- 1 Biegli zbadali list Grzegorza Borysa (109 opinii)
- 2 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (289 opinii)
- 3 Paragon grozy za kurs taksówką (440 opinii)
- 4 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (147 opinii)
- 5 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (31 opinii)
- 6 Port nie radzi sobie z pyłem nad Gdańskiem (290 opinii)
Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania
W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.
Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).
Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.
Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.
Dane za czerwiec poznamy w lipcu.
Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.
Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:
1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.
Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.
Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.
Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP
Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.
Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:
- budowę przejścia przy Bramie Wyżynnej,
- budowę przejścia na wysokości przystanków tramwajowych "Uniwersytet Medyczny,"
- budowę przejścia w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:
- na pętli Łostowice Świętokrzyska,
- na pętli Niedźwiednik,
- na przystanku autobusowym Zacna.
Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-27 18:13
A wystarczy postawić patrol SM na każdym wjeździe do strefy SOD. (8)
Z mandatów byłoby dużo więcej. Mieszkam na ul. Ogarnej. Turyści mają w czterech literach zakaz ruchu. SM pojawia się na chwilę, wystawia kilka mandatów i znikają. O dziwo, gdy kierowcy widzą strażników, to nagle dostrzegają też zakaz ruchu. Przypuszczam, że w całym Śródmieściu jest to samo. Gdyby patrole stały cały dzień, ale bez włączonych kogutów, zarobiłyby majątek dla miasta. Ale po co? Turysta w Gdańsku to święta krowa, a mieszkańcy niech najlepiej zrobią wypad za obwodnicę.
- 137 20
-
2021-06-28 12:15
pewnie najlepiej, dawac mandaty wszystkim za wszystko (zamiast zbudowac parkingi 20 lat temu) (1)
- 3 1
-
2021-06-28 13:35
Pretensje do władz miasta.
- 0 2
-
2021-06-28 02:30
Bo to taki cwany myk, wielka tablica informacyjna P, że są miejsca do parkowania, a pod nią malutki znak zakazu (1)
dodatkowo kierowcy tłumaczą, że wjechali, bo nawigacja tak pokazuje. Kierowcom stojących samochodów bez naklejki, nic nie grozi, o ile mają opłacone parkowanie. SM karze tylko tych, których złapie na wjeździe.
- 3 1
-
2021-06-28 13:30
No niestety tak.
Pokazuje to ich nieudolność. Wystarczy aparat fotograficzny.
- 0 0
-
2021-06-27 22:43
Jakie wy maxie czaszki wyprane w tej polsce
- 3 2
-
2021-06-27 20:03
I słusznie maja to gdzieś ,z ich wizyt pochodzi duża część budżetu miasta. (2)
- 4 20
-
2021-06-28 13:33
Naiwny jesteś.
Lokale w większości należą do osób z poza Gdańska. U mnie w kamienicy na 9 lokali 7 jest na wynajem. Tylko jeden właściciel jest z Gdańska. A turyści wolą zrobić zakupy w biedrze i samemu sobie ugotować. Może tylko lodziarnie na tym biznesie zarabiają.
- 3 3
-
2021-06-27 22:19
Głupoty gadasz
- 6 1
-
2021-06-27 21:53
Ceny w centrum powinny być co najmniej dwa razy wyższe. (3)
- 42 111
-
2021-06-28 14:27
Rozumiem, że mieszkasz w centrum. Pies ogrodnika.
- 2 2
-
2021-06-28 05:34
(1)
A może dróg powinno być dwa razy mniej? Mieszkańcy w centrum mogą dać przykład i całkowicie zrezygnować z auta
- 11 5
-
2021-06-28 10:33
A czemu całkowicie?
Tylko przyspawani do foteli nie mogą pojąć że nie musisz się wiązać na całe życie z jednym sposobem przemieszczania.
- 3 8
-
2021-06-27 18:16
Na drogi (7)
Opłaty uiszczane przez kierowców powinny iść na drogi, przede wszystkim w centrum rewitalizację dróg i przyległych chodników, skwerów, ławek itp. tak aby cała ulica była wyremontowana.
- 203 65
-
2021-06-28 06:47
No o pójdzie
Przejscia dla pieszych maluje się na ulicy.
- 7 5
-
2021-06-27 21:10
łachy nie robicie (5)
miasto wydaje na was prawie 400mln rocznie.... to co to jest ten zwrot 12mln na rzecz pieszych? to są i tak ochłapy
- 32 21
-
2021-06-28 09:36
(4)
kierowcy płacą na te 400 mln w podatku drogowym oraz akcyzie w paliwie oraz w akcuzie za zakup samochodów...Plus parkowanie. I za to utrzymywane sa jeszcze (i budowane) ścieżki rowerowe i chodniki, bo aktualnie przy każdej budowanej drodze powstaje taka infrastruktura. Ile płaca rowerzyści?albo piesi?
- 11 9
-
2021-06-28 12:53
powielania bzdur ciąg dalszy
to co płaci indywidualny transport samochodowy to kropla w morzu kosztów jakie generuje
- 4 3
-
2021-06-28 10:07
Znowu te same bzdury (2)
Podatek drogowy płacą tylko ciężarówki, kasa z akcyzy idzie na drogi krajowe i autostrady i jest kroplą w morzu, a piesi i rowerzyści na miejskie drogi płacą dokładnie tyle samo co kierowcy.
- 8 10
-
2021-06-28 12:31
(1)
Ale jesteś głupi jeśli myślisz że piesi i rowerzyści płacą tyle samo co kierowcy nawet 1 milionowej tego nie płacą
- 5 6
-
2021-06-28 14:47
Przepraszam, płacę za paliwo jakieś 300pln miesięcznie, czyli ~120 pln podatku.
To jest niecałe 5% podatku od średniej krajowej.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.