• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uspokoją ruch na ponad 40 ulicach w Gdańsku

Rafał Borowski
7 lipca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na kolejnych ulicach Gdańska pojawią się słupki, progi zwalniające i inne elementy infrastruktury ograniczające prędkość samochodów. Na kolejnych ulicach Gdańska pojawią się słupki, progi zwalniające i inne elementy infrastruktury ograniczające prędkość samochodów.

Jesienią zostanie uspokojony ruch na 43 ulicach w Gdańsku. Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na montaż tzw. urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli np. progów zwalniających. Wytypowanie ulic nie było arbitralne, ale nastąpiło na podstawie wyników kompleksowych badań.



Czy w twojej okolicy przydałoby się uspokojenie ruchu na drogach?

Ogłoszony przetarg to kolejny etap Programu uspokojenia ruchu drogowego, realizowanego od dekady przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Jego celem jest oczywiście zmniejszanie ryzyka wypadków drogowych, a także minimalizowanie ich skutków.

Jesienią tego roku - o ile przetarg zostanie rozstrzygnięty - planuje się zamontowanie progów zwalniających, azylów czy słupków elastycznych w 43 nowych lokalizacjach na mapie Gdańska. Dla porównania w ubiegłym roku programem objęto 31 lokalizacji. Warto wspomnieć, że nie zostały one wytypowane według "widzimisię" urzędników.

- Proces wyboru samych miejsc, a także dobór urządzeń i rozwiązań inżynierskich poprzedzony został analizą ruchu drogowego - jego natężenia oraz prędkości pojazdów. Uwzględniono ponadto uwarunkowania terenowe, czyli rodzaj i odległość od zabudowy mieszkaniowej, nawierzchnię jezdni czy udział w ogólnym ruchu pojazdów autobusów miejskich i samochodów ciężarowych. Zasadniczy udział w typowaniu lokalizacji miały również rady poszczególnych dzielnic, które wdrożenie niektórych rozwiązań finansują ze swojego budżetu - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Listę miejsc, w których zostaną zamontowane urządzenia spowalniające ruch, zamieściliśmy w ramce pod artykułem. To jednak nie wszystkie działania, jakie podejmą drogowcy w najbliższym czasie.

- Z Radą Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce wypracowano projekt kompleksowego uspokojenia ruchu na ul. Nowiny oraz na fragmencie ul. Raduńskiej. Istniejące na tej ulicy progi wyspowe zostaną uzupełnione o szykany zawężające przekrój jezdni oraz progi liniowe. Skorygowana także zostanie organizacja ruchu, m.in. przez wprowadzenie równorzędnych wlotów na skrzyżowaniu ul. Nowiny z ul. Kampinoską - uzupełnia Kiljan.

Lista miejsc, w których zostaną zamontowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego:



  • Bohaterów Getta Warszawskiego - minirondo
  • Radiowa - azyl segmentowy
  • Gęsia - azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
  • Schuberta - progi zwalniające wyspowe
  • Subisława - azyl segmentowy i słupki elastyczne
  • Nadwiślańska - progi zwalniające wyspowe
  • Turystyczna - progi zwalniające wyspowe
  • Zwycięstwa (Trakt Konny) - separatory ruchu
  • Zeusa - azyl segmentowy
  • Źródlana - próg zwalniających liniowy
  • Stężycka - progi zwalniające wyspowe i słupki elastyczne
  • Kolorowa - progi zwalniające wyspowe
  • Kartuska 345 - słupki elastyczne
  • gen. Hallera (skrzyżowanie z ul. Dworską) - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Maciejkowa - próg zwalniający liniowy
  • Sympatyczna - progi zwalniające wyspowe
  • Biała - słupki elastyczne
  • Wajdeloty/Biała - słupki elastyczne
  • Kartuska - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
  • Dragana na wys. przystanku - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Dragana na wys. kładki - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Anny Jagiellonki - progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
  • Piotrkowska - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
  • Kochanowskiego - progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
  • Nieborowska i Łańcucka - próg zwalniający liniowy
  • Turystyczna (Lazurowa) - słupki elastyczne
  • Cygańska Góra - progi zwalniające wyspowe
  • Cygańska Góra - progi zwalniające liniowe
  • Czajkowskiego - próg zwalniający liniowy
  • Kurpińskiego - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Myśliwska - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Uczniowska - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Telewizyjna - próg zwalniający liniowy
  • Radiowa/Radarowa - azyl segmentowy, słupki elastyczne, przeniesienie progu wyspowego
  • Michałowskiego - próg zwalniający liniowy
  • Starogardzka - azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Nowiny, Raduńska - progi zwalniające liniowe, azyle segmentowe wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
  • Łucznicza - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Platynowa - przeniesienie progu wyspowego
  • Piastowska - przeniesienie progu wyspowego
  • Liczmańskiego - słupki elastyczne
  • Osiek - słupki elastyczne
  • Jabłoniowa - minirondo

Miejsca

Opinie (350) ponad 10 zablokowanych

  • Tak GZDiZ łamie prawo: (1)

    Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż: 30 m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy progów z przejściami dla pieszych)
    "Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż: 40 m od skrzyżowania ulic lub dróg
    Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających: na ulicach i drogach wyjazdowych straży pożarnej, stacji pogotowia ratunkowego itp.
    Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających: na drogach krajowych i wojewódzkich.

    • 20 0

    • Czyli, że co sknocili?

      • 2 0

  • po co wydawać.....

    .....pieniadze na progi zwalniajace, dziury w jezdniach wystarczająco spowalniają ruch

    • 11 0

  • Bardzo dobra inicjatywa (1)

    Poprawa jakości życia w mieście zaczyna się od działań prowadzących do uspokojenia i redukcji skali ruchu na ulicach lokalnych i zbiorczych. Takim działaniom powinny towarzyszyć szeroko zakrojone akcje wyjaśniające ich sens. Warto poznać podstawy tzw. wizji zero. Miasto powinno zatrudnić w ZDiZ psychologów transportu i wyraźnie zadeklarować wolę wpływania na zachowania kierowców lekceważących limity prędkości. Sama zmiana geometrii ulic, wynoszenie platform skrzyżowań może czynić cuda: na skrzyżowaniu Rajskiej i Heweliusza w Gdańsku ruch odbywa się dość płynnie i bezpiecznie, choć kostka się już sypie. Warto promować przykłady dobrych praktyk.

    • 3 21

    • Wez przeczytaj co piszesz a potem pacnij się w beret

      • 2 1

  • Czyżby ...

    znowu radnymi w Gdańsku zostali właściciele (lub ich rodziny) warsztatów samochodowych? Ostatnio taki duży rzut progów był właśnie kiedy radnym został p. Konwiński. Stare czasy. Teraz ktoś nowy? A może znowu trzeba przy naprawach kół żądać pokrycia przez ubezpieczycieli wykonawcy progów z wystającymi gwoździami jak na Bergiela?

    • 15 0

  • Po co doświetlać przejścia dla pieszych

    Przecież tockosztuje majątek. Lepiej walnąć plastikowy prożek

    • 11 0

  • Nie wierzę

    Kogoś już do reszty popie..... Oliło?.... Czyli skoro można jeszcze bardziej zakorkować to miasto to trzeba to zrobić? A kto będzie placil za naprawy skatowanych tym stolcem samochodów mieszkańców, którzy przypominam płacą podatki na drogi?..... Co za jełopy siedzą w tych urzędach...

    • 18 0

  • A to dopiero specjaliści od 7-iu boleści w tym mieście są

    Tak wychodziło najtaniej? - bo na pewno nie najmądrzej.

    • 6 0

  • Na Białej to rozumiem. Trzeba uspokoić ruch radiowozów.

    Za szybko jeżdżą pod komisariatem?

    • 5 1

  • A mnie sie te progi nawet podobają (1)

    Przydały by się też na Grunwaldzkiej tam gdzie robią zawody z prędkości

    • 3 7

    • To zamontuj sobie w korytarzu! Będziesz bardziej uważać w drodze do kibla :)

      • 0 0

  • Gdyby jeszcze te progi były zgodne z przepisami ... (4)

    i trzymały jakiś standard. A zwykle to radosna twórczość, zapewne znajomych królika.
    Jeśli jest znak 20 czy 30 km/h to dlaczego zawieszenie zwykle dobija przy dopuszczalnej prędkości? Dlaczego na tak wielu progach należy zwalniać do minimalnej prędkości? Czasami 5 km/h to za dużo.
    Dlaczego na niektórych progach można zawadzić podwoziem, chociaż akurat nie jeżdżę Lambo tylko zwykłym VW (a na zgłoszenie telefoniczne zdarzało mi się słyszeć odpowiedź zarządcy, że już ktoś zgłaszał, sprawdzali i jest to zgodne ze standardem!).
    Może by tak zrobić rzetelny przegląd zgodności z przepisami trójmiejskich progów. Większość pewnie należałoby zdemontować. Dopiero później dokładać nowe.

    • 14 1

    • Ale to 20 czy 30km/h (2)

      to prędkość maksymalna, a nie nominalna z jaką należy się poruszać.
      Z założenia natomiast, należy dostosować prędkość do warunków panujących na drodze, a więc również wszelkiego rodzaju spowalniaczy.
      W czym więc jest problem? Że musisz zwalniać przed spowalniaczami? Współczuję.
      Naprawdę.

      • 0 1

      • ale takie znaki bywają przed samymi progami i wprowadzają w błąd

        Gdyby był znak 5km/h, ok. , ktoś zrobił to świadomie. Progi są potrzebne (niestety) ale nie akceptuję ich byle jakości.

        • 0 0

      • w mieście masz max 50 jedynie w centrum strefa 30

        • 0 0

    • Należy jak najszybciej zgłosić niezgodność tego tałatajstwa z prawem do odpowiednich instytucji nadrzędnych.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane