- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Tunel pod Motławą - jak może wyglądać? Gdańsk był gospodarzem międzynarodowych warsztatów dla młodych planistów i inżynierów, których tematem było wypracowanie rozwiązań dotyczących przejścia tunelowego pod Motławą w ciągu planowanego przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Sprawdziliśmy, jakie wnioski wyciągnięto ze spotkania.
- Tunel pod Motławą
- Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?
- Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości
- Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście
- 23 planistów i inżynierów z Europy
Tunel pod Motławą
Swoją wizję na to, jak tunel może wyglądać i co może dać Młodemu Miastu, przedstawili architekci z europejskich firm projektowych oraz osoby reprezentujące zagraniczne uczelnie wyższe. Zorganizowane przez Gdańsk warsztaty pozwoliły na określenie możliwych rozwiązań w zakresie kształtowania atrakcyjnych przestrzeni publicznych na powierzchni terenu ponad planowanym tunelem pod Motławą.
Prezentacja architektów w języku angielskim
- Chodziło nam o to, aby nie był to (jak to zazwyczaj bywa) betonowy plac lub też wielkopowierzchniowy trawnik. W szczególności wypracowano propozycje rozwiązań przestrzennych, podkreślających szczególną tożsamość miejsca oraz możliwości powiązania kształtowania przestrzeni publicznej z doświetleniem przestrzeni tunelu światłem dziennym. Wskazano także na możliwości potencjalnej zabudowy tych przestrzeni małokubaturowymi obiektami obejmującymi funkcje społeczne - co może mieć istotne znaczenie w kontekście budowy oferty dla mieszkańców całego miasta - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?
Podczas spotkania zaprezentowano rozwiązania pozwalające na wykorzystanie obszaru przestrzeni publicznej nad przeprawą tunelową jako atrakcyjnego miejsca widokowego - co pozwolić może na wykształcenie rozwiązania zwiększającego atrakcyjność tego miejsca dla przyszłych użytkowników - mieszkańców i odwiedzających.
- Wskazano także na możliwe rozwiązania co do sposobu zagospodarowania ciągu ul. Nowej Wałowej na odcinkach przylegających bezpośrednio do tunelu - co stanowi także wskazanie dla przyszłych projektantów tego zadania - mówi Bieganowska.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Żeby kupić te auta musisz mieć gruby portfel i wolne pół miliona
Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości
Uczestnicy - w kontekście możliwych rozwiązań technologicznych związanych z realizacją samego tunelu - wskazali także na znaczenie tego obszaru dla przyszłej struktury całej dzielnicy (rozumianej jako zarówno Młode Miasto, jak i Polski Hak), co nieść będzie skutki dla dalszych decyzji co do kształtowania wytycznych urbanistycznych dla rozwoju tego obszaru.
- Jednoznacznie zasugerowano wykorzystanie technologii pozwalających na ograniczenie głębokości przeprawy tunelowej oraz jej gabarytów - w tym pozwalających na powiązanie przeprawy tramwajowej i drogowej z pieszą i rowerową oraz zlokalizowania na wysokości ul. Sienna Grobla przystanku tramwajowego obsługującego nabrzeże Polskiego Haka. Podkreślone więc zostało znaczenie rejonu ul. Wiosny Ludów i Siennej Grobli jako istotnego węzła komunikacji zbiorowej dla tej części miasta, co niesie m.in. konsekwencje dla szczegółów rozwiązań projektowych dla tej części miasta w przyszłości - dowiadujemy się.
Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście
Wskazano także na możliwe zróżnicowanie co do charakteru zabudowy terenów otaczających, co pozwala na uszczegółowienie koncepcji kształtowania tych obszarów - także w dialogu z przyszłymi inwestorami. Podkreślono też możliwość powiązania analizowanego obszaru z całym systemem przestrzeni publicznych Młodego Miasta i Polskiego Haka, a w szerszej perspektywie - całego śródmieścia Gdańska.
- Planujemy - po otrzymaniu całości raportu i prezentacji - dokonanie szczegółowej analizy wypracowanych rozwiązań i określenie - na tej podstawie - rekomendacji do finalnego opracowania projektowego. Już teraz można jednak powiedzieć, iż większość z zarekomendowanych w ramach warsztatów rozwiązań najprawdopodobniej zostanie przez nas wskazana jako sugestia dla przyszłych projektantów analizowanej przestrzeni - mówi Joanna Bieganowska. - Można więc powiedzieć, iż wyniki warsztatów zostaną w pełni wykorzystane w dalszym ciągu prac projektowych związanych z kształtowaniem tego rozwiązania tunelowego, ale także i w kontekście prac nad wytycznymi urbanistycznymi dla całości obszaru Młodego Miasta i Polskiego Haka.
23 planistów i inżynierów z Europy
W warsztatach brało udział 23 młodych planistów i inżynierów, co pozwoliło na wypracowanie rozwiązań zarówno technicznych (związanych z możliwymi sposobami realizacji przejścia tunelowego), jak i urbanistyczno-architektonicznych (związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej i terenów otaczających).
W większości pochodzili oni z krajów europejskich, ale paru gości przyjechało także z dalszych krajów - Egipt, Indie, Afryka Południowa. Pozwoliło to na zderzenie ze sobą różnych podejść do kształtowania inkluzywnej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej.
Prowadzący warsztaty - łącznie pięć osób z zagranicy - reprezentowali europejskie firmy projektowe oraz uczelnie wyższe. Ponadto cały proces był wspomagany przez obecność osób prowadzących proces z ramienia Biura Architekta Miasta oraz podmiotów zaangażowanych w dotychczasowe procesy kształtowania Młodego Miasta i Polskiego Haka.
Łącznie w spotkaniu brało udział ok. 30 osób.
Inwestycje
Opinie (196) 4 zablokowane
-
2023-06-06 13:59
beznadziejne te koncepcje niech lepiej nic nie projektują
jak nie potrafią
- 3 1
-
2023-06-06 14:40
Lepszy byłby most
Taki np. Tower Bridge to punkt centralny nad Tamizą...
Zresztą w planach zagospodarowania tego terenu dopuszcza się i tunnel i most. Tunel to wincyj betonu i mała atrakcyjność , nie wpisuje sie w charakter nadrzeczny Sródmieścia, jest drogi i dużo kosztuje utrzymanie...- 2 0
-
2023-06-06 14:44
Tylko prom z napędem ręcznym dla pieszych i rowerzystów. To , że kiedyś jakiś pijaczek z białej floty utopił prom z ludżmi do czy z pracy to nie powód aby zaniechać.
- 4 0
-
2023-06-06 14:46
Widać, że władze Gdańska nie myślą o mieszkańcach
Jest tyle pilniejszych potrzeb, a władze Gdańska publiczne pieniądze przeznaczają na projekty, które mają znaczenie tylko dla patodeweloperki z wynajmem krótkoterminowym. Ten tunel nie będzie służył mieszkańcom tylko turystom, a powstanie za pieniądze mieszkańców (miasto ma prawie ZERO z wynajmu krótkoterminowego).
- 4 1
-
2023-06-06 15:21
Tunel (1)
Już dawno temu powinno
zbudować dokładnie dwa tunele jeden z ul.Walowej
na wyspę Ołowiankę i drugi też z ul.Walowej do
ulicy Wiesława.
I zlikwidować tą kładkę na
Ołowiankę.- 1 1
-
2023-06-06 17:32
w czym ci kładka przeszkadza?
autoholizm się leczy, a nie pielęgnuje
- 0 0
-
2023-06-06 15:24
Może niech najpierw kierowczyki zapłacą za te fanaberie a jak nie ma kasy to nie ma tunelu. (1)
Poza tym, ważniejsze jest w takim ważnym centrum aby tam kierowczyków nie wpuszczać, tylko ich stamtąd przepędzać, gdzieś hen na wieś.
- 1 1
-
2023-06-06 18:21
A Ty
Kiedy zapłacisz za chodniki tramwaje, autobusy i ścieżki rowerowe?
- 0 0
-
2023-06-06 15:27
Brzmi jak: Wszystko dla deweloperów :))))))))))))))))))))))
Rozumiem, że tzw. stronnictwo "Wszystko dla Gdańska" z ochotą się pod tym projektem podpisze... Dobrze zgaduję, hę?
- 3 0
-
2023-06-06 16:52
Uwaga
Zakaz wchodzenia z psami na plażę.Niejednokrotnie psy małe i duże biegają po plaży i załatwiają się na piasek,gdzie właściciele nie sprzątają- udają ,że nie widzą. Już słyszałem jak ludzie mowili o truciznach dla psów ,tak więc będzie nadal konflikt międzyludzki.
- 2 1
-
2023-06-06 17:31
"Nowa Wałowa" i tunel pod Motławą to kolejne setki tysięcy samochodów przejeżdżających przez miasto
za ułamek tej kwoty można odbudować zwodzone kładki dla pieszych i rowerzystów łączące oba brzegi tej malowniczej rzeki w historycznym centrum miasta. Projektowana inwestycja jest sprzeczna z zasadami zrównoważonego rozwoju miasta zapisanymi w wielu dokumentach strategicznych tworzonych w praktyce "na półkę" po wieloletnich konsultacjach społecznych.
- 2 0
-
2023-06-06 17:32
d
Ja proponuję najpierw tunel, a następnie przejście dla pieszych nad nim.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.