- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (79 opinii)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (160 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (163 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (76 opinii)
- 5 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (267 opinii)
- 6 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
Tunelem pod Martwą Wisłą pojedziemy dopiero pod koniec roku
Oddala się szansa na przejazd tunelem pod Martwą Wisłą jesienią tego roku. Wykonawca domaga się zgody na przedłużenie prac, inwestor nie chce się na to zgodzić. Realny termin zakończenia prac przypada w październiku, ale wielotygodniowe odbiory sprawią, że samochody pojadą pod Martwą Wisłą na przełomie 2015 i 2016 r.
Swój wniosek spółka argumentuje wieloma utrudnieniami, jakie pojawiły się dotychczas w trakcie budowy przeprawy. Wśród nich wymienia dodatkowe badania geologiczne przeprowadzone w trakcie prac, czy problemy związane z zaolejeniem gruntów portowych. Ponadto też pojawiły się problemy z mrożeniem gruntu w celu wykonania przejść poprzecznych między dwiema rurami tunelu.
To wszystko zdaniem wykonawcy ma wydłużyć prace o kolejne pół roku, czyli do końca grudnia 2015 r.
Inwestor nie chce się zgodzić na tak dalekie odsunięcie terminu zakończenia prac.
- Z częścią postulatów wykonawcy się zgadzamy, ale wiele odrzucamy. Dlatego chcemy, by prace najpóźniej zakończyły się w październiku, aby przejazd był możliwy pod koniec roku - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Decyzja miasta w sprawie nowego terminu zakończenia prac to jedno, ale wiele w tej kwestii mają od powiedzenia urzędnicy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, którzy nadzorują inwestycje realizowane z funduszy unijnych. Po ostatnim wniosku inwestora (z maja 2015 r.) już zaakceptowali przedłużenie prac do 10 lipca 2015 r.
- To do CUPT będzie należała kolejna decyzja dotycząca wskazania nowego terminu zakończenia prac. Czy się zgodzą? Trudno teraz na to pytanie odpowiedzieć - podkreśla Bojanowski. Miasto musi jednak złożyć wniosek w tej sprawie.
Tymczasem na placu budowy działa komisja rozjemcza, która wypracowała już raz kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL, dzięki czemu termin zakończenia prac przesunięto właśnie na 10 lipca.
Komisję rozjemczą powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach tzw. systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów. W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku, zamiast doprowadzania ich przed sąd.
Przypomnijmy na koniec, że według pierwotnej umowy na roboty budowlane realizacja podwodnej przeprawy miała się zakończyć w grudniu 2014 r.
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Miejsca
Opinie (124) 5 zablokowanych
-
2015-06-11 19:32
a ile
bursztynu tam wydobyto i kto na tym położył łapę?
- 13 2
-
2015-06-11 20:34
Andrzrzej Bojanowski zca. Adamowicza (3)
Ten pan wypowiada się na temat tunelu.....Mnie ogarnia śmiech...
Co on wie na temat budowania tunelów pod rzekami ?- 8 4
-
2015-06-11 20:58
(1)
Andrzeju, nie denerwuj się. Czołg będzie jak nowy.
- 3 2
-
2015-06-12 07:00
A co do tunelu.
No to kupimy spraya i będziemy malować.
- 0 0
-
2015-06-11 21:13
Co cie tak smieszy?Bo nie rozumiem.
Ten czlowiek jest od organizacji fachowcow,od calej organizacji przedsiewziecia.Jesli mi nie wierzysz to zapytaj proboszcza!
- 3 3
-
2015-06-12 00:02
tylko ten nie popełnia błędów kto nic nie robi... lotnisko Berlin-Brandenburg budują od 2006 i całe Niemcy się śmieją ....wyśmiewacie się z obecnej władzy u nas ale jeszcze nigdy nie było tyle imponujących budów w Gdańsku: stadion, tunel, nowy terminal, kolej na lotnisko, muzeum wojny, teatr, ecs, najdluzsza estakada w Polsce, największy węzeł itd. (finansowane z funduszy panstwowych, europejskich oraz lokalnych)... jeszcze zatęsknicie, teraz podobno czas na Pis, po owocach ich poznacie
- 8 5
-
2015-06-12 00:22
I jeszcze nigdy nie bylo tak dziurawych dróg w Gdańsku
jest za to muzeum, teatr, ecs, i prawie tunel... Ameryka normalnie :)
- 4 4
-
2015-06-12 01:23
A ja się pytam gdzie jest bursztyn wydobyty podczas wiercenia tunelu. (3)
Szanowna pani rzecznik Kaczmarek obiecywała że wszystko trafi do gdańskiego Muzeum Bursztynowego w Katowni.
Pytałem w muzeum, nic nie wiedzą odsyłaja do GIKu.
Co ciekawe pracownicy budowy w swoim czasie sprzedawali bursztyn po dobrej cenie, ciekawe to bardzo.
Może ta informacja zainteresuje redakcję Trójmiasto.pl
Pozdrawiam- 7 0
-
2015-06-12 09:40
Oficjalnie tam nie bylo bursztynu (1)
A rzeczywiście żeby nie bylo problemu rozszedl się po ludziach. Tak samo bylo przy budowie autostrady. A oficjalnie to maszyna pomielila w proch. Nawet nie pozwolili przesiac tego piachu
- 3 0
-
2015-06-12 10:18
Z dobra cena była by dawać do muzeum
Poszło miedzy znajomkami królika.
- 1 0
-
2015-06-16 12:36
Gdzie jest bursztyn?
Już dawno sprzedany chińczykom za dobrą kasę
- 0 0
-
2015-06-12 02:37
Zrobią w terminie na odwal
a potem naprawi się z funduszu remontowego, najważniejsze by było na odbiór
taka polityka jest na każdej budowie za publiczną kase- 3 1
-
2015-06-12 07:24
Było do przewidzenia
lepsza granda będzie jak zacznie im się wlewać wisła do tunelu ale zawsze mozna zrobić aqua park Gdańsk.
W Gdańsku od czasy gdy władze sprawuje Platforma Obywatelska nic nie zbudowano w terminie a wszystkie nowe inwestycje już na początku są porażką.
Tory się wygły zarówno przy budowie linii na Chełm na Łostowice i obecnie na Stoigi.
Tunel będzie przeciekał i będzie atrakcją dla ludzi o mo0cnych nerwach.- 2 0
-
2015-06-12 07:32
wszyscy o tym wiedza od roku
ale pospólstwu dawkuje się informacje aby wyglądało na to że w ostatniej chwili z winy wykonawcy coś wyszło nie tak...
- 3 0
-
2015-06-12 08:11
a ja sie pytam po co? (1)
czy ten tunel to nie fanaberia? czy nie taniej byłoby zbudować most? czy ktoś z was może to ocenić, ile kosztowałby most w tym miejscu?
- 1 1
-
2015-06-12 08:20
Tyle samo alboi drozej!
- 0 0
-
2015-06-12 08:44
A gdzie kary zabrać im zysk za roczne opóźnienia to będzie na czas
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.