• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko 35 proc. pasażerów płaci za komunikację miejską

Maciej Korolczuk
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (665)
Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica. Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica.

Tylko 35 proc. pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Trójmieście za nią płaci. Reszta pasażerów korzysta z niej bezpłatnie - powiedział Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni podczas debaty dotyczącej funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji. Spotkanie zorganizowała Nowa Lewica.



Czy trójmiejskie samorządy powinny zrezygnować z darmowej komunikacji dla wybranych grup?

O komunikacji miejskiej w trójmiejskim wydaniu rozmawiali m.in. Beata Maciejewska, posłanka Nowej Lewicy, Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy, dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski,
  • Paweł Kondzielewski z firmy Innobaltica, wprowadzającej system Fala oraz Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

    I to ten ostatni w trakcie debaty zdiagnozował największą bolączkę trójmiejskiej komunikacji.

    Według niego jest nią rażąca dysproporcja w ponoszeniu kosztów za jej funkcjonowanie.

    - Obecnie ok. 30-35 proc. pasażerów płaci za korzystanie z komunikacji miejskiej wg taryfy pełnopłatnej - przyznał Kołodziejski. - Reszta pasażerów korzysta z ulg i zwolnień z opłat, tak jak dzieci, młodzież czy seniorzy. To niesie za sobą szereg konsekwencji. Planowane podwyżki dotykają coraz mniejszej grupy, co może spowodować, że nastąpi odpływ pasażerów. Niskie przychody z biletów nie wystarczają, by zbilansować koszty. Najgorszy okres mamy już chyba za sobą, gdy stopień pokrycia kosztów przychodami w pandemii spadł do zaledwie 20 proc. Obecnie to ok. 30 proc. Pozostała reszta środków potrzebnych do utrzymania komunikacji pochodzi z budżetów gmin, bo nawet ostatnie propozycje wzrostu cen nie są w stanie zrekompensować wzrostu cen prądu, gazu i paliw.
    Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

    Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat. Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat.

    Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł



    Na braki w budżetach miast uwagę zwrócił także Stanisław Taube, przewodniczący Forum Związków Zawodowych woj. pomorskiego. Przyznał, że tylko regulacje Polskiego Ładu pozbawiły budżet Gdyni 180 mln zł, które mogłyby nie tyle poprawić jakość komunikacji, co utrzymać ją na dotychczasowym poziomie.

    Zwrócił też uwagę na pułapkę, w jaką mogą wpaść nowoczesne samorządy, stawiające na transport zeroemisyjny (taką strategię rok temu ogłosił m.in. Gdańsk).

    - Proszę spojrzeć na Kraków, który postawił na nowoczesny elektryczny tabor, a podwyżki cen prądu odczuł najmocniej. W efekcie flota została postawiona na kołkach i znów na ulicach pojawiły się pojazdy z silnikami diesla.
    Sebastian Zomkowski z ZTM Gdańsk wskazywał z kolei, że pasażerów do komunikacji miejskiej można tylko zachęcać i dawać im wybór, a nie zmuszać.

    - Można to zrobić dzięki taborowi wysokiej jakości, którą systematycznie podnosimy. To też szeroka oferta taryfowa, integracja z koleją czy zwiększanie częstotliwości kursów. Naszym celem jest z jednej strony utrzymanie 50 proc. podróży odbywanych komunikacją miejską, a z drugiej przekonanie podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, by tam, gdzie nie muszą, nie jechali autem, wybierali tramwaj, autobus lub szli pieszo - mówił Zomkowski.
    Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców. Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców.

    Podstawowy kłopot: brak porozumienia między samorządami



    Podczas debaty sporo miejsca poświęcono też planowanej inauguracji systemu Fala. Choć ma to nastąpić już za cztery miesiące, nadal jego założenia wzbudzają wiele kontrowersji. Mówiła o tym m.in. posłanka Beata Maciejewska.

    - Oprogramowanie informatyczne systemu Fala jest ogromne i skomplikowane, ale sam system dla pasażera ma ubogą ofertę. Z jednej strony daje wiele możliwości organizatorom transportu, a z drugiej niewiele pasażerom - twierdzi posłanka Nowej Lewicy.
    Jej zdaniem u podstaw niepowodzenia leży brak porozumienia między władzami poszczególnych samorządów.

    - Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni są "po jednej linii", a mimo to od lat nie mogą się porozumieć w kwestii np. wspólnego biletu. Przecież Trójmiasto od lat funkcjonuje jako jeden organizm i środowisko, granice się zacierają, zwłaszcza w komunikacji. W mojej ocenie to błąd polityczny, który leży u podstaw wszystkich bolączek trójmiejskiej komunikacji. Najpierw trzeba się dogadać, a dopiero potem mówić o didaskaliach.
    Na ubogą ofertę taryfową systemu zwrócił z kolei uwagę Marek Weryszko z Partii Zieloni.
    - Prace nad systemem trwają od lat i masę czasu już nam uciekło. Z pewnych założeń już się pewnie nie da tak łatwo wycofać. Ale trzeba posłuchać tego, co mówią mieszkańcy i popracować nad atrakcyjniejszymi taryfami. Potrzebne są choćby zachęty finansowe dla pasażerów. Zgadzam się też z tezą, że Fala nie trafiła w swój czas, że jest opóźniona - zwłaszcza technologicznie. Bezprecedensowa fala krytyki i negatywnych komentarzy nie wzięły się z niczego. Nie można teraz tego zlekceważyć.
    Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala.

    W przyszłości system sam rozpozna, że jesteśmy w pojeździe?



    Nieco więcej optymizmu wykazywał Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Jak przekonywał, system będzie przechodził stopniowe przeobrażenia, nawet już po uruchomieniu.

    - Nie chcemy robić rewolucyjnych zmian od razu, musi się to odbywać małymi krokami i niewykluczone, że w przyszłości "checkowanie" w pojazdach odbywać się będzie na podobnych zasadach, jak w innych miastach tzw. systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora.

    Uchwała obywatelska, by przywrócić niższe ceny



    Na koniec debaty Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku zapowiedział złożenie obywatelskiego projektu uchwały, która miałaby przywrócić ceny biletów sprzed proponowanych podwyżek. Zbieranie podpisów ma ruszyć niebawem.

    To już druga w ostatnim czasie debata dotycząca komunikacji, zorganizowana przez środowiska będące w opozycji do władz miasta. Na początku lutego w sali obrad rady miasta o systemie Fala rozmawiali goście zaproszeni przez radnych PiS.

    Innoblatica w ogniu pytań o system Fala Innoblatica w ogniu pytań o system Fala
  • Opinie (665) ponad 10 zablokowanych

    • Opinia wyróżniona

      Akurat dziś o tym myślałem (26)

      gdy wracałem z pracy tramwajem w godzinach popołudniowego szczytu i nie było nie tylko gdzie usiąść, ale nawet gdzie stanąć.

      • 500 9

      • A na dachu się niedało ?

        Co ty palisz ?

        • 12 126

      • takie to jest właśnie trójmiasto (16)

        a władza kosi kasę z biletów, której i tak jej brakuje rzekomo

        • 59 20

        • (12)

          Tłok w trakcie godzin szczytu! Niesamowite, widziałeś metro w Chinach, USA lub Japonii w trakcie godzin szczytu? Może warto zainwestować w edukację poznawczą

          • 21 118

          • A w Etiopii jest głód. Widziałeś? (5)

            Argument adekwatny do Twojego.

            • 97 12

            • Jeśli ktoś jest tak odklejony od rzeczywistości i nie że właśnie weszliśmy w kryzys (i że dzisiejsza rzeczywistość nijak ma się (4)

              Tej kasy faktycznie brakuje i nie udawaj że tego nie widzisz; miasto TEŻ dotknęły podwyżki cen energii i wszystkiego innego i w budżecie miejskim (tak samo jak w twoim) też jest coraz mniej kasy.

              • 0 14

              • dlatego wszyscy maja ponosić koszty kryzysu (2)

                2/3 niech tez płacą

                • 18 2

                • i senatorowie

                  • 9 0

                • A może odwrotnie,reszta która płaci, niech też nie płaci.Powinna być bezpłatna komunikacja w takim przypadku dla wszystkich.

                  • 7 0

              • Zawsze można nie wydawać 32mln na promocję miasta

                Skoro tak bardzo pieniędzy brakuje. Mądry gospodarz najpierw zaspokaja potrzeby a potem bzdury typu reklama znanego miasta

                • 34 1

          • I oczywiscie w "Chinach, USA lub Japonii" wszyscy w tym tloku musza uzywac czytnika wewnatrz pojazdu przy wejsciu i przy (3)

            • 47 2

            • (2)

              Tak, w Japonii czytniki są przy wejściu i wyjściu do autobusów i wszyscy pasażerowie musza z nich skorzystać. Nie ma z tym problemu.

              • 0 22

              • Dodatkowo przy wejściu muszą zaśpiewać kierowcy japońską wersję Bogurodzicy (1)

                A przy wyjściu streścić mu swoje ulubione anime

                • 13 0

                • Bylem tym kierowca.

                  • 0 1

          • Tam też każą im dotykać kartą czytników?

            Ki i**ota to wymyślił

            • 36 2

          • Może

            widziałeś Pakistan i Indie, jak pasażerowie wiszą na wagonach. Chcesz z nas zrobić ulęgałki?

            • 0 0

        • Która? Chyba ta przy korycie na Wiejskiej

          • 8 4

        • Mam nadzieję, ze jak tusk wroci do władzy (1)

          To pisowskie beztalencie do 26 roku życia znowu zacznie płacić PIT

          • 21 22

          • Mam nadzieję, że podniesie wiek emerytalny, podatki i składki na ZUS oraz zlikwiduje wszystkie ulgi.

            • 8 3

      • zbiorkom nie jest do siadania, to luksus, o którym myśleli w PRL-u (1)

        ani POPIS, ani Lewica o tym nie myśli, im starczą bydłowozy. Konfa jak wiadomo wszędzie samochodem. Więc dobrze, że myślałeś, bo nikt o tym za ciebie i w twoim imieniu nie myśli.

        • 20 6

        • Od razu widać że pisał ktoś odklejony

          Człowieku, szacowany czas eksploatacji czas eksploatacji tramwaju to 30 lat. Ostatnie Konstale 105Na przyjechały do Gdańska w 1990 roku; pomiędzy 1990 a 2010 rokiem (czyli w okresie równym 2/3 życia tramwaju; według zasad logiki, przy równomiernej wymianie w tym czasie powinno się wymienić 2/3 taboru!) zakupiono łącznie 9 (!) wagonów! Tramwaje w wersji full wypas z 60-70 siedzeniami na wagon to można kupować jak się ma dużo środków, zwłaszcza na dłuższe wagony (których długość zrównoważy mniejszą ilość miejsca przez większą ilość siedzeń). Jak się musi na gwałt wymieniać znaczną część taboru z powodu jego wyeksploatowania, to trzeba kupować wozy z taką organizacją wnętrza żeby ludzie zmieścili się w 30-metrowcu. Jak miałeś kasę na dołożenie do 40-metrowców (70, bo przypominam że od 2010 pojawiło się 70 nowych tramwajów plus używańce), to trzeba było dać znać i dorzucić miastu.

          • 2 1

      • Ale na pewno bylo miejsce zeby sie zalogowac i wylogowac przy czytniku tej "sr*li-lali Fali"...

        • 16 2

      • (1)

        Jechałam dziś numerem 199, ludzie codziennie jeżdżą tak zapuszkowani??

        • 37 1

        • tak

          • 17 0

      • No cóż...

        Akurat mści się polityka prowadzona przez Zomkowskiego. Trasę 12 wydłuża w nieskończoność. Nie lubię jeździć tym tramwajem bowiem w jaką stronę by nie jechał, pełno w nim ludzi. Z drugiej strony promuje 50 % czasu poświęconego na jadę komunikacji miejskiej a resztę by pokonać pieszo. To jakaś paranoja. Nie mam ochoty łazić gdy jest zimno.

        • 6 0

      • Tzw. że poza Gdańskiem nigdzie indziej nie byłeś skoro uważasz, że jest tłum w komunikacji

        • 0 7

      • Trzeba było stanąć "na końcu

        • 1 1

    • Nie ma czegoś takiego jak bezpłatne przejazdy :))) Koszt ponosi reszta - czyli ci którzy nie są uprzywilejowani :((((

      Jeszcze kilka lat rządów populistów którzy przez ostanie lata zrujnowali Kraj i będzie jak we Francji - na 3 pracujących jest 7 na socjalu - w takiej czy innej formie :))))

      • 54 19

    • Po co mieszać (2)

      Po co tworzyć od nowa coś złego i ciągle poprawiać. Chyba PiS ma rację że ten Gdańsk jest poje....by. rowery nie wyszły mimo że chyba ostatni na świecie je wprowadzamy i nadal jest żle. Inne miasta wprowadziły dawno temu i wszystko działa u nich ok. Przenieść co dobre i po sprawie. Myślę że gdyby mieli zapłacić z własnej kieszeni za te głupie działania to byłoby inaczej. Bilety Wrocław Londyn no i te wstrętne niedobre Niemcy. Oni od lat mają dobre systemy i to działa kupcie dobre rozwiązania jest z istniejące i sprawdzone? Ja bym zapytał dulkiewiczowej czy ona wie kto jaki bilet na jaki środek transportu i za ile ma kupić. Chyba by się w słup soli zamieniła i nic nie wydukala. Nikt nie jest w stanie ogarnąć tego co się dzieje w Gdańsku.

      • 84 2

      • Ile ci płacą za to co PiSzesz? Gdańsk w porównaniu do Kraju za rządów Moradzieckiego to jak Szwajcaria przy Białorusi :)))) (1)

        • 3 17

        • Tyle że Gdańsk jest tą autorytarytarną Białorusią

          w której kierownicy kołchozu lepiej wiedzą od plebsu co plebs chce, a na pewno chce jakiś skomplikowany system i obowiązek odbijania się.

          • 19 0

    • FALA

      Zamiast debatowac lepie zawiadomcie NIK w sprawie niegospodarnosci w projekcie fala.

      • 97 0

    • Czy to sprawiedliwe że 30% płaci za bilety a reszta za free

      • 71 11

    • Podsumowując (4)

      35% procent płaci 70% kosztów komunikacji miejskiej w podatkach niezależnie od tego czy z niej korzysta czy nie, i oprócz tego musi kupować coraz droższe bilety tylko po to, żeby pozostałe 65%, które nie płaci podatków, również bilety miało za darmo?

      I jeszcze samorząd PO ma czelność oskarżać PiS o rozdawnictwo?

      • 96 8

      • Tak, (1)

        Oprócz seniorów bo oni wciąż podatki płacą. Ale że młodzież jeździ za darmo to jest jakiś żart

        • 25 4

        • w wieku szkolnym, za komuny, bylo oczywiste ze jako mlody czlowiek placilem za bilet, ulgowy ale mimo wszystko

          • 21 0

      • jesteś analfabetą numerycznym (1)

        35% pokrywa 35% kosztów (tak wynika z wyliczenia) + % tego, co płaci każdy, jako podatnik w danym mieście. Nie jest to 70% kosztów.

        • 3 7

        • Każdy podatnik, który nie jeździ, płaci 70% kosztów komunikacji miejskiej żeby ci, co nie płacą podatków, mogli jeździć za darmo

          o tych 70% mówił ten dziwak broniący Fali, który chciał zlikwidować bilety okresowe.

          • 10 1

    • I co w związku z tym? (34)

      Bilety coraz droższe, więc coraz mniej ludzi chce za nie płacić, zwłaszcza że autobusy jeżdżą coraz rzadziej. W niektórych miastach, wiem że się powtarzam, ale komunikacja kursuje za darmo i to w dużo lepszym zakresie niż w Gdyni. A Lewica nic nie robi. Zatrudniliby się jako kierowcy, albo coś, to już byłby pożytek. A tak gadaniem nic się nie ugra.

      • 369 39

      • Nie opłaca się jeździć komunikacją (15)

        Wszyscy których zniżki się nie tyczą jeżdżą samochodami. Jeżdżąc 5km dziennie w dwie strony przez 20 dni daje to 200km miesięcznie. Spalanie 5l/100 i mamy 10l x 7 zł = 70 zł miesięcznie na paliwo lub 120 zł za bilet miesięczny, zostaje 600 zł rocznie na OC.

        • 51 13

        • i dlatego są korki (1)

          Miasto tnie komunikację, więc ludzie przeisadają się na auta. Z kolei posiadaczom aut utrudnia życie poprzez opłaty za parking i zwężanie lub przekształcanie drog w woonerfy czy deptaki. Gdynia. Czego tu nie rozumiesz?

          • 56 10

          • To Ty nie rozumiesz. Najwyzej wyjedzie sie wczesniej ale w komforcie i wiedzac za co placisz.

            • 7 8

        • Kiedy byłem mały myślałem że jak ktoś zarabia 2 000, to po roku ma 24 000 (3)

          Przy czym auto dostajesz od "bezdomnego" parkujesz na polu, przeglądy podbijasz pieczątką z ziemniaka, i jak wypada wahacz to jeździsz dalej.

          • 28 12

          • A czego Ty nie rozumiesz? (1)

            Fakt, ze dojeżdżałbym komunikacją miejską do pracy nie równa się temu, ze nie posiadałbym wcale samochodu. Samochód jest mi potrzebny do wyjazdów weekendowych za miasto, albo do rodziców, którzy nie mieszkają w Trójmieście. Do pracy, cy ogólnie po Trójmieście mógłbym jeździć komunikacją, gdyby była odpowiednio zorganizowana oraz gdyby mi sie opłacało finansowo. Obecnie żaden z tych warunków nie jest spełniony.

            • 25 2

            • Po pierwsze to niesprawiedliwe, ze cale spoleczenstwo utrzymuje bezplatne przejazdy dzieci i mlodziezy. Nie widze powodu, zeby nie placili np. 50% ceny. Albo solidarnie placimy wszyscy z nielicznymi wyjatkami, albo zrobmy bezplatna komunikacje dla wszystkich. Sa na swiecie osrodki, ktore maja z nia dobre doswiadczenia. Z moich obserwacji wynika, ze dzis autami do pracy przemieszczaja sie ci, ktorym komunikacja nic sensownego nie proponuje, bo albo dojezdzaja na bardzo dlugim odcinku, albo z pipidówy.

              • 7 4

          • Kiedy byłeś mały, to nie było bezdomnych

            Bo ktoś "się przyjął" gdzieś do pracy i trafiał do hotelu robotniczego, np. 40 lat temu.

            • 4 1

        • (6)

          A jakie to samochody mające tylko silnik spalinowy jeżdżąc " w koło komina" czyli ten dystans 2 x 2,5 km dziennie będą miały średnie spalanie 5l na 100km?

          • 30 3

          • (2)

            Moje citigo spala 4,5. Mocniejsza zima - nie więcej jak 5,7.

            • 6 8

            • (1)

              To i tak sporo jak na takie malusie autko. Mam duzo wieksze od citi go a pali znacznie mniej.

              • 1 2

              • No to ile pali twoje Saxo?

                • 0 0

          • nie wiem jak autor

            ale ja gdybym mial do roboty 2-3 km to pewnie chodzil bym sobie piechotka albo kupil hulajnoge...... 2,5 km to faktycznie niewiele i pomijajac jakies nowe hybrydy, to pewnie male benzynowe silniki 1-1,2 l tyle spalaja, wieksze jak masz gaz tez sa oszczedne, a na troche dluzszym dystansie np. 5 km to malym dieslem tez tyle spalisz jadac oszczednie - moj diesle 2,2 pali 7 ale dystans troche wiekszy i predkosci rowniez - do roboty dojezdzam w 20 minut, komunikajcja godzine w 1 strone z jakimis przesiadkami

            • 20 5

          • polecam przeprowadzić skomplikowane obliczenia na kartce i sprawdzić czy rzeczywiscie robi 2,5 km w jedna strone do pracy

            • 1 0

          • 2,5 km i samochód??? Na rower!!

            • 5 0

        • 5l/100km to samochód spala w trasie, a nie w mieście

          • 2 1

        • Wyliczenia samochodziarza

          5l/100km w mieście? To chyba skuterem.
          Teraz weź sobie realne 12l/100 w korkach i policz to jeszcze raz. Właśnie powodem dla którego ludzie wolą jeździć autem jest to że nie potrafią liczyć.

          • 4 5

      • w związku z tym, jakby każdy płacił, to komunikacja zbiorowa by się bilansowała (2)

        tak na szybko, albo powiedzmy w 50%, uwzględniając zniżki i większą podaż pojazdów / kierowców, a to już coś. Tylko o ile się nie mylę, lewica, czymkolwiek jest, poparła atak Adamowicza na zbiorową komunikację w Gdańsku, czytaj - uwolnienie dzieciaków ze 100% opłat. Co jest nie tylko głupie, ale i niemoralne i niewychowawcze. Oni już do płacenia nie wrócą.

        • 39 4

        • W Warszawie ta sama opcja rządzi, a bilety uczniowskie dla młodzieży licealnej wiek 17+ zniżka 50%. Ale nie darmo (1)

          Teraz bilet szkolny jest do 30 września w roku, gdy się kończy 21 lat, czyli zakładają, że gdy ktoś raz czy dwa nie zda, mając legitymację w wieku ponad 20 lat nadal ma ulgowy. Jakoś tam zagmatwane, tj. młodzież szkół ponadpodstawowych nie od razu płaci, a od skończenia 17 lat. Może się zakłada, że w tym wieku przy niedostatku kasy jakoś trochę dorobi?

          • 2 1

          • To powinien być projekt ogólnopolski,rządowy,a nie gdański.Opłaty i ulgi.

            • 0 0

      • powinny być za darmo (1)

        jakby zwolnili kanarów to pewnie by wyszło że muszą dokładać tyle samo co obecnie a może więcej osób by jeździło i mniej zakorkowane miasto by było. W niemczech zrobili za 10 euro miesięcznie bilet na całe niemcy na wszystkie ich SKMki tramwaje czy autobusy i sprawdza się to znakomicie.

        • 30 10

        • W niektórych polskich miastach tez sa przejazdy bezpłatne

          Ale to taki Tczew czy Malbork to miasta gdzie nie ma kilku spółek samorządowych. I jest spokój.

          • 27 4

      • (1)

        Tylko czyja to wina? Paliwo, naprawy, części drożeją. Motorniczowie i kierowcy też chcą normalnie zarabiać, a ustawodawcy kroją samorządy jak tylko mogą. Z pustego i Salomon nie naleje. Niestety pieniędzy dla obateli nie ma. Są tylko dla Rydzyka, pociotków i partyjniaków (na kuligi dla dlugopisa i obstawy dla kulawego)

        • 12 6

        • W

          A ja słyszałem ze w PO to sami geniusze. Mówią ze jak oni będą rządzić to zarax będzie lepiej. Będzie lepiej bo ta partia to PO. Jak będzie rządzić platforma to wszystkie klopoty znikna jak za dotknięciem czarodziejskiej rozdzki ---Izabela Leszczyna. Czyli ci prezydenci miast kłamią ze to wina Pis. Przecież oni rządzą i są z platformy rzekomo obywatelskiej. Czyli zwyczajni nieudacznicy

          • 5 1

      • No właśnie to, że bilety są coraz droższe. Skoro 35 % pasażerów musi płacić w biletach za 65% to podwyżki muszą być (2)

        wyższe niż powinny. Gdyby zlikwidować bezpłatne przejazdy dla wszystkich grup poza tymi, które mają bezpłatne przejazdy z mocy ustawy to podwyżki cen biletów byłyby znacznie mniej dotkliwe.

        • 19 1

        • (1)

          Nie płacą za bilety,ale podatki w Gdańsku płacą.

          • 0 2

          • no dokładnie...np tacy uczniowie płaca w gdansku podatków w tzw hooj

            • 3 1

      • Sprawdź lepiej kto jeździ bezpłatnie. To oni głównie robią tłok (4)

        • 9 2

        • (3)

          lepiej żeby każdy uczeń do szkoły dojeżdżał swoim samochodem zamiast zajmował ci miejsce w tramwaju. Wtedy na drogach nie będzie korków.

          • 3 4

          • (2)

            Może lepiej ,jak by chodził pieszo do szkoły koło domu.Nie ma już rejonizacji?

            • 4 1

            • (1)

              na południu Gdańska, gdzie wypychani są mieszkancy do tanich dzielnic, nie ma szkół średnich

              • 1 1

              • To trzeba było zamieszkać w Gdańsku,a nie na obrzeżach.Tutaj są szkoły.

                • 0 0

      • Gdzie ta darmowa komunikacja lepsza niż w Gdyni? (1)

        • 4 2

        • W Gdyni nie ma darmowej

          A lepsza jest wszędzie

          • 2 0

      • Tyle ze tym jak to określasz zatrudnionym się trzeba jednak zapłacić - chyba ze masz ochotę robić to nieodpłatnie.

        • 1 0

    • Lubię za nic nie płacić.

      • 13 3

    • Przecież to wy zwolniliście z opłat za bilety kolejne grupy! A teraz narzekacie! (2)

      Polski Ład dał pieniądze ludziom, wy byście je zmarnowali na kolejne rowerowe rewolucje. Dajcie już spokój - zrezygnujcie !

      • 90 6

      • Dał ludziom pieniądze? A czyje to pieniądze niby? (1)

        • 7 2

        • wez przeczytaj artykul wyzej do którego sie odnosisz i powiedz o co ci chodzi? moze przeczytaj nawet kilka razy, bo zupełnie nie rozumiem co ty masz za problem?

          • 0 1

    • (2)

      te 35% tez nie chce placic. czemu mamy byc gorsi

      • 80 0

      • dlatego ja mam bilet od pracodawcy (1)

        • 2 6

        • o, mamo! następny, któremu wydaje się, że dostał coś za darmo :/ i jak w tym kraju ma być dobrze

          • 10 3

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane