• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania

Maciej Korolczuk
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.

W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.



Na co w pierwszej kolejności miasto powinno przeznaczyć środki ze ŚSPP?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdańsku ruszyła pod koniec czerwca ubiegłego roku.

Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).

Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.

Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.

Dane za czerwiec poznamy w lipcu.

Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.

Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.


Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:


1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.


Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.

  • Nowe naziemne przejście pojawi się także w rejonie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
  • Trzecie przejście ma powstać na jezdni przy przystanku tramwajowym "Uniwersytet Medyczny".

Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP



Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.

Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:


Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:



  • Wpływy ze ŚSPP pokryją też koszt wymiany tablic na pętli Łostowice Świętokrzyska.
  • Nowe tablice SIP pojawią się też na przystanku autobusowym "Zacna".
  • Skorzystają też pasażerowie korzystający z pętli autobusowej na Niedźwiedniku, gdzie pojawią się nowe tablice systemu informacji pasażerskiej.


Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.

- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • miasto ograbiło nas na 12 mln

    • 7 2

  • W gdyni za pol 2020r poszlo 9 baniek i to przy starych cenach

    Teraz bedzie wielka strefa i meg drogo ale pan Marek Ł mowi ze z tego kasy noe ma tylko to troska o rotacje

    • 1 2

  • Wpływy są o wiele większe... (1)

    ... tylko wiadomo, gdańsk, dulkiewicz i wszystko jasne!!!

    • 3 2

    • Panna Dulkiewicz żeby tylko rydwanów nie kupiła? Gdańsk to ma pecha

      • 1 0

  • Prośba (1)

    Parę dni temu zapłaciłem mandat za brak opłaty za parkowanie w wysokości 130 zł. Życzę sobie, aby nawet jeden złamany grosz nie był przeznaczony na tego germanofila grzelaka !!!!!

    • 3 4

    • Generalnie parkomaty to oszustwo. Skąd można widzieć z góry jak długo będziesz parkować? Wyjściem jest aplikacja ale nie każdy ogarnia.

      • 0 2

  • 12 mln wyciągnięte w większości z kieszeni mieszkańców Gdańska

    • 4 3

  • Komedia

    Dużo parad LGBT może samorząd GD zorganizować.

    • 6 3

  • A gdyby tak wprowadzić 10% opłatę

    z dochodów urzędników miejskich z PITa?

    • 1 0

  • Mao (Tse Tung).

    Kroić januszy bez litości. Tramwaj im śmierdzi, a piątak za parking to za drogo.

    • 4 1

  • Dlaczego do niedzieli? Nie reguluje tego przepis, ze do piątku?

    A swoją drogą to jaki sens jest szmacić sie za 12 mln zeta?
    To moi dziadkowi i rodzice budowali to Miasto, jego drogi i zieleńce, a ja teraz mam za to płacić?

    • 3 3

  • Zrobić na placu zebrań ludowych gigantyczny darmowy parking, druginod strony Urzędu Wojewódzkiego, zorganizować jeżdżące co 2 minuty busiki - rozwiąże to problem zakorkowanego Głównego Miasta.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane