• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urbaniści proponują duże zmiany w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali). Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali).

Już dawno żadna z publicznych debat w Gdańsku nie wzbudziła takiego zainteresowania, jak dyskusja o zagospodarowaniu okolic dworca PKP we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Spotkanie mieszkańców z urzędnikami trwało trzy godziny.



Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego. Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego.
Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty. Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty.
Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia. Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia.
Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem. Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem.
Wysoka temperatura spotkania to efekt wielu kontrowersyjnych zapisów w przygotowywanym planie miejscowym. Zgodnie z jego zapisami Galeria Bałtycka powiększy się prawie o połowę, po drugiej stronie torów kolejowych powstanie zupełnie nowe centrum handlowe Hevelius oraz wieżowiec o wysokości do 90 metrów.

Pierwsze informacje na temat prowadzonych prac planistycznych pojawiły się już w lipcu. Wówczas miasto zaproponowało, by wieżowiec powstał w miejsce pętli autobusowej przy dworcu zobacz na mapie Gdańska. Sama pętla miałaby zostać przeniesiona pod ziemię lub skryć się na parterze wieżowca. Zniknęłyby także stojące tu dwie kamienice zobacz na mapie Gdańska.

W nowym planie wieżowiec pozostał, ale bliżej Galerii Bałtyckiej, by nie zdominował widoku z osi ulicy Wajdeloty. - Ze względu na swoje wymiary wieżowiec będzie nadal widoczny z tej ulicy, ale nie będzie tak wyeksponowany - zapewnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Inny wieżowiec, który ma powstać w rejonie ul. Nad Stawem będzie znacząco niższy - zamiast 40 m będzie liczył jedynie 25 m.

Zmiany obejmą także ul. Kilińskiego. - Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewiduje tutaj cofnięcie pierzei na poziomie parteru od strony planowanego centrum handlowego, tak by zwiększyć szerokość chodnika. Zakładamy także zachowanie szpaleru drzew wzdłuż ulicy - informuje Magdalena Koprowska, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Projekt planu przewiduje budowę nowego przejścia pieszego pod torami kolejowymi. Ma ono powstać pomiędzy wejściem do Galerii Bałtyckiej od strony torów kolejowych zobacz na mapie Gdańskaul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska.

Dodatkowo, jeśli kiedyś zacznie powstawać planowana od lat 50. Droga Czerwona, niezbędne będzie przesuniecie istniejącego przejścia pieszego na wysokości Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska na południe.zobacz na mapie Gdańska.

Istniejący dziś tunel pod dworcem zobacz na mapie Gdańska zostałby przebity na wylot w kierunku ul. Kilińskiego, gdy tylko ruszy budowa centrum handlowego Hevelius. Przejście byłoby jednak dostępne wyłącznie w godzinach otwarcia obiektu handlowego.

Nowe centrum handlowe oprócz funkcji typowo handlowej o powierzchni ok. 24 tys. m kw, pomieści także trzy sale kinowe, biura (prawie 5 tys. m kw.), a także hotel (przypuszczalnie standardu dwugwiazdkowego z 120 pokojami).

Ponieważ centrum Hevelius powstałoby m.in. na terenie osuszonego stawu przy ul. Kilińskiego, inwestor domu towarowego wybudowałby zupełnie nowy, podziemny zbiornik retencyjny, który znalazłby się pod obiektem.

Które pomysły budzą twoje wątpliwości?

Powierzchnia handlowa Heveliusa będzie jednak o ponad połowę mniejsza od gigantycznej Galerii Bałtyckiej, która po rozbudowie o teren przyległego biurowca Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska zyska aż 58 tys. m kw. powierzchni. Tak duży obiekt będzie potrzebował wielu miejsc parkingowych, których zaplanowano ok. 2,1 tys. Dla porównania w centrum handlowym Hevelius miałoby powstać 587 miejsc parkingowych na najwyższych kondygnacjach obiektu i ok. 150 miejsc w tunelu, którym w jeszcze dalszej przyszłości pobiegłaby Droga Czerwona.

Pod względem drogowym, najbardziej pokrzywdzeni podczas spotkania czuli się mieszkańcy ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska. To właśnie wzdłuż ich budynków ma być poprowadzona droga dojazdowa do nowego centrum handlowego. Będzie ona połączona z ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, a ta z powstającą właśnie tzw. Nową Słowackiego i Nową Kościuszki.

Ponadto planuje się także połączenie drogowe Placu Wybickiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Kilińskiego przez teren browaru zobacz na mapie Gdańska. Właściciel browaru - firma budowlana Góski - zapowiada, że zabudowa tego terenu ruszy w przyszłym roku. Mają tu powstać biura, mieszkania i obiekt gastronomiczny.

PB Górski podtrzymuje chęć przebudowy peronu kolejowego Szybkiej Kolei Miejskiej, tak by pasażerowie mogli wejść z nich bezpośrednio do centrum handlowego. Plan miejscowy zezwala na realizację dworca zgodnie z koncepcją pracowni architektonicznej FORT, jednak pozostaje to sferą marzeń kolejarzy i pasażerów.

Projekt planu zagospodarowania jest wyłożony do publicznego wglądu do 16 grudnia br. Można go także przejrzeć na podstronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do planu przyjmowanie są pisemnie lub elektronicznie (opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) w terminie do 30 grudnia br.

Opinie (240) ponad 10 zablokowanych

  • Wrzeszcz będzie pięknym miejscem

    dla pieszych. W jednym miejscu same wieżowce, mieszkalne, biurowe, i to dokładnie przy samej trasie przelotowej. Tak żeby ani autobus, ani samochód normalnie stamtąd nie wyjechał w żadnym kierunku. A jacy urzędnicy usłużni - inwestor ledwo coś bąknie to plan już gotowy, prawie od reki.

    • 33 1

  • Powiększanie i budowa nowych centrów handlowych całkowicie zakorkuje Wrzeszcz. (3)

    Już teraz w weekendy korki przy Galerii są ogromne z powodu beznadziejnie pomyślanych dojazdów do parkingów (w sumie tylko jednego...). Co będzie jak Galeria się powiększy??? Jeszcze więcej ludzi będzie przyjeżdżało i wszystkie drogi całkowicie się zakorkują...

    • 50 5

    • no chyba sobie sweet focie strzeliles na NK. korki w rejonie galerii bałtyckiej spowodowane były słaba przepustowoscia skrzyżowania ze słowackiego. jeżeli jeszcze tamtędy nie jechales to nie wiesz, że w tej chwili to skrzyżowanie jest w przebudowie na dwupoziomowe oraz jest puszczona nowa nitka trasy słowackiego. Do czasu rozpoczencia nowych inwestycji trasa będzie już dawno gotowa ba pierwsze dziury będą już zalepione.

      • 4 8

    • Przesiędziemy się na ZKM :)

      • 4 0

    • źle ustawiona sygnalizacja świetlna przy GB blokuje ruch, a skoro sprzedaż detaliczna rośnie to widocznie muszą budować

      • 1 5

  • Już teraz ten wiadukt wygląda jak estakada Kwiatkowskiego, taki socjalistyczny koszmarek. Te wieże obok Manhattanu też straszą. Zamiast odnowić to co jest i nadać klimat to buduje wciska się takie koszmary.

    • 35 3

  • rewitalizacja

    a może najpierw tak miasto niech zajmie się kamienicami na ul.Grażyny, Lelewela,Wajdeloty itd.,to dopiero byłoby wyzwanie a nie stawiać kolejne centrum handlowe w dobie kryzysu ,

    • 53 4

  • Nowe Centrum Miasta

    Wrzeszcz ma olbrzymi potencjał, żeby stać się nowym centrum miasta. Centrum handlowym, biurowym, bankowym, komunikacyjnym, kulturalnym. Nowa Słowackiego wyznaczy nową oś miasta wzdłuż której powinno się skupiać życie miasta. Życie a nie sypialnia! Czy ktoś pomyślał o tym, jakie będą tworzyć się korki kiedy nowi mieszkańcy garnizonu czy 4wież ruszą do, lub będą wracać z pracy???

    • 32 1

  • Firma Budowlana Górski ... (1)

    GÓRSKI - beznadziejna firma !!!

    • 33 2

    • wow ale wyczerpująca opinia :)

      • 4 1

  • A co z Manhatanem (3)

    Wiadomo już co powstanie w jego miejscu? Bo już teraz cienko przedzie a jak jeszcze powiększą Bałtycką...

    • 24 1

    • (1)

      Manhattan artystyczny: Teatr Znak, galeria sztuki, a niedługo mediateka - biblioteka na całym piętrze. Przeżyje!

      • 15 0

      • Ja tam będę bywać coraz częściej.

        Jak wchodzę do Galerii Bałtyckiej, od razu mam ochotę kogoś zarżnąć. A jak tylko przeniosą do Manhattanu bibliotekę to i tam będę robić zakupy.

        • 14 0

    • zburzą i postawią wieżowiec , żart taki :)

      • 9 0

  • NOWOCZESNOŚĆ ... (7)

    Kiedy się gdańscy planiści nauczycie, że słowo nowoczesność NIE OZNACZA, że trzeba stawiać WIEŻOWCE? W Gda te dwa słowa stały się ostatnio synonimami, a to świadczy albo o tym, że Wam ktoś to wmówił, albo że ktoś Wam za to płaci. Tym "swoim" pojmowaniem nowoczesności ZABIJACIE charakter dzielnic. Obecnie NISZCZYCIE WRZESZCZ, którego klimat był budowany przez dziesięciolecia. Mamy tu przepiękną XIX i XX w zabudowę 4-5 kondygnacyjną i tego należy się trzymać. Można to robić nowocześnie, ale nie należy tego robić na wysokość !!! Jeśli jest w Was jeszcze odrobina przyzwoitości to mimo, że już za późno na całkowite opamiętanie (QuatroT, wieżowiec Hines) jest szansa zakończyć ten obłąkany wyścig w górę ............

    • 62 2

    • tajmskuer (6)

      Gdańscy urbaniści nieudolnie próbują naśladować Amerykę ;D Raz na kilkadziesiąt metrów postawią oślepiający billboard, n****ją wieżowcami gdzie popadnie, nabudują centrów handlowych i będą się napawać nowoczesnością miasta. Ale kto tego potrzebuje?

      • 16 1

      • ... kto tego potrzebuje? (5)

        Deweloperzy?

        • 9 1

        • ludzie tego potrzebują (4)

          Nie każdy chce mieszkać gdzieś na peryferiach miasta i tracić 40 min na dojazd do centrum miasta.

          • 2 10

          • To dlaczego mieszkańcy są przeciwni? (1)

            Bo kto jest za? Jedynie banda urzędasów, do społu z inwestorami, widzi sens w takich ledwo trzymających się kupy wizji. Dla reszty zdrowo myślących ludzi są to poronione pomysły! No ale władza twierdzi, że skoro została wybrane, to może teraz realizować "swoje" pomysły. Zapomnieli, że zostali wybrani przez ludzi, by to ich właśnie reprezentować !!! Kto mi odpowie ... DLACZEGO NIE SŁUCHAJĄ LUDZI ???

            • 10 1

            • Powodów jest kilka

              Wiele osób we Wrzeszczu wynajmuje swoje mieszkania dla studentów. Zarabiają na tym całkiem dobrze. Jednak powstawanie nowych budynków sprawia, że mieszkań na wynajem jest więcej (część osób kupuje mieszkanie tylko po to by je wynajmować). Tak więc tylko ta grupa społeczna nie chce nowych budynków mieszkalnych, bo mogą na tym stracić. Dlatego protestują. Dla większości mieszkańców tej dzielnicy nie ma znaczenia czy powstaną wieżowce czy też nie, dlatego nie chodzą na takie spotkania, bo po co mają tracić czas.

              • 0 0

          • I nie chodzi ... (1)

            ... o to, by wywalać ludzi na peryferia. Nikt tego nie napisał. W Gda ma powstać Młode Miasto i tam będzie miejsce dla tych nowoczesnych wysokościowców. Jest też wiele innych lokalizacji, gdzie wysoka zabudowa wkomponowuje się w krajobraz. Ale akurat we Wrzeszczu te budynki wyglądają jak powtykane bez składu i ładu patyki. NISZCZĄ KLIMAT I ESTETYKĘ tego miejsca, których później nie uda się odzyskać !!!

            • 10 1

            • Jaki klimat ? jaka estetyka ?

              Wyburzyć te rudery i postawić nowe budynki

              • 1 3

  • "Przejście byłoby jednak dostępne wyłącznie w godzinach otwarcia obiektu handlowego." (5)

    To jest bezczelność i śmiech a nawet chichot z organów publicznych i społeczności lokalnej. Małe pytanie. A gdzie jest tamtejsza RAda Osiedla czy Dzielnicy, która przed wyborami tak buńczucznie się wypowiadała?

    • 43 2

    • Rada nie jest Putinem.

      • 1 2

    • Rada Dzielnicy była, trzeba było być i słuchać o czym mowa była

      • 2 3

    • Teraz nie ma w ogóle przejścia (2)

      Za jakiś czas będzie, ale w wyznaczonych godzinach. Tak więc chyba lepiej, że w ogóle powstanie (jakby nie patrzeć za pieniądze inwestora) i niż by miało w ogóle nie powstać.

      • 2 9

      • a może tak zamknąć na jakiś czas Dworzec Wrzeszcz i go otworzyć (1)

        a następnie napisać kiedyś w ogóle był zamknięty i syfiasty a dziś jednak jest;)) Ludzie gdzie Wy żyjecie, w Korei Północnej cz w tzw.Wolnym Gdańsku? Jak można dać taką odpowiedź to tylko chyba gdański urzędas może coś takiego napisać. W wrzeszczańskim publicznym dyskursie obserwujemy dzisiaj wyraźny niedosyt obywatelskości i ten renesans aktywności, który tam miał nastąpić i nieustanne miał się poszerzać obecnie widzę, że to była zwsykła gra przedwyborcza. O ile jednak zwykle odnoszono ją do ładu architektonicznego i zjawisk kultury i innych, w czasie i przestrzeni, o tyle współczesna debata wokół zakazów i sfer niejawnie manifestującego się cwaniactwa inwestycyjnego dotyczącego m.in. służebności publicznej a nie cwaniackiego zamykania i grodzenia przestrzeni publicznej. A przestrzeń publiczna o której się tylko pepla, a powinna być areną demokratycznych przemian a widzimy, że nie jest wolna od milcząco z góry zakładanych koncepcji proj. reguł zgodnie z własną sobie tylko pojętą logiką, a nie estetycznego podejścia do miasto twórczości itd.). Ciekawie czy obrady były upublicznione dla szerokiego spektrum obszarów na scenie publicznej, nie ograniczając się jedynie do aspektu wizualnego, ale rozumiejąc ją jako dyskursywne terytorium manifestowania wartości ekistycznych.

        • 14 1

        • Dworzec jest, a przejścia nie ma.

          tak więc porównanie bez sensu.

          • 0 0

  • Planowac to sobie kazdy moze (4)

    - droga czerwona planowana jest juz od komuny - z czyjej kasy to bedzie ?
    - wiezowiec - z czyjej kasy to bedzie ?
    - przebudowa dworca PKP - z czyjej kasy to bedzie ?
    - drogi dojazdowe - z czyjej kasy to bedzie ?
    - zbiorniki retencyjne - z czyjej kasy to bedzie ?
    - centrum handlowe - z czyjej kasy to bedzie ?

    kto sie skusi na centrum handlowe skoro juz obok cos takiego jest pobudowane ?

    Rownie dobrze moge sobie ja Tomasz Z. zaplanowac ze Gdansk ma byc drugim Dubajem - i nakreslic sobie moge plany Gdanska usianego wiezowcami i 17 gwiazdkowymi hotelami

    Rzeczywistosc jest calkiem inna - miasto ma tyle kasy ile ma i jak jeszcze bedzie istaniala UE to wszystko bedzie budowac dzieki niej i tylko dzieki niej

    Czy ktos jest w stanie wymienic mi jakas wieksza inwestycje - poza stadionem - finansowana ze srodkow wlasnych miasta?

    • 34 1

    • wiżowiec-kasa developera, GB-kasa inwestora prywatnego

      • 5 1

    • UE ...

      ... "dzięki" niej będziemy mieli niedługo taki syf w finansach publicznych, że nikogo nie będą obchodziły nowe inwestycje, a zacznie się walka o przetrwanie.

      • 5 1

    • naucz się czytać ze zrozumieniem

      Jak inwestor ma kasę to może sobie budować co chce - jego problem czy ten "biznes" na siebie zarobi

      • 1 1

    • np tablice - Gdańsk stolicą Kaszub

      Całość kosztowała 6tyś złotych. Pieniądze pochodziły z budżetu miasta.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane