• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty przed wrześniem

Maciej Naskręt
16 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu wraz z instalacją do mrożenia gruntu w przejściach poprzecznych.
  • Trwają prace w budynkach technicznych po obu stronach tuneli.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Roboty przy przejściu poprzecznym.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą - okolica przejścia poprzecznego.
  • Betonowanie ścianek pod płytę jezdni.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Montaż otuliny ognioodpornej na ścianach tunelu.
  • Prace przy betonowaniu ścianek pod płytę jezdni.

Już nie w czerwcu, ale nie później niż we wrześniu zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą. Powód? Wciąż trwa wykonywanie przejść poprzecznych między dwiema nitkami przeprawy. A przed budowlańcami trudne procedury odbioru obiektu.



Czy opóźnienie w budowie tunelu jest dla ciebie problemem?

Pod ostatnim naszym artykułem na temat postępu prac na budowie tunelu pod Martwą Wisłą pojawiły się krytyczne komentarze na temat planowanego na czerwiec otwarcia przeprawy. Czytelnik o pseudonimie "były OHL-owiec" napisał: - Tak się składa, że podwykonawcy już mają przedłużoną umowę do 31 października 2015 r. i na pewno nikt nie otworzy tego tunelu w czerwcu. Zobaczycie jak za kilka miesięcy spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie zrzucała winę na trudne odbiory, na straż, że to pierwszy tunel w Polsce itd. W  międzyczasie oczywiście będą kończyć robotę. I tak fajnie, że w październiku lub listopadzie nim pojedziemy i się z tego cieszę tak jak i wy, ale nie lubię jak ludziom się kit wciska.

Tymczasem według GIK w tym tygodniu powinno rozpocząć się betonowanie ostatniej części przejścia poprzecznego nr 1 - od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. To oznacza, że niedługo prace przy nim zostaną zakończone.

Wykonawca pracuje przy każdym z siedmiu przejść poprzecznych: w przejściu numer dwa betonowana jest belka górnej ramy portalowej, zaś w strefie środkowej zbrojona jest dolna obudowa. Podobne prace toczą się przy przejściach numer trzy, cztery i pięć. W przedostatnim i ostatnim z przejść zakończono drążenie pomiędzy oboma tunelami i wykonano obudowę tymczasową.

- Prace przy przejściach łączących oba tunele trwały jednak dłużej, niż zakładał harmonogram wykonawcy. Wynikało to z potrzeby zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i bardzo trudnych i różnorodnych warunków gruntowych w każdym z przejść, które wymusiły dłuższy okres zamrażania gruntów - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zakładano, że zamrażanie każdego z przejść potrwa około czterech tygodni. Na pierwsze z nich potrzeba było jednak 12 tygodni, a na każde kolejne osiem. To uniemożliwia otwarcie tunelu w czerwcu, tak jak zakładano. - Szacujemy, że prace budowlane zakończone zostaną do końca czerwca, co pozwoli na rozpoczęcie testów i prób urządzeń systemów wentylacyjno-nawiewnych oraz przeciwpożarowych i końcowych odbiorów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

  • Na czas prac przy montażu szalunków i zbrojenia ścian pod płytę jezdni do wnętrza tunelu wjeżdża ciężki sprzęt.
  • Prace przy zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni na ścianach.
  • Zbrojenie płyty jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie płyty jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Ściana dzieląca dwie nitki tunelu.
  • Na zdjęciu widać poziom, na którym zostanie wykonana jezdnia.
Prace przy przejściach to jednak nie wszystko, co dzieje się na budowie. Ponad 450 osób pracujących na trzech zmianach wykonuje prace przy budowie konstrukcji jezdni w obu tunelach, przy czym w kluczowym dla robót tunelu T2 jest kolejne usuwanie instalacji mrożących, które znajdują się obecnie przy każdym z przejść.

Ogromne agregaty chłodzące blokują betonowanie ścian, na których w połowie wysokości tunelu powstanie jezdnia. Ale pierwszy - około 180-metrowy odcinek jezdni w tunelu już jest i stopniowo w obu rurach powstają kolejne odcinki.

W piątek i sobotę zabetonowany zostanie ostatni strop nad komorą startową. Intensywnie toczą się prace związane z układaniem obudowy ognioochronnej.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz przejście tunelem mieszkańców w październiku 2014 r.

Opinie (256) 9 zablokowanych

  • Pilne (6)

    Powtarzam pytanie:

    Czy ta droga przez tunel ma połączenie z Ergo Areną na Żabiance, czy też i tak muszę kręcić w poprzek uliczkami.

    Przed rokiem nie było takiego połączenia i dlatego pytam.
    Na mapach google widać stan sprzed... 3 lat!

    • 1 7

    • nie ma (1)

      • 3 0

      • odpowiedź

        Tego się obawiałem.
        Kolega też mi tak powiedział, że Oliwa i Żabianka i tak nie mają połączenia.
        SZKODA!

        • 0 4

    • Niestety, połączenia nie ma. Ulicę Obrońców Wybrzeża przecina w poprzek kanion, Chłopską blokują rolnicy pod wodzą zombi leppera, na Alei Rzeczypospolitej otwarła się czeluść Piekieł, Dąbrowszczaków zawinęło w zeszłym tygodniu tornado, a na Czarnym Dworze grasują smoki i gwałcą,pożerają i palą (niekoniecznie w tej kolejności).

      • 2 1

    • Teraz już sprzed 3 powiadasz? Skoro tak, to i nie ma tam Drogi Zielonej, Ronda MP, więc i nie ma drogi przez tunel.

      • 2 0

    • niema i niebedzie bo niepozwolimy na degradacje srodowiska przez budowe drogi zielonej!! (1)

      • 0 0

      • Dokładnie, nie wiadomo po jakie cholerstwo ktoś chce "drogę zieloną", skoro powinien powstać łącznik od Uczniowskiej do Hynka, poza tym poszerzyć Obrońców Wybrzeża i Gospody do 2x2 lub 1x4 i to już wystarczy w zupełności. Dojazd do Placu Dwóch Miast wtedy przez Uczniowską - Trasę Słowackiego - Rzeczypospolitej - Chłopską - Gospody i jest GIT. Należy chronić obszar nadmorski.

        • 0 0

  • Kto wygrywa przetargi?

    Dlaczego przetargi wygrywają ci którzy bezczelnie nie dotrzymują warunków przetargowych i dlaczego miasto godzi się na przedłużanie w nieskończoność terminów odbioru. przecież powinni płacic kary a tu jest wszystko cacy Czyli cwaniactwem w Polsce wygrywa się wszystko, ciekawe czy jeszcze miasto nie dopłaci zamiast ostro skubnąć wykonawcę.

    • 3 1

  • refleksja (4)

    Na co komu tunele, które donikąd nie prowadzą?

    • 4 10

    • Tunele,które donikąd nie prowadzą, to nie tunele, tylko sztolnie.

      • 2 0

    • A co, kończy się w połowie przeprawy pod rzeką?

      • 4 1

    • (1)

      Po co ci głowa, skoro masz w niej pusto?

      • 4 2

      • Żeby do szyi woda nie napadała z deszczu.

        • 1 1

  • Leżą jak byki w gnoju

    Zimy nie było i opóźnienie ?!

    • 7 1

  • Brafo bravissimo a basen kiedy? Całe południe czeka i se czeka i czeka!

    • 7 2

  • (2)

    Nikt nie będzie nim chciał jeździć, tak jak autostradami - bo będzie bardzo drogi koszt przejazdu
    do tego wciąż nie rozwiązana jest sprawa przejazdu rowerów, przejścia pieszych, darmowego przejazdu służb ratunkowych..
    Piłsudski dobrze powiedział - wam to kury szczać prowadzać....

    • 1 5

    • (1)

      Powtarzasz się z tymi bredniami.

      • 3 0

      • zobaczysz, uwierzysz

        • 0 2

  • Jak wygląda ta "praca" budowlańców,wystarczy popatrzeć na remont budynku byłej

    Stoczni Płn. Większych opierd..czy w życiu nie widziałam! Mogliby przynajmniej udawać, że pracują, gdy przejeżdża tramwaj ...

    • 1 2

  • Pod leniwką !!! (1)

    To jest pierwotna, POLSKA nazwa !

    • 1 1

    • Leniwka to było określenie zachodniego ramienia Wisły od śluzy w Białej Górze (czyli jeszcze powyżej Tczewa) z czasów przed przekopem Wisły w Świbnie. Po przekopie od śluzy w Przegalinie była już Martwa Wisła bo Leniwka uchodziła prosto.

      • 0 0

  • pisali już przecież, że tunel będzie płatny. Ale szybko zdjęli artykuły, bo wybory... a po wyborach hulaj dusza, piekła nie ma.

    pisali już przecież, że tunel będzie płatny. Ale szybko zdjęli artykuły, bo wybory...
    a po wyborach hulaj dusza, piekła nie ma.

    • 0 3

  • Budyn ma problemy

    kase z tunelu wpakuje wiadomo gdzie :)

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane