- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (267 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (329 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Tunel pod Motławą. Projektanci: maszyną TBM na pewno go nie wydrążymy
W planach Gdańska jest budowa kolejnego odcinka ul. Nowej Wałowej. Jej elementem będzie wykonanie przeprawy przez Motławę . Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. Zdaniem projektantów użycie maszyny TBM raczej nie wchodzi w grę. A to oznacza, że na pewien czas trzeba będzie zamknąć żeglugę na Motławie.
Nowa droga, zdaniem planistów, będzie chętnie wybierana przez kierowców. - W 2025 r. ma się tam pojawić od 1300 do 2800 pojazdów na godzinę w zależności od odcinka. 10 lat później ma się tam poruszać już 2,9-3,2 tys. pojazdów na godzinę. Ulica Nowa Wałowa odciąży oś komunikacyjną: Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie - mówi Anna Dobrowolska z zespołu prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Warto tutaj zaznaczyć, że właśnie powstaje 1,2-kilometrowy szlak ul. Nowej Wałowej wraz z estakadą i wiaduktem (jedna nitka) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na terenach postoczniowych - budowa Młodego Miasta. Inwestorem jest spółka BPTO, planująca również w sąsiedztwie budowę obiektów mieszkalno-handlowych z apartamentami w stylu penthouse i pomieszczeniami biurowymi.
Dawne zakłady Elmor do końca roku ustąpią zaplanowanej do przedłużenia ul. Nowej Wałowej i przyszłemu miejscu budowy przeprawy przez Motławę.
Wszystko zatem wskazuje na to, że będzie to tunel pod rzeką. Również obecne władze Gdańska ku temu się skłaniają. Stąd zapytaliśmy największe biura projektowe w Gdańsku, jak może ten obiekt wyglądać i w jakiej technologii będzie prowadzana jego budowa.
Czy zastosowanie maszyny TBM jest w tym projekcie zasadne? - Raczej nie. Wymagałoby to obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m, co eliminowałoby tramwaj - nie mógłby wyjechać z tego tunelu. Ponadto przy realizacji przeprawy tunelowej w tym miejscu trzeba pamiętać o zabezpieczeniu obiektu na wypadek powodzi. Teren Młodego Miasta znajduje się na poziomie 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a minimalna rzędna przeciwpowodziowa dla tego terenu wynosi 2,5 m - ocenia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
- Budowa tunelu przy użyciu maszyny TBM, pod niewielkiej szerokości rzeką, jest nieopłacalna ekonomicznie. Moim zdaniem, dużo prostszym rozwiązaniem będzie metoda zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu o wymaganym przekroju w tzw "suchym doku", przetransportowaniu tego elementu w miejsce wbudowania oraz zatopienie. Przed tą operacją należy wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby osadzić konstrukcję i ją zasypać. Niewątpliwą zaletą tuneli zatapianych jest dowolność przekroju - niekoniecznie okrągłego, co wymusza np. maszyna TBM - mówi Tadeusz Stefanowski z Transprojektu Gdańskiego, projektant m.in. wiaduktu Trasy W-Z w Gdańsku nazywanego czasem "Okiem Saurona".
To jednak spowoduje zamknięcie na pewien czas żeglugi. Projektanci jednak liczą się z tym mankamentem, ale biorą też pod uwagę pory roku wymuszające znaczną bądź znikomą żeglugę. Stąd można ten problem skutecznie rozwiązać.
Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą wzbudziła pewne kontrowersje, głównie z uwagi na brak chodnika dla pieszych i drogi dla rowerów. Nikt chyba nie wyobraża sobie, by do tunelu pod Motławą pieszych i rowerzystów nie wpuścić. - W przypadku dopuszczenia ruchu pieszego bądź rowerowego konstrukcja musi być rozdzielona. Tunele zatapiane pozwalają na kształtowanie przekrojów prostokątnych ze ścianami - przeponami oddzielającymi poszczególne środki transportowe - mówi Tadeusz Stefanowski.
Budżet miasta nie jest studnią bez dna i może okazać się, że stać nas tylko na pewną część projektu. Czy w grę wchodzi etapowanie przedsięwzięcia? - Budowę tuneli można etapować, ale jest to w tym wypadku nieopłacalne - mówi Jan Kosiedowski i wtóruje mu Tadeusz Stefanowski: - Wykonanie tunelu w jednym etapie prawdopodobnie będzie korzystniejszym rozwiązaniem w tym konkretnym wypadku.
Miejsca
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2013-12-05 14:03
Ależ w tym Gdańsku nic się nie dzieje, wszystko przez Adamowicza. (8)
- 110 107
-
2013-12-05 14:09
Taaa tunel, już w 2035 roku nim będa jeździć samochody (5)
Tym czasem setki mln złotych idzie w błoto, a mieszkańcy nie mają dobrych jezdni w w mieście, brak przedszkoli, brak kasy na wszystko
- 30 40
-
2013-12-05 14:35
czytanie ze zrozumieniem się kłania (2)
- 16 4
-
2013-12-05 15:15
(1)
Ma z tym klopoty bo nie chodzil do przedszkola gdyz takowego nie bylo. Dlatego teraz o tym pisze.
- 9 4
-
2013-12-06 09:35
Ja byłem 384 w kolejce do przedszkola , a w gimnazjum tylko piłem , ćpałem i grałem w słoneczko albo siedziałem po galeriach handlowych, bo wszyscy tak robili. A teraz nic mi się nie chce bo nie ma dla mnie pracy. Wszystko mi rodzice fundują , bo są bogaci, to chyba mi się należy , co nie ?
- 5 1
-
2013-12-05 18:09
(1)
Słyszałem że gdzieś na 2070 planowana jest budowa metra w Gdańsku.
;-)- 7 5
-
2013-12-05 23:19
A ja słyszałem, że napowietrznej kolejki lewitacyjnej.
- 7 1
-
2013-12-05 14:12
Ależ w tym Gdańsku się dzieje, wszystko przez Adamowicza.
- 21 18
-
2013-12-06 09:33
ależ w tej gduni nudno , cio?
- 4 1
-
2013-12-05 14:03
Mam nadzieję, że cała trasa będzie bezkolizyjna (8)
żebym mógł szybciej stanąć w korku na jej końcu. Co z tego, że ludzie będą pod nią przechodzić tylko zasikanymi tunelami. Nie po to kupiłem samochód by czekać na światłach. Na szczęście jesteśmy miastem postępu - kiedyś na Słowackiego stało się w korku na dwóch pasach, teraz stoi się na czterech.
- 115 47
-
2013-12-05 14:32
(1)
No to sprzedaj samochód, kup mieszkanie w mieście i skończ z robieniem korków na wjeździe do miasta ;-)
- 33 4
-
2013-12-05 15:08
Te Hrabia,
kup se helikopter
- 11 4
-
2013-12-05 15:30
Za swojego golfa dostaniesz około 4-5 tyś. zł (1)
..... akurat na m2 mieszkania
- 15 1
-
2013-12-06 06:22
to jest cena jednego metra w Gdańsku! :(
- 3 1
-
2013-12-05 20:16
Pojedź do USA tam doświadczysz prawdziwego korka
gdy na 5 pasmowej autostradzie w godzinach szczytu wszystko stoi w obu kierunkach (doświadczyłem tego w okolicach Waszyngtonu. w porównaniu z tym w Gdańsku na drogach jest pusto i jeździ się płynnie.
- 10 3
-
2013-12-05 21:31
szok ilu ludzi nie wie co to ironia!
- 11 0
-
2013-12-05 23:08
chamstwo (1)
Z twojej wypowiedzi wynika ze jesteś idiotą któremu wiecznie się spieszy .Poganianie , trąbienie na światłach to wasza idiotów rozrywka.
- 4 4
-
2013-12-06 10:42
nie rozumiesz ironi
- 4 0
-
2013-12-05 14:06
Wiecie co my robimy tym tunelem ??? (2)
My mówimy to jest nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo !
Szkoda że za miliardy zł, a nie ma 100 -200 mln żeby wyremontować kilku ulic w centrum Gdańska- 64 33
-
2013-12-05 16:20
Mówimy patrzcie to jest przez nas wybudowane, w oparciu o pięć instytucji (1)
i nikt nie ma prawa się przyczepić :)
miś miś świńska rura nie miś- 9 1
-
2013-12-06 08:25
Też w sumie dawno nie drążyłem
Ale żeby martwą?
- 7 0
-
2013-12-05 14:07
(1)
Liczę, że planiści przewidzą odpowiednią przepustowość, a ludzi wrzucą pod ziemię, gdzie jest ich miejsce. Ja nie będę się zatrzymywał na żadnych światłach.
- 33 11
-
2013-12-05 15:07
przyjdzie czas,ze i ciebie wrzuca pod ziemie.chyba ze beda wystrzeliwac w kosmos Cedry Male,ale cale;)
- 8 1
-
2013-12-05 14:10
most zwodzony chyba najlepszy! (10)
to nie ma być autostrada a zwykła miejska ulica. a do tego jaka atrakcja tyrystyczna
- 27 51
-
2013-12-05 14:10
bezedura dla 3 tys. samochodów / godzinę ??? (3)
- 11 2
-
2013-12-05 22:28
skad oni w ogole planuje tyle samochodow (2)
Aktualnie Polska ma sie zaczac wyludniac. Niby taka bieda, ale kazdy samochodem jezdzi?
Poza tym - no na pewno bedzie tyle samochodow, jak ludzie od zarzadzania komunikacja miejska beda ja tworzyc tak jak teraz.
1. Budowana linia na Piecki-Migowo. Wspaniale. Jednak brak polaczenia z Wrzeszczem / Oliwa. Studenci i ludzie dojezdzajacy tam do pracy beda mieli 2 przesiadki. Jedna na Bretowie, jedna na Stzyzy. Wniosek - wybiora samochod.
2. Buduja tramwaj na Piecki-Migowo. Wspaniale, W dalszych planach jest Nowa Politechniczna. Swietnie. Ale polaczenie obu bedzie na koncu dziesiejszej Bullonskiej. Dlaczego nie na Nowolipiu?
3. Kolejny przyklad niewlasciwego rozwiazania komunikacji miejskiej w kwestii tramwaju na P-M. Brak polaczenia biegnacego wzdluz Lostowickiej. Zatem wszyscy ludzie z Poludnia musza sie pchac przez Srodmiescie.
Gdyby zrobiono te polaczenia, ktore opisuje to Gdansk poludnie i gorny taras mialby do Wrzeszcza / Oliwy tak samo wygodnie i blisko jak na Glowny.
Jest wiele dobrych rzeczy, ktore sie dzieja w miescie. Jednak widac, ze zarzadzaja tym ludzie, ktorzy maja przyspawany samochod do 4 liter, bo ostatecznie brakuje obycia w tym, ze jak sie na odcinku 5 km trzeba 2 razy przesiadac, to sie nie bedzie korzystac z komunikacji miejskiej. Szczegolnie zima jest to bardzo uciazliwe. A czas, kiedy pogoda nam nie sprzyja w Gdansku stanowi pol roku :/- 6 1
-
2013-12-05 22:30
jeszcze warto tu pamietac o zapomniancyh terenach wokol stadionu
Tramwaj wzdlug drogi zielonej (III i IV odcinek Trasy Slowackiego) oraz wzdluz Czarnego Dworu, potem JP II z przebiciem nad torami do skrzyzowania Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego.
W Gdansku za wiele linii tramwajowych dubluje SKM. Brakuje natomiast krzyzowych polaczen.- 3 1
-
2013-12-05 23:28
Nawet z Zaspy i Przymorza nie ma połączenia z uniwerkiem. Trzeba objeżdżać miasto tramwajem dookoła przez Wrzeszcz albo Oliwę. Co wybrałem? Kupiłem dziecku uniacza za 1000 zł, przez 4 lata służył i jeszcze na koniec 800 zł dostałem. Dziecko nie marzło, nie traciło czasu. A koszty podobne. Bo uniacz to solidny samochód. A komunikacja miejska jest do bani.
- 5 2
-
2013-12-05 15:12
ja jestem za zmianą biegu rzeki. (1)
- 14 0
-
2013-12-05 22:01
i byłoby miejsce na kosmodrom
- 3 0
-
2013-12-05 17:25
racja (3)
most zwodzony lub wysoki - tunele sa tylko dla samochodow. Mosty laczace brzegi rzeki maja funkcje przestrzeni publicznych, wiaza tkanke miejska w sposob przyjazny dla ludzi, w przypadku srodmiescia mozna z nich podziwiac panorame miasta...
Zaprzeczeniem tych wszystkich funkcji jest tunel ktory ma znaczenie czysto uzytkowe dla samochodow, a wjazdy i wyjazdy z niego odcinaja z uzytkowania duza czesc brzegu rzeki- 4 4
-
2013-12-05 19:25
moja luźna refleksja jest taka że i tak pod koniec tego stulecia kiedy poziom morza będzie o około metr wyższy całe to młode miasto szlag trafi
- 7 3
-
2013-12-05 20:27
Żaden problem (1)
Można zrobić most z kładką na wysokości 30 metrów, statki będą przepływać pod mostem i wyjdzie taniej niż tunel, no i szlaku wodnego nie trzeba będzie zamykać na czas budowy.
- 2 1
-
2013-12-05 23:29
Jakie statki?
- 0 0
-
2013-12-05 14:16
Nie w tą stronę wiadukt "Nowej Wałowej" postawili (3)
Przydałby się wjazd od Jana z Kolna z kier Nowego Portu a nie droga donikąd na najbliższe kilka lat.
- 46 8
-
2013-12-05 16:31
(1)
kurczę skąd oni mają tą szklaną kulę, jak dokładnie widzą za ile lat będzie ile samochodów przejeżdżało daną drogą, no szok, a tak na poważnie nie potrafią przewidzieć co będzie jutro i za tydzień, ogólnie śmiech na sali , to tak jakby w 2000r przewidzieć ile będzie dziś aut na drogach, - nie wykonalne
- 5 4
-
2013-12-05 21:23
plany
Statystyka się kłania
- 3 1
-
2013-12-05 17:38
Z NP już budują tunel, po co drugi ?
ten tunel będzie dla jadących od Wrzeszcza i Sopotu, by nie musieli przeciskać się przez śródmieście.
- 7 1
-
2013-12-05 14:22
No tak, kolejny przetarg na MASZYNĘ - od kolegi (1)
No co, koledze też się musi hajs zgadzać.
EEHEHEH- 27 30
-
2013-12-05 14:26
TBM jest projektowana i budowana pod konkretny projekt tunelu
Wyjaśniano to już wielokrotnie gdy pojawiały się m.in. internetowe pomysły np. drążenia tunelu pod Pachołkiem, znafco.
- 7 2
-
2013-12-05 14:23
tydzien temu jechalem tunelem w Liverpoolu pod ZATOKA (3)
To jest przedsięwzięcie a ci tu mają problemy z małą Motlawa.
IIRP była przodownikiem w realizacji wielkich projektów, IIIRP to trzeci świat- 42 40
-
2013-12-05 15:04
(2)
Chyba masz na mysli IVRP
- 5 10
-
2013-12-05 15:47
IV RP wbrew pozorom nie wygląda źle przy obecnej PRL III Bis (1)
- 11 7
-
2013-12-05 22:03
za IV RP stocznie sprywatyzowali :)
- 2 1
-
2013-12-05 14:24
T Stefanowski (6)
projektant się wypowiedział...chyba bardziej koszmarnego mostu jak ten tzw 'Oko Saurona' nie widziałem i mam nadzieję, prędko nie zobaczę. jeśli panie Stefanowski jest pan projektantem mostów, z wykształcenia konstruktor, prosiłbym o współpracę z architektem, bo ten pański wygłup projektowy woła o odebranie uprawnień do projektowania
- 52 39
-
2013-12-05 14:42
Trójmiejski Spam
Nie zazdroszczę osobom, które muszą czytać to forum. Słaba praca mam nadzieję, że chociaż dobrze wam płacą:)
- 6 4
-
2013-12-05 14:57
prokurator i ABW powinno zainteresowac sie tym konstruktorem. Nie dosc ze oko saurona bardzo brzydkie to i bardzo drogie !!
- 7 9
-
2013-12-05 15:50
Wiadukt, nie most (1)
To nie most a wiadukt. Jeśli mylisz tak podstawowe pojęcia to nie można traktować Twojego komentarza poważnie.
- 11 4
-
2013-12-05 20:14
oczywiście
tak, to wiadukt, pomyliłem się, ale to niczego nie zmienia estetycznie, wiadukt czy nie, do bani. w takim razie proponuję ograniczenie uprawnień do projektowania wiaduktów. pozdrawiam
- 2 6
-
2013-12-06 07:17
Mi podoba sie
Ta wizja "oka saurona". Cos innego niz to co otacza nas do okola.
- 1 1
-
2013-12-16 07:04
Tobie się nie podoba a innym tak..........
Jeden lubi blondynki a drugiemu: nogi się pocą.......
- 0 0
-
2013-12-05 14:26
(2)
Chyba polskiego HAKA, a nie Haku.
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.
- 28 0
-
2013-12-05 16:36
Słowo polskiego nie przeszło przez tłuste rączki tego tłuścioszka. Brzydko macuś.
- 0 1
-
2013-12-06 09:31
nie dziw się przecież to sa chłopcy z zaocznej polonistyki. Takie tłuścioszki, mające na nogach bamboszki. Pączusie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.