- 1 Tu trzeba wyciągnąć pieszych "spod ziemi"? (240 opinii)
- 2 Port nie radzi sobie z pyłem nad Gdańskiem (144 opinie)
- 3 Znaleźli ją w lesie podczas burzy (83 opinie)
- 4 Remont skrzyżowania, gdzie zginęły 2 osoby (47 opinii)
- 5 Miasto nałoży karę na swoją spółkę (91 opinii)
- 6 Powodzie błyskawiczne groźniejsze niż burze (149 opinii)
Tu miasto będzie wyciągać pieszych "spod ziemi"
Przejście tunelem pod ul. Morską w Gdyni. Tu nie ma planów "wyjęcia" przejścia na ziemię.
W Gdańsku piesi są "wyciągani z podziemi". Miasto chce przy dużej części tuneli pod ulicami wybudować naziemne przejścia. Podobnych planów na razie nie ma w Gdyni i w Sopocie. Gdzie w Gdańsku już są, a gdzie powstaną nowe przejścia naziemne? Sprawdziliśmy.
- Przejścia naziemne. Wady i zalety
- Inwestycja za 12 mln zł. Budowa przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku
- Przejścia podziemne i naziemne w Gdańsku. Te, które są, i te, które będą
- Gdynia i Sopot nie mają planów przekształcania przejść podziemnych w naziemne
Przejścia naziemne. Wady i zalety
Zwolennicy budowy przejść naziemnych argumentują ich budowę w następujący sposób:
- Przejścia naziemne są bardziej dostępne dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, co przyczynia się do większej inkluzywności w mieście.
- Dobrze zaprojektowane przejścia naziemne mogą zwiększyć widoczność pieszych i tym samym poprawić ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w miejscach o dużej intensywności ruchu pieszych.
- Ułatwienie pieszej mobilności może zachęcać mieszkańców do częstszego chodzenia, co ma pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i jakość życia.
- Przejścia naziemne eliminują konieczność pokonywania schodów i długich korytarzy, co jest szczególnie korzystne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
- Wprowadzenie nowych przejść naziemnych może przyczynić się do rewitalizacji przestrzeni miejskich i uczynić je bardziej przyjaznymi dla pieszych, co z kolei może zwiększyć atrakcyjność turystyczną miasta.
Wypadki i kolizje na filmach czytelników
Przeciwnicy zwracają uwagę, że:
- Przesunięcie ruchu pieszych na poziom ulicy może zwiększyć ryzyko kolizji pieszych z pojazdami, szczególnie w okolicach ruchliwych skrzyżowań.
- Przejścia naziemne mogą prowadzić do częstszych zatrzymań pojazdów, co może obniżyć płynność ruchu drogowego i zwiększyć czas przejazdu w niektórych częściach miasta.
- Budowa i utrzymanie przejść naziemnych wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mogą obciążyć budżet miejski. Należy również uwzględnić koszty sygnalizacji świetlnej oraz utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
- W przypadku wprowadzenia nowych przejść naziemnych niektóre przejścia podziemne mogą stać się mniej użytkowane i w konsekwencji zaniedbane, co może prowadzić do ich degradacji i powstania niebezpiecznych miejsc.
- Zwiększenie liczby przejść naziemnych może prowadzić do komplikacji w zarządzaniu ruchem pieszych, zwłaszcza w godzinach szczytu, powodując zatłoczenie i ewentualne nieporozumienia między pieszymi a kierowcami.
Jeziora wokół Trójmiasta i inne filmy czytelników
Inwestycja za 12 mln zł. Budowa przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku
W ostatnich latach w Gdańsku przeważyły argumenty zwolenników budowy przejść naziemnych. Te powstało już m.in. na wysokości LOT-u, planowana jest także budowa przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku.
Inwestycja będzie kosztować 12 mln zł, a urzędnicy zapowiadają, że nowe przejście dla pieszych przy dworcu to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss and ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Sam projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
To jednak nie jest ostatnie słowo miasta. Sprawdziliśmy bowiem, gdzie już funkcjonują nowe przejścia naziemne (obok tych podziemnych), gdzie planowane jest ich stworzenie, a gdzie piesi nadal będą musieli korzystać z tuneli.
Przejścia podziemne i naziemne w Gdańsku. Te, które są, i te, które będą
- Przejście podziemne Okopowa - SKM Śródmieście - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
- Przejście podziemne Podwale Grodzkie - Dworzec PKP - planowana budowa przejścia naziemnego. Inwestycja prowadzona przez DRMG.
- Przejście podziemne Wały Jagiellońskie - Brama Wyżynna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
- Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Chmielna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
- Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Brama Żuławska - koncepcja opracowywana w ramach przekształcenia układu komunikacyjnego węzła Brama Żuławska oraz rewaloryzacja ulicy Długie Ogrody wraz z bezpośrednim otoczeniem.
- Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Łąkowa - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
- Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Okopowa - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Przewidywana jest budowa tylko przejścia przez jedną jezdnię w kierunku Elbląskiej - dojście do przystanku tramwajowego. Druga jezdnia w kierunku Armii Krajowej nie ma miejsca w pasie drogowym na wykonanie chodnika.
- Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Żabi Kruk - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
- Przejście podziemne Zwycięstwa - GUMed - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
- Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Obywatelska - nie jest planowana budowa.
- Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Reymonta - nie jest planowana budowa, brak technicznej możliwości. Planuje się dodatkowe przejście dla pieszych przez wlot Żołnierzy Wyklętych w rejonie ul. Srebrniki. Proceduje się to zadanie w ramach umowy 16-kowej.
- Przejście podziemne 3 Maja - Dworzec PKS - planowane wykonanie przejścia naziemnego.
- Przejście podziemne Chłopska - Krzywoustego - przejście naziemne obecnie funkcjonuje w rejonie ul. Czerwony Dwór.
- Przejście podziemne Hynka - Kilińskiego - nie jest planowana budowa.
- Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. N. Port - nie jest planowana budowa.
- Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. Centrum - nie jest planowana budowa.
- Przejście podziemne Płażyńskiego - stadion - nie jest planowana budowa.
- Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Hynka - planowana budowa - obecnie procedowana inwestycja przez DRMG.
- Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Startowa - planowana budowa, obecnie opracowywany jest projekt budowlany, nie ma terminu realizacji.
- Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Żwirki i Wigury - nie jest planowana budowa (nie ma klarownych planów).
- Przejście podziemne Wita Stwosza - UG - jest obecnie przejście naziemne.
- Przejście podziemne Lawendowe Wzgórze - nie jest planowana budowa.
- Przejście podziemne Wilanowska - przejście w Jarze Wilanowskim. Istnieją przejścia naziemne w ciągu ul. Wilanowskiej.
- Jest jeszcze tunel pieszy pod Sucharskiego, w ciągu ul. Miałki Szlak - tam wykonanie przejścia naziemnego nie będzie możliwe.
Gdynia i Sopot nie mają planów przekształcania przejść podziemnych w naziemne
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ma w utrzymaniu 12 przejść podziemnych.
- pod ul. Śląską przy ul. Nowogrodzkiej
- pod ul. Śląską przy ul. Litewskiej
- pod ul. Morską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Główna
- pod ul. Morską przy przystanku SKM Gdynia Stocznia
- pod ul. Morską przy ul. Zakręt do Oksywia
- pod ul. Wielkopolską przy ul. Spokojnej
- pod torami PKP - przedłużenie ul. Żwirki i Wigury
- pod torami PKP - przedłużenie ul. Geskiego
- pod torami PKP - dojście do ul. Chylońskiej przy przystanku Gdynia Cisowa
- pod Drogą Gdyńską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
- pod Trasą Kwiatkowskiego przy ul. Ściegiennego
- pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską (Węzeł Wzgórze Św. Maksymiliana)
- Obecnie nie ma w planie przekształcania ich w przejścia naziemne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
Z kolei przejścia podziemne w Sopocie są zlokalizowane pod:
- ul. Łokietka na wysokości Ergo Areny, gdzie można również przejść na poziomie jezdni,
- al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Boh. Monte Cassino i 1 Maja,
- al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Krasickiego i Marynarzy.
- Nie planujemy przekształcania tych przejść w przejścia naziemne - mówi Marek Niziołek z UM w Sopocie.
Opinie wybrane
-
3 godz.
Bardzo dobry kierunek, popieram, piesi muszą wrócić do miasta (25)
- 130 288
-
40 min
Kiedunek dobry ale przejsc za mało powinno byc ich wiecej dlaczego to pieszy ma chodzic na około by blachosmrodom było wygodniej (1)
- 1 6
-
9 min
Tak, koniecznie co 10 metrow przejscie.
- 0 0
-
59 min
tak, to dobra droga.
miasta dla ludzi.
- 4 7
-
1 godz.
nerki pilnie potrzebne
ja też popieram. bedzie więcej narządów do przeszczepów
- 12 4
-
1 godz.
(4)
a teraz gdzie są, w piwnicy? co za dzb...
- 29 5
-
39 min
(3)
W samochodach, bo samochód jako środek transportu od dekad jest uprzywilejowany kosztem pieszych, rowerzystów i transportu publicznego
- 2 5
-
35 min
Bo to najlepszy (1)
środek transportu
- 2 1
-
33 min
To jeździj i nie marudż.
- 0 1
-
8 min
Cholewa! To ja jestem w samochodzie? Jakim cudem jak ja nawet prawka nie mam?
- 0 0
-
2 godz.
Tak, wiemy, wy ogólnie kochacie Olusię
i jej pomysły.
- 21 6
-
2 godz.
(4)
To przyczynek do rzeszy inwalidów i ludzi otyłych w przyszłości, jeżeli komuś przeszkadzaplkonanie kilkanaście schodów. Wystarczą udogodnienia dla obecnych niepełnosprawnych. Piesz mobilność w oparach spalin i absurdu, co za argument.
- 23 6
-
1 godz.
to przyczynek do odspawania rzeszy inwalidów umysłowych od samochodu, tylko tu smrodzicie i hałasujecie
- 6 12
-
1 godz.
Serio?
Pokonanie kilkunastu schodów nie uratuje nikogo przed kalectwem i otyłością. Za to dla seniorów i niepełnosprawnych, osób z wózkami może stanowić istotną barierę.
- 10 15
-
1 godz.
Udogodnienia dla niepełnosprawnych (1)
Masz na myśli obsikane i psujące się windy, których utrzymanie kosztuje?
- 8 13
-
7 min
Przestaniesz obsikiwac windy to bedzie git.
- 0 0
-
2 godz.
Kierowcy to nie są mieszkańcy według autora komentarza (2)
- 44 8
-
1 godz.
(1)
Owszem, mieszkańcy zapewne gminy ościennej, papa
- 2 15
-
59 min
Lecz się.
- 7 0
-
2 godz.
Mają mieszkać na ulicach? W namiotach jak w USA?
- 23 1
-
3 godz.
(5)
a gdzie są teraz? yntelygencie?
- 28 5
-
2 godz.
muszą uciekać przed autami (4)
bo jaśniepaństwo z mentalnością chłopa zagrodowego musi przefrunąć przez miasto w swoim bolidzie
- 14 41
-
1 godz.
aż się boję nazwać twoją mentalność
- 14 1
-
2 godz.
Już się zapaliłeś? Mam tu dwie gaśnice!
- 23 4
-
2 godz.
To co prezentujesz to nie uzasadniony h3jt (1)
szugladkujwsz kierowców wkładając ich do jednego wora oszołomów a to chyba ty masz ze sobą problem, a nie większość kierowców.
- 26 3
-
2 godz.
Ma problem.
Bo zrobienie prawa jazdy przekracza jego możliwości intelektualne.
- 19 2
-
3 godz.
Ograniczyć dojazd do centrum (16)
Patrzmy na Kopenhagę. Limitowanie miejsc parkingowych, ograniczanie prędkości w miastach powoduje oddanie miasta mieszkańcom. Należy także zlikwidować przyciski dla pieszych, wyzwalające zielone światło - to także jest uciśnienie pieszych.
- 82 215
-
44 min
To najpierw niech zrobią dobrą komunikację miejską. Potem można utrudniać życie kierowcom.
- 4 0
-
1 godz.
Kopenhaga a to tam gdzie pacjenci psychiatryczni chcą zmusić rolników do opłaty haraczu 100 euro rocznie od sztuki krowy? Lewacki totalitarny obóz koncentracyjny udający przyjazne państwo cenzura totalitarna poprawność polityczna i meblowanie życia każdemu przez psychicznie chorych ludzi
- 10 2
-
1 godz.
uciśnienie to masz w gacia..ch albo móz..u
- 13 4
-
1 godz.
a byles w Kopenhadze??! (2)
Piec ringow autostradowych, kolej, metro i autobusy co trzy minuty...
Wszystko dla poltorej miliona ludzi w pieciomilonowym kraju...
Takie wzorce to jak wcicie calowej miarki do metrycznego projektu...- 22 4
-
1 godz.
Ty tu merytorycznie
A raktywiści w Kopenhadze to palcem po mapie byli
- 8 1
-
1 godz.
Do tego oni mają tylko 178 km2 do ogarnięcia
A samo Trójmiasto ponad 400 km2, nie licząc zabudowy podmiejskiej.
- 12 0
-
1 godz.
Uciśnienia pieszych nie widzę ale ucisnienie mózgu już tak (1)
Człowieku coś jest z tobą nie tak
- 15 3
-
3 min
Ja widze ucisnienie pieszych, ale przez rowerzystow i ludzi na hulajnogach. Ostatnio przechodzilem na zielonym, a jakis d**il na rowerku mi przed nosem przejechal.
- 0 0
-
2 godz.
Biedny uciśniony pieszy - bo musi wcisnąć przycisk... (1)
Co za ludzi kształtują teraz te media... Ok 3% społeczeństwa kwalifikuje się do leczenia psychiatrycznego.
- 39 11
-
2 godz.
wolę Jokohamę czy Busan
- 0 2
-
2 godz.
(3)
Wszystko pięknie i chcijmy Kopenhagi tylko komunikacja w Gdańsku leży w kwiczy. Autem do pracy jadę 20 min, komunikacja 60 min pod warunkiem, że coś nie zdechnie znie zerwie się trakcja tramwajową.... mamy bardzo nie przemyślane połączenia, zwłaszcza z dzielnic dolnego tarasu. Rowerem? Super gdyby nagle ścieżka nie znikała na trasie i radź sobie rowerzysto sam np przebić się z Forum na Dolne Miasto tak by nie musieć przeciskać przez pieszych, to nie jest komfort dla nikogo.
- 37 5
-
2 godz.
(2)
Przy Forum zawsze będzie tłok i nic z tym nie zrobisz.
Kawałek wzdłuż Okopowej, potem w Toruńską i jesteś na Dolnym Mieście. Jaki tu problem?- 1 8
-
1 godz.
Problemem jest Toruńska, która ani nie ma drogi rowerowej, ani nie da się po niej bezpiecznie jeździć
- 5 0
-
1 godz.
bardzo wygodne zalozenie - i nic nie trzeba robic - urzednik lubi to...
Problem w tym, ze falszywe...
- 4 0
-
2 godz.
Patrzę na Kopenhagę
Widzę 4 linie metra, 7 linii S-tog i potężną sieć kolei regio.
- 35 1
-
2 godz.
Takie " uciśnienie" jest w wielu krajach UE ,pieszy chce przejść to wnikam przycisk co upłynnia ruch. Jak cię ciśnie to zluzuj majty.
- 22 9
-
2 godz.
Dla mnie jako kierowcy, nie ma problemu. (14)
Możecie sobie wybudować tyle przejść ile potrzebujecie, ale niech będą to racjonalnie wybrane miejsca. To przy dworcu, to dziwna sprawa bo 100 metrów wcześniej jest już przejście na Hucisko. Trzeba było zrobić to przejście na wysokości KFC...
- 104 37
-
39 min
Przy kazdym przystanku tramwajowym powinno byc przejscie dla pieszych a nie tunel
- 1 5
-
1 godz.
Przy KFC nie byłoby możliwości dojścia na peron tramwajowy bez zabrania po jednym pasie ruchu.
- 6 0
-
1 godz.
Przy KFC będzie kolejne
- 5 1
-
1 godz.
To są zupelnie inne szlaki komunkacyjne
Nikt, kto jest przy dworcu nie pojdzie na Hucisko zeby przejść.
To jest jak najbardziej sensowne miejsce.
Bardzuej vezsensu ze taki ruch samochodowy jest w samym centrum.- 8 3
-
1 godz.
zostań inwalidą to zrozumiesz (3)
- 5 5
-
1 godz.
(1)
A do tej pory inwalidzi drugą stronę ulicy tylko na pocztówkach podziwiali?
- 4 2
-
35 min
Do tej pory odbijali się od niedziałających wind. Albo jechali naokoło na Hucisko.
- 0 2
-
1 godz.
Żeby zrozumieć raktywistów miejskich
To musi zostać inwalidą umysłowym
- 7 2
-
2 godz.
Nie wiem dokładnie w którym miejscu ma być to nowe przejście
Ale od Huciska do Dworca jest co najmniej 300 metrów, to jest co najmniej 5 minut pieszo dla zdrowej osoby. Natomiast trzeba przyznać, że część przejść naprawdę otworzyła miasto, ile razy jadę Podwalem Przedmiejskim i zatrzymuję się owszem na światłach (które i tak były, bo było skrzyżowanie z Chmielną i tak miało światła) to widzę bardzo duże potoki pieszych. A trzeba przyznać, że te tunele w okolicy nie nastrajają do wędrówek.
- 11 2
-
2 godz.
300m
Od Huciska do planowanego przy dworcu to 300m, nie 100.
- 14 0
-
2 godz.
100m powiadasz, twój licznik samochodowy ma legalizację? Watpię. "oko" też masz do bani....
- 13 2
-
2 godz.
100m do huciska? Ciekawe
- 14 0
-
2 godz.
(1)
Spokojnie tam zrobią następne. Nie długo to będzie jedno przejście dla pieszych w całym centrum miasta
- 8 4
-
2 godz.
i bardzo dobrze
jesteś w centrum miasta, nie na autostradzie. Nikt nie marudzi, że na Szerokiej czy na Podwalu przejścia są co 200m
- 18 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.