- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (53 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (174 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tunel pod Pachołkiem wymusi rozbudowę kolejnych dróg?
W najbliższych latach powstać może tunel pod Pachołkiem wraz z poszerzonym leśnym odcinkiem ul. Spacerowej
, Drogą Zieloną
i Nową Kielnieńską
. Do tematu wracamy, ponieważ zmianie ulegają koncepcje organizacji ruchu oraz forma Nowej Kielnieńskiej. Wiadomo już, że buspasy w tunelu nie będą na stałe, a nowa arteria może wymusić rozbudowę kolejnych dróg w Oliwie.
Dotychczasowe szacunki mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, co przy całym gdańskim budżecie na poziomie ok. 3 mld zł rocznie jest inwestycją niemożliwą do zrealizowania bez środków unijnych lub/i wsparcia z budżetu państwa. To także znacznie więcej niż koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą (ok. 886 mln zł) czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (ok. 1,1 mld zł).
Buspasy w tunelu tylko jako rozwiązanie doraźne
W toku prac nad dokumentacją i w związku z negatywnym odbiorem inwestycji jako tej, która wspiera niemal nieograniczony napływ samochodów na zatłoczony Dolny Taras, gdzie już teraz ciężko o miejsce do parkowania, pojawiła się koncepcja wprowadzenia do tunelu buspasów.
Gdy pytaliśmy o to rozwiązanie w 2016 r., projektanci i urzędnicy nie byli w stanie wyjaśnić, jaki jest sens wprowadzać autobusy do tunelu, skoro i tak zdecydowana większość z nich kończy bieg w centrum Oliwy przy pętli tramwajowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Po dwóch latach, urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska, które przy okazji każdego dokumentu planistycznego wykonuje symulację ruchu, nadal nie wiedzą czy i jak będzie funkcjonował ruch w tunelu, a tym samym jak to się przełoży na dociążenie al. Grunwaldzkiej.
- Z punktu widzenia przestrzennego planujemy w tunelu dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Opcją jest wykorzystanie zewnętrznych pasów pod autobusy. Nie zajmujemy się organizacją ruchu w takim zakresie - to pytanie do ZTM-u - mówiła podczas niedzielnej debaty zorganizowanej przez Radę Dzielnicy Osowa na temat planowanego układu drogowego Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Zarząd Transportu Miejskiego nie upiera się natomiast przy stałym wydzielaniu buspasów, ponieważ nadal będzie chciał kierować większość autobusów istniejącą ul. Spacerową do pętli tramwajowej, a nie w rejon skrzyżowania Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Z założenia buspasy w tunelu nie będą wyznaczone na stałe, lecz zostaną włączone w system dynamicznego sterowania ruchem. Co do zasady, wszystkie pasy będą udostępnione dla ogólnego ruchu. W razie konieczności, w zależności od natężenia ruchu, będzie możliwość odseparowania pasów dla komunikacji zbiorowej. Opcja dynamicznego sterowania przydziałem pasów w tunelu umożliwi też wprowadzenie priorytetu pojazdom uprzywilejowanym: karetki, policja, straż pożarna itp. - wyjaśniał kilka dni po debacie Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ekspresowe autobusy między sypialniami
Do tunelu wjeżdżać miałyby tylko autobusy "ekspresowych linii tranzytowych", które mają być poprowadzone Drogą Zieloną przez Żabiankę, Przymorze i Zaspę, czyli de facto łączyć sypialnie poza obwodnicą z wielkimi blokowiskami na Dolnym Tarasie.
To oferta komunikacyjna, która jednak nie zadowoli mieszkańców przedmieść zainteresowanych przede wszystkim dojazdem do miejsc pracy przy al. Grunwaldzkiej - szczególnie zespołu biurowców w okolicach Hali Olivia
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie
Widmo poszerzenia Grunwaldzkiej i budowy Drogi Czerwonej
Skoro transport zbiorowy nadal będzie nieatrakcyjny, kierowcy chętnie wsiądą do własnych aut, by wykorzystać nową, szerszą infrastrukturę drogową. Pojawia się jednak problem z powiązaniem wylotu tunelu z al. Grunwaldzką przy granicy z Sopotem. Aleja na tej wysokości i aż do ul. Dickmana
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Skoro już dzisiaj cały układ drogowy jest niewydolny w godzinach szczytu, więc w jaki sposób jego przepustowość ma wzrosnąć po wprowadzeniu kolejnej drogi do al. Grunwaldzkiej na węższym odcinku?
- Na alei Grunwaldzkiej istnieje trochę miejsca, by rozważyć jej poszerzenie w przyszłości. A może wykorzystać zewnętrzne pasy pod buspasy, skoro promujemy transport zbiorowy? Być może na jakimś odcinku będzie konieczność realizacji Drogi Czerwonej [dla ruchu indywidualnego aut lub zbiorowego - dop. red.], ale to zależy od tego, jak będą się w mieście układały inwestycje wspomagające układ drogowy - mówi kierownik Działu Transportu BRG - W nowym studium podtrzymujemy rezerwę Drogi Czerwonej, choć obniżyliśmy jej klasę techniczną, aby była możliwość większej akcesji do terenów przyległych. Nie wykluczamy więc jej realizacji.
Czytaj też: Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy
Konserwator poparł plan dla wyburzeń
Pod względem planistycznym poszerzenie al. Grunwaldzkiej jest zagwarantowane w planach zagospodarowania. Nieoczekiwanie sojusznikiem wyburzeń okazał się urząd konserwatora, który sprzeciwił się nawet zachowaniu detali architektonicznych budynków - w razie ich rozbiórki.
- Podczas przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów AWFiS proponowaliśmy uwzględnienie w jego granicach budynków wzdłuż alei i objęcie ich większą ochroną niż w planie obowiązującym, wskazując cenne elementy do demontażu i odtworzenia. Konserwator nie przychylił się do naszego wniosku - mówiła na ostatnim posiedzeniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska dyrektor BRG, Edyta Damszel-Turek - Budynki komunalne ulegają degradacji, lokatorzy są z nich wysiedlani, a okna zamurowywane. W obecnym stanie prawnym można będzie je wyburzyć.
Droga Zielona, która ma być Zielonym Bulwarem
W zakresie Drogi Zielonej "przechrzczonej" na Zielony Bulwar niewiele się zmieniło w ostatnich latach. Ma ona mieć - przynajmniej na razie - układ jednej jezdni z dwoma pasami ruchu oraz torowiskiem tramwajowym, chodnikami i drogą rowerową. Przejścia dla pieszych mają być w poziomie jezdni, choć rozmieszczone dość rzadko - przede wszystkim na skrzyżowaniach w odstępach co ok. pół kilometra.
- Jeżeli chodzi o Drogę Zieloną, nazywanie jej Zielonym Bulwarem jest maksymalną manipulacją - mówiła podczas osowskiej debaty Ewa Lieder, posłanka Nowoczesnej, kandydatka na urząd prezydenta Gdańska - Omijając Oliwę i jej zabytki, wprowadzamy olbrzymi ruch samochodów do portu w Pas Nadmorski. Uważam, że takie decyzje, czy chcemy tej drogi czy nie, najlepiej podjąć w oparciu o panel obywatelski.
Zupełnie odmiennego zdania jest Małgorzata Chmiel, posłanka PO, a wcześniej radna miasta i przewodnicząca komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
- Odcinek w Pasie Nadmorskim budzi kontrowersje, ale to nie będzie żadna autostrada! Nie planuje się tam drogi po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jest jedynie zarezerwowany szeroki pas terenu, gdyby ewentualnie była w przyszłości potrzeba szerszej drogi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/2020/750x0/2020106-Wizualizacja-Drogi-Zielonej-autorstwa-BRG-oraz-jej-urealniona-wersja.webp)
porównać
Nowa Kielnieńska już nie drogą ekspresową
W związku z wprowadzeniem Trasy Kaszubskiej do węzła z obwodnicą w Wielkim Kacku, a nie jak było to wcześniej planowane w Osowej, podjęto decyzję o znacznym obniżeniu klasy planowanej ul. Nowej Kielnieńskiej. Zamiast drogi ekspresowej, mieszkańcy otrzymają drogę kategorii głównej.
Obniżenie kategorii pozwoli na utworzenie kilku skrzyżowań oraz przejść naziemnych dla pieszych, którymi mieszkańcy będą mogli dotrzeć do leśnych terenów rekreacyjnych. Powstanie też jedno przejście bezkolizyjne, ale jego forma wynika z ukształtowania terenu (obniżenia terenu i potrzeby budowy wiaduktu drogowego).
Ze względu na zbliżenie drogi do zabudowy, niewykluczona jest budowa na niektórych odcinkach ekranów akustycznych.
Czytaj też: Kiedy podpisanie umów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej?
Jeśli nie tunel pod Pachołkiem, to co?
Obecna sytuacja polityczna na szczeblu krajowym oraz niechęć Unii Europejskiej do wspierania inwestycji promujących indywidualny ruch samochodów może sprawić, że cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji.
Czy zatem można rozwiązać problem komunikacyjny ok. 15-tysięcznej Osowej oraz okolicznych gmin w inny sposób niż tunelem pod Pachołkiem?
- Należy się zastanowić nad wprowadzeniem dodatkowego pasa ruchu "przekładanego" [w ul. Spacerowej - dop. red.], wykorzystywanego rano w kierunku miasta, w popołudniu w stronę obwodnicy - proponuje Mariusz Andrzejczak, radny PO - Być może rozwiązaniem byłaby też bezpłatna komunikacja miejska na liniach między Osową a Dolnym Tarasem? Niestety nie mamy obecnie prawa, które pozwalałoby nam na ograniczenie ruchu aut na drogach publicznych, tak by w wybranych godzinach mogli z niej korzystać np. tylko mieszkańcy Osowej i Żukowa.
- Bez budowy tunelu nie da się rozwiązać problemu Oliwy, bo wszystko kończy się "wąskim gardłem" w centrum Oliwy. Ulica Spacerowa zaraz stanie, podobnie jak dzieje się to z al. Grunwaldzką. Życie wymusi dyskusję o Drodze Czerwonej, której nie chcemy - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej
Miejsca
Opinie (494) ponad 10 zablokowanych
-
2018-02-25 12:40
Droga "Zielona" (1)
Przy okazji poprzedniej dyskusji na ten temat wyszło, że Unia - jeżeli już do pieniądze - sfinansuje tą drogę tylko jako dojazd tirów do portu i rzeczywiście, droga skasuje część Parku Reagana. Fajnie.
- 1 2
-
2018-02-25 13:03
nie minusuj, tylko zajrzyj do planów zagospodarowania przestrzennego i nowo uchwalanego studium
- 0 0
-
2018-02-25 12:42
Cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji. Napisał autor
To po co pisał więcej? UE nie da pieniędzy państwu rasistów, ksenofobów i egoistów.
- 3 2
-
2018-02-25 12:52
Brawo dla obrońców przyrody (1)
Pewnie, nie budujcie Nowej Spacerowej. Po wybudowaniu trasy kaszubskiej Spacerowa stanie całkowicie.Wtedy to będzie smog w Trójmiejskim Parku. Udowodniono, że stojący pojazd z włączonym silnikiem wydziela zdecydowanie więcej zanieczyszczeń niż ten, który jedzie! Gratuluję więc wszystkim obrońcom przyrody i przeciwnikom budowy Nowej Spacerowej logicznego myślenia. Używanie argumentu ochrony przyrody, terenów zielonych przeciwko budowie Nowej Spacerowej to albo bezmyślność, albo ktoś ma w tym interes. Pewnie lepiej wybudować kolejną nikomu nie potrzebną drogę na południu Gdańska gdzie nie ma Parku Krajobrazowego, ale jest za to spora grupa lobbujących deweloperów, którzy na taniej ziemi w okolicach Szadółek budują swoje osiedla.
- 2 4
-
2018-02-25 12:56
Mleko już się rozlało
na skutek budowy tunelu pod Martwą Wisłą JUŻ JEST smog i hałas w pasie nadmorskim! Teraz pytanie, czy chcemy te tereny dobić do końca
- 1 1
-
2018-02-25 12:54
Kasa
A tak naprawdę, to władze miasta mają w głębokim poważaniu efekty i skutki powstania Drogi tfu! Zielonej, liczy się tylko kasa, jaką można odciąć od 2 mld, sam projekt to 2% kosztu inwestycji! Niejaki pan T. prowadzący spółkę budującą tunel pod Martwą Wisłą brał pensję miesięczną ok 50 tys zł - a ilu kolesi o których nie wiemy stało za nim?
- 4 1
-
2018-02-25 13:25
A cwaniaki już rozsprzedali teren pod czerwoną drogę?
paranoja
- 1 0
-
2018-02-25 13:31
Tunel pod Pachołkiem to bajki z mchu i paproci. Jeśli w Gdańsku jest potrzebny tunel, to Elbląska - by połączyć turystycznie Stare Przedmieście, albo na Wałach - przed Bramą Wyżynną.
- 2 1
-
2018-02-25 14:01
Tunel
Tunel pod opera lesna dla idiotów.
- 1 3
-
2018-02-25 14:28
Mam nadzieje ze to nie kielbasa wyborcza
Przydalby sie tez jakis alternatywny plan na te droge w wypadku jesli nie bedzie finansowania unijnego lub z BC
Ta droga to jeden z warunkow zrownowazonego rozwoju naszej aglomeracji.- 2 5
-
2018-02-25 15:06
W Trójmieście są aż takie góry, że musi być tunel? (1)
Rozumiem, że rzeki nie można ominąć ale dlaczego górki? Proponuję wtedy poprowadzić serpentyny na sam wierzchołek Pachołka a do samej obwodnicy dać most wantowy, najdłuższy w Polsce.
Naprawdę nie da się szybko i prosto?- 5 2
-
2018-02-25 18:37
istniejją już teraz drogi równoległe do Spacerowej i jej blisko
zakorkowana jest cała Spcerowa, zrobienie podwójnej dolnej części, puszczenie przez tunel w cenie całego budżetu gdańskiego nie może zmienić nic, ale zupełnie nic, tylko fury będą stały w rurze w ziemi, ORAZ pod gołym niebiem na Czyżewskiego
jednej drodze równoległej brak asfaltu, a drugiej brak osobnego przejazdu przez obwodnicę
obie zamyka szlaban, który jak chcę otwieram dużym śrubokrętem
a obie mogły by być otwarte, w tym jedna dla autobusów już dziś, druga dziś tylko dla terenówek, ale nie robią asfaltu, bo rezerwat
tylko motocykl. a jak elektryczny, to mógł by już dziś legalnie jeździć obiema tymi drogami, tylko ceny porządnych motocykli elektrycznych powalają...- 0 1
-
2018-02-25 15:09
...bardzo dobry pomysl-BUDOWAC ! NIE CHWALIC SIE BO NIE MA CZYM !... wiecej BUDOWAC mniej gadac !
czy wiecej krzyku tym gorzej ! tak bylo z tunelem pod martwa wisla ! a teraz sami widzicie ze to strzal w 10 !~! bez dwoch zdan !
- 3 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.