- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (418 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (44 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą ma na razie 70 metrów długości
5 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Gołębie uszkodziły estakadę przy Galerii Bałtyckiej
69,88 metrów - taką długość miał w czwartek wieczorem tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku . Drążąca go maszyna najwięcej wywierciła w poniedziałek, 1 lipca - ok. 10 metrów. Do zapowiadanej prędkości 13 metrów na dobę trochę więc jeszcze brakuje. Do końca drążenia tunelu, który będzie miał łączną długość 1400 metrów - także.
Z fabryki z Gdańska Kokoszek na plac budowy wciąż dostarczane są tubingi tworzące pierścienie, z których powstaje tunel. Na każdy pierścień (tubing) tunelu składa się siedem prefabrykatów (żelbetowych elementów prefabrykowanych) - sześć podstawowych i jeden klin. Wszystkie razem ważą około 100 ton.
Do wykonania jednej tuby tunelu potrzeba 538 pierścieni. Maszyna układa je w następujący sposób: erektor pobiera prefabrykaty i układa je według ustalonej sekwencji (zawsze ostatni układany jest klucz, czyli ten najmniejszy, spinający pozostałe element). Każde kolejne ustawienie pierścienia (bo pierścienie są poprzesuwane względem siebie, tak, żeby spoiny się nie pokrywały) dobiera specjalnie stworzony program połączony z systemem nawigacji.
Maszyna jest wyposażona w 52 siłowniki usytuowane na obwodzie, służą one zarówno do odpychania TBM jak i dociskania elementów w trakcie montażu.
Jeśli maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły, po drugiej stronie rzeki powinna się pojawić we wrześniu lub październiku tego roku.
Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane odcinka tunelowego prowadzi hiszpańska firma OHL.