• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy dzielnice Gdańska chcą płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
1 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zanim nowe parkometry staną na ulicach Gdańska, trzeba je... najpierw kupić. GZDiZ analizuje obecnie, ile takich urządzeń potrzeba na terenie całego miasta. Zanim nowe parkometry staną na ulicach Gdańska, trzeba je... najpierw kupić. GZDiZ analizuje obecnie, ile takich urządzeń potrzeba na terenie całego miasta.

Trzy rady dzielnic w Gdańsku chcą uruchomienia lub rozszerzenia już obowiązujących stref płatnego parkowania. Stosowne uchwały w tej sprawie podjęli radni z Wrzeszcza Górnego (chcą rozszerzenia opłat za parkowanie o obszar ul. Słowackiego i os. Garnizon) i Dolnego oraz z Przymorza Małego. Z ustawieniem parkometrów w tych miejscach trzeba będzie jednak trochę poczekać, bo Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie dysponuje wolnymi urządzeniami.



Parkowanie na moim osiedlu jest:

Strefy płatnego parkowania znacząco zmieniły się w 2020 r. Przed wakacjami w centrum miasta uruchomiono Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania, a w pozostałych strefach podniesiono opłaty za postój. Na ulicach stanęło więcej parkometrów kupionych przez GZDiZ, a część dotychczasowych urządzeń zmodernizowano i wprowadzono m.in. możliwość płatności systemem BLIK.

Ze skuteczności stref zdają się zdawać sobie sprawę mieszkańcy kolejnych dzielnic. Z wnioskiem o rozszerzenie obowiązującej strefy zwrócili się do urzędników radni Wrzeszcza Górnego, którzy chcieliby zwiększyć rotację pojazdów na obszarze w okolicy os. Garnizon po tym, jak miasto przejmie od dewelopera w utrzymanie wewnętrzny układ drogowy.

Rada zawnioskowała o rozszerzenie obecnej strefy o obszar ograniczony:

  • od południa Trasą Słowackiego i Partyzantów,
  • od północy i zachodu - do granicy dzielnicy,
  • od wschodu - ul. Obywatelską (dotychczasowa granica SPP) oraz al. Grunwaldzką po stronie os. Garnizon z włączeniem do SPP obszaru osiedla.


  • Strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu Górnym wraz z obszarem, który miałby zostać włączony do poboru opłat.
  • Ustanowiona SPP we Wrzeszczu Dolnym.
  • SPP na Przymorzu Małym.

Parkometry miałyby też stanąć na ul. CzarnieckiegoMapka - na dojeździe do SP nr 17 od Miszewskiego z jednoczesnym zabezpieczeniem terenów zieleni przed parkowaniem oraz likwidacją znaku B-35 (zakaz postoju) z adnotacją "ponad 5 minut", który nie jest przestrzegany przez kierowców, a także na ul. Matki PolkiMapka na całej długości z wyznaczeniem miejsc wyłącznie na jezdni, a także na górnym odcinku ul. SmoluchowskiegoMapka (na dolnym - będącym częścią Aniołków - parkometry już funkcjonują).

Wnioski o SPP z trzech dzielnic, ale...



Jak mówi nam Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ, oprócz radnych Wrzeszcza Górnego z wnioskiem o utworzenie SPP zwrócili się też dzielnicowi radni Wrzeszcza Dolnego oraz Przymorza Małego.

- Obecnie potrzebę rozpoczęcia poboru opłat przez podjęcie stosownej uchwały podjęły dzielnice: Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny oraz Przymorze Małe. Należy podkreślić, że z uwagi na koszty takiego zakupu inwestycyjnego nie przewiduje się wdrożenia poboru opłat we wszystkich wskazanych dzielnicach jednocześnie - zastrzega Kiljan.

...trzeba poczekać na parkometry



Powodem jest brak wolnych parkometrów oraz konieczność wcześniejszego wskazania obszaru SPP w uchwale rady miasta. Dopiero po tym radni dzielnicy mogą wnioskować o uruchomienie poboru opłat. Ustawienie parkometrów i uruchomienie opłat poprzedzić musi też sporządzenie projektu organizacji ruchu dla obszaru poboru opłat.

- Warunkiem wdrożenia poboru opłat jest przeprowadzenie analizy zapotrzebowania na parkometry i na tej podstawie oszacowanie kosztów zakupu tych urządzeń. Obecnie GZDiZ prowadzi taką analizę - dodaje Kiljan.
Na razie urzędnicy nie chcą deklarować, czy i kiedy rozpiszą przetarg na nowe urządzenia.

Opinie (777) ponad 20 zablokowanych

  • Jeszcze opłata za stanie na czerwonym świetle !

    • 5 0

  • Zdrowy rozsądek (2)

    1. Radę dzielnicy (w większości) stanowią ludzie z tego samego Komitetu Wyborczego co p. Dulkiewicz, o fakt.
    2. W dobie pandemii transport samochodowy to bezpieczeństwo, fakt.
    3. Miasto potrzebuje kasy, bo pandemia, fakt.
    4. Mieszkańcy w większości wiedzą gdzie znaleźć miejsce postojowe.
    5. Inne powiaty (to je reprezentują tablice) nie wprowadzają opłat dla Gdańszczan, fakt.
    6. Może warto rozważyć opcję budowy wielopoziomowych parkingów (naziemnych, podziemnych) zamiast wpuszczać dewelopera budującego wieżowce w już i tak ciasnej zabudowie? (Pomysł)
    7. Cześć osób z Gdańsku rejestruje auta u rodziny poza 3miastem że względu na oszczędności w PZU auta. Wyobrażacie sobie codzienny dojazd Gdańsk-Puck (bo jak inaczej ktoś z GPU parkuje u nas?), fakt.
    8. Problem też z naszym podejściem, że spora część rodzin ma po 2, 3 auta. Po co? Dorastające dziecko, jak chce samochód niech zapracuje! Większość rodzin dała by radę z jednym autem, przecież dzieciaki ogarnia i tak jeden rodzic i to zwykle on robi zakupy.
    9. Przydałby się obowiązek dla firm które dużo osób zatrudniają posiadania parkingu służbowego, pomysł.
    Pozdrawiam

    • 14 3

    • Rady dzielnic to tylko prostaki co chca dostac sie do koryta

      • 0 0

    • nie do konca

      1. To widocznie odpowiada wiekszosci glosujacych
      2. nie ma badań, rowery sa jeszcze bardziej bezpieczne, bo nie jestes w zamknietej przestrzenbi
      3. Zawsze potrzebowalo kasy
      4. Tak, wiedza, na chodniku i trawniku
      5. Tak
      6. oczywiscie, ale dzialka kosztuje kilka-nascie milionow, postawienie tego tez, a potem trzeba utrzymac. Oczywiscie, liczyles, ze bedzie pod blokiem i za darmo?
      7. To tym bardziej powinny byc wprowadzone oplaty dla wszystkich
      8. No przeciez przecuietny Polak codzien kupuje worek kartofli, po czym jedzie dwie dzielnice dalej zawiezc dziecko do przedszkola a wracajac odwozi tesciowa do szpitala. Zona tak samo, letni dzieciak jak mialby na studia dojechac na przymorze?
      9. Jest taki, ale nie ma obowiazku dostarczenia miejsca dla kazdego pracownika, nie zyjemy w USA< ziemia jest bardzo droga. Dlatego np biura powstaja kolo dzych wezlow komunikacyjnych

      • 0 0

  • Kto chce ? pani Dulkiewicz wymyśla nowe opłaty

    • 9 0

  • Opłaty? Ok. Tylko żadnych abonamentów.

    Wszyscy płacą tak samo. Jest konstytucyjna równość wobec prawa. Adres zamieszkania nie daje żadnych przywilejów. Gwarantuje to konstytucja. Wszelkie opłaty abonamentowe można zaskarżyć.

    • 8 2

  • I tym sposobem miasto wykończy resztę drobnego handlu i usług

    Na Kościuszki np. jest sklep mięsny, do którego kupujący podjeżdżają samochodami - mając w perspektywie parkomat, gdzie pojadą? na bezpłatny parking lidla czy biedrony - i pozamiatane

    • 15 2

  • Srebrniki

    Tak na pewno mieszkańcy miasta Gdańska życzą sobie więcej parkometrów?

    • 9 2

  • tak, tak, jasne (1)

    mieszkańcy chcą dodatkowych opłat, zwłaszcza ci, których budynki nie mają przynależnych działek i zmuszeni są do parkowania na ulicy

    • 12 1

    • moze ludzi, ktorym przeszkadzaja te samochody na chdonikach, jest wiecej?

      wiesz, demokracja. Ci ludzie musza plaicc w podatkach na naprawy chodnikow zniszczoncyh przez prywatne autka

      • 1 0

  • A dziesięć dzielnić Gdańska chce zmiany władz w UM na normalnych ludzi

    • 7 0

  • Proponuję Osowę

    Też dodać do tego prestiżowego grona. Wtedy parkowanie na trawie a właściwie na klepisku na Kielnieńskiej nabierze nowego wymiaru.

    • 12 0

  • Radni

    Opłaty wyłącznie dla radnych ich rodzin i pracowników urzędu miasta - może to im da ci myślenia chociaż wątpię . imbecyl to imbecyl ,problem jest że może decydować za kogoś

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane