- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (267 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (329 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Tunel tonie w pyle węglowym. "Jeśli wysiądzie wentylacja, trzeba będzie go zamknąć"
Pył węglowy wydostający się z niezabezpieczonych ciężarówek z węglem zagraża bezpieczeństwu w tunelu pod Martwą Wisłą. Jeśli sytuacja szybko się nie poprawi, pył może uszkodzić wentylację tunelu. W konsekwencji systemy bezpieczeństwa zmuszą zarządcę do zamknięcia podwodnej przeprawy.
Problemem jest to, że wiele przewożących węgiel ciężarówek nie ma odpowiednich zabezpieczeń, choćby plandek.
Ale to nie tylko kwestia estetyki. Brud z ciężarówek przewożących węgiel zagraża całej infrastrukturze odpowiedzialnej za bezpieczeństwo wszystkich kierowców w tunelu.
- Chodzi głównie o wentylatory i o system przeciwpożarowy - wskazuje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Jeśli pył pochodzący z ciężarówek transportujących węgiel uszkodzi choćby jeden z elementów odpowiedzialnych za wentylację, systemy bezpieczeństwa nie pozwolą na dalsze funkcjonowanie tunelu. Innymi słowy - tunel trzeba będzie całkowicie zamknąć dla ruchu do momentu usunięcia usterki.
Jeśli dojdzie do awarii, nie da się jej usunąć od ręki. Części, które są najbardziej narażone na usterki, nie da się kupić w zwykłym sklepie. Trzeba ją zamówić i poczekać - prawdopodobnie kilka tygodni - na realizację zamówienia.
Kurtyny mogłyby uszkodzić karoserię
Aby temu zaradzić i nie doprowadzić do najbardziej skrajnego scenariusza, inżynierowie ruchu próbowali już problem minimalizować. Rozważano m.in. instalację kurtyny wodnej na wjeździe do tunelu, która zraszałaby wjeżdżające do niego ciężarówki. Ciśnienie takiej myjki okazało się jednak zbyt silne dla samochodów osobowych, które po przejechaniu pod zraszaczem byłyby narażone na uszkodzenia karoserii.
Duży ruch ciężarówek do składu węglowego w porcie
- Ruch samochodów ciężarowych, kursujących do i ze składu węglowego, znajdującego się przy nabrzeżu węglowym w porcie, jest w ostatnich tygodniach bardzo duży. Są dni, że zatory w tunelu pod Martwą Wisłą notujemy nawet kilka razy dziennie. Stoi wówczas cała nitka tunelu - ponad kilometr podwodnej przeprawy (1377 m), rondo nie odbiera natężenia tirów, a skład węglowy nie jest w stanie obsłużyć na bieżąco tylu pojazdów - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Ponieważ Co więcej, przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką. Tunel i infrastruktura na trasie jest więc zanieczyszczona węglem z transportów. Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zanieczyszcza infrastrukturę w tunelu i poza nim też (pobocza, znaki drogowe, zieleń) a Gdańszczanie nie mogą w przewidzianym czasie dojechać do pracy. Przy takich zatorach też utrudniony może być przejazd służb ratowniczych.
Wideo archiwalne
Spotkanie miasta, portu i służb ws. ruchu ciężarówek z węglem
Kilka dni temu w tej sprawie odbyło się spotkanie urzędników z przedstawicielami portu. W Urzędzie Miejskim pojawili się też przedstawiciele Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Straży Miejskiej. Jak mówi Kiljan, celem spotkania było wspólne wypracowanie rozwiązań, aby zminimalizować negatywne skutki masowej dystrybucji węgla.
Co zrobić z TIR-ami z węglem
- Zdajemy sobie sprawę, że transporty muszą się odbywać, ale organizacja dostaw nie może powodować aż tak negatywnych skutków dla mieszkańców. Pracujemy nad zmianami w organizacji ruchu, które zakładają na przylegającym układzie drogowym stworzenie miejsc, gdzie kierowcy ciężarówek mogliby oczekiwać na swój moment załadunku węgla nie tamując ruchu - dodaje.
Nie będzie sezonowego parkingu dla działkowców
Pomóc ma m.in. przekształcenie części ulic m.in. ul. Andruszkiewicza (tzw. starej Sucharskiego) w ulice jednokierunkowe, gdzie jeden z pasów ruchu będzie mógł pełnić funkcje pasa postojowego.
Z powodu zapewnienia rezerwy miejsc postojowych dla ciężarówek podjęto też decyzję o rezygnacji ze zwężenia ul. Marynarki Polskiej w kierunku Wyzwolenia. W ostatnich latach w sezonie prawy pas zamieniał się w parking dla działkowców. W tym roku prawy pas ma być dostępny, by w razie korków do portu ciężarówki miały się gdzie zatrzymać.
Myjki będą, ale w punktach przeładunkowych
Deklaracje poprawy sytuacji z pyłem węglowym i zminimalizowania zanieczyszczeń w tunelu padły też ze strony portu. Punkty przeładunkowe mają zostać wyposażone w dodatkowe myjki. Ponadto port apeluje do spedytorów o zakładanie plandek także na puste naczepy, z których wywiewa pył węglowy.
- Rozmawiamy też o współfinansowaniu bieżących działań związanych z usuwaniem pyłu i innych nieczystości z jezdni, chodników i poboczy, będących efektem transportu węgla - dodaje Kiljan.
Opinie wybrane
-
2023-01-20 17:58
przeładunki węgla w portach trójmiasta to jest dramat (17)
brudasy pracujące w portach po prostu nie potrafią inaczej - tylko brudzą. Inspekcje z wydziału środowiska powinny się za brudasów zabrać - kontrole i kary to jedyne rozwiazanie. Dostaną kary, nie będzie premii, naucza się zabezpieczać hałdy i ładunki w trakcie transportu. Brak nadzoru skutkuje tym, ze syf jest wszędzie.
- 281 23
-
2023-01-22 08:16
"Ładnie" nazywasz ciężko pracujących dokerów
Tak zwane przez ciebie brudasy nierzedko pracują po 16 godzin żeby ludzie mieli węgiel i mogli się ogrzać.
No ale ewidentnie jesteś człowiekiem który uważa że mleko jest ze sklepu .
A jeśli chodzi o premię to ja chętnie dam tobie te parę groszy .- 3 3
-
2023-01-21 23:27
Rudy szwab jak wejdzie to będzie czarny
- 1 6
-
2023-01-21 14:52
Tunel to nie muzeum,zleceniodawca i projektant powinni przewidziec sasiedztwo portu,port byl glownym motywem powstanie tunelu. (2)
- 4 7
-
2023-01-21 19:53
Tunel dla wszystkich,port nie wyłożył kasy na tunel.
- 4 1
-
2023-01-21 19:44
Bredzisz
- 2 3
-
2023-01-21 14:31
W Gdansku nie myte sa wszystkie znaki,znaki na bezsensownych wysepkach sa niewidoczne i sa wypadki.
- 3 4
-
2023-01-21 12:36
brud i syf w porcie tylko trzepia kase a syf nam zostawiaja (2)
Miasto powinno wprowadzic przepisy za niepozadek i brud madaty solidne i wymogi plandek zabezpieczania chald i jak nie ma walic mandaty zabierac dokumenty i prawojazdy . Okaze sie ze za nie spelna miesiac bedzie wszystko jak nalezy
- 7 3
-
2023-01-21 14:34
Od tego jest policja i inspekcja drogowa. (1)
To instytucje podlegające pod Rząd nie pod Magistrat.
- 6 0
-
2023-01-21 19:43
Nigdy jeszcze dzielnice Gdańska nie były tak zabrudzone przez port.
- 2 1
-
2023-01-20 18:38
Ale węgiel jest, i cukier a paliwo nie po. 10..
- 5 19
-
2023-01-20 18:08
ZMPG (6)
Dopiero co prezes portu otrzymał prestiżową nagrode.
Ciekawe za co?- 25 1
-
2023-01-21 23:28
Strasznie ten tunel afroamerykanski
- 1 2
-
2023-01-21 19:41
Za wielkość przeładunków ponadnormatywnych węgla bez możliwości odbioru.Dróg nie zbuduje miasto w 1 sezon grzewczy,wg.chimerów prezesa.
- 1 1
-
2023-01-21 16:08
(1)
Za kultywowanie wartości rodzinnych
- 4 1
-
2023-01-22 08:31
Ty nie masz żadnych wartości,aktywisto.
- 0 1
-
2023-01-20 19:39
A Ty dostałeś jakąś premię ? (1)
- 2 17
-
2023-01-21 20:21
Bez obaw Milicja się już tym zajmuje.
Milicja wie kto i kiedy, mają już pozamiatane.
- 2 2
-
2023-01-31 23:39
Nawet na infolinii Portu mówią że kierowcy ciężarówek to zwierzęta a nie ludzie. Niby zakrywać trzeba a na Ku Ujściu przykładzie węgla nigdy nie widziałem plandeki. Straż miejska i policja mówią że za to może karać tylko inspekcja ruchu drogowego a oni zgłoszenia do 14.00 przyjmują.
- 1 0
-
2023-01-21 23:32
to chyba proste rozwiązanie jest. (1)
Podstawiający się pojzad z naczepą bez przygotowanej plandeki nie jest załadowywany w porcie i wraca na koniec kolejki. I odrazu sobie kierowcy przyponą gdzie ta plandeka jest i jak jej używać. Trzeba tylko chcieć. I nie trzaba każdych polewaczek ani ITD.
- 73 2
-
2023-01-22 07:35
Karać łamiących przepisy
Przepisy są jasne. Ciężarówki muszą mieć szczelne plandeki. Niech ITD zatrzymuje brudasów, zabiera licencję i daje maksymalne mandaty. Od razu będzie czysto.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.