• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na usprawnienie systemu Fala

MKo
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (430)
Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego. Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego.

Rezygnacja z obowiązku "odbijania się" przez posiadaczy biletów okresowych, zniżki dla pasażerów regularnie korzystających z komunikacji miejskiej oraz szersza oferta biletów okresowych, w tym kwartalne, półroczne czy roczne - to propozycje radnych opozycji na poprawę systemu Fala. - Nadal wiele spraw jest niejasnych, system wydaje się skomplikowany i nieintuicyjny - mówią radni i składają w tej sprawie interpelację do władz Gdańska.



Który pomysł najbardziej wpłynie na poprawę założeń systemu Fala?

Radni Prawa i Sprawiedliwości nie ustają w staraniach o zmiany założeń systemu Fala.

Po krytyce i głosach niezadowolenia samorządy już zrobiły kilka kroków wstecz, m.in. luzując zasady odbijania kart w pojazdach (zamiast dwukrotnie trzeba będzie odbić się tylko raz) czy odraczając wzrost cen biletów.

Teraz radni PiS próbują wywrzeć kolejną presję na spółce Innobaltica i jej właścicielach, by przed lipcową inauguracją systemu wprowadzić do niego kilka udogodnień.



- Po pierwsze, to rezygnacja z obowiązku "checkowania" się przez posiadaczy biletów okresowych. Posiadacze tych biletów stanowią ponad 60 proc. wszystkich przychodów z tego tytułu. Powinniśmy o nich dbać i ułatwiać im korzystanie z komunikacji, a nie utrudniać - wskazuje Andrzej Skiba, radny PiS. - Po drugie, należy wprowadzić zniżki dla posiadaczy tych biletów. Mamy dobre lokalne przykłady. Niegdyś posiadacze karnetów na mecze Lechii mogli uzyskać kilkuprocentowe zniżki za regularne przedłużanie biletów. Powinniśmy iść tą drogą. I po trzecie - należy poszerzyć ofertę biletów okresowych. Bilety kwartalne, półroczne czy roczne doskonale sprawdzają się w innych miastach Polski. To byłoby uatrakcyjnienie oferty dla mieszkańców.
  • Jednym z pomysłów są zniżki dla osób, które regularnie kupują bilety okresowe, podobnie jak w przypadku kibiców, którzy co sezon kupują karnety na mecze Lechii, dzięki czemu otrzymują dodatkowy rabat.
  • Radni chcieliby również, by w ofercie poza biletami miesięcznymi pojawiły się też bilety półroczne czy roczne, co dawałoby korzyści zarówno dla organizatora przewozów, jak i samych pasażerów (mogliby kupić taki bilet nieco taniej).
  • Zdaniem radnych opozycji konieczne jest też zniesienie obowiązku "checkowania" przez posiadaczy biletów miesięcznych.
Na ubogą ofertę Fali uwagę już wcześniej zwracali też eksperci od komunikacji miejskiej, m.in. Waldemar Rokicki czy Roger Jackowski. Z przygotowanych innowacji system Fala przewiduje w zasadzie tylko przywrócenie biletów przystankowych, które mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Ponadto zdaniem wielu bilety przystankowe zamiast uprościć system, powodują w nim dodatkowe komplikacje.

- System Fala miał być prosty zgodnie z hasłem "wsiadaj i jedź". Tymczasem kupiono dwa busy za 700 tys. zł, które mają służyć do szkolenia z systemu. To absurd i zaprzeczenie idei systemu. W dodatku część z przewidzianych do szkolenia osób, jak młodzież szkolna, jest już zwolniona z obowiązku posiadania biletu - dodaje Henryk Hałas, radny z klubu PiS.
Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

Przypomnijmy, że dzieci i młodzież ucząca się, a także pasażerowie powyżej 70. roku życia oraz posiadacze pakietu Gdańskiej Dużej Rodziny i inni, którzy na podstawie obowiązujących przepisów są zwolnieni z opłat za przejazdy, są zwolnieni nie tylko z opłat za bilety, ale też nie będą musiały "checkować" się w pojazdach.

W poniedziałek radni swoje propozycje złożyli w formie interpelacji do władz Gdańska. O tym, czy pomysły radnych zostaną uwzględnione we wciąż zmieniających się ramach systemu, przekonamy się najpóźniej w połowie marca.

MKo

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Jak można coś takiego zrobić ludziom.

    • 13 0

  • Kto na tym kasę trzepie? Wszystko żeby utrudnić i obrzydzic ludziom życie.

    • 13 0

  • Prywatny transport miejski, busy.

    • 6 0

  • Niech każdy kto

    Podpisał się pod tym czymś w godzinach szczytu przetestuje to na własnych plecach to podyskutujemy narazie gołym okiem widać że ci ludzie zajęli się komunikacją nie mając o niej najmniejszego pojęcia

    • 13 0

  • Podsumujmy:

    Projekt sfinansowany z funduszy UE, z podatków obywateli i z podwyżek cen biletów.
    Podwyżki odstraszą 30% pasażerów
    Masz obowiazek oddac swoje dane osobowe do systemu bo za anonimowość zapłacisz o wiele więcej. Każde wejscie i wyjście z pojazdu to konieczność skanowania karty.
    Głosujcie dalej na Platformę Obywatelską.

    • 17 0

  • Powinien być jeden pomysł,powrót do normalności.

    • 14 0

  • Po wyborach zlikwidować Falę i skrzyżowania równorzędne

    gdzie najwięcej stłuczek i niektóre przejścia naziemne i wziąć się w końcu za budowę drogi czerwonej.

    • 8 0

  • Kiedy beda spelnione wymogi prawne i bedzie mozna kupic bilet bez posiadania smartfonu w pojezdzie komunikacji?

    • 9 0

  • Mam nazwę dla tych busów uczących systemu (1)

    fallus

    • 10 0

    • glodnemu...

      Na mysli.

      • 0 1

  • Ale tak na prawdę to po co ta fala, dla pasażerów tylko utrudnienie a statystyki i tak z tego nie będzie jeśli wszyscy nie będą odbijać się przy wejściu i wyjściu.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane