• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uchwyć trolejbus w kadrze

Krzysztof Koprowski
30 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trzecie miejsce w ubiegłorocznym konkursie fotograficznym. Trzecie miejsce w ubiegłorocznym konkursie fotograficznym.

Miłośnicy fotografii transportu publicznego ponownie będą mogli się zmierzyć w konkursie fotograficznym. Tym razem celem jest najciekawsze uchwycenie "trajtków" z okazji III Europejskiego Dnia Trolejbusowego.



Konkurs, w przeciwieństwie do ubiegłorocznych zmagań, będzie posiadać nie trójmiejski, a ogólnokrajowy charakter. Oprócz Gdyni (jako organizatora), wezmą w nim udział też przedsiębiorstwa komunikacji w Lublinie i Tychach, czyli miastach, gdzie jeżdżą trolejbusy.

- Chcemy promować trolejbusy jako ekologiczne i efektywne ekonomicznie środki transportu miejskiego - tłumaczy Tomasz Konkol, odpowiedzialny za promocję tego wydarzenia.

Zasady konkursu są proste: trzeba uchwycić w kadrze w możliwie najciekawszy sposób komunikację trolejbusową i w terminie od 1 do 15 września przesłać na wskazany w regulaminie adres plik w formacie JPG lub TIF. Organizatorzy nie narzucają innych wymogów: można fotografować cały pojazd na tle miasta oraz jakiś charakterystyczny szczegół trolejbusu czy samej infrastruktury technicznej. Autorzy zdjęć powinni jedynie zadbać o to, by pod względem technicznym fotografie nadawały się do druku czy prezentacji.

Pewną wskazówką mogą być zwycięskie prace z ubiegłego roku, kiedy również zorganizowano konkurs, gdzie celem było uchwycenie tematyki trolejbusowej. - Wówczas był to konkurs organizowany wyłącznie przez Gdynię. Zwycięska praca została jednak także wyróżniona na szczeblu międzynarodowym, gdzie uzyskała III miejsce - dodaje Wanda Strzyżewska-Klapkowska, główny specjalista z Wydziału Inwestycji UM Gdyni.

Autorzy wyróżnieni na poziomie regionalnym otrzymają 30-dniowe bilety okresowe w swoim mieście. Zwycięzca konkursu otrzyma profesjonalny aparat fotograficzny.

Dziewięć najlepszych prac z Polski (z Gdyni, Lublina i Tych) będzie prezentowanych podczas festynu komunikacyjnego, który 22 września odbędzie się na Skwerze Kościuszki. Tego dnia "święto trolejbusów" będzie obchodzone także w Szeged (Węgry), Brnie (Czechy), Salzburgu (Austria), Eberswalde (Niemcy), Parmie (Włochy) i Lipsku (Niemcy).

Regulamin konkursu (PDF)

Fotograficzny konkurs Gdyni nie jest pierwszym tego typu. W tym roku ZKM Gdańsk wraz z Portalem Trojmiasto.pl przeprowadził konkurs na najlepsze foto z gdańskim taborem. Galerie konkursowych prac można obejrzeć tutaj.

Miejsca

Opinie (112) 3 zablokowane

  • "...z Gdyni, Lublina i Tych"

    w Tychach mówi się "z Tychów"

    • 5 1

  • Ja moge dać zdjęcie jak trajtek wali na czerwonym świetle

    • 18 0

  • Transport nieekologiczny (4)

    W Polsce produkcja energii elektrycznej z węgla nie jest zbyt ekologiczna, więc jak można mówic o trojlebusach, że są transportem ekologicznym

    • 3 3

    • Trojlebusy to na pewno nie. (2)

      Ale TROLEJBUSY sa o tyle ekologiczne, że nie dymią bezpośrednio w mieście, gdzie jest duże zagęszczenie ludzi.

      • 1 1

      • Smród innym a komfort sobie (1)

        Ale smród i zanieczyszczenie i to wielkie jest gdzie indziej. To jest właśnie polskie krótkowzroczne myślenie

        • 2 2

        • sranie w banie

          silnik elektryczny ma prawie 100% sprawności
          elektrownia węglowa znacznie więcej niż silnik spalinowy
          razem ze stratami w sieci i na przemiany napięć może być ekologiczniej mimo elektrowni węglowych

          • 0 1

    • ?

      Jeśli mamy nieekologiczny prąd to wszystko dookoła jest nieekologiczne ! Od bułki w piekarni po trolejbus w Gdyni.
      Rzeczywista ekologia zaistnieje po wyginięciu ludzkości.

      • 1 0

  • Lipsk

    tam już dawno zrezygnowało z trajtków na rzecz tramwajów i busów na gaz

    • 3 3

  • mam plan: zdjęcie pana Zdzicha, wąsatego i spoconego kierowcy trajtka w pstrokatej koszuli ze straganu, próbujacego na migi wytłumaczyć turyście, że w tym mieście nie kupisz biletu u kierowcy, tylko taki pasek z pięcioma biletami.

    • 3 2

  • "I miejsce w zeszłorocznym konkursie." (3)

    A ja się pytam skąd było zrobione to zdjęcie? Wg mnie nie ma szans uchwycić takiego kadru, mi to PS śmierdzi

    • 2 3

    • (2)

      Jest szansa. Jak stoi na przystanku Świętojańska/Skwer Kościuszki. W oddali jest Sea Towers.

      • 0 1

      • haha - dobre

        • 1 0

      • Patrzyłem an street view i też raczej nie może być to tam zrobione. Może w weekend się przejdę z aparatem z ciekawości ;)

        • 0 0

  • (3)

    Ale poziom zeszłorocznego konkursu nie jest powalający. Drugie miejsce to pomyłka, pierwsze to robota w PS. Trzecie źle skadrowane, no chyba, że to redakcja obcięła. Ogólnie słabo, jak to w Gdyniowie

    • 3 2

    • robota w PS (1)

      to znaczy w Post Scriptum?

      • 1 2

      • No dokładnie, deżawu czyli naprzeciwko

        • 1 0

    • Jakoś nie sądzę, aby to był PS - bo niby dlaczego? Co Ci nie gra znawco i profesjonalisto z Rumi ?

      • 0 0

  • (1)

    szkoda, że tak szybko zapominamy o innych miastach, takich jak Słupsk czy Warszawa, gdzie przecież jeszcze nie tak dawno jeździły trolejbusy...

    • 1 1

    • ale nie jeżdżą

      a konkurs ma edycję tegoroczną - to co mają fotografować? stare pocztówki z trajtkami?

      • 0 0

  • Zalety trolejbusów to (5)

    - większe przyspieszenie i większa średnia prędkość w centrach miast niż autobusy
    - dużo mniejsze zużycie energii podczas ruszania niż autobus, co jest ekonomiczne tam gdzie konieczne jest częste zatrzymywanie się i ruszanie
    - brak emisji zanieczyszczeń w mieście
    - możliwość zwracania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej podczas hamowania
    - niższy koszt budowy infrastruktury w porównaniu z tramwajami
    - dużo lepsza przyczepność niż tramwaje. Trolejbusy mogą gwałtowniej przyspieszać i hamować, co zmniejsza prawdopodobieństwo kolizji i zwiększa średnie prędkości. Trolejbusy dużo łatwiej niż tramwaje pokonują wzniesienia (a tych w Gdyni nie brakuje)
    - bez porównania cichszy bieg niż klekoczące tramwaje
    - większa mobilność niż tramwaje, może omijać przeszkody na torze jazdy.

    Sieci trolejbusowe mają m.in:
    Innsbruck, Linz, Salzburg, Bergen, Gandawa, Tallin, Sao Paulo, Pekin, Szanghaj, Lyon, St.Etienne, Ateny, Arnhem, Teheran, Vancouver, Landskrona, Gdynia, Wellington, Bukareszt, Bratysława, Koszyce, Sofia, Mendoza, Rosario, Moskwa, St. Petersburg, Belgrad, Sarajewo, Kijów, Donieck, Boston, San Francisco, Seattle, Budapeszt, Bolonia, Mediolan, Rzym, San Remo i inne..

    • 5 5

    • (1)

      A teraz dla równowagi wymień ile miast nie ma sieci trolejbusowej, może coś Ci to uzmysłowi

      • 1 2

      • a teraz wymień miasta które sa gorsze od gdańska

        • 0 0

    • I z roku na rok kolejne rezygnują. (2)

      Powód? Pomimo kilku zalet mają dużo więcej wad.
      Tramwaj jest głośniejszy, ale wcale nie musi gorzej znosić podjazdów, choć jest to dodatkowy koszt. Za to nie stoi w korkach i ma większą pojemność. Główna wada - koszt.

      Ekologiczne są również rozwiązania z silnikami gazowymi (CNG) lub elektrycznymi (akumulatory, ogniwa) a jako nie wymagające trakcji są dużo tańsze i mniej awaryjne.

      Przyśpieszenie? Prędkość? Różnica jest minimalna, zresztą i tak prędkość w centrum zależy głównie od natężenia ruchu. A trajtki stoją w korkach.

      "większa mobilność niż tramwaje, może omijać przeszkody na torze jazdy" Tylko bardzo niewielkie, nie ominie samochodu tarasującego drogę w poprzek. A torowiska od tego typu przeszkód w ogóle są wolne.

      Tak więc powtarzając moją hipotezę z pierwszej strony, trajtki to ślepy zaułek, bez przyszłości, przemawia za nimi jedynie sentyment.

      • 2 1

      • samochód stojący w poprzek to nie problem, bo mozna wypiąć szelki i ominąć (1)

        natomiast tramwaj stojącego na torach samochodu nie ominie i zablokuje wszystkie inne tramwaje.

        no nie wiem czy ślepy zaułek, niekórzy tak jak Landskrona dopiero niedawno stworzyli linie trolejbusowe (2003 rok) i są zadowoleni.
        w miastach, w których jest dużo podjazdów trolejbusy się sprawdziły np. w Bergen, San Francisco, czy w Austrii. Również dla Gdyni lepszym wyjściem są trolejbusy niż hałaśliwe i ślizgające się pod górkę tramwaje.

        • 0 0

        • Jak? Po chodniku? Jak droga jest zablokowana to nie pojedzie.

          Da radę jak zablokowany jest jeden pas. Tramwaj niby sobie w tym wypadku nie poradzi, ale tam blokady są dużo rzadsze.

          San Francisco jest akurat miastem tramwai, a w Niemczech choćby Lisp ostatnio zrezygnował z nich. Ogólnie miast z trajtkami ubywa a nie przybywa, bo jaki jest sens wiązać się z trakcją gdy mamy inne możliwości by ekologicznie napędzać autobus? Trakcje opłaca się stosować tylko w wypadku pojazdów torowych.

          • 1 0

  • najładniejszy trajtek w Gdyni to ten z napisem "Bałtyk Gdynia" (1)

    • 2 3

    • wolałbym napis

      "nigdy nie zostaniesz sam - nawet pod prysznicem w pudle..."

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane