• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko w górę

Maciej Goniszewski
18 marca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy poinformował, że w 2004 roku poprawił wyniki finansowe i zwiększył wielkość obrotów pasażerskich i ładunkowych. W 2004 roku z usług przewoźników lotniczych obsługujących połączenia regularne i czarterowe z Gdańska skorzystało o 28 proc. więcej pasażerów niż w roku 2003. O ponad 15 proc. zwiększyła się także ilość obsłużonych ładunków. Przychody wzrosły w 2004 roku o 10 procent, a zysk netto był siedmiokrotnie wyższy do zakładanego w planie.

Więcej pasażerów
W 2004 roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 466,7 tys. pasażerów. Wzrost ruchu pasażerskiego odnotowano na wszystkich regularnych krajowych i zagranicznych połączeniach lotniczych. Od dłuższego czasu liderem procentowego wzrostu w przewozach pasażerskich pozostaje połączenie z Gdańska do Frankfurtu. Liczba pasażerów na tej linii wzrosła w stosunku do 2003 roku o 42 procenty i wyniosła łącznie 54,5 tys. osób. W 2004 roku ożywił się także ruch na drugim zagranicznym połączeniu obsługiwanym przez LOT z Gdańska do Hamburga - skorzystało z niego ponad 14 tys. pasażerów, czyli o 6 procent więcej niż w 2003 roku. Więcej obsłużono także pasażerów na krajowym połączeniu do Warszawy. W minionym roku obsłużono na nim 187,7 tys. osób, tj. o 6 procent więcej niż rok wcześniej.
Podobny wzrost odnotowano także na obsługiwanym przez SAS połączeniu do Kopenhagi. Z tej linii w ubiegłym roku skorzystało 116,5 tys. pasażerów. Dużym zainteresowaniem cieszyło się także obsługiwane przez niemiecką Lufthansę, uruchomione w maju 2004 roku, połączenie z Gdańska do Monachium. Skorzystało z niego 15,3 tys. pasażerów.
Istotny udział w przewozach lotniczych mieli także tani przewoźnicy. Świetnie rozwija się tanie połączenie lotnicze do Londynu. Od marca na tej trasie przewieziono 46,1 tys. pasażerów, z czego niefunkcjonująca już Air Polonia 18,3 tys. a Wizz Air 27,8 tys. pasażerów. Na ruch pasażerski między Gdańskiem i Londynem w żaden sposób nie wpłynęła głośna upadłość pierwszego polskiego taniego przewoźnika Air Polonii - jego klienci zostali natychmiast przejęci przez konkurenta - węgierską firmę Wizz Air. Rośnie też ruch na innym obsługiwanym przez Wizz Air kierunku do Dortmundu. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy z tej linii skorzystało 3,8 tys. pasażerów.
Wzrost zanotowano także w nieregularnym ruchu czarterowym. W 2004 roku z połączeń nieregularnych skorzystało 23,7 tys. pasażerów, czyli o 7 procent więcej niż rok wcześniej. Głównymi kierunkami turystycznymi były, jak co roku: Turcja i Egipt.

- Wielkość przewozów pasażerskich obsługiwanych przez Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy przekroczyła nasze oczekiwania - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes Zarządu spółki Port Lotniczy Gdańsk. - Na doskonałe wyniki w 2004 roku złożyły się: spadek cen biletów na liniach regularnych, otwarcie granic, ożywienie gospodarcze oraz wejście na rynek tanich przewoźników. Spodziewamy się, że w tym roku nastąpi dalszy dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego. Nasze prognozy potwierdzają wyniki uzyskane w styczniu i lutym bieżącego roku.

Pozytywnym sygnałem dla przewoźników lotniczych zainteresowanych ustanawianiem nowych połączeń lotniczych z Gdańskiem jest nie tylko rosnąca liczba pasażerów korzystających z usług przewoźników lotniczych, ale przede wszystkim wskaźnik wykorzystania miejsc na pokładach samolotów (ang. passenger load factor), który od dwóch lat utrzymuje się na poziomie bliskim 70 procent.

Więcej ładunków
W 2004 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy przeładowano 3100,5 ton ładunków, czyli o 15 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wysoki wzrost ruchu ładunkowego to zasługa wzrostu gospodarczego w regionie oraz stale doskonalonej siatki połączeń cargo. Analitycy Portu Lotniczego szacują, że tegoroczne przeładunki wzrosną do 3410,5 ton.

Więcej samolotów
Rozwój siatki połączeń przełożył się także na znaczny wzrost liczby operacji startów i lądowań. W 2004 roku było ich 17.532 (najwięcej w dotychczasowej historii lotniska), aż o 22 procenty więcej niż w 2003 roku. Plan na rok 2005 zakłada, że liczba operacji lotniczych przekroczy liczbę 20 tysięcy.

Więcej pieniędzy
Podobnie jak rok wcześniej istotny wpływ na wynik finansowy spółki miały przychody uzyskane ze sprzedaży usług pozalotniskowych, m.in. obsługa cargo i salonu executive lounge, sprzedaż w sklepach wolnocłowych i najem powierzchni handlowych. Efektem działań spółki jest wynik finansowy brutto na poziomie 2,4 mln zł przy przychodach w wysokości 23,4 mln zł.

- Dużo lepszy niż zakładano wynik finansowy to zasługa wyższych niż przewidywaliśmy wpływów oraz racjonalizacji kosztów, mimo wprowadzenia w życie kosztownych dla spółek zarządzających portami lotniczymi przepisów prawa lotniczego. Wynika on również z dynamicznego wzrostu ruchu lotniczego - mówi Włodzimierz Machczyński. - Plan finansowy na rok 2005 zakłada dalszy wzrost przychodów. Będą one rosły szybciej od kosztów, co powinno zagwarantować spółce około 24 procentowy wzrost wyniku finansowego netto w stosunku do roku 2004.

Nowe połączenia
W sezonie letnim 2005 Port Lotniczy Gdańsk oferować będzie pasażerom krajowe połączenia lotnicze Warszawy (obsługiwane przez PLL LOT - około 50 połączeń tygodniowo) oraz do Katowic (WIZZ AIR - 3 połączenia tygodniowo - nowość). W ruchu międzynarodowym z Gdańska będzie można dotrzeć do: Kopenhagi (SAS - 25 lotów tygodniowo), Hamburga (LOT - 7 lotów tygodniowo), Frankfurtu (LOT - 14 połączeń tygodniowo), Monachium (Lufthansa - 7 lotów tygodniowo), Dortmundu (WIZZ AIR - 3 loty tygodniowo), Londynu (WIZZ AIR - 7 lotów tygodniowo), Monachium (LOT - 7 razy tygodniowo) - nowość, Oslo (Air Lithuania - 5 razy tygodniowo) - nowość, Berlina (Denim Airways - 6 razy tygodniowo) - nowość, Augsburga k. Monachium (Denim Airways - 6 razy tygodniowo) - nowość, Sztokholmu (WIZZ AIR - 3 razy tygodniowo) - nowość.
Istotne jest nie tylko zwiększenie liczby połączeń, ale także zmiana samolotów na większe. Począwszy od sezonu letniego zmiany takiej dokona SAS, wprowadzając na 6 rejsach w tygodniu do Kopenhagi 110-miejscowe samoloty typu MD-80 zamiast dotychczasowych 72-miejscowych DH-4. Również LOT na wszystkich rejsach do Frankfurtu zamierza zamienić dotychczasowy 46-miejscowy samolot Embraer ERJ-145 na większy 70-miejscowy ERJ-170.
Więcej niż w ubiegłym roku będzie też z pewnością turystycznych połączeń czarterowych. Z planów biur podróży wynika, że w tym sezonie letnim z lotniska w Gdańsku będzie można polecieć na wakacje nie tylko jak dotychczas do Egiptu i Turcji, ale również do Tunezji, Grecji i Bułgarii.
Rosnąca siatka połączeń - tylko w rozkładzie wiosennym przybędzie sześć nowych połączeń krajowych i zagranicznych - sprawia, że analitycy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy szacują, że w tym roku z usług lotniska skorzysta około 587 tys. pasażerów, czyli o 26 procent więcej niż w 2004 roku.


INWESTYCJE
Port Lotniczy przygotował na bieżący rok szereg inwestycji, które mają podnieść standard usług lotniskowych oraz poprawić warunki pracy służb lotniskowych. Priorytetem inwestycyjnym na rok 2005 jest budowa dwóch hangarów dla samolotów, które będą przeznaczone m.in. dla bazowania dużego samolotu rejsowego na lotnisku w Gdańsku, umożliwiając tym samym stworzenie bazy przewoźnikom niskokosztowym. Łącznie na prace inwestycyjne, modernizacyjne i remontowe Spółka planuje wydać około 11 mln zł.

Największą realizowaną w tym roku inwestycją będzie budowa biurowca dla kontrahentów świadczących usługi na terenie Portu Lotniczego. Biurowiec powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie obecnego terminalu cargo, a koszt jego budowy wyniesie około 2,5 mln zł. Na terenie Portu Lotniczego powstanie też nowy parking przeznaczony dla klientów tanich linii lotniczych. Kolejne inwestycje obejmą: realizację pierwszego etapu modernizacji drogi startowej, budowę biura przepustek, modernizację i zmianę układu funkcjonalnego w terminalu pasażerskim, związaną przede wszystkim z jego dostosowaniem do wymogów porozumienia z Schengen.
Maciej Goniszewski

Opinie (26)

  • super!!!

    bardzo się cieszę z rozwoju lotniska i zwiększającej sie ilości połączeń. Do niedawna byłem sceptyczny i myślałem, że pojawienie się tanich linii okaże się klapą i szybko zaczną uciekać. Ostatnio jednak miałem okazję poleciec WizzAir'em do Dortmundu. Tak jak zapełniony samolot w stronę Niemiec nie dziwi, tak fakt, że lot do Gdańska także był prawie całkowicie obłożony jest budujący. Widać, że sporo osób przylatuje tu w celach turystycznych - Niemcy czy Amerykanie czytaja na pokładzie samolotu przewodniki o trójmieście - dla nich to po prostu tani wypad na parę dni. Widać też ludzi latajacych w interesach. Dla nas też port staje sie oknem na świat i po woli nie trzeba bedzie jeździć do Warszawki, zeby jechać na urlop lub w interesach. 3mam kciuki za rozwój lotniska!

    • 0 0

  • Więcej lotów

    Więcej pieniędzy, więcej zrzutów paliwa na głowych mieszkańców i większe prawdopodobieństwo lądowania na zieleniaku(mniam).

    • 0 0

  • rozwój cieszy

    ja tez popieram rozwój lotniska i mam nadzieję, że powstanie nowa baza Wizz w Gdańsku-polece sobie wtedy do Paryża i Barcelony. Przydałoby się również jakieś połaczenie ze wschodem;z Ryga i Petersburgiem. Tylko kto się na to odważy?

    • 0 0

  • Jak sie dodalo znane nazwisko do nazwy to i samoloty wiedza gdzie latac. Oby tak dalej.

    • 0 0

  • Lotnisko-Rozwoj???

    ..a kiedy pomysliscie w swoich wielkich entuzjastycznych planach o inwestycjach w stworzenie polaczenia Lotnisko-Centrum na cywilizowanym Europejskim poziomie?? nadal dziurawe drogi i smierdzace taxoowki?? czy w koncu kiedys jak w cywilizowanych miastach/aglomeracjach Europy komunikacja szynowa: Szybka.Kolej.Miejska lub Szybki.Tramwaj... przeciez to polaczenie juz istnieje - nalezaloby je tylko czesciowo odbudowac i revitalizowac...

    • 0 0

  • i bardzo dobrze ale....

    wskażę na kilka upierdliwości wymagających likwidacji:
    po pierwsze - parking dla samochodów za który pobierane są całkiem słone opłaty, a który w okresie zimy nie jest nawet odśnieżany przez firmę prywatną, która dostała koncesję na parking (nota bene - po co?)
    po drugie - narastające z roku na rok zagracanie holu róznymi wystawkami i kioskami o urodzie wątpliwej
    po trzecie - brak schodów ruchomych z piętra na parter co jest szczególnie uciążliwe dla osób starszych
    po czwarte - dotkliwy brak rękawa dla przejścia pasażerów z lotniska do samolotu, co w okresie jesienno zimowym nie należy do przyjemności
    po piąte - mozolna odprawa paszportowa
    po szóste - brak solidnej i powszechnej informacji o lotach w internecie, pomimo iż jest nawet strona www lotniska i o wszystkim tam można poczytać z wyjątkiem rozkładu lotów i to w kilku europejkich językach, że już o samej rezerwacji biletów nie wspomnę.
    To tyle wstępnych uwag na temat dolegliwości najbardziej rzucających się w oczy. Jednym słowem - do roboty

    • 0 0

  • Śmierdzące taxówki???

    Że jak? Wydaje mi się, iż era dużych Fiatów oraz Poloneznów z kogutami się skończyła :)). Wielokrotnie korzystałem z taksówek w Trójmieście i na pewno wygodniej się nimi jeździ niż pociągami PKP. Jedyna wada to ceny. Z dwroca PKS czy PKP Wrzeszcz za przejazd na Matarnie płaci się bajońskie sumy.

    • 0 0

  • .......................

    Przydaloby sie zeby zrobili jakies miejsca dla palacych!
    NIE MA GDZIE PALIC W SRODKU!!!!!

    • 0 0

  • A co z drogami kołowania??

    Już teraz samoloty stoją w kolejce w połowie pasa, aby móc nań wjechać, bo jakiś inny samolot akurat podchodzi do lądowania, albo startuje. Szkoda że o tym nie myślą.
    Ale cieszę się że lotnisko się rozwija.

    • 0 0

  • poprawil wyniki

    bo kupilem 3 bliety do usa dla rodzinki

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane