• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Propozycja nr 1. moim zdaniem jest najlepsza (biorac pod uwagę pożyteczność vs. cena) (3)

    "Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska"
    - nie zgadzam się z tym całkowicie, ponieważ w tej chwili i tak auta jadące w kierunku ustawiając się na prawym pasie na odcinku gdzie są tylko 2 pasy ruchu, blokują ruch jadącym w kierunku Łostowickiej.
    Tym samym mniej aut przy zielonym świetle jedzie w kierunku Gdańska oraz Łostowickiej - zasada wąskiego gardła.

    • 2 2

    • (2)

      zasada wąskiego gardła ... i armi krajowej korkuje się w kokoszkach ;) nie wiem czy tamtędy jeździsz, nie wiem czy zwracasz uwagę na innych uczestników ruchu, ale z armi w łostowicką skręca masa samochodów - jak ich zablokujesz to automatycznie blokujesz ak.

      • 2 0

      • nie jeżdzę tamtędy często... (1)

        ...lecz gdy mi się zdarza jechać tamtędy ok 7.30 to widze, że Armii Krajowej korkuje się dopiero m/w na wysokości kładki dla pieszych na ulicą.
        Wiec puszczenie szerszego ruchu z Havla w Armii Krajowej moim zdaniem odblokuje niecho Havla a Armii Krajowej nie zaszkodzi za bardzo ;)

        • 1 0

        • Havla się odblokuje. Armii zablokuje jeszcze bardziej. Nie jeździsz często to Ci to zwisa i twierdzisz że "nie zaszkodzi za bardzo". Tym co są zmuszeni do sterczenia tam codziennie już trochę zaszkodzi.

          • 0 0

  • zaraz zaraz

    Pisze sie tu o poradzeniu sobie z korkiem na Swietokrzyskiej??? Zapraszam po 15tej do 18 tej albo rano...ktos kto to napisał chyba jest slepy!!! cała południowa dzielnica stoi a mieszka tam prawie 60000 tys ludzi!!!!! Adamowiczu zacznij o tym myslec bo tam staniemy na AMEN!!!

    • 11 1

  • zaraz jedna taka mądrala powie, że do Gdańska z obwodnicy można przez pruszcz jechać

    Tak tak są tutaj takie mądrale.

    • 7 0

  • ekstakada kosztuje tyle ile roczne utrzymanie stadionu - 30mln (1)

    a budowaz ECS 300 mln. Gratuluję wyborcom budynia trafnego wyboru, widzicie teraz gdzie mieliście rozum ? a za te kredyty i tam bedziecie musieli zapłacić, nie ważna na co pójdą te pieniądzem czy na inwestycje dla ludzi czy na nietrafione inwestycje :) pozdro ... wybory niedługo więc myślecie. 70% południa zagłosowało na budynia he he he

    • 12 1

    • poprawimy się

      jak będą lepsi kandydaci

      • 0 0

  • Al.Havla to bubel roku.... (1)

    Cała organizacja ruchu w południowym Gdańsku to tragedia.
    Po pierwsze to ustawienia świateł na całej Havla, gdy ruszasz na zielonym, na najbliższych odrazu zapala się czerwone.
    Mozna się przesiąść na tramwaj, który nawet jeździ dość często, ale i tak w godzinach szczytu jest zapchany, poza tym co jest ewenementem-też ma czerwoną falę na całej Havla i Witosa!
    Przykładowo zanim uruchomiono tramwaj, z 4 pór roku jechało się autobusem do centrum 18 minut poza godzinami szczytu, max. 10 min. dłużej z korkiem na trakcie św. Wojciecha, po uruchomieniu tramwaju średni dojazd do centrum to ok.25-30 min., nikt też chyba nie widzi że tramwajów do centrum zjeżdża się tyle że pokonanie 2-3 przystanków w centrum to nawet 10-12 minut, a gdzie tu miejsce na tramwaj z Moreny?
    O tym co dzieje się na Świetokrzyskiej to nawet szkoda pisać....

    • 18 0

    • pewnie mietkowe ludzie

      robili "komputerową symulację" ruchu przy pomocy tego samego programu co dla turboronda w Kokoszkach i uzyskali podobne wyniki

      • 2 0

  • Wizja (2)

    -wyobraźcie sobie co by się stało, gdyby nagle całe trójmiasto się przestawiło na komunikację miejską. Komunikacja niestety nie poradziłaby sobie z takim ciężarem...czyli mamy chaos komunikacyjny.

    • 8 0

    • Wyobrażać to sobie możesz wszystko. Gwarantuję Ci, że nigdy się tak nie stanie. Nie ma takiej możliwości. Ludzie są za leniwi. Poniekąd, przeważnie zimą, wcale się nie dziwię, że ludzie wolą jechać w ciepłym aucie niż stać na 20 stopniowym mrozie i czekać na opóźniony autobus. Ale uważam, że nie masz co rozpaczać. Chaosu nie będzie. Ludzie dalej będą jeździć autami. Tego się nie zmieni.

      • 2 0

    • Komunikacja już nie radzi sobie z tym problemem w godzinach szczytu. Wczoraj rano do tramwaju na przystanku na Cieszyńskiego jeszcze ludzie wcisnęli się, ale na następnym pasażerowie zostali na przystanku w oczekiwaniu, że może wcisną się do następnego tramwaju. Poza tym jak ma się wybór - albo na śledzia w tramwaju plus potem jeszcze przesiadka w centrum na autobus żeby dotrzeć do pracy albo samochód i troche korka - wybór jest oczywisty

      • 1 0

  • (3)

    Do redakcji:
    Wzdłuż Havla jest tramwaj, więc jeśli komuś nie pasuje może się przesiąć - ja tak zrobiłem.
    A Ci co stoją w korku, niech przestaną podwozić swoje pociechy do szkół to problem zniknie. Ja do szkoły podstawowej chodziłem na piechotę - nie dość że chowacie życiowe niedojdy, to jeszcze marudzicie, że 15 minut spędzacie w samochodzie na własne życzenie.
    p.s. Za 30 mln to proponuje wybudować 20 Orlików lub kilka basenów, nawet pod gołym niebem. Sport to zdrowie!!

    • 8 13

    • zapomniałeś napisać że w południowych dzielnicach zapomniano o szkołach i przedszkolach. Jakoś nie odważyłbym się puścić mojej 6 letniej córki samej do ósemki na Chełmie z Ujesciska (bo tam jest mój rejon) - nie mówiąc o tym żeby mnie zaraz wezwali na do sądu rodzinnego za brak opieki

      • 4 1

    • Na Havla chcesz się przesiadać do tramwaju? A samochód gdzie zostawisz? Też na Havla? Nie widziałem tam nigdzie większego parkingu.

      • 5 1

    • zamiast orlikow to szkoly powinni budowac.

      • 2 0

  • (2)

    Ale przecież Ci kierowcy stoją w korku na własne życzenie - obok przebiega linia trawmajowa!!

    Jeśli komuś nie pasuje, to niech wybierze inny środek lokomocji.

    Druga kwestia - obecnie dzieci są podwożone pod drzwi szkoły co niestety troszeczkę potęguje korki - zwłaszcza na Dragana, co widać codziennie rano - notorycznie łamane sa przepisy rano przez kierowców, zwłaszcza odnośnie kwestii zatrzymywania się na przejściu dla pieszych. Inna sprawa że przez to chowane są życiowe niedojdy (a nie piechotę to nie łaska?).

    • 4 9

    • chętnie bym wybrał helikopter ale miasto mi nie wybudowało lądowiska w centrum

      • 3 1

    • Jeżdże z Jasienia i jakoś nigdy tam lini tramwajowej nie widziałem. Pokażesz mi ją? Czy w Gdańsku tylko Havla istnieje? Tylko ona się blokuje? Z armii krajowej jest identycznie. Tam też mamy się przesiadać na tramwaj?

      • 5 2

  • estakada (3)

    rozwiązanie problemu jest proste,znaczna większość ludzi nie wie lub nie pamięta że pod całym węzłem Armi Krajowej łostowicka Hawla są zabetonowane pale podziemne pod przeszłą a planowaną już dawno estakadę nad tym węzłem drogowym.w projekcie były zjazdy slimaki i inne udogodnienia . wciago Armii krajowej są nasypy które miały bć wiazdami na jezdnie w kierunku obwodnicy nad Łostowicką.I tu jest problem bo miasto nie może tej jezdni wybudować bo wyobraźcie sobie co działo by sie na dole w centrum Gdańska przy okopowej - koszmar. Teraz częś samochodów chcąca jechać z obwodnicy do centrum zatrzymuje się na skrzyżowaniu z łostowicką gdyby nie teświatła to wszystkie te auta utknęłyby na dole korkując cały gdańsk.tu wychodzi niemoc miasta CO ZROBIĆ Z WĘZŁEM OKOPOWA to jest koszmar to jest chyba jedyne na świecie skrzyżowanie trzypoziomowe blokujace całe misto (podziemie tunel + poziom+ estakada) ale pomyślcie co by sie działo gdyby zaczęto je przebudowywać

    • 3 2

    • może najpierw przedłużyć 3 Maja z wylotem na Zaroślak - tylko koszty ogromne bo tylko nad torami da się puścić

      • 0 0

    • a co za różnica ... (1)

      ... czy będę stał na dwóch skrzyżowaniach w korku o długości 1/2 na każdym, czy na jednym o długości 1/1.

      do celu dojadę w takim samym czasie!

      • 1 1

      • Bzdura!

        Na pierwszym skrzyżowaniu ruch sie rozjedzie w różne strony i na drugim będzie już znacznie mniejszy!

        • 1 1

  • estakada (1)

    zaczynali to budować w szczerym polu, a zamiast od razu zrobić jak należy, to zrobili po je pier do lo ne skrzyżowanie z milionem świateł, zamiast estakady. dobrze, że mnie to nie ro bi, BO: nie mieszkam tam, nie jeżdzę samochodzem... ani autobusem... ani ....tylko na RO WE RZE. ZA DAAAAR MOOOO O O O O O :d

    • 4 4

    • koncówkę postu to siedząc "na tronie" pisałeś????

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane