• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci pas na obwodnicy. Na razie kilkaset metrów

Michał Sielski
28 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje. Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje.

Na poszerzenie trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów poczekamy co najmniej do 2020 roku, ale już zimą trzeci pas połączy Węzeł Karczemki zobacz na mapie GdańskaWęzłem Matarnia zobacz na mapie Gdańska. To "wąskie gardło" pomiędzy wyjazdem z lotniska, a początkiem trzypasmowego odcinka zbudowanego w ramach przebudowy Węzła Karczemki, zakończonej w 2012 roku.



Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta. Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta.
Już we wrześniu gotowy ma być projekt, który pozwoli przedłużyć pas, którym obecnie jadące z Matarni samochody wjeżdżają na obwodnicę w kierunku Łodzi. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku, a że nie będą wymagały wielkich nakładów, nawet przed tegoroczną zimą powinny się skończyć.

- Czeka nas przede wszystkim zmiana organizacji ruchu, czyli zmiany oznakowania i przeniesienie barier. Prace budowlane polegające na dołożeniu fragmentu nawierzchni jezdni nie będą duże - przekonuje Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą trójmiasta.

Projekt ma być gotowy najpóźniej w ostatnim tygodniu września, a potem szybko ruszyć mają prace drogowe. Mogą nawet zmieścić się w 500 tys. zł, co pozwoli wykonać je z bieżącego budżetu, przewidzianego na utrzymanie dróg. Ostateczną kwotę poznamy jednak dopiero po wykonaniu projektu i wycenie prac.

Dlaczego rozwiązanie to weszło w życie dopiero teraz, gdy na obwodnicy praktycznie co dwa dni mieliśmy wypadki, które paraliżowały ruch, powodowały kilkukilometrowe korki i zatykały również ulice w centrach miast, bo kierowcy, którzy dowiedzieli się o korkach, nie jechali na obwodnicę?

Sprawdź korki w naszym Raporcie Drogowym.

- Wstrzymywała nas rozbudowa Węzła Karczemki, której zakres był kilkakrotnie zwiększany. Do końca nie wiedzieliśmy czy uda się nam zmieścić w założonym budżecie. Potem przyszedł czas na analizę bezpieczeństwa, bo wbrew pozorom takie przebudowy nie są częste na drogach tej klasy, gdzie zawsze istnieje osobny pas do włączenia się do ruchu. Zmiany te bezpieczeństwo jednak podniosą - przekonuje Robert Marszałek.

Ta niewielka przebudowa to preludium przed poszerzeniem trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów na całej długości. Według analiz będzie to konieczne, mimo tego, że wcześniej gotowa będzie Obwodnica Metropolitalna prowadząca z nowego węzła w Wielkim Kacku do Straszyna. W 2030 roku ruch na obwodnicy Trójmiasta ma sięgnąć nawet 90 tys. aut na dobę, co kompletnie ją sparaliżuje. Było to już widać podczas tegorocznych wakacji, gdy droga była rekordowo zatłoczona.

Czytaj więcej: Rekordowy ruch na obwodnicy Trójmiasta.

Trzeci pas dobudowywany może być etapami. Już w ramach budowy Obwodnicy Metropolitalnej całkowicie zmieni się węzeł Wielki Kack zobacz na mapie Gdyni, który ma korzystać z udanych rozwiązań, zastosowanych na Węźle Karczemki. Na sporym odcinku będziemy więc tam już mieli drogę trzypasmową. Aby trzeci ruch pojawił się też gdzie indziej, niezbędna będzie rozbudowa wiaduktów. Dziś szacuje się to przedsięwzięcie na 250 mln zł. Rozbudowa węzłów w Kowalach, na Szadółkach i Osowej to kolejne ćwierć miliona zł. Na razie te wydatki nie są ujęte w żadnej prognozie finansowej ani programie inwestycyjnym.

Miejsca

Opinie (259) 3 zablokowane

  • jak to? Przecież według lewicowych "myślicieli" dodanie pasa ruchu zwiększa korki! (2)

    Zawsze lewicowi - przepraszam za nieodpowiednie słowo - "intelektualiści" przekonują że dodanie pasa ruchu zwiększa korki. W końcu więcej miejsca to więcej korków!

    • 2 7

    • to nie lewicowi myśliciele ale amerykańscy inżynierowie ruchu drogowego (1)

      zdolni do refleksji strategicznej : wygooglaj sobie pojęcie "ruchu indukowanego" i przestań ideologizować. Sprawdź fakty.

      • 2 3

      • On ma gdzieś inżynierów ruchu, on ma swój chłopski rozum, którego nie przemożesz.

        To tak jak z wałami przeciwpowodziowymi. Naukowcy wiedzą, że przed niszczycielskimi zalewami chronić można się tworząc poldery i szerokie tereny zalewowe (patrz mosty w Tczewie), ale ogół społeczeństwa domaga się wyłącznie budowy coraz wyższych wałów.

        • 2 1

  • ja

    Choćby było i 10 pasów to wypadki nadal beda. Co to ma wspólnego? Zacznijcie karać idiotow jeżdżących metr za innym autem i tych ciekawskich co muszą zwolnić do 30 żeby pooglądac wypadek na przeciwleglym pasie.

    • 6 2

  • Patrząc na całą obwodnicę

    to największe korki robią się na odcinku Matarnia - CH Auchan, gdy nagle robi się z dwóch pasów 5 (w tym dwa zjazdowe) i kierowcy głupieją który pas wybrać, a następne korki robią się za CH Auchan jak nagle z 3 pasów robią się dwa...:( A patrząc na rozkład pasów między tymi dwoma węzłami to nie potrzebnie drogowcy zrobili zjazd "z pasa rozbiegowego" na obwodnicę aby za chwilę znów zrobić pas a potem dwa zjazdowe na CH Auchan i dalej na Kaszuby :)

    • 7 0

  • na obwodnicy powinna być dopuszczalna prędkość 200 km/h, szybko by nastąpiła selekcja (1)

    • 2 8

    • Zapominasz,że taki cioł może skasować NORMALNEGO kierowcę. Nawet przez barierki kurki potrafią przelecieć.

      • 4 1

  • "trzeci ruch", dobre

    • 2 0

  • (1)

    Napiszcie coś o super systemie Tristar bo widać władzom to nie wyszło i przestali się chwalić jakie to super rozwiązanie. Jadę o północy i system mnie zatrzymuje aby postał minutę podczas gdy z poprzecznych ulic nic nie jedzie.

    • 7 3

    • znaczy, jechałeś za szybko

      wolniej ale płynniej: to jest zasada Tristara

      • 0 3

  • Wybory

    OOO wybory się zbliżają. Budyń nie potrzebujemy 3 pasów oraz nie potrzebujemy Ciebie

    • 2 2

  • komentarz

    Od kilku lat wszyscy w pomorskim mówią debatują marzą świetuja o Obwodnicy Lęborskiej, Metropolitalnej wielkie inwestycje już już już zaraz się rozpoczną a tymczasem oddział szczecińskiej Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad ogłosił już 6 przetargów na nowe odcinki S6( od Szczecina do Koszalina i nawet później rozpoczęli przygotowania niż gdański oddział GDDIKA
    Może Pan Piotr rzecznik gdańskiego oddziału powie kiedy rozpocznie się budowy czy raczej wkrótce zobaczymy na żywo 40 km korek od bramek A1 do ul. Morskiej w Gdyni

    • 7 2

  • Budyń rozdaje Inflanty, kto go przed wyborami POdbije?!

    • 5 2

  • Bla bla bla kampania budynia sie zaczyna

    .

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane