• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: wpłynęło odwołanie od wyników przetargu

Maciej Naskręt
15 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM).

Fatalna wiadomość dla gdańskich kierowców. Hiszpańsko-austriackie konsorcjum odwołało się od wyników przetargu na tunel pod Martwą Wisłą. Jeśli to ono wygra przetarg, koszt budowy wzrośnie o prawie 300 mln zł. Decyzja w rękach Krajowej Izby Odwoławczej.



Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy. Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy.
Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi.
Klops w przetargu na wydrążenie maszyną-kretem tunelu pod Martwą Wisłą, będącego jednym z elementów Trasy Słowackiego. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie, złożone przez konsorcjum firm FCC Construction, Alpine Bau GmbH i Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wybudować tunel za 1,180 mld zł.

Tymczasem miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne jako zwycięzcę przetargu wskazała konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A.. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę, w której budowę tunelu wyceniono na 885,6 mln zł.

Czego dokładnie dotyczy odwołanie? - Odwołujący się uznał, że zwycięskie konsorcjum zaproponowało cenę rażąco niską. Jesteśmy jednak przekonani, że Krajowa Izba Odwoławcza oddali wniosek hiszpańsko-austriackiego konsorcjum - przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki.

Rozprawa w KIO odbędzie się w ciągu dwóch tygodni. Jeśli Izba odrzuci odwołanie to, zgodnie z procedurą, dokumentacja przetargowa zostanie wysłana do kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. W przeciwnym wypadku procedurę określi KIO.

Co gdy Izba podzieli argumenty konsorcjum hiszpańsko-austriackiego i wykluczy ofertę Hydrobudowy, PBG i Aprivii z przetargu? By sprostać oczekiwaniom cenowym tego konsorcjum Gdańsk musiał dokonać znaczących cięć w swoich inwestycjach. Praktycznie niemożliwe jest, by miasto znalazło dodatkowe 300 mln zł, gdyby za wydrążenie tunelu trzeba było zapłacić prawie 1,2 mld zł.

Natomiast konsorcja i firmy biorące udział w przetargu na budowę Drogi Zielonej, która powstanie pomiędzy ul. Marynarki Polskiej, a al. Hallera, nie złożyły odwołań do jego wyników. Droga Zielona to również jest jeden z elementów Trasy Słowackiego.

Dokumentacja przetargowa inwestycji, która będzie prowadzona przy stadionie w Letnicy trafiła do kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli ten nie będzie miał zastrzeżeń to GIK na przełomie lipca i sierpnia będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą - firmą Budimex. Zobowiązała się ona wykonać inwestycję w cenie ok. 135 mln zł i w czasie 16 miesięcy.

Prezentujemy przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.

Opinie (147) 6 zablokowanych

  • Cena jest sprawa drugorzedna,wazna jakosc i termin (1)

    Czy nic nie nauczylo decydentow, czesto niekompetentnych technicznie urzednikow,ze czesto wazne sa technika,terminy wykonania,niezawodnosc,patrz przyklad autostrady A2. Okaze sie pozniej jak zawsze,ze taniej wyceniona inwestycja,przepraszamy bardzo jest drozsza o 50% !!
    Oferty ocenialem najpierw technicznie, potem decydowala cena!

    • 3 6

    • Może i drugorzędną

      ale po cenie Alpine (+0,3mln) nie podpiszemy kontraktu bo nie mamy tyle kasy.

      • 1 1

  • cena razaco niska jak przy autostradzie

    odwolaja sie i potem nikt juz z tym tunelem nie zdarzy. i zostaniemy bez tunelu, bez pieniedzy taki bedzie final tego. co za glupi narod.

    • 4 6

  • Jeśli już, to pod Leniwką, bo taka jest polska nazwa tej odnogi Wisły !

    • 3 3

  • No to Adamowicz odetchnął z ulgą

    bo nie musi szukać brakujących pieniędzy na realizację tunelu.

    • 6 4

  • jestem inzynierem (1)

    i ta cena podana przez polskie konsorcjum nie jest rażąco niska ale tragikomicznie niska...

    to że ktoś daje o 300 mln droższa ofertę to nie znaczy że jego zysk jest o 300 mln wyższy tylko to że ma na tyle doświadczenia aby wiedzieć co i jak aby wybudować ten tunel

    przez ostanie 20 lat żaden tunel drążony tą metoda nie został oddany na czas i pierwotnym budżecie więc czas odejśc od wyboru najtańszej ceny...

    • 2 7

    • dr inż. Jacek Ben Silberstein ?

      • 0 0

  • nawet jak wygra hydrobudowa

    to koncowy koszt na 100% bedzie wyzszy niz wygrana oferta z przetargu. za duzo ludzi chce uszczknac pieniedzy z budzetu

    • 2 2

  • czy to ta sama firma co buduje stadion narodowy ???

    stadion narodowy Alpine Bau z kwoty ok.800milonów zwiększyło już do ok.2 miliardy i końca bubla nie widać, stadon Duseldorf wybudowano za 500milinów eur- o.k.2 miliardy pln, ze zmienną murawą - wyjeżdża murawa - wjeżdża bieżnia- i to działa-
    Alpine zna się na podwojeniu lub nawet potrojeniu kosztów
    nie ważny tunel ważne zdobyć pieniądze , a moze przy okazji coś kiedyś wybudują
    no to tyle

    • 4 4

  • 4 miliardy rocznie nasz rzad wyrzuca do smieci.

    4 miliardy zlotych z budzetu - z naszych podatkow trafia co roku do kasy watykanu. pomyslcie ile mozna za to wybudowac autostrad i tuneli. niemcy nie maja z tym problemow. nie placa daniny watykanowi wiec i maja normalne drogi.

    • 2 8

  • Izaak też miał zapłacić?

    Konsorcjum, konsorcjum, spółka, spólka. A może podać nazwiska hiszpańsko - austriackie? Może po prostu budować a nie udawać, że się chce? Może poleci jakaś głowa ale Gdańsk będzie miał tunel. Po latach i tak rozliczą cały ten magistracki bałagan i ci co powinni siedzieć będa awansować w innych, ale już prywatnych spółkach.

    • 1 4

  • BUdować , budawać koniecznie ten odcinek jest potrzebny.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane