• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel lub prom. Jak przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę?

Maciej Naskręt
15 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa? Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa?

Trwa dyskusja w jaki sposób przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia. Najbliższe realizacji jest przewożenie ich autobusem tunelem pod Martwą Wisłą. Alternatywą: wynajęcie promu na sezon letni.



A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim? A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim?

Przeprawa promowa przy Twierdzy Wisłoujście okiem kierowcy.

Jak powinni być przeprawiani rowerzyści przez Martwą Wisłę?

Maszyna TBM na początku marca rozpoczęła drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa podwodnej przeprawy ma zostać ukończona w październiku tego roku, ale odbiory techniczne potrwają do połowy 2015 r. Wtedy też pojadą tylko samochody. Do podwodnej przeprawy nie zostaną wpuszczeni piesi i rowerzyści.

Wszystko wskazuje na to, że właśnie pieszych pod Martwą Wisłą przewiezie autobus linii 158, który będzie kursował między Wrzeszczem, a Stogami. Ale czy do tego samego autobusu wsiądą też rowerzyści?

Warto zaznaczyć, że prognozy wskazują, iż ruch turystyczny - rowerowy - w najbliższych latach wokół Martwej Wisły będzie się powięszał. Tym bardziej, że miasto planuje na ten rok kolejną inwestycję, czyli budowę drogi rowerowej między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska a Westerplatte zobacz na mapie Gdańska o długości 2,5 km i szerokości 3 metrów, przebiegającej wzdłuż ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dopiero rozpoczynamy rozmowy, zarówno z Referatem Aktywności Mobilnej w sprawie zakresu przewozu rowerów, jak i z innymi jednostkami, odpowiedzialnymi m.in. za funkcjonowanie promu. Musimy poczekać na ich efekty - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto rozważa dwie główne koncepcje. Pierwsza to przewóz rowerzystów właśnie wspomnianym autobusem linii 158. - Odbywałoby się na podobnych zasadach, jak w tej chwili w autobusie linii 169 na Osowę, ale w nieco zmienionym układzie. Chcemy wyjść z założenia, że liczba i częstotliwość przejazdów autobusów w tunelu nie powinna być mniejsza niż liczba kursów promu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński z gdańskiego magistratu, odpowiedzialny za politykę rowerową w Gdańsku.

Zaletą tego rozwiązania są przede wszystkim niskie koszty jego wprowadzenia. W tym przypadku ograniczamy się do wysłania na linię dostosowanego taboru do rowerzystów i ustawienia stojaków rowerowych na przystankach przed tunelem. Wadą natomiast jest mało atrakcyjny przejazd autobusem i dłuższa trasa, jaką trzeba pokonać jadąc rowerem na przykład z pasa nadmorskiego do przystanku przyszłej linii 158.

Drugi sposób transportu to przewóz rowerzystów promem przy Twierdzy Wisołujście. - Jest to bardzo atrakcyjna forma przeprawiania rowerzystów, ale należy pamiętać, że jest ona wyjątkowo droga - wyjaśnia Remigiusz Kitliński.

Obecny prom pływający przy Twierdzy Wisłoujście, który przewozi samochody przez pięć dni w tygodniu od 6 do godz. 18 to wydatek dla miasta ok. 1,5 mln zł. Prawdopodobnie dotychczasowa jednostka przestanie kursować po otwarciu tunelu. Gdyby w to miejsce jednak zatrudnić mniejszą jednostkę i kursy ograniczyć wyłącznie do sezonu rowerowego - od 1 kwietnia do 31 października - można zmniejszyć koszty nawet o 40 proc.

Zaletą tego rozwiązania jest także krótki przejazd rowerem - jadąc z Pasa Nadmorskiego tą samą ścieżką, dojeżdżamy do przystani promowej. Wadą jest brak infrastruktury rowerowej za wschodnim brzegiem Martwej Wisły. Tam rowerzyści muszą już podróżować jezdnią.

W magistracie nikt nie bierze pod uwagę tramwajów wodnych. To nie dziwi, bo miasto posiada tylko dwie jednostki. Ponadto tramwaje wodne są bardzo wolne, co eliminuje je z kursów o charakterze transportowym.

Urzędnicy odpowiedzialni za transport w mieście mają twardy orzech do zgryzienia, ale też i sporo czasu na znalezienie rozwiązania. Wszystko sprowadza się do tego, że muszą postawić na transport praktyczny lub praktyczny z elementami atrakcji turystycznej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Prom to wydatek dla miasta?

    Po tym, jak miasto przejęło "opiekę" nad promem, cena miesięcznego karnetu wzrosła o 300% (Z 90zł do ~270zł). Wcześniej dało się na tym zarobić, ale nie w sytuacji, kiedy trzeba dodatkowo wykarmić kilku Budyniowatych.

    • 1 1

  • Ot problema! (1)

    1) co jest tańsze: prom -1 , czy autobus - 2 ?
    2) czym jest szybciej promem - 1, czy autobusem - 2?
    3) gdzie trzeba inwestować w nową infrastrukturę rowerową: prom - 1, czy autobus -2?
    4) Czy muszą rowerzyści jechać "liniowym" autobusem - 1, czy wystarczy mniejszy, odpowiednio przystosowany bus - 2, który będzie obsługiwał tylko przejazd tunelem ?
    Proszę porównać odp. na 1 i na 2 => odpowiedź gotowa. Tyle w sprawie.

    • 1 1

    • 1) Tańszy jest oczywiście autobus
      2) Zależy jak często będzie jeździł autobus i ile rowerów naraz zabierze. Prom pływa co pół godziny i zabiera wszystkich oczekujących rowerzystów, nawet w godzinach szczytu. Do autobusu się wszyscy nie zmieszczą i trzeba będzie czekać na następny. Wydaje mi się że szybciej może być promem.
      3) Nigdzie nie trzeba inwestować. Ew. w autobusy żeby mieściły więcej rowerów.
      4) Wolałbym nie jechać liniowym, bo będzie zapchany ludźmi i z rowerem nie wejdę. Natomiast bus "towarowy" jeżdżący w te i wewte tunelem to może być strzał w dziesiątkę.

      • 1 0

  • Fotka - rondo z góry.

    Przy okazji, pytanie:
    Patrzę na fotkę ronda na "Marynarki" i zastanawiam się jak kierowcy zjeżdżający z ronda w kierunku tunelu będą włączać się do trasy w tunelu.
    Z jednej strony różnica poziomów pasa głównego (niżej) i pasa włączającego się (wyżej). Na dodatek jeszcze jakiś mur pomiędzy tymi pasami.
    Widoczność marna, płynnie nie da się tam rady włączy do ruchu.
    Zrobią ograniczenie 20km/h????
    Może czegoś nie widzę. Ktoś ma wytłumaczenie ?

    • 1 1

  • A kiedy będzie połączenie przy obwodnicy między Złotą Karczmą a Kiełpinkiem ? (1)

    tam gdzie jest Auchan, dróżka miała by ok 2 km a ile oszczędności by było.

    • 0 1

    • Będzie połączenie obwodnicy z piekłem przez kościół na matarni

      • 1 0

  • trzeba ustwić boje i można pływać rowerem wodnym przez wisłę coś wam opowiem

    • 1 0

  • rower to bardzo niebezpieczny sprzę. moja opowieść:

    najebałem się kiedyś nawet nie pamiętam gdzie wywalałem z 12 piw i jakąś wódę

    rano się budzę morda r********a gacie ściągnięte do połowy rower r********y.

    chyba mnie pedały wyruchały

    ogólnie rower to bardzo niebezpieczne narzędzie

    !!!!!!!!!!!!

    WIĘC UWAŻAJCIE LORD WEJDER

    • 4 2

  • Trzeba uważać rowerzystka we mnie wjechała i jeszcze mnie zjebała jak burą sukę że ja żle idę myślą że im wszystko wolno te

    • 4 1

  • kiedy droga rowerowa na Giewont? A może i na Mont Everest???

    Kiedy też autem można będzie wjechać pod sam ołtarz w kościele ? bo 10-15 metrów przed wejściem do kościoła to daleko. Musi być gdzieś zdrowy rozsądek i rozwiązania/możliwości techniczne.

    • 3 5

  • Czy nie ma ważniejszych problemów? (1)

    Czy ten tunel dopiero teraz zatwierdzili? Dlaczego społeczność rowerzystów nie protestowała wcześniej? Czy nie ważniejsze jest dokończenie trasy z Zaspy ETC do stadionu i dalej do tunelu by odkorkować Al. Zwycięstwa? Po Euro już wszyscy zapomnieli, jakie "cuda" miały być w Gdańsku? Gdzie są?

    • 4 1

    • już wcześniej o tym wspominałem

      na początku tunel miał być elementem paneuropejskiej autostrady, więc nie było sensu nawet o tym myśleć (chociaż wtedy projekt przewidywał taką możliwość). Potem zdecydowano zbudować POG i tamtędy dać ruch w śladzie europejskim, a ze względu na rozbudowane bazy paliwowe zdecydowano się na drążenie... zachowując szerokość trasy, chociaż "S" ani "A" NIGDY nie będzie bo nie spełnia wymagań.

      • 0 1

  • Piesi i rowerzyści....

    Tunel dopiero jest w trakcie budowy,ale most Wantowy jest też tylko dla posiadaczy samochodów.Rowerzyści i piesi mogą zasuwać dookoła przez Most Siennicki.Po jaką cholerę buduje się mosty i tunele!!!. Bezmózgowi projektanci powinni budować kładki na rowach i tunele dla kretów.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane