• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Usprawnienia w ruchu na Chełmie wprowadzone. Kolejne drogowcy analizują

Maciej Naskręt
1 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Skrzyżowanie ul. Łostowickiej z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Wąskie gardło komunikacyjne kierowców na drodze z południa do centrum Gdańska. Skrzyżowanie ul. Łostowickiej z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Wąskie gardło komunikacyjne kierowców na drodze z południa do centrum Gdańska.

Wspólnie z drogowcami przeanalizowaliśmy sugestie czytelników Trojmiasto.pl, dotyczące usprawnienia ruchu w południowych dzielnicach Gdańska. Część z nich już wprowadzono.



Jedna z sugestii zakłada wykonanie bezpośredniego połączenia ul. Warszawskiej z Trasą W-Z. Kierowcy nie musieliby wjeżdżać wcześniej na 100-metrowy górny odcinek ul. Łostowickiej i tam stać w korku. Jedna z sugestii zakłada wykonanie bezpośredniego połączenia ul. Warszawskiej z Trasą W-Z. Kierowcy nie musieliby wjeżdżać wcześniej na 100-metrowy górny odcinek ul. Łostowickiej i tam stać w korku.
Drogowcy przyznają, że opinie czytelników Portalu Trojmiasto.pl, zarówno te zamieszczone w formie komentarzy pod artykułem o sytuacji na Chełmie, jak i te przysłane do naszej redakcji, są dla nich cennym źródłem informacji o utrudnieniach w okolicach budowanej ul. Nowej Łódzkiej.

Co takiego sugerowali nasi czytelnicy? Wielokrotnie w opiniach przewijał się pomysł stworzenia skrętu w prawo ze środkowego pasa w al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańskaul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska, jadąc od strony Ujeściska.

- Wprowadziliśmy to udogodnienie już w poprzedni piątek. Dodatkowo wydłużyliśmy o ok. 25 sekund zielone światło dla osób skręcających w prawo w Trasę W-Z, w kierunku centrum Gdańska. Dzięki temu przez splot dróg na Chełmie, w ciągu godziny i przy dużym natężeniu ruchu, przejedzie o ok. 200 aut więcej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Czy wykonanie odrębnego połączenia ul. Warszawskiej z Trasą W-Z usprawni ruch?

Nasz czytelnik - pan Michał - zaproponował, aby wykonać z płyt nowe połączenie pomiędzy ul. Warszawską zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska - tuż za komisem samochodowym. Umożliwiłoby to dotarcie do Trasy W-Z bez potrzeby wjeżdżania na skrzyżowanie z ul. Wilanowską.

- Wśród wszystkich sugestii kierowców ten pomysł jest wyjątkowy, wręcz świetny. Musimy jednak wcześniej sprawdzić prawa własności do tego terenu. Jeśli nie będzie problemów, udogodnienie na pewno się pojawi, ale będzie trzeba na nie nieco poczekać - trudno powiedzieć, ile. Realizacja tego usprawnienia obejmuje m.in. wykonanie i zaprogramowanie tymczasowej sygnalizacji - wyjaśnia Wawrzonek.

Wiele sugestii dotyczyło też ustanowienia ruchu dwukierunkowego na ul. Lipowicza zobacz na mapie Gdańska. Aktualnie przejazd niewielką uliczką, wiodącą wśród szeregowych domów jednorodzinnych, jest możliwy wyłącznie w relacji z Chełmu na Orunię Górną. Drogowcy dopuszczają tam wprowadzenie ruchu w obie strony, ale proszą o nieco cierpliwości. Muszą upewnić się, jakie skutki dla ruchu i mieszkańców okolicznych domów i części Chełmu wywoła wprowadzenie dodatkowego kierunku jazdy.

Wielu czytelników proponowało również ustanowienie jednokierunkowego ruchu na ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Wilanowskiej zobacz na mapie Gdańska. Tą pierwszą ulicą kierowcy pojechaliby tylko w stronę ul. Łódzkiej zobacz na mapie Gdańska. Natomiast w drugą stronę - do Trasy W-Z - ruch odbywałby się ul. Wilanowską.

Drogowcy zdecydowanie zanegowali to rozwiązanie. Dlaczego? - Nie usprawni ono wcale ruchu. Na jednokierunkowej ul. Wilanowskiej, jadąc dwoma pasami ruchu, kierowcy spędzą w korku tyle samo czasu, co teraz, gdy jadą gęsiego po obu ulicach. Wąskim gardłem komunikacyjnym jest bowiem 100-metrowy odcinek przed al. Armii Krajowej - mówi kierownik działu inżynierii ruchu.

Kilku czytelników prosiło także o wyłączenie sygnalizacji świetlnej na końcu ul. Wilanowskiej - tuż przed skrzyżowaniem z zamkniętą ul. Witosa. Uważali, że jest ona niepotrzebna i tylko utrudnia przejazd. Co na to drogowcy? - Nie ma mowy. Przechodzą tam dzieci, zmierzające do szkoły przy ul. Dragana z domów przy ul. Wilanowskiej. Poza tym wyłączenie świateł nic nie zmieni w liczbie przejeżdżających tam samochodów - mówi Wawrzonek.

Wśród krytycznie ocenionych pomysłów był także polegający na połączeniu drogą z płyt betonowych ul. Wilanowskiej z ul. Milskiego. Powód? - Jeszcze przed zamknięciem ul. Witosa badaliśmy to udogodnienie. Tymczasowa droga będzie przebiegać po terenie, na którym powstanie nowa jezdnia ul. Witosa. Skrót uniemożliwiłby jej realizację - mówi kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak oceniają pierwsze zmiany w ruchu kierowcy na Chełmie?

- Jest lepiej. Stoimy w korku nieco krócej, ale to dopiero pierwszy dzień. Zobaczymy, jak będzie później. Póki co, sytuacja jest daleka od tej sprzed wprowadzenia zmian w ruchu. Poza tym wielu kierowców, poruszających się od strony Ujeściska, na górnym odcinku ul. Łostowickiej próbuje zjeżdżać na prawy pas z tego na środku, dojeżdżając do al. Armii Krajowej. Robią to mimo tego, że z pasa na środku (od piątku) również można pojechać w prawo. Potęgują w ten sposób utrudnienia. Jeżdżą na pamięć. Trzeba wytyczyć nowe połączenia i zjazdy w Trasę W-Z, albo jeszcze lepiej oznakować splot dróg. Nie wyobrażam sobie stania w korkach do maja 2012 r., do czasu, kiedy powstanie linia tramwajowa i ulica Nowa Łódzka - mówi pan Konrad, mieszkaniec Ujeściska.

Miejsca

Opinie (145) 3 zablokowane

  • Komunikacja

    Od czasu gdy wyznaczono nowe trasy autobusów w rejonie Chełmu, pomocnicze dla uczniów i osób pracujących byłoby usytuowanie przystanku autobusowego na ul.Armii Krajowej w stronę ul.Kartuskiej, w niewielkiej odległości przed skrzyżowaniem z ul.Łostowicką. Kursy linii 227 i 195 odbywają się rzadko, więc udogodnieniem byłaby możliwość przesiadki na przystanek znajdujący się na ul.Łostowickiej, zwłaszcza dla osób podążających w stronę Siedlec czy Moreny.

    • 1 0

  • A co z Nieborowską/Wawelską?

    • 1 0

  • A co z Nieborowską/ Wawelską

    Czy ktoś zastanowił się, że w przypadku ustanowienia ruchu dwukierunkowego na ul. Lipowicza sparaliżuje to drogę wewnętrzną - prywatną tj. ulicę Wawelską/Nieborowską? Miasto odmówiło jej przejęcia, bo nie jest przygotowana do odbierania takiego natężenie ruchu. Kierowcy pomimo bliskości placu zabaw, garaży, parkingów, jak i samych budynków, gdzie balkony wchodzą w światło jedni, szybko i niebezpiecznie gnają na skróty.

    • 9 0

  • przenisc swiatła z przejscia na kartuskiej na skrzyzowanie

    bema z kartuska

    • 1 0

  • Wreszcie zrobili to co ja propaguję na tym skrzyżowaniu od dawna - po prostu gdy prawy jest pełny skręcam w A. Krajowej ze

    środkowego. "-i zdanżam na czas

    -zdążam

    -i pan zdanża" ;)

    • 1 2

  • Lipowicza !!!

    Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na Lipowicza nie ma na celu usprawnienie ruchu drogowego związanego z budową linii tramwajowej, a jest związane z wygodnictwem paru osób zamieszkałych na pobliskim osiedlu. Być może to dotyczy tylko jednej osoby mającej dziwne poparcie w ZDiZ, które z racji zarządzania drogami w Gdańsku winno dbać przede wszystkim o bezpieczeństwo na drogach dla pojazdów i pieszych. Niech wyznaczą oś jezdni oraz przejścia dla pieszych, to zobaczycie jak wąska i kręta jest ta ulica i niebezpieczna dla wzmożonego ruchu drogowego. Wprowadzenie w tej chwili na ulicy wewnątrzosiedlowej wzmożonego ruchu pojazdów jest niezgodne z ustawą o ochronie środowiska- spaliny, hałas i inne uciążliwości z tym związane.

    • 9 3

  • to zasugerujcie żeby jeszcze jakiś znak zawiesili oprócz zółtych pasów na jezdni

    bo jak się skręca ze środkowego w prawo w AK to masa mądrych inaczej mało się nie zapluje ze złości, na pamięć jeżdżą a żółte linie teraz szadzią zakryte, może ich nie widać

    • 2 0

  • Dwa pasy do skrętu w prawo ze Słowackiego na Potokową!!! (1)

    Teraz wszyscy jadą prawym, Tworzy sie mega korek, co cwańszy jedzie lewym i w ostatniej chwili się wbija... a wystarczyłoby zrobić ze środkowego pas i do skrętu w prawo i do jazdy na wprost. Myślę, że usprawniłoby to mega poranne korki w tym miejscu.

    • 0 2

    • wtedy trzeba by zgodnie z przepisami zlikwidować strzałkę, bardziej sensowne było by połączenie prawoskrętu z zatoczkami trochę dalej tak że byłby o wiele większy

      • 1 0

  • Propozycja rozwiązania

    Można rozważyć wprowadzenie nakazu jazdy w prawo w ul. Warszawską z ul. Łostowickiej i zabronienia skrętu w lewo. Dzięki temu nie potrzebne by były światła na skrzyrzowaniu ul. Warszawskiej i Łostowickiej, a kierowcy byli by tylko ograniczani światłami z Al. Armii Krajowej. Ponadto powinien być jednokierunkowy ruch ale tylko na ul. Wilanowskiej i nakaz skrętu w prawo w ul. Łostowicką. Jazda na wprost może być zrealizowana z wykorzystaniem zawracania na Al. Armii Krajowej. Ruch od strony Warszawskiej bez zmian. Ponadto powinny być wydłużone zielone światło na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i Kartuskiej. Do tego powinna dojść optymalna synchronizacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ul. Łostowickiej z Kartuską i Armii Krajowej. Przecież na ul. Nowolipie jest mnóstwo miejsca, ale jechać nie pozwala czerwona fala. Nie jest rozwiązaniem przedłużanie zielonego światła do wjazdu w ul. Łostowicką jak nie ma jak z niej zjechać, a sam wjazd jest ograniczony przez stojące na niej auta.

    • 0 1

  • krzysztof

    Koniecznie wykonać ulicę kielecką przy warszawskiej ulicą jednokierunkową z warszawskiej do łódzkiej wtedy ruch będzie płynny na 100% na ulicy warszawskiej

    pozdrawiam

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane