• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy tłumaczą ograniczenie prędkości na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Maciej Korolczuk
24 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca. Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca.

Ma być wolniej, bezpieczniej, a docelowo - bez wypadków ze skutkiem śmiertelnym - tak decyzję o ograniczeniu prędkości na al. ZwycięstwaMapkaGrunwaldzkiejMapka tłumaczyły na środowej konferencji władze Gdańska. 50 km/h na głównej arterii miasta zacznie obowiązywać od soboty, 13 marca.



W środę przed południem przy al. Zwycięstwa w Gdańsku władze miasta wraz z radnymi i urzędnikami z Działu Inżynierii Ruchu tłumaczyli dziennikarzom powody wprowadzenia kontrowersyjnej i szeroko komentowanej decyzji o ograniczeniu prędkości na głównej arterii miasta między Bramą Oliwską a granicą z Sopotem.

Pod dwoma artykułami, w których informowaliśmy o planowanych zmianach, nasi czytelnicy zamieścili ponad 1,8 tys. komentarzy, spośród których większość była wobec zmian krytyczna.

Z mediami spotkali się prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący obu klubów koalicyjnych w Radzie Miasta Gdańska oraz miejski inżynier ruchu.

- Jedną z trosk każdego włodarza miasta jest troska o zdrowie, życie i bezpieczeństwo mieszkańców. Przy podejmowaniu tej decyzji pod uwagę wzięliśmy wiele czynników. M.in. tę o zatrzymanych prawach jazdy w ostatnich latach. Te liczby znacząco wzrosły. W 2019 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym policja odebrała 720 praw jazdy, a w 2020 r. już 1401. Cieszymy się, że od 2013 r. spada liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w mieście, ale naszą ambicją jest, by takich zdarzeń nie było wcale. Ograniczenie prędkości ma w tym pomóc - nie ukrywa Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu. Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu.
Władze miasta powołują się nie tylko na statystyki, ale też prawa naukowe, wskazując, że przy prędkości 70 km/h droga hamowania wynosi 25 m, a reakcja na dane zdarzenie na drodze - 21 m. Przy prędkości 50 km/h te wskaźniki znacząco maleją - odpowiednio do 13 i 15 m.

Na inny aspekt zwrócił uwagę Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicja Obywatelska i jeden z autorów interpelacji w tej sprawie do prezydent Gdańska.

- Znak z "70" stojący na wjeździe w al. Zwycięstwa w kierunku Opery Bałtyckiej przez wielu kierowców był traktowany jako obowiązująca prędkość na całej długości alei, a przecież tak nie jest, bo najbliższe skrzyżowanie odwołuje znak. To powodowało sytuacje, że przez środek miasta wielu kierowców jeździło z nadmierną prędkością. Ujednolicenie znaków sprawi, że będzie bezpieczniej, ale też bez negatywnego wpływu na płynność ruchu czy przepustowość skrzyżowań.
Radny KO przekonywał też, że jazda z wyższą prędkością niekorzystnie wpływa na komfort życia i poczucie bezpieczeństwa pieszych oczekujących na przejście czy mieszkańców okolicznych budynków. Podkreślał też, że poruszanie się pojazdów z niższą prędkością oznacza zredukowanie poziomu hałasu w mieście.

Z inicjatywą radnych KO zgadza się też klub Wszystko dla Gdańska. Jego przewodnicząca Beata Dunajewska przyznała, że "Zero wypadków ze skutkiem śmiertelnym" to jeden z punktów programu wyborczego WdG sprzed dwóch lat.

- Tuż przed konferencją przejechał obok nas z ogromną prędkością motocykl. To miejsce jest też punktem cyklicznych spotkań młodych ludzi w ramach tzw. nielegalnych wyścigów. Cieszę się, że od teraz będzie tu bezpieczniej - powiedziała Dunajewska.
Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa. Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa.
Do sprawy odniosła się też Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Podkreślała, że dotychczasowe działania drogowców ograniczające prędkość na lokalnych ulicach muszą objąć także główny ciąg komunikacyjny. Dodała, że już 65 proc. wszystkich ulic w mieście jest objęte "strefą tempo 30", co "daje bardzo dobre wyniki w statystykach wypadków i ich skutków".

- Al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa zaledwie w połowie objęte są podwyższoną prędkością - mówi miejski inżynier ruchu. - Cały odcinek od Sopotu do ul. Derdowskiego jest ograniczony prędkością do 50 km/h, więc na tym odcinku nie będzie żadnej zmiany. Kolejne fragmenty to poszatkowane odcinki, które teraz porządkujemy. Nasza inicjatywa wpisuje się też w działania rządu, który przygotowuje legislacyjne zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicą dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Badania jasno pokazują, że zmniejszenie prędkości tylko o 10 km/h zwiększa szansę pieszego na przeżycie o 90 proc. i radykalnie zmniejsza skutki wypadków.
- Nie chcemy karać mieszkańców, ale musimy uświadamiać, że to nasza wspólna odpowiedzialność za zdrowie i życie mieszkańców - dodała Aleksandra Dulkiewicz.
Zmiany wejdą w życie w sobotę, 13 marca, gdy nad ranem drogowcy zaczną demontować obecne znaki.

Opinie (1106) ponad 50 zablokowanych

  • Absurd

    badania wykazują również ze najmniej wypadków drogowych jest wtedy, kiedy kierowca pcha swój samochód. Proponuje wprowadzić nakaz przepchnięcia auta przez Aleje Zwycięstwa i Grunwaldzką to bezpieczeństwo wzrośnie o 120% a ekologia o 500%

    • 19 2

  • Asy bez klasy (6)

    Dla poprawy bezpieczeństwa, w pierwszej kolejności, karałbym Surowymi Mandatami lub Odebraniem Prawka asów lewego pasa, którzy obwieszeni, na przedniej szybie, różnego rodzaju wideorejestratorami itp, jadą poniżej dopuszczalnej prędkości blokując ruch głównej trasy miasta!.....to jest prawdziwe zagrozenie!

    • 19 3

    • Zawsze powinno sie jezdzic... (2)

      Ponizej dopuszczalnej predkosci;) Mistrz intelektu:)

      • 2 3

      • Kolejny as

        ...uderz w stół a nożyce się odezwą, jak Jakimowcz w Tvpis...widzę mistrz lewego pasa i samolub...Pozdrawiam i współczuję braku asertywności...widać, że spałeś na kursie prawa jazdy lub nie zrozumiałeś tego co napisałem. Brawo Ty...

        • 2 1

      • Ps.

        "Zostań w domu, chroń siebie i innych" ;)

        • 2 1

    • a co powinno się jeździć powyżej dopuszczalnej prędkości?

      • 1 0

    • "jadą poniżej dopuszczalnej prędkości blokując ruch głównej " (1)

      chyba meleksy i traktory. Widziałeś kiedyś w mieście takiego co tak jedzie? Jak się staram jechać z dozwolona prędkością to mnie nawet autobusy wyprzedzają

      • 0 3

      • Owszem, codziennie....na 70 jadą max 50 !!!!!!!!!!!!!! ......ostatnio tylko prawy jest wolny żeby wyprzedzać...

        • 1 1

  • Prezydentka chce pokazać swoją aktywność lepiej jej wychodzi tęczowy marsz ale nic nowego popaprańcy maja tylko głupie pomysły można ograniczyć do 20/h to będzie super bezpiecznie np i co 100 m zrobić światła wesołych i śmiesznych pomysłów

    • 14 2

  • Mea Culpa.

    A ile tych praw jazdy zabrano na tych ulicach.
    Głupawe uzasadnienie d**ilnych propozycji, może lepiej bierzcie się za łatanie dziur.
    Od uspokajania ruchu jest policja, radni i urzędnicy drogowi są od usprawniania ruchu, ale żeby to robić to trzeba włączyć myślenie a z tym w yej ekipie ciężko. I pomyśleć że na nich głosowałem. Mea Culpa

    • 9 0

  • TBM

    Mielismy maszyne do drazenia tuneli, kosztowala fortune, poszla na zlom. Nie mozna bylo wydrazyc nia tunel z Gdanska do Gdyni?

    • 14 3

  • Ej no tak, przecież jak postawią znak 50 a nie 70 to nagle ludzie zaczną się bać ograniczeń i już nie będą się ścigać po nocach

    • 9 1

  • Havla (1)

    Ciekawe kiedy postawią znaki z jaka dopuszczalną prędkością można sienporuszac po Havla... Niby 50km/h bo teren zabudowany, ale wszyscy zapiep**ają grubo powyżej tej predkosci

    • 8 0

    • Jak próbuję jechać HAvla zgodnie z przepisami

      to stoję na wszystkich światłach, a jak zapi--- powyżej 90 km/h to rraptem mam zieloną falę

      • 1 0

  • Co za głupota

    Wystarczy skutecznie egzekwować 70 i będzie spokój, ale po co skoro można postawić znak i urzędnicy dadzą sobie premię

    • 12 0

  • "Naukowe opinie"

    Ja, powołując się na naukowe opinie, rządam aby Dulkiewicz popełniła samobójstwo. "Naukowe opinie" dowodzą, że jak jest mniej i**otów, to świat jest lepszy. ŻĄDAM!!!

    • 16 0

  • Co Ty kobieto pier*%#@!

    Tylko więcej kasy będzie szło i nic to nie zmieni, jeszcze zróbcie na Grunwaldzkiej odcinkowy pomiar predkosci, tylko tego brakuje

    • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane