- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (38 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Tunel pod Motławą - jak może wyglądać? Gdańsk był gospodarzem międzynarodowych warsztatów dla młodych planistów i inżynierów, których tematem było wypracowanie rozwiązań dotyczących przejścia tunelowego pod Motławą w ciągu planowanego przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Sprawdziliśmy, jakie wnioski wyciągnięto ze spotkania.
- Tunel pod Motławą
- Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?
- Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości
- Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście
- 23 planistów i inżynierów z Europy
Tunel pod Motławą
Swoją wizję na to, jak tunel może wyglądać i co może dać Młodemu Miastu, przedstawili architekci z europejskich firm projektowych oraz osoby reprezentujące zagraniczne uczelnie wyższe. Zorganizowane przez Gdańsk warsztaty pozwoliły na określenie możliwych rozwiązań w zakresie kształtowania atrakcyjnych przestrzeni publicznych na powierzchni terenu ponad planowanym tunelem pod Motławą.
Prezentacja architektów w języku angielskim
- Chodziło nam o to, aby nie był to (jak to zazwyczaj bywa) betonowy plac lub też wielkopowierzchniowy trawnik. W szczególności wypracowano propozycje rozwiązań przestrzennych, podkreślających szczególną tożsamość miejsca oraz możliwości powiązania kształtowania przestrzeni publicznej z doświetleniem przestrzeni tunelu światłem dziennym. Wskazano także na możliwości potencjalnej zabudowy tych przestrzeni małokubaturowymi obiektami obejmującymi funkcje społeczne - co może mieć istotne znaczenie w kontekście budowy oferty dla mieszkańców całego miasta - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?
Podczas spotkania zaprezentowano rozwiązania pozwalające na wykorzystanie obszaru przestrzeni publicznej nad przeprawą tunelową jako atrakcyjnego miejsca widokowego - co pozwolić może na wykształcenie rozwiązania zwiększającego atrakcyjność tego miejsca dla przyszłych użytkowników - mieszkańców i odwiedzających.
- Wskazano także na możliwe rozwiązania co do sposobu zagospodarowania ciągu ul. Nowej Wałowej na odcinkach przylegających bezpośrednio do tunelu - co stanowi także wskazanie dla przyszłych projektantów tego zadania - mówi Bieganowska.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Żeby kupić te auta musisz mieć gruby portfel i wolne pół miliona
Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości
Uczestnicy - w kontekście możliwych rozwiązań technologicznych związanych z realizacją samego tunelu - wskazali także na znaczenie tego obszaru dla przyszłej struktury całej dzielnicy (rozumianej jako zarówno Młode Miasto, jak i Polski Hak), co nieść będzie skutki dla dalszych decyzji co do kształtowania wytycznych urbanistycznych dla rozwoju tego obszaru.
- Jednoznacznie zasugerowano wykorzystanie technologii pozwalających na ograniczenie głębokości przeprawy tunelowej oraz jej gabarytów - w tym pozwalających na powiązanie przeprawy tramwajowej i drogowej z pieszą i rowerową oraz zlokalizowania na wysokości ul. Sienna Grobla przystanku tramwajowego obsługującego nabrzeże Polskiego Haka. Podkreślone więc zostało znaczenie rejonu ul. Wiosny Ludów i Siennej Grobli jako istotnego węzła komunikacji zbiorowej dla tej części miasta, co niesie m.in. konsekwencje dla szczegółów rozwiązań projektowych dla tej części miasta w przyszłości - dowiadujemy się.
Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście
Wskazano także na możliwe zróżnicowanie co do charakteru zabudowy terenów otaczających, co pozwala na uszczegółowienie koncepcji kształtowania tych obszarów - także w dialogu z przyszłymi inwestorami. Podkreślono też możliwość powiązania analizowanego obszaru z całym systemem przestrzeni publicznych Młodego Miasta i Polskiego Haka, a w szerszej perspektywie - całego śródmieścia Gdańska.
- Planujemy - po otrzymaniu całości raportu i prezentacji - dokonanie szczegółowej analizy wypracowanych rozwiązań i określenie - na tej podstawie - rekomendacji do finalnego opracowania projektowego. Już teraz można jednak powiedzieć, iż większość z zarekomendowanych w ramach warsztatów rozwiązań najprawdopodobniej zostanie przez nas wskazana jako sugestia dla przyszłych projektantów analizowanej przestrzeni - mówi Joanna Bieganowska. - Można więc powiedzieć, iż wyniki warsztatów zostaną w pełni wykorzystane w dalszym ciągu prac projektowych związanych z kształtowaniem tego rozwiązania tunelowego, ale także i w kontekście prac nad wytycznymi urbanistycznymi dla całości obszaru Młodego Miasta i Polskiego Haka.
23 planistów i inżynierów z Europy
W warsztatach brało udział 23 młodych planistów i inżynierów, co pozwoliło na wypracowanie rozwiązań zarówno technicznych (związanych z możliwymi sposobami realizacji przejścia tunelowego), jak i urbanistyczno-architektonicznych (związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej i terenów otaczających).
W większości pochodzili oni z krajów europejskich, ale paru gości przyjechało także z dalszych krajów - Egipt, Indie, Afryka Południowa. Pozwoliło to na zderzenie ze sobą różnych podejść do kształtowania inkluzywnej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej.
Prowadzący warsztaty - łącznie pięć osób z zagranicy - reprezentowali europejskie firmy projektowe oraz uczelnie wyższe. Ponadto cały proces był wspomagany przez obecność osób prowadzących proces z ramienia Biura Architekta Miasta oraz podmiotów zaangażowanych w dotychczasowe procesy kształtowania Młodego Miasta i Polskiego Haka.
Łącznie w spotkaniu brało udział ok. 30 osób.
Inwestycje
Opinie (196) 4 zablokowane
-
2023-06-06 07:16
A piesi? (1)
Będą przechodzić w bród?
- 8 4
-
2023-06-06 08:05
Będą uskakiwać przed rowerzystami w tunelu.
- 1 1
-
2023-06-06 07:17
(2)
Zaraz zaraz - podobno ludzie to nie krety żeby tunelami zasuwać. W tym układzie to chyba powinni poginać wpław.
- 10 8
-
2023-06-06 07:24
albo, rewolucyjny pomysł, po kładce
- 2 0
-
2023-06-06 08:06
To jest słuszna koncepcja. Wybudować tunel dla statków i łódek.
- 4 0
-
2023-06-06 07:27
I bardzo dobrze, cieszcie się, że żyjecie w mieście które się rozwija
A nie tak jak Gdynia xD
- 9 11
-
2023-06-06 07:35
Ja już od dawna jeżdże tamtędy tramwajem (7)
Tak już mam, że lubię za życia swojego uczestniczyć w różnego rodzaju rzeczach, dlatego wsiadam do jeszcze nieistniejących tramwajów i jeżdżę nimi. Wczoraj np wróciłem tramwajem z Moreny do Wrzeszcza, przez Nową Politechniczną. To fascynujące.
- 40 5
-
2023-06-06 07:43
(1)
A dojechałem tam prosto z CPK
- 13 1
-
2023-06-06 08:05
Z CPK to na lotnisko w Radomiu, a potem przez rów Kaczyńskiego do Elbląga.
- 11 3
-
2023-06-06 07:58
A ja dwukrotnie zwyciężyłam w konkursie na nazwę systemu rowerów miejskich. Był szampan, nagrody rzeczowe oraz inne gratyfikacje
- 5 1
-
2023-06-06 08:03
(2)
A czy można pojechać tramwajem do Kartuz albo Pruszcza?
- 4 2
-
2023-06-06 08:15
(1)
Jak najbardziej. Podobno ma być szybki tramwaj do Berlina
- 7 0
-
2023-06-06 10:22
wystarczy do Kartuz
- 1 0
-
2023-06-06 09:54
Po co wam to skoro w Berlinie już jest?
- 1 1
-
2023-06-06 07:37
A za kilka lat...
...pojawi się grupa nawiedzonych, którzy stwierdzą, że tunel dzieli przestrzeń (wzorem przejść podziemnych) i będą budowali most pontonowy.
- 17 6
-
2023-06-06 07:37
Modne są teraz naziemne, to niech zrobią nawodne xD
- 18 6
-
2023-06-06 07:50
Nie dla tunelu
Zjazd z S-7 zakorkuje Gdańsk na zawsze
- 7 11
-
2023-06-06 08:02
Nie dozyjemy tego
- 15 1
-
2023-06-06 08:07
Ludzie to nie krety
jak już wybudujcie tunel dla statków.
- 9 1
-
2023-06-06 08:08
Przyszlosc
Niech lepiej zaplanują normalna komunikacje miejska
- 14 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.