• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulice północnego cypla Wyspy Spichrzów będą przebudowane

Maciej Naskręt
19 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Wizualizacja ul. Stągiewnej w Gdańsku wraz z planowaną zabudową Wyspy Spichrzów. Wizualizacja ul. Stągiewnej w Gdańsku wraz z planowaną zabudową Wyspy Spichrzów.

Na przełomie 2015 i 2016 roku ma rozpocząć się przebudowa ulic na północnym cyplu Wyspy Spichrzów. Największej metamorfozie poddana zostanie ul. Stągiewna. Efekt zobaczymy w połowie przyszłego roku.



Czy po przebudowie ul. Stągiewnej powinny wrócić tam pojazdy?

W najbliższych dniach Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg na przebudowę ulic: Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska, Pożarniczej zobacz na mapie Gdańska, Chmielnej zobacz na mapie Gdańska, Motławskiej zobacz na mapie GdańskaCiesielskiej zobacz na mapie Gdańska, które położone są na północnym cyplu Wyspy Spichrzów. Inwestycja ma umożliwić realizację zabudowy wspomnianego terenu przez spółkę Granaria, czyli konsorcjum firm Immobel z Belgii i Multibud z Polski.

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem, Granaria ma na Wyspie Spichrzów, na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw., zbudować w ciągu ośmiu lat hotel ze 180 pokojami, 560 mieszkań, parking podziemny na 700 aut, restauracje, punkty handlowe, biura i plac miejski.

Inwestycja prowadzona przez DRMG będzie obejmować też realizację podziemnych sieci kanalizacyjnych i sanitarnych. Za tę część jednak będzie odpowiadać Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna.

Przebudowa sieci na początek

Władze Gdańska poinformowały niedawno, że ruszyło postępowanie w sprawie wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej z rygorem natychmiastowej wykonalności. Powinna ona ujrzeć światło dzienne do końca roku. Wtedy też powinniśmy poznać wykonawcę przebudowy.

- Planujemy przekazać plac budowy pod koniec 2015 r., bądź na początku 2016 r. Prace rozpoczną się od robót ziemnych - m.in. wykonania sieci wodociągowej i kanalizacji. W niektórych miejscach będzie ona posadowiona nawet 8 metrów pod powierzchnią ziemi. Kilkustopniowy mróz nie powinien być problemem przy tego typu pracach - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Planowane prace drogowe w obrębie północnego cypla Wyspy Spichrzów. Planowane prace drogowe w obrębie północnego cypla Wyspy Spichrzów.
Stągiewna i część Chmielnej będzie gotowa w pół roku

Najważniejszym celem dla inwestora i przyszłego wykonawcy będzie oddanie do ruchu po przebudowie ul. Stągiewnej. Harmonogram prac jest tam bardzo napięty. Władze miasta nie chcą doprowadzić do sytuacji, w której latem turyści będą musieli poruszać się wzdłuż placu budowy.

Inwestor zakłada też, że do połowy roku uda się mu oddać do ruchu ok. 30-metrowy fragment ul. Chmielnej na północ od strony ul. Stągiewnej. Ten niewielki przebudowany fragment ma umożliwić dojazd do działki budowlanej, na której dotychczas stało koło widokowe. Ruszą tam bowiem prace, które w pierwszym etapie zakładają budowę hotelu, a następnie budynków mieszkalnych.

Natomiast ulice: Pożarnicza, Motławska i Ciesielska i dalszy fragment ul. Chmielnej będą gotowe do końca 2017 r. Ułożenie nawierzchni jezdni i chodników zleci już spółka Granaria. Wcześniej jednak - do końca przyszłego roku - zostaną wykonane tam przez miasto sieci podziemne.

Ulica Stągiewna w latach 1920-1925. Ulica Stągiewna w latach 1920-1925.
Stągiewna bez wyodrębnionej jezdni i chodników

Wróćmy do ul. Stągiewnej, która zapewnia nie tylko dostęp do północnego cypla Wyspy Spichrzów, ale także umożliwia przejście między Długimi Ogrodami a Głównym Miastem. Z tego powodu projektanci założyli, że przebudowana ulica nie będzie miała wyodrębnionej jezdni, ani też chodnika czy ścieżki rowerowej. Pojazdy, piesi i rowerzyści będą poruszać się po tej samej płaszczyźnie.

Najważniejszą jednak zmianą jest podniesienie poziomu ul. Stągiewnej o ok. 30-40 cm. Umożliwi to likwidację skarp, które obecnie znajdują się na wspomnianej ulicy. Dlatego zrealizowany niedawno hotel Puro powstał nieco wyżej, by w przyszłości jego wejście znajdowało się w poziomie przebudowanej ulicy.

Najbardziej powinien cieszyć fakt, że ul. Stągiewna wreszcie ma szansę wrócić do świetności sprzed II wojny światowej.

Zobacz Wyspę Spichrzów z żurawia budowlanego. Nagranie z 2014 r.

Miejsca

Opinie (137) 3 zablokowane

  • Dlaczego nikt nie podaje informacji

    że wiosną rusza już budowa długo oczekiwanego aquaparku w rejonie stadionu Arena.? Skromność czy co?

    • 2 4

  • Trzeba przyznać że bieda bije z tych "kamienic" (1)

    Stare miały elewacje bogate w detale kamieniarskie, wykusze, wieżyczki. Te nowe projektowane ale i te już wykonane wyglądają jak z tektury.

    • 30 3

    • Biedni umysłowo ludzie tworza je i pozwalają je stawiać to i biednie wyglądają

      • 4 1

  • Nie pasuje (1)

    Północna pierzeja Stągiewnej (na wizualizacji) nie pasuje do południowej. Południowa pierzeja( odbudowana kilkanaście lat temu) nawiązuje detalami architektonicznymi do dawnej zabudowy a planowana północna już nie, proponuje się zimny bez detali styl. Uważam ,że projektanci powinni nawiązywać stylem do południowej pierzei która jest bardzo ciekawa architektonicznie i zdecydowanie ładniejsza od planowanej północnej.

    • 15 4

    • Też tak uważam. Sam projekt nie jest

      najgorszy (biorąc pod uwagę różne szklane klocki które chcą stawiać) ale brak detali w porównaniu z przeciwną pierzeją razi...

      • 6 1

  • tory

    niech zostawią tory i obrotnice na wyspie !

    • 7 2

  • W 1895 r.,

    dowództwo wojsk pruskich ostatecznie wydało zgodę na likwidację zachodnich wałów obronnych miasta Gdańska.
    Dzięki temu powstały ulice Wały Piastowskie (Plac Hansy), Podwale Grodzkie (Stadtgraben), Wały Jagiellońskie (Elisabethwall i Dominkswall), Okopowa (Karenwall i Wiebenwall). Może poza sporym fragmentem Wiebenwall, reszta pierzei wraz z budową dworca głównego czy sztabem XVII Korpusu Armijnego, została zabudowana w przeciągu niecałych 10 lat (większość jeszcze w XIX wieku!!!), przy czym najpóźniej np. oddano do użytku budynek Banku Rzeszy czyli obecnego NBP.
    Nie było żadnego konsorcjum zagranicznego, żadnych ulg czy zniżek itd a inwestorom zależało po prostu by jak najszybciej obiekty te wybudować i by jak najszybciej przynosiły sławę ich właścicielom i miastu.
    Patrząc realnie na te obecne cyrki, czyli raz zrobimy tak, raz inaczej, ciężko nie wysnuć wniosku, że tak naprawdę wielu inwestorom wcale niekoniecznie zależy na budowaniu czegokolwiek a już najbardziej za własną kasę.

    • 11 2

  • (3)

    Czemu hotel RadisonBlue mógł zachować historyczną elewacje, a w środku zrobić nowoczesny hotel. Jak widzę zdjęcie jak wyglądała Stągiewna przed wojną i tą wizualizacje to aż ciarki przechodzą.
    Na Szafarni to samo. Postawili "nowoczesne" bloki, które pasują tam tak jak ten stary wierzowiec obok.
    Czy to jest aż taki problem aby starać się odwzorować przedwojenne elewacje a za nimi postawic, przemyslany nowoczesny budynek ?

    • 16 6

    • Wieżowiec. Poza tym święta prawda...

      • 1 0

    • Stary 'wieżowiec" zbudowano kilkanaście lat po wojnie, jako budynek dyrekcji firmy ZUO Hydroster której hala produkcyjna mieściła się na ul św Barbary, ale "geniusze' naszej władzy ze strachu przed odbudową przemysłu okrętowego, fabrykę, jedną z najnowocześniejszych w europie, dających pompy zębate i śrubowe, dla wszystkich rafinerii, stacji benzynowych, silników spalinowych, kopalni i wszędzie tam gdzie pompuje się olej smarny, paliwa, ropę, a więc od morza po góry, od Bugu po Odrę, do wszystkich tych zastosowań, będziemy mogli te pompy kupować sobie w Szwecji (IMO) lub w Niemczech ( Alwailer) a najpewniej w USA (dojdzie tylko koszt transportu)!
      W zamian zyskamy pewnie hotel (dla naszych miłych gości), oraz kilka apartamentowców, z jednym apartamentem dla .......!
      Działajmy tak dalej, szybko dogonimy Europę a nawet świat!

      • 2 0

    • Elewacja Radissona nie jest elewacją historyczną tylko typowym przykładem architektury socrealizmu.

      Elewacja Radissona nie jest elewacją historyczną tylko typowym przykładem architektury socrealizmu. I jest to jeden z nielicznych przykładów w Polsce rewitalizacji obiektu socrealistycznego w taki sposób.
      Nie zmienia to faktu, że nowe budynki na ulicy Szafarnia są bardzo przeciętnej jakości architektonicznej i mogłyby stanąć praktycznie gdziekolwiek.. Niestety, należy spodziewać się podobnych realizacji na północnym cyplu Wyspy Spichrzów.

      • 0 0

  • Będą w nocy straszyc

    • 7 2

  • Kolejne brzydkie budynki (1)

    Ja jestem tradycjonalistą.Co byście powiedzieli jakby w tym stylu odbudować długi targ? jakby to wyglądało ?albo odbudowa np. zamku królewskiego w nowoczesnej formie ...czyli nawiązanie bryłą do kształtu zamku , a reszta nowoczesne wstawki.Straszne co robią z tym miastem ....powstają pseudo- kamienice i pseudo spichlerze.....Stoczni już nie ma, nie ma budynków stoczniowych, trzeba resztę wyrównać i postawić nowoczesne kamienice, które nie są niczym innym jak blokami z fasadą kamienicy.

    • 14 7

    • ... i z lanego betonu.

      • 2 0

  • (1)

    a będzie parking żebym mógł zostawić swoje BMW ?

    • 5 2

    • Haha!

      Smutne ale prawdziwe!

      • 0 0

  • Budować!

    Burzyć kurniki i jechać w górę!

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane