawierzchni kolejowej, w ramach projektu zostaną wybudowane trzy zupełnie nowe obiekty inżynieryjne: wiadukt drogowy, wiadukt kolejowy oraz przejście podziemne dla pieszych oraz przebudowany zostanie jeden przepust. Dostosowany zostanie system sterowania ruchem kolejowym, przebudowane zostaną sieci elektroenergetyczne oraz telekomunikacyjne - mówi Paweł Glonek Inżynier koordynator ds. przygotowania i realizacji inwestycji.
Bajpas kartuski to dwa odcinki mające dwóch inwestorów:
- 1,5 km (Kiełpinek-Kokoszki) - PKM
- 15 km (Kokoszki-Glincz) - PKP PLK
Wykonawcą 1,5-kilometrowego gdańskiego odcinka jest spółka Torhamer z Gdyni. Umowa na budowę została podpisana w grudniu 2020 r., a prace rozpoczęły się w styczniu 2021 r. Koszt prac wyniesie ponad 42 mln zł.
- Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, za nami jest już cała część projektowa, w tym uzyskanie wszelkich decyzji administracyjnych, uzgodnień i zezwoleń umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych. Dotychczas wykonaliśmy część zakresu robót ziemnych oraz rozpoczęliśmy prace związane z budową obiektów inżynieryjnych. Aktualnie trwają prace związane ze wzmacnianiem podłoża gruntowego - dodaje Paweł Glonek.
100-tonowa maszyna wierci 24-metrowe otwory na specjalne pale wzmocnieniowe
Codziennie na budowie bajpasu kartuskiego pracuje nietypowa maszyna - Liebherr LRB 255 o masie przekraczającej 100 ton. Maszyna to tzw. "palownica", która odpowiada za wzmocnienie nasypu kolejowego za pomocą technologii pali przemieszczeniowych oraz pali wykonywanych świdrem ciągłym CFA.
- Palownica dysponuje momentem obrotowym 250 kNm, umożliwiającym wykonanie pali o długości powyżej 50 m długości oraz do 2,2 m średnicy. Jest to jedna z największych palownic Keller Polska, Liebherr LRB 255 o masie przekraczającej 100 ton. W związku z bardzo skomplikowanymi warunkami gruntowo-wodnymi i dużym pakietem gruntów nienośnych (organicznych) zakres koniecznego wgłębnego wzmocnienia sięgać będzie nawet do 24 m - mówi Karol Zalewski, kierownik robót geotechnicznych Keller Polska
Wykonanie kolumny przemieszczeniowej polega na:
- ustawieniu się maszyny na wyznaczonym wcześniej punkcie geodezyjnym,
- zgłębieniu się na żądaną głębokość przy pomocy siły nacisku i momentu obrotowego głowicy,
- betonowaniu kolumny przy jednoczesnym wychodzeniu głowicy przemieszczeniowej.
- Na wykonanie jednego pala potrzebujemy ok. 3 m sześc. betonu. Projekt zakłada wykonanie 1054 pali. Całkowita objętość betonu użytego do wykonania prac geotechnicznych wypełniłaby basen olimpijski - kończy Karol Zalewski.
Jednocześnie przy budowie pali pracują cztery osoby tj. operatorzy palownicy, koparki, ładowarki i pompy do betonu. Jeden pal, który wzmacnia podłoże wykonywany jest w ok. 10 minut.
Generalnym Wykonawcą jest firma Torhamer Sp z o.o Sp. k. z Gdyni, realizująca między innymi zakres związany z branżą torową. Głównymi Podwykonawcami są:
- Keller Polska Sp. Z o.o. odpowiadająca za wykonanie zaawansowanych wzmocnień podłoża gruntowego,
- Alusta SA - podwykonawca obiektów inżynieryjnych,
- Alstom Sp. z o.o. - implementująca rozwiązania w branży sterowanie ruchem kolejowym.
Zakończenie inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2023 roku.
Opinie (63) 2 zablokowane
-
2022-06-21 21:02
To ile Keler zarobi na tych palmach (1)
?
- 2 4
-
2022-06-21 22:40
Kokosy
- 4 0
-
2022-06-22 06:26
STOP na przejazdach
Tory zostały usunięte z trasy. Pozostały jedynie fragmenty przecinajace ulice. Na każdym z tych fragmentów dumnie trwa znak STOP. Pytanie dlaczego? Czy nie jest tak, że widząc znak STOP w bezsensownych miejscach, później olewamy ten na czynnych przejazdach?
- 61 2
-
2022-06-22 09:31
Chcialbym zobaczyc na tej kakretnej trasie wagony tlk albo pietrusa!!! I tee zdziwienie na lotniskowym przystanku"coo
Too"yyyyyhy
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.