• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy tłumaczą ograniczenie prędkości na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Maciej Korolczuk
24 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca. Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca.

Ma być wolniej, bezpieczniej, a docelowo - bez wypadków ze skutkiem śmiertelnym - tak decyzję o ograniczeniu prędkości na al. ZwycięstwaMapkaGrunwaldzkiejMapka tłumaczyły na środowej konferencji władze Gdańska. 50 km/h na głównej arterii miasta zacznie obowiązywać od soboty, 13 marca.



W środę przed południem przy al. Zwycięstwa w Gdańsku władze miasta wraz z radnymi i urzędnikami z Działu Inżynierii Ruchu tłumaczyli dziennikarzom powody wprowadzenia kontrowersyjnej i szeroko komentowanej decyzji o ograniczeniu prędkości na głównej arterii miasta między Bramą Oliwską a granicą z Sopotem.

Pod dwoma artykułami, w których informowaliśmy o planowanych zmianach, nasi czytelnicy zamieścili ponad 1,8 tys. komentarzy, spośród których większość była wobec zmian krytyczna.

Z mediami spotkali się prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący obu klubów koalicyjnych w Radzie Miasta Gdańska oraz miejski inżynier ruchu.

- Jedną z trosk każdego włodarza miasta jest troska o zdrowie, życie i bezpieczeństwo mieszkańców. Przy podejmowaniu tej decyzji pod uwagę wzięliśmy wiele czynników. M.in. tę o zatrzymanych prawach jazdy w ostatnich latach. Te liczby znacząco wzrosły. W 2019 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym policja odebrała 720 praw jazdy, a w 2020 r. już 1401. Cieszymy się, że od 2013 r. spada liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w mieście, ale naszą ambicją jest, by takich zdarzeń nie było wcale. Ograniczenie prędkości ma w tym pomóc - nie ukrywa Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu. Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu.
Władze miasta powołują się nie tylko na statystyki, ale też prawa naukowe, wskazując, że przy prędkości 70 km/h droga hamowania wynosi 25 m, a reakcja na dane zdarzenie na drodze - 21 m. Przy prędkości 50 km/h te wskaźniki znacząco maleją - odpowiednio do 13 i 15 m.

Na inny aspekt zwrócił uwagę Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicja Obywatelska i jeden z autorów interpelacji w tej sprawie do prezydent Gdańska.

- Znak z "70" stojący na wjeździe w al. Zwycięstwa w kierunku Opery Bałtyckiej przez wielu kierowców był traktowany jako obowiązująca prędkość na całej długości alei, a przecież tak nie jest, bo najbliższe skrzyżowanie odwołuje znak. To powodowało sytuacje, że przez środek miasta wielu kierowców jeździło z nadmierną prędkością. Ujednolicenie znaków sprawi, że będzie bezpieczniej, ale też bez negatywnego wpływu na płynność ruchu czy przepustowość skrzyżowań.
Radny KO przekonywał też, że jazda z wyższą prędkością niekorzystnie wpływa na komfort życia i poczucie bezpieczeństwa pieszych oczekujących na przejście czy mieszkańców okolicznych budynków. Podkreślał też, że poruszanie się pojazdów z niższą prędkością oznacza zredukowanie poziomu hałasu w mieście.

Z inicjatywą radnych KO zgadza się też klub Wszystko dla Gdańska. Jego przewodnicząca Beata Dunajewska przyznała, że "Zero wypadków ze skutkiem śmiertelnym" to jeden z punktów programu wyborczego WdG sprzed dwóch lat.

- Tuż przed konferencją przejechał obok nas z ogromną prędkością motocykl. To miejsce jest też punktem cyklicznych spotkań młodych ludzi w ramach tzw. nielegalnych wyścigów. Cieszę się, że od teraz będzie tu bezpieczniej - powiedziała Dunajewska.
Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa. Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa.
Do sprawy odniosła się też Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Podkreślała, że dotychczasowe działania drogowców ograniczające prędkość na lokalnych ulicach muszą objąć także główny ciąg komunikacyjny. Dodała, że już 65 proc. wszystkich ulic w mieście jest objęte "strefą tempo 30", co "daje bardzo dobre wyniki w statystykach wypadków i ich skutków".

- Al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa zaledwie w połowie objęte są podwyższoną prędkością - mówi miejski inżynier ruchu. - Cały odcinek od Sopotu do ul. Derdowskiego jest ograniczony prędkością do 50 km/h, więc na tym odcinku nie będzie żadnej zmiany. Kolejne fragmenty to poszatkowane odcinki, które teraz porządkujemy. Nasza inicjatywa wpisuje się też w działania rządu, który przygotowuje legislacyjne zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicą dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Badania jasno pokazują, że zmniejszenie prędkości tylko o 10 km/h zwiększa szansę pieszego na przeżycie o 90 proc. i radykalnie zmniejsza skutki wypadków.
- Nie chcemy karać mieszkańców, ale musimy uświadamiać, że to nasza wspólna odpowiedzialność za zdrowie i życie mieszkańców - dodała Aleksandra Dulkiewicz.
Zmiany wejdą w życie w sobotę, 13 marca, gdy nad ranem drogowcy zaczną demontować obecne znaki.

Opinie (1106) ponad 50 zablokowanych

  • (2)

    Grunwaldzka powinna w końcu stać się normalną miejską ulicą, a nie obwodnicą w centrum miasta. Oprócz ograniczenia prędkości powinni zwiększyć ilość przejść dla pieszych!

    • 6 36

    • A jakiego ..uja chcesz co chwilę przełazić przez 6 pasów ruchu + pas rozdzielający jezdnię?

      Niezrównoważony psychicznie jesteś? Nie jesteś w stanie podjąć decyzji która stroną chcesz iść ? To tym bardziej siedź w domu ! Stwarzasz zagrożenie dla siebie i innych!!

      • 2 2

    • bez

      Przeciez masz na tej ulicy mase przejsc dla pieszych co kilkaset metrow.

      • 1 0

  • Zaczynam zastanawiać się czy ci urzędnicy naprawdę pochodzą z Trójmiasta ???????????

    • 32 2

  • (7)

    Samochody coraz nowsze, hamulce coraz lepsze, mieszanka w oponach zapewnia lepszą przyczepność. Montuje się mnóstwo systemów wykrywania pieszych i automatycznego hamowania. A co robią samorządy? Ograniczają prędkość do 50 na 3 pasmowej drodze. Mało logiczne

    • 39 4

    • (3)

      No i to sprawia, że człowiek przestaje myśleć, analizować, obserwować drogę, przewidywać itp, itd Czyli staje się amebą drogową

      • 2 2

      • Znasz to z autopsji? (2)

        • 1 3

        • (1)

          Wystarczy, ze obserwuję na co dzień. Być może u ciebie też zdiagnozowałem to zjawisko

          • 0 2

          • Nie sądzę. Ale obserwuj dalej.

            • 1 2

    • Racja!

      bo jakby to zrobili z 60 lat temu to rozumiem. Pojazdy sa na tyle nowoczesne obecnie że prędkość powinna być podwyższana wręcz! Dopóty nie zaczną skutecznie edukować krów rowerowych i pieszych dopóki wypadki będą zawsze, niezależnie od jakiejkolwiek prędkości!

      • 1 1

    • W Polsce większość to tare złomy.

      • 1 2

    • ale to i tak ludzie kierują, którzy mają ograniczoną rekacje

      nie wszyscy są 20 letnimi miszczami kierownicy, przekonanymi o swoich niesamowitcyh umiejętnościach. Jest coraz wiecej i wiecej ludzi, ktora jezdzi kiepsko, nie lubi tego, ale musi, bo mieszka na jakims wygwizdowie, bo ak sie teraz buduje, bo komunikacja miejska nie wyrabia tam.
      Plus w miescie mieszka wiecej ludzi, coraz starszych

      • 1 0

  • Pójdźmy dalej. Przy prędkości 10 km/h droga hamowania bedzie 1 metr

    będzie jeszcze bezpieczniej. To jest najwazniejsze. A może... jakby nie było samochodów to nie byłoby wypadków? Puśćmy Grunwaldzką tylko rowery, tylko nie elektryczne, bo jeżdża za szybko

    • 18 1

  • Bezpieczeństwo na drogach poprawiłyby sekundniki przy światłach ale Dulkiewicz wolała wydać w 2020 roku 15 mln na religię w (2)

    szkołach. To jest dopiero porażka.

    • 19 3

    • nie ona o religii w szkołach decyduje dzięki Bogu.

      • 5 2

    • I 10 na lechie

      • 1 0

  • Dzięki tej zmianie przejazd z Gdańska do Oliwy... (5)

    ... Wydłuży się o 10 minut. Będzie to tyczyło ponad 50000 pojazdów na dobę, czyli ok. 8500 osobogodzin (weźmy jeden człowiek w pojeździe) . Czyli dziennie tracony będzie jeden rok życia człowieka. 30 lat w miesiąc, całe życie w kwartał... A te liczby są niedoszacowane...
    Tak moi mili, oni kradną Wam życie.

    • 40 6

    • (1)

      Dobre. Naprawdę dobre

      • 5 1

      • I prawdziwe!

        • 5 2

    • (1)

      To weź, kościotrupie, eskaemkę albo regio, jak Ci tak na czasie zależy.

      • 1 2

      • to weź i poczytaj na raporcie trojmiasto.pl, jak jest z punktualnością SKM.

        • 1 1

    • Oliwa to Gdańsk, też

      • 0 0

  • Złudne bezpieczeństwo (1)

    Może nie trzeba było zmniejszać pasów z 3 do 2 żeby zarabiać na opłatach parkingowych?? Wtedy może nie trzeba by było ograniczać prędkości żeby było bezpieczniej...

    • 22 2

    • najlepije to i to

      kwestia czasu :)

      • 1 0

  • Działanie słuszne, chociaż nieco spóźnione i mało restrykcyjne. Przydałyby sie jeszcze fotoradary i progi zwalniające.

    • 5 18

  • Obywatel

    Słuszny trend ale znajdźmy kompromis 60,
    wczoraj przejechałem ten odcinek i 50 to jest absurd.

    • 12 5

  • Pani Prezydent!

    Czy Pani zdaniem postępujące utrudnianie życia zmotoryzowanym mieszkańcom Gdańska może Pani odnotować jako swój sukces? Zwężenia ulic, ograniczenia prędkości, odwracanie kierunku ruchu, tamowanie ruchu gdzie się da. Brak inwestycji drogowych w dolnym tarasie miasta. Może czas zmienić doradców, bo jest Pani na równi pochyłej, w dół. A czyta Pani czasem o czym mieszkańcy miasta piszą do ZTM i jakie otrzymują odpowiedzi w związku z usprawnieniem komunikacji zbiorowej? Odpowiedzi dla kretynów.

    • 35 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane