• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dwa nowe pociągi SKM podpisana

Michał Sielski
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Jeszcze nie wiadomo jak będą pomalowane nowe SKM-ki. Zdecydować mają mieszkańcy Trójmiasta.

Dwa budowane przez Newag pociągi Impuls otrzyma za rok Szybka Kolej Miejska. W poniedziałek podpisano umowę na ich dostarczenie. To dwa z 10 nowych składów, jakie w nowej perspektywie unijnych dotacji zakupi SKM. Jeden pociąg to koszt 17,7 mln zł.



Nowe pociągi zwiększą zainteresowanie SKM?

- Najważniejsze, że nie są to prototypy. Takie same pociągi jeżdżą już w Warszawie, Szczecinie czy Zielonej Górze. Dzięki temu w czwartym kwartale zaczynamy produkcję i na początku roku będzie je można odbierać - mówi prezes Newagu Zbigniew Konieczek.

Każdy nowy pociąg Impuls to koszt 17 mln 785 tys. 800 zł, czyli SKM zapłaci 35 mln 571 tys. 600 zł za dwa. To jednak nie koniec zakupów.

- Docelowo chcemy pozyskać 10 nowych pociągów, wykorzystując unijne dofinansowanie. Na pewno będą cieszyć pasażerów całego regionu, bo nie zamierzamy wykorzystywać ich wyłącznie na trasie Gdańsk-Wejherowo, ale też na odcinku od Tczewa do Lęborka. Na dwa pierwsze już mamy zabezpieczone finansowanie - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM w Trójmieście.

  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Toaleta z obiegiem zamkniętym pozwoli w końcu na jej użytkowanie.


Przedstawiciele przewoźnika podkreślają, że nowe składy są też bardziej szanowane przez pasażerów. Poprzednio modernizowane przez Newag SKM-ki przejechały po ok. 440 tys. i niemal nie widać po nich śladów zużycia.

- To pierwszy zakup, wykorzystujący nową perspektywę UE i z pewnością są to dobrze wydane pieniądze - podkreśla Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.

Pociągi Impuls produkowane są w Newagu od grudnia 2012 roku, kiedy odebrano pierwszy z nich. Cieszą się ogromną popularnością, bo mają wszelkie cechy miejskiego taboru. Nie posiadają drzwi międzywagonowych, a toaleta funkcjonuje w systemie zamkniętym. Przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się, dużym bagażem lub rowerem, umieszczona jest blisko drzwi. Stopnie wysuwane są z nich automatycznie przy otwarciu się drzwi.

W każdym pociągu jest 519 miejsc, w tym 160 miejsc siedzących oraz 359 stojących. Składy mogą rozwijać prędkość do 160 km/h, wewnątrz jest nawiew i klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej, oparty o tablice LED i LCD oraz głośniki. Nie brakuje oczywiście udogodnień dla osób niepełnosprawnych i z wózkami. Przy pierwszych i ostatnich drzwiach są rozkładane pochylnie, przycisk do wezwania obsługi, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów. Drzwi zostały też obniżone o 200 mm na prośbę SKM, by dopasować je do wysokości peronów.

Miejsca

Opinie (157) 10 zablokowanych

  • sss

    lepiej by zakupili wagony do przewozu bydla wiecej sie ludzi zmiesci zamiast dbac o wygode ida na ilosc porazka

    • 2 4

  • Po co nawiew jak jest klimatyzacja niby? a no żeby coś dmuchało :) jak klimy się nie będzie włączać

    i na krzyki śledzi - no przecie włonczona panie !

    • 2 1

  • Fiu fiu fiu

    • 0 0

  • zanim je kupią to jeszcze kilka razy ceny biletów podskoczą

    • 5 1

  • Wyngiel!, wyngiel jest we wiosce!! Ludzie!

    bierzcie korytko świniowe, a gdzie stary? śpi pijany, to dobrze!

    - to dopiero kaliber newsa , 21 wiek, ludzie w kosmos latają a u nas dwa nowe pociągi, zapachniało metropolią jak perfumą w chlewie...

    • 4 3

  • czystość

    Na dobry początek mogliby wyczyścić siedzenia i toalety w starych składach, bo czasami aż strach się oprzeć o oparcie(pociąg skm na trasie pruszcz-gdańsk główny)

    • 3 0

  • skm się nie stara. nowe pociągi za unika kasę nic nie zmienią

    Kolejki powinny częściej jeździć w godzinach szczytu. Codziennie jeżdżę kilkanaście stacji a w pociągu dwa razy więcej ludzi niż powinno być. Żeby usiąść to raczej nie mam mowy.Ceny biletów ciągle drożeją a pociągów ciągle za mało. To ,że będą dwa nowe składy nic nie zmienia. Władzą Skm wcale im nie zależy na pasażera. To normalne że wszyscy są nie zadowoleni podróżując w kilkukrotnie przepełniony pociągu i nie ma znaczenia czy to stary brudny wagon czy nowy unijny.

    • 2 1

  • Zamiast budować własne tory do Wejherowa powinni kupić za to zdecydowanie więcej pociągów

    • 3 1

  • Fajne te pociągi. Chyba kupię sobie mieszkanie w okolicy przystanku PKM.

    • 1 0

  • My chcemy nowe pociągi teraz!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane